ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کشور آلمان اعلام کرد که این کشور هیچ پناهجویی را از مرز بلاروس نمی‌پذیرد

هورست زیهوفر وزیر کشور آلمان این ادعا را که آلمان آماده پذیرش پناهجویان از بلاروس است، رد کرد. زیهوفر که به لهستان سفر کرده گفت کشورش در برابر فشارها تمکین نخواهد کرد. سخنگوی الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس پیش از این اعلام کرده بود که ۷ هزار پناهجو در این کشور هستند که دولت بلاروس ۵ هزار نفر از آن‌ها را به کشورهای خود بازگرداند و صدراعظم آلمان می‌خواهد برای دو هزار نفر باقیمانده با اتحادیه اروپا درباره ایجاد یک «کریدور بشردوستانه به آلمان» مذاکره کند. زیهوفر در کنفرانس خبری مشترک با ماریوش کامینسکا، همتای لهستانی خود در ورشو گفت: «من این‌جا در ورشو با [آنگلا مرکل] صدراعظم تماس گرفتم و همچنین بیانیه روشنی از او دریافت کردم که این یک گزارش نادرست است.» هر دو وزیر کشور گفتند آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در مراحلی از گفت‌وگوی آن‌ها شرکت داشت. زیهوفر گفت دو طرف بر این توافق کردند که آلمان پشت لهستان ایستاده و برلین به کشور همسایه از همبستگی کامل خود اطمینان داده است. اتحادیه اروپا از انجام مذاکره در سطح بالا با رهبری بلاروس خودداری کرده است. در بروکسل گفته شده که مذاکره با رژیم لوکاشنکو منتفی است. روز پنج‌شنبه ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر عراق خروج اعلام شده پناهجویان کشور خود را از بلاروس آغاز کرد. طبق اعلام کنسولگری این کشور در روسیه، ظهر امروز ۴۳۰ عراقی برای دو پرواز ثبت نام کردند. این هواپیماها از مینسک به بغداد با توقفی در اربیل پرواز خواهند کرد.

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران پهلوی درگذشت

اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوران حکومت پهلوی و سفیر آن دورانِ ایران در بریتانیا و آمریکا صبح پنج‌شنبه ۲۷ آبان در سن ۹۳ سالگی در ویلای شخصی خود در سوئیس درگذشت. اردشیر زاهدی از یک مدرسه آمریکایی در بیروت دیپلم گرفت و سپس در دهه ۱۳۲۰ در آمریکا مهندسی کشاورزی تحصیل کرد. پدر او فضل‌الله زاهدی، سپهبد ارتش و نخست‌وزیر ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود. اردشیر زاهدی در جریان کودتای ۲۸ مرداد که منجر به سرنگونی دولت محمد مصدق شد، مشاور پدرش بود و در دوران نخست‌وزیری پدرش رابط بین او و شاه بود. اردشیر زاهدی در سال ۱۳۳۶ با شهناز، دختر بزرگ محمدرضا شاه، ازدواج کرد ولی هفت سال بعد از او جدا شد اما رابطه نزدیک خود با شاه را حفظ کرد. اردشیر زاهدی خاطرات خود را در سه جلد نوشته است. اظهارنظرهای سال‌های آخر زندگی‌اش، به‌ویژه دفاع او از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی و ستایش او از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران که در عراق توسط نیروهای آمریکایی کشته شد، جنجال‌برانگیز شد. او همچنین با سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در قبال ایران نیز مخالفت کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل: اگر تحریم‌ها رفع نشود دیگر نمی‌توانیم به پناهجویان افغانستانی کمک کنیم

