ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جام جهانی فوتبال در قطر: فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌ها و اطراف آن ممنوع است ـ پوشش اسلامی هم باید رعایت شود

در آستانه جام جهانی فوتبال در قطر، وب‌سایت گردشگری این کشور از فوتبال‌دوستان خواست تا به آن‌چه فرهنگ این کشور نامیده «احترام» بگذارند، «شانه‌ها و پا‌های خود را در ملاءعام بپوشانند و از ابراز محبت در برابر دیدگان مردم خودداری کنند». گردشگری قطر همچنین اعلام کرد که «گردشگران می‌توانند در بارهای هتل‌ها و باشگاه‌های خصوصی و همچنین در مناطق مشخص‌شده برای هواداران فیفا و مناطق خاصی در استادیوم‌ها، مشروبات الکلی مصرف کنند.» نوشیدن الکل در مکان‌های دیگر و یا مست شدن در ملاءعام جرم محسوب خواهد شد. سن قانونی برای نوشیدن الکل نیز بالای ۲۱ سال اعلام شده است. پیش از این قطر ورود هرگونه مشروبات الکلی و فراورده‌های گوشت خوک به جام جهانی را ممنوع کرده بود. همچنین پس انتقادهای بسیار قطر سرانجام پذیرفت ال‌جی‌بی‌تی‌ها برای دیدن مسابقات فوتبال به این کشور سفر کنند مشروط به این‌که قوانین قطر را رعایت کنند و هیچ گونه رفتار بیرونی نداشته باشند. وب‌سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بر محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی قطر را تأیید کرد و به‌ویژه گفت فروش مشروبات الکلی در ورزشگاه‌های قطر و اطراف آن ممنوع است و تنها در مناطق مشخص، هتل‌ها و رستوران‌های دارای مجوز امکان دسترسی به مشروبات الکلی وجود دارد. جام جهانی فوتبال پس‌فردا یکشنبه، ۲۹ آبان‌ / ۲۰ نوامبر با دیدار دو تیم قطر و اکوادور آغاز خواهد شد. تیم ملی ایران دومین دیدار این مسابقات را روز دوشنبه مقابل آمریکا برگزار خواهد کرد.

کنفرانس اقلیمی مصر تمدید شد

کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در شرم‌الشیخ مصر (کاپ ۲۷) یک روز تمدید شد. این خبر را سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر و رئیس کنفرانس شامگاه جمعه ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر اعلام کرد. شوکری افزود این گام برای غلبه بر موانع باقی مانده در مذاکرات ضروری بود. او تأکید کرد که مذاکره‌کنندگان باید سریع عمل کنند زیرا زمان به سود آن‌ها نیست. شوکری همچنین از دستیابی به توافق حداکثر تا فردا (شنبه) حمایت کرد. او متعهد شد که کنفرانس اقلیمی را به نتیجه‌ای مطلوب برساند. موضوع کمک‌ مالی به کشورهای فقیرتر برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، از موضوعات اصلی مورد اختلاف است.

در پی حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، بیش از ۱۰ میلیون نفر برق ندارند

پس از حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی در اوکراین، بیش از ۱۰ میلیون نفر بدون برق زندگی می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت: «روسیه با انفجار نیروگاه‌ها و دیگر تأسیسات انرژی، جنگی را علیه معیشت مردم به راه انداخته است. این رویکرد به خصوص در زمستان نفرت انگیز است.» طی چند روز آینده در اوکراین دمای منفی ۱۰ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. وزارت دفاع روسیه در مسکو اعلام کرد که به اهداف نظامی در اوکراین، عمدتاً تأسیسات زیرساخت سوخت و انرژی، با سلاح‌های دوربرد و دقیق حمله کرده است. درگیری‌های نظامی دوباره بین نیروهای اوکراین و روسیه در شرق اوکراین رخ داد. ستاد کل ارتش اوکراین از شلیک توپخانه و تانک به چندین روستا در شمال دونتسک خبر داد. وبلاگ‌نویسان نظامی روسیه نیز از جنگ در دونباس خبر داده‌اند.

