نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست سه‌جانبه #روسیه، #ترکیه و #ایران همراه با نماینده #سازمان_ملل برای تشکیل کمیته بازنویسی قانون اساسی #سوریه به نتیجه نرسید

انتظار می‌رفت که نشست سه‌جانبه روسیه، ترکیه، ایران همراه با استفان دی‌میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه که صبح سه‌شنبه در ژنو برگزار شد با موفقیت به پایان برسد. اما چنین نشد. کمیته بازنویسی قانون اساسی سوریه متشکل از ۱۵۰ نفر است: ۵۰ نفر از شورشیان مخالف اسد، ۵۰ نفر از دولت سوریه و ۵۰ تن دیگر نیز شامل افرادی است که سازمان ملل آن‌ها را معرفی می‌کند. خبرگزاری‌های روسیه گزارش داده‌اند که سازمان ملل با فهرست اسامی که این سه کشور برای کمیته قانون اساسی سوریه ارائه داده بودند، مخالفت و اعلام کرده است که این فهرست توازن ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، دی‌میستورا امروز (سه‌شنبه) پس از دیدار با وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه در ژنو گفت که باید گام‌های ماراتنی برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه برداشته شود. فرستاده ویژه سازمان ملل که از آغاز سال آینده میلادی از این سمت کناره‌گیری می‌کند گفت: «من پنجشنبه شورای امنیت را در جریان روند کمیته قانون اساسی سوریه امر قرار می‌دهم.» دی‌میستورا تأکید کرد که تلاش‌ها برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه هنوز تکمیل نشده است.

#علی_نجاتی، عضو هیئت مدیره #سندیکای_کارگران_نیشکر_هفت‌تپه به اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم شد

فرزانه زیلابی وکیل مدافع #علی_نجاتی، #کارگر بازنشسته و عضو هیئت مدیره سندیکای #کارگران_نیشکر_هفت‌تپه سه‌شنبه ۲۷ آذر گفت که موکلش به «اخلال در نظم عمومی از طریق هدایت جریان اعتصابات و تجمعات شرکت نیشکر هفت‌تپه» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. ماموران امنیتی هشتم آذر، همزمان با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه نجاتی را در خانه‌اش دستگیر و به زندان منتقل کردند. مقام‌های قضایی پرونده قبلی را علت دستگیری او اعلام کردند اما به گفته زیلایی، علاوه بر اتهامات قبلی، دو اتهام دیگر نیز به نجاتی تفهیم شده است. او گفت که موکلش ابدا به زندان دزفول و بعد به بازداشتگاه امنیتی اهواز انتقال داده شده و از بیماری‌های متعدد کلیوی و قلبی رنج می‌برد. نجاتی ۲۳ آذر به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان منتقل اما به فاصله کوتاهی پس از درمان به بند امنیتی زندان دزفول بازگردانده شد. او پیش از این نیز به دلیل شرکت در اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در سال ۱۳۹۴ دستگیر و به زندان محکوم شد. به گفته زیلابی مسئولان قضایی از پذیرش درخواست اعمال ماده ۵۰۲ آئین دادرسی که به زندانیان بیمار این امکان را می‌دهد بیرون از زندان و یا با احکام جایگزین محکومیت خود را سپری کنند، خودداری می‌کنند و موکلش تنها از طریق تماس تلفنی با خانواده‌اش در ارتباط است. سپیده قلیان، فعال اجتماعی در شوش نیز که همراه با کارگران بازداشت شده بود، صبح امروز به قید وثیقه آزاد شد. پیشتر نیز اسماعیل بخشی، کارگر نیشکر هفت‌تپه با سپردن وثیقه آزاد شده بود.