مجید تخت‌روانچی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفته که ایران دیگر نمی‌تواند به تنهایی به مهاجران افغانستانی کمک کند. تخت روانچی با بیان اینکه از اواسط ماه اوت روزانه هزاران شهروند افغانستانی وارد ایران می‌شوند، گفت: «در صورت عدم رسیدگی فوری و مناسب به وضعیت بشردوستانه، تخمین زده می‌شود که صدها هزار نفر از شهروندان افغانستان در زمستان آینده وارد ایران شوند. » او ادعا کرد که «ایران هر چه در توان داشته» برای مهاجران افغانستانی که وارد خاک این کشور می‌شوند انجام داده است. تخت روانچی در ادامه اما تحریم های آمریکا را مانع آنچه که «کمک به آوارگان» خواند، عنوان کرد و گفت «ایران به دلیل نبود منابع مالی کافی جدید دیگر نمی‌تواند به تنهایی به مهاجران افغانستانی کمک کند.» او از سازمان‌های بین‌المللی و دیگر کشورها خواست «به مسئولیت‌های خود عمل کرده و منابع مالی جدید و کافی را در اختیار همسایگان افغانستان قرار دهند تا به پناهندگان و آوارگان افغانستانی کمک کنند». نماینده دائم ایران در سازمان ملل در حالی مدعی کمک ایران به آوارگان افغانستانی که پس از سلطه دوباره طالبان این کشور را ترک می‌کنند، شده است که در روزهای گذشته نهادهای بین‌المللی ناظر بر وضعیت مهاجران از اخراج ده‌ها هزار پناهجوی افغانستانی از ایران خبر دادند. از نیمه اوت که طالبان بار دیگر بر افغانستان تسلط یافت، ورود پناهجویان به ایران افزایش یافته است. حکومت ایران اقامت پناهجویان تازه را به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی محدود و اعلام کرده است که این پناهجویان را به سرعت به افغانستان باز می‌گرداند.

یک کودک کولبر در پاوه پس از اینکه ماموران مرزبانی قاطرهایش را کشتند، خودکشی کرد

یک کولبر ۱۵ ساله در پاوه پس از اینکه ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی قاطرهایش را کشتند، خودکشی کرد. «دیده بان ایران» هویت این کولبر را «سروش رحمانی»، اهل روستای «هانی گرمله» از توابع نوسود گزارش کرد و نوشت او برای کمک به خانواده‌اش چند راس قاطر قرض گرفته بود تا با آن‌ها کولبری کند اما ماموران هنگ مرزی ایران چند روز قبل قاطرهای قرضی او را به رگبار بستند و او به دلیل کشته شدن قاطرهای قرضی‌اش «دچار تالمات شدید روحی بوده و چهارشنبه ۲۶ آبان در حالی که در منزل تنها بوده در بالکن منزل پدریش خود را حلق آویز کرده است.» کولبری یکی از راه‌های امرارمعاش هزاران تن در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه است. سالانه ده‌ها کولبر با شلیک ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی به قتل می‌رسند یا مجروح می‌شوند.

جانشین فرمانده سپاه پاسداران: سپاه بیشتر از هرکسی با مفاهیم اقتصادی بر اساس قاعده‌های قرآنی آشنا بوده و عمل کرده است

در حالی که نبض اقتصاد کشور در دست سپاه پاسداران است و وضعیت اقتصادی کشور در سراشیبی سقوط قرار دارد، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه با بیان این‌که «اگر بر اساس شروط و قواعدی که خداوند گفته است عمل نکنیم هیچ موفقیتی به‌دست نمی‌آوریم»، گفت: «برخی افراد خواستند که اقتصاد ما را بر اساس سیاست‌های لیبرالی راهبری کنند و دیدیم که از نظر اقتصادی در شرایط بحرانی و بدی قرار گرفتیم و متوجه شدیم که قواعد و فرمول‌های اقتصاد لیبرال ربطی به کشور اسلامی ما ندارد و سپاه بیشتر از هرکس با این مفاهیم بر اساس قاعده‌های قرآنی آشنا بوده و عمل کرده است.» او هیچ توضیحی درباره «قاعده‌های قرآنی» مفاهیم اقتصادی نداد و تنها به این بسنده کرد که «باید خداوند متعال را شاکر باشیم که به برکت انقلاب اسلامی (...) این توفیق را داشته‌ایم که به نسبت، به تکالیف خود عمل کنیم.» چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ایران تاریک است. در نیمه نخست سال جاری با محقق نشدن درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده، دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده است؛ رقمی معادل دو برابر یک سال قبل. گزارش عملکرد شش ماه نخست بودجه ۱۴۰۰ ایران که از سوی دیوان محاسبات منتشر شده بیانگر کاهش شدید درآمدهای نفت و گاز ایران، رشد برداشت از صندوق توسعه ملی و محقق نشدن درآمد پیش‌بینی شده از فروش اموال منقول و غیرمنقول و واگذاری شرکت‌های دولتی است. همچنین بر اساس گزارش خزانه‌داری کل ایران در آبان ماه دولت ابراهیم رئیسی با کسری شدید بودجه و درآمد مواجه است.