بی‌خبری از وضعیت اشراق نجف‌آبادی و چند ورزشکار بازداشتی در شیراز

ار وضعیت اشراق نجف‌آبادی، عضو سابق تیم ملی دوچرخه‌سواری کوهستان ایران که در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه در شیراز بازداشت شده، اطلاعی در دست نیست. به گفته منابع زمانه او تنها یک‌بار در ابتدای بازداشت خود با خانواده تماس داشته و بازداشت خود را به ‌آن‌ها اطلاع داده است. اشراق نجف‌آبادی، متولد ۱۳۷۱ و مهندس عمران ۱۸ آبان‌ پس از مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی در شیراز دستگیر شده است. بنابر خبرهای منتشر شده در شبکه‌‌های اجتماعی مرجان جنگجو، دنا شيبانی و حامد قشقایی از دیگر ورزشکاران شهر شیراز در روزهای گذشته توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند. حامد قشقایی، کوهنورد فاتح هیمالیا و فعال گردشگری و لیدر تور است. گفته می‌شود او ۱۹ آبان دستگیر شده است. دنا شيبانى، گرافيست و سنگ نورد ١٩ آبان در قشم بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده است. آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شدگان جنبش اعتراضی اخیر در ایران در دست نیست اما منابع حقوق‌بشری می‌گویند تاکنون هزاران نفر بازداشت شده‌اند. از ۲۶ شهریور تا ۲۶ آبان ۱۴۰۱ بر مبنای گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) ۱۶۰۸۸ نفر در سرتاسر ایران بازداشت شده‌اند که از این تعداد هویت ۲۰۹۷ نفر برای این نهاد حقوق بشری احراز شده است.

شیرین صمدی، مجری سابق تلویزیون جمهوری اسلامی دستگیر شد

شیرین صمدی، مجری سابق تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی ۲۳ آبان در شهرک اکتابان تهران بازداشت شده است. او پیش از این با انتشار ویدئویی از راه رفتن در خیابان‌های تهران بدون حجاب اجباری نوشته بود: «مرسی که از من بی‌اجازه فیلم می‌گیرین، البته باعث افتخاره. ولی مثل این دوست محترم برام بفرستین. اینجا ایران است.» هنوز از مرجع بازداشت‌کننده و محل نگهداری شیرین صمدی اطلاعی در دست نیست. از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تا کنون نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۶ هزار تن را بازداشت کرده‌اند. آمار دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نیست.

چهار کارگر در گیلان و ساوه در حوادث کار کشته و زخمی شدند

سه کارگر شرکت آب و فاضلاب گیلان در اثر گاز گرفتگی و یک کارگر ساختمانی در ساوه در اثر سقوط از ارتفاع مصدوم شدند. یکی از سه مصدوم آب و فاضلاب گیلان و کارگر ساختمانی ساوه در اثر شدت صدمات جان خود را از دست دادند. روز پنجشنبه ۲۶ آبان سه کارگر پیمانی شرکت آب و فاضلاب گیلان هنگام کار دچار گاز گرفتگی شدند. یکی از کارگران جان خود را از دست داد و دو کارگر دیگر در بیمارستان بستری هستند. روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب گیلان درباره این حادثه اعلام کرد: «۳ نفر از نیرو‌های خدماتی پیمانکار شرکت آب و فاضلاب گیلان از کارکنان این شرکت هنگام تنظیم شیرآلات خط تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به سنگر و کوچصفهان با ورود به حوضچه شیرآلات دچار گازگرفتگی شدند و نیرو‌های آتش نشانی و اورژانس مصدومان را به بیمارستان منتقل کردند که یکی از مصدومان به علت گازگرفتگی فوت کرد و ۲ مصدوم دیگر در بیمارستان در حال مداوا هستند». روز چهارشنبه ۲۵ آبان هم یک کارگر جوان حین کار در ساختمانی نیمه کاره در ساوه، از طبقه چهارم سقوط کرد و جان داد. فرمانده انتظامی ساوه سن این کارگر را ۲۱ سال اعلام کرده است.