یک نماینده ولایی مجلس: رسانه‌های بیگانه دنبال سوژه در ایران نمی‌گردند. ما آنقدر به آنها سوژه می‌دهیم که گیج می‌شوند کدام را انتخاب کنند

کاظم جلایی رئیس «فراکسیون مستقل ولائی» و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۷ آذر گفت: اساسا در شرایط فعلی دیگر رسانه‌های بیگانه دنبال سوژه در ایران نمی‌گردند چون خود ما آنقدر به آنها سوژه می‌دهیم که گیج می‌شوند کدام را انتخاب کنند. این شامل همه مسئولان می‌شود. حال این که در دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ آنها به دروغ سوژه پردازی می‌کردند. اشاره او به ادعای اعطای ۲۵۰۰ گرین کارت به مقامات جمهوری اسلامی ایران و فرزندان آنها در جریان مذاکرات هسته‌ای بود که از طرف مجتبی ذالنور، نماینده قم در مجلس و عضو جبهه پایداری در مصاحبه با روزنامه اعتماد مطرح شده بود. مقامات ایران و آمریکا این ادعا را رد کردند. او در ادامه گفت مرکز پژوهش‌ها آمریکا به دنبال راهکارهایی برای ایجاد مشکلات در کشور است و سعی دارد در شرایط تحریم که در ایران بر سر بودجه دعواست،‌ این دعواها را افزایش دهد یا این که تا می‌تواند علیه مسئولان ایران دروغ بنویسد و وجهه آنها را در منطقه و بین مردم خراب کند.

یک #شکارچی_غیرمجاز گوزن به دیدن #انیمیشن_بامبی محکوم شد

به گزارش واشنگتن پست، دیوید جونیور بری شکارچی غیرمجازی که به‌همراه پدر و برادر خود صدها گوزن را در جنگل‌ها و مراتع جنوب میزوری در آمریکا کشته بود، به یک سال حبس و دیدن چندباره فیلم بامبی، انیمیشن معروف والت دیزنی، «محکوم» شد. او و خانواده‌اش در طی ۹ سال صدها گوزن را کشته و پس از بریدن سر آنها، بدن گوزن را همانجا رها می‌کردند. علی‌رغم این‌که این نوع شکارچیان غالبا با انگیزه‌های مالی دست به کشتار گوزن‌ها می‌زنند، مقامات پلیس می‌گویند جمع کردن سر گوزن به عنوان «غنیمت» و رها کردن جسد حیوان نشان‌دهنده انگیزه‌های شخصی و کشتن حیوانات برای «هیجانِ کشتن» است. پدر او دیوید بری قبلا به همین جرم زندانی شده بود و در آزادی مشروط به‌سر می‌برد. این خانواده تاکنون ۵۱هزار دلار جریمه پرداخت کرده‌اند اما قاضی این پرونده امیدوار است که این‌بار از طریق ایجاد همدلی با حیوانات بتواند این شکارچی غیر مجاز را از آسیب زدن به حیات وحش بازدارد.

توصیه خامنه‌ای به طلبه‌ها: خود را برای کرسی‌های ریاست به آب و آتش نزنید

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۲۷ آذر در درس خارج فقه گفت که آمریت و ریاست تبعات اخروی دارد و «اگر ماها عقل داشته باشیم باید دنبال ریاست ندویم». او به ریاست دائم بخشی از مقامات ایران بر کرسی‌های بااهمیت قانونی، اجرایی و اقتصادی کشور زیر نظر او و استقلال نسبی ساختار قدرت از رای مردم اشاره نکرد اما گفت کسانی که در انتخابات به عدم صلاحیت یا نتیجه انتخابات اعتراض می‌کنند «دنبال کرسی‌های ریاست» هستند و این افراد باید این دغدغه را رها کنند: « برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را می‌کُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار می‌زند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه‌ی یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجه انسان بشود و واجب باشد برای انسان». خامنه‌ای همچنین در مورد اینکه دو دوره ریاست قوه مجریه را بر عهده داشته گفت که این ریاست خلاف میل او اما «واجب عینی و تعیینی» بوده است: «بنده دوره‌ دوم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ اول که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره‌ دوم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمی‌شوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا بایستی با قوّت انسان دنبال بکند».