نگرانی سازمان ملل از گسترش نفوذ داعش در ۳۴ ولایت افغانستان

دبورا لاینز، نماینده‌ ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان در جلسه‌ شورای امنیت سازمان ملل گفت شاخه‌ خراسان گروه «دولت اسلامی» (داعش) در حال حاضر دامنه‌ نفوذ خود را در تمامی ۳۴ ولایت افغانستان گسترش داده و شمار حملات این گروه از ۶۰ مورد در سال گذشته‌ میلادی به ۳۳۴ مورد در سال جاری میلادی افزایش یافته است. این اظهارات ساعاتی پس از وقوع دو انفجار در روز چهارشنبه ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر توسط داعش در غرب کابل بیان شد که چندین نفر در آن کشته و زخمی شدند. نماینده‌ ویژه سازمان ملل در امور افغانستان همچنین تأکید کرد که اقتصاد در حال فروپاشی افغانستان نیز خطر افراط‌گرایی را افزایش می‌دهد. به‌گفته لاینز پیش‌بینی می‌شود که ۶۰ درصد از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان با بحران گرسنگی روبه‌رو باشند. او تأکید کرد که این وضعیت با فرارسیدن فصل سرما، بدتر خواهد شد. او همچنین گفت تولید ناخالص ملی افغانستان هم ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت. دبورا لاینز خواهان لغو تحریم‌های مالی حکومت طالبان شد و گفت تحریم‌ها بانکی این کشور را فلج کرده و این موضوع بر همه‌ی بخش‌ها اثرات منفی گذاشته است. نماینده‌ سازمان ملل همچنین از وضعیت کنونی حقوق زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرد و گفت طالبان به محدودیت‌ها در این مورد همچنان ادامه می‌دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: سوریه به‌سبب محدودیت‌های ارزی واردات خودروی ایرانی را ممنوع کرده است، نه به‌دلیل تیرگی روابط

محمدرضا نجفی منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «اگر واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شده نه به‌دلیل مشکلات فنی یا تیره شدن روابط که به‌دلیل مسائل اقتصادی است که در حال حاضر دولت سوریه با آنها روبروست. با توجه به محدودیت‌های ارزی، دمشق محدودیت‌هایی را بر سر واردات برخی کالاها به این کشور وضع کرده که خودرو نیز بخشی از آن است. در این رابطه نیز بحث کشورها مطرح نیست و در کنار ایران واردات خودرو از بسیاری از دیگر کشورها نیز متوقف شده است.» ایران در سال‌های گذشته، کارخانه تولید خودرو مجهز به سه سالن را در سوریه احداث کرده بود. محمدرضا نجفی‌منش دو روز قبل گفته بود از سال گذشته، مذاکرات میان شرکت ایران‌خودرو با نخست‌وزیر و وزارت صنایع سوریه برای صدور دوباره مجوز واردات خودرو از ایران آغاز شده‌ و ایران‌خودرو در تلاش است تا مقامات و تصمیم‌گیران این کشور را مجاب کند تا با توجه به وجود تنها کارخانه سه سالنی خودرو از ایران در این کشور، اجازه واردات به تولیدات ایرانی داده شود. به گفته نجفی‌منش، مذاکره‌کنندگان ایرانی همچنین راهکارهایی برای عدم نیاز به نقل‌و‌انتقال ارز جهت واردات خودرو از ایران را به مقامات دولت سوریه ارائه داده‌اند و ایجاد خط اعتباری از طریق بانک توسعه صادرات ایران، از جمله این راهکارها برای تشویق دولت سوریه به واردات مجدد خودرو از ایران است. پیش از این انجمن تولیدکنندگان فولاد هم اعلام کرده بود که دمشق واردات فولاد از ایران را هم محدود کرده است.