وکیل دادگستری: وکیل‌ها را از مرحله دادسرا کنار گذاشته‌اند، خانواده‌ها از زندانی‌ها بی‌خبرند، با درخواست دو میلیارد تومان از خانواده‌ها وعده آزادی عزیزان‌شان را می‌دهند

علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) با انتقاد از عدم دسترسی وکیلان به پرونده بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اعلام کرد که وکیلان را از فرآیند دادرسی در دادسراها کنار گذاشته‌اند و اجازه ورود آنها به پرونده‌ها را نمی‌دهند. مجتهدزاده گفت که مقامات قضائی ایران پرونده بازداشت‌شدگان را یک جا جمع می‌کنند و به یک دادسرای خاص با چهار، پنج بازپرس می‌سپارند و به دیگر دادسراها ارجاع نمی‌دهند و همین سبب افزایش زمان رسیدگی به این پرونده‌ها شده است. این وکیل دادگستری همچنین تأیید کرد که بسیاری از خانواده‌ها برای مدت زیادی از عزیزان دربندشان بی‌خبر می‌مانند: « بسیاری از این خانواده‌ها می‌گویند فرزند ما ۳۰ روز است که بازداشت شده تنها یک یا ۲ بار تماس گرفته است، نمی‌دانیم چطور است.» او همچنین از حضور افرادی خبر داد که با درخواست بین نیم میلیارد تا دو میلیارد تومان از خانواده‌ها، وعده آزادی بازداشت‌شدگان را می‌دهند: « کسانی به خانواده‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند به ما ۵۰۰ میلیون تومان یا یک میلیارد یا دو میلیارد بدهید تا زندانی شما را آزاد کنیم؛ من نمی‌دانم این‌ها کارچاق‌کن هستند، دلال هستند و یا مسئولیت و پست دارند؟!» از آغاز خیزش انقلابی مردم ایران پس از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی تا کنون نیروهای امنیتی دست‌کم ۱۶ هزار تن را بازداشت کرده‌اند. آمار دقیق بازداشت‌شدگان مشخص نیست.

دولت آمریکا به بن‌سلمان مصونیت می‌دهد، با وجود اتهام مشارکت او در قتل

وکلای وزارت دادگستری آمریکا به درخواست وزارت امور خارجه این کشور، از دادگاه فدرال ناحیه کلمبیا خواستند به دلیل آنکه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اخیراً نخست وزیر عربستان سعودی شده و در نتیجه به‌عنوان رئیس یک دولت خارجی واجد مصونیت قضایی است، باید به او در پرونده قتل جمال خاشقجی مصونیت داده شود. جمال خاشقجی، منتقد سیاسی محمد بن‌سلمان، آخرین بار ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در حال ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد. این روزنامه‌نگار در آنجا کشته و جسدش مثله شد. بر اساس گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا محمد بن سلمان عملیات ربایش و قتل جمال خاشقچی در استانبول را تایید کرده بود. ولیعهد سعودی اما این اتهامات را رد کرده است. درخواست مصونیت قضایی برای محمد بن سلمان، بلافاصله واکنش نامزد سابق خاشقچی را به دنبال داشت. خدیجه چنگیز در تویتی نوشت: «جمال امروز دوباره درگذشت. ما فکر می‌کردیم شاید نوری برای عدالت از سوی آمریکا بدرخشد، اما باز هم پول مرتبه نخست را یافت. این دنیایی است که جمال و من آن را نمی‌شناسیم.» سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی موسسه حقوق بشری DAWN، درخواست مصونیت محمد بن سلمان را «تکان‌دهنده» و یک «امتیاز بزرگ» به عربستان سعودی خواند. ویتسون به سی‌ان‌ان گفت: «واقعاً فراتر از طنز است که رئیس‌جمهوری بایدن اساساً تضمینی مبنی بر معافیت از مجازات برای محمد بن سلمان داده است. این دقیقا برخلاف وعده اوست که گفته بود قاتلان جمال خاشقجی را بازخواست می‌کند.»

بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران اعتصاب کردند

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»، نزدیک به سپاه پاسداران، بازیکنان تیم فوتبال استقلال تهران دست به اعتصاب زده اند. بنا به این گزارش، مطالبات پیشین بازیکنان این تیم پرداخت نشده و به همین دلیل بازیکنان استقلال در تمرین امروز جمعه ۲۷ آبان شرکت نکرده اند. قرار بود بازیکنان طبق برنامه قبلی امروز دور جدید تمرین‌های آماده‌سازی خود را آغاز کنند. اعتصاب بازیکنان استقلال همزمان با اعتصاب مغازه‌داران و بازاری‌ها و شماری از کارگران در سرتاسر ایران در یابود آبان خونین ۹۸ و در ادامه خیزش انقلابی کنونی مردم صورت می‌گیرد. از آغاز اعتراض‌ها تا کنون چندین بازیکن فعلی و پیشین فوتبال ایران به دلیل حمایت از اعتراضات با اتهام‌های امنیتی مواجه شده اند. در یکی از آخرین نمونه‌ها پرویز برومند، دروازه‌بان پیشین تیم استقلال و تیم ملی ایران سه‌شنبه ۲۴ آبان دستگیر شد و رسانه‌های نزدیک به سپاه اتهام او را «تخریب اموال عمومی» و «لیدری اغتشاشات» خوانده اند.

وحید علیقلی‌پور را بیش از ۴۵ روز در اوین بلاتکلیف نگه داشته‌اند

وحید علیقلی‌پور، فارغ التحصیل مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر و فعال دانشجویی سابق بیش از ۴۵ روز است که در بازداشت به‌سر می‌برد. به گفته منابع آگاه به زمانه، با وجود اینکه از آخرین بازجویی وحید بیش از یک ماه می‌گذرد و ضمن درخواست‌های مکرر برای تعیین تکلیف وضعیت این زندانی، پرونده او به بازپرسی دادسرا برده نشده و او را در بلاتکلیفی نگه داشته‌اند. علیقلی‌پور را روز ۱۲ مهر در خانه‌اش بازداشت و به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل کردند. این بند بازداشتگاه موقتی است که گویا در طبقه پایین زندان ساخته‌اند. او و شماری از همبندی‌هایش ابتدا در بند ۲۴۰ بودند و سپس آنها را به این بند تازه ۳۵۰ منتقل کردند. وحید علیقلی‌پور پیش‌تر، در جریان وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ نیز دستگیر و به یکسال حبس محکوم شده بود.

ستاره‌ حمزه‌ای در زندان قرچک به آنفولانزا مبتلا شده و وضعیت جمسی نامناسبی دارد

ستاره حمزه‌ای که با یورش ماموران امنیتی به منزل پدرش در روز ۲۷ مهر بازداشت شد، اکنون در زندان قرچک به سر می‌برد. او در زندان به آنفولانزا مبتلا شده و وضعیت جسمی مناسبی ندارد. ستاره حمزه‌ای دوست ملیکا گودرزی و نیوشا گودرزی از دیگر بازداشت شدگان جنبش زن، زندگی، آزادی است که با یورش ماموران امنیتی به منزل پدرش بازداشت شد. ستاره متولد تیر ماه ۱۳۷۶ است. به گفته سازمان عفو بین‌الملل از آغاز قیام ژینا ماموران امنیتی بیش از ۱۵ هزار نفر را دستگیر کرده‌اند. بیش از ۳۵۰ نفر را کشته‌اند که در این میان حدود ۵۰ کودک جان خود را از دست داده‌اند.