دادگاه جنایی آنکارا برادرزاده فتح‌الله #گولن را به ۷ سال و نیم زندان محکوم کرد

سلمان گولن، برادرزاده فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا در دادگاه جنایی آنکارا محاکمه و به ۷ سال و نیم زندان محکوم شد. اتهام سلمان گولن عضویت در سازمان‌های تروریستی مسلح بود. او در دادگاه همکاری با جنبش گولن را رد کرد و گفت تنها به‌دلیل آن‌که برادرزاده فتح‌الله گولن است محکوم شده. سلمان گولن می‌گوید تاکنون یک بار در زندگی خود عمویش را دیده است. او همچنین متهم شده بود که از سامانه پیام‌رسانی ByLock استفاده کرده است که به‌گفته دولت ترکیه توسط طرفداران فتح‌الله گولن استفاده می‌شود. سلمان گولن در دادگاه گفت زمانی که در روسیه زندگی می‌کرده از این سامانه استفاده کرده است. دولت ترکیه فتح‌الله گولن را عامل اصلی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ می‌داند اما او این اتهام را رد کرده است.

استفاده از چراغ نفتی در کلاس درس باعث #سوختگی ۴ #دانش_‌آموز دبستانی شد

استفاده از چراغ نفتی در کلاس درسِ یک پیش‌دبستان و دبستان غیردولتی دخترانه در زاهدان باعث سوختگی ۴ دانش‌آموز شد. مدیر روابط عمومی اداره آموزش ‌و پرورش استان سیستان و بلوچستان گفت: «یک دانش‌آموز پیش‌دبستانی و سه دانش‌آموز کلاس اولی دچار سوختگی شده‌اند که حال دو نفر وخیم بوده و در آی‌سی‌یو بستری هستند و درصد سوختگی بالاست.» نام این مدرسه اسوه حسنه است و حادثه ساعت ۹ صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر رخ داد. به‌گفته مرادی علت آتش‌سوزی، استفاده از چراغ نفتی برای گرم کردن یکی از کلاس‌های درس بود و به دلیل اینکه بخشی از شهر زاهدان گاز ندارد این مدرسه نیز گاز نداشت و از چراغ نفتی برای گرم کردن بچه‌ها استفاده می‌کردند. پیش از این نیز حوادث مشابه دیگری در شهرهای ایران رخ داده است. ۱۵ آذرماه ۱۳۹۱ نیز بخاری یک کلاس ۳۷ نفره در مدرسه شین‌آباد در پیرانشهر آتش گرفت و زیبایی و کودکی ۱۲ دانش‌آموز را در شعله‌های آتش سوزاند. این دانش‌آموزان بین ۳۰ تا ۶۰ درصد گرفتار سوختگی شدند و سوخنگی‌ها هم بیشتر در ناحیه سر و گردن و صورت و سینه اتفاق افتاد.

طرح مرکز پژوهش‌های #مجلس: خانواده‌هایی که #خودرو ندارند، سهمیه #بنزین خود را برای بهبود معیشت بفروشند

علی بختیار، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری‌های داخلی گفته است بودجه سال ۹۸ هفته آینده در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس، انجمن نفت و برخی از نمایندگان پیشنهادهایی برای ساماندهی بنزین مطرح کرده‌اند که در زمان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون‌های مجلس به بحث گذاشته می‌شوند. مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد داده که به جای خودرو، بنزین به افراد تعلق ‌گیرد و برای مثال یک خانواده ۴ نفره ماهانه ۱۲۰ لیتر بنزین دریافت ‌کند. خانواده‌هایی که خودرو ندارند و یا کمتر از این میزان مصرف می‌کنند، می‌توانند بنزین مازاد خود را در سامانه‌ای که طراحی می‌شود، عرضه کنند.

از ۳۰۰ #دوچرخه_اشتراکی در #تهران رونمایی شد

صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر از نخستین دوچرخه‌های اشتراکی هوشمند در تهران رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری ایسنا، رسول کشت‌پور شهردار منطقه ۲ گفت برای توسعه حمل و نقل سبک در تهران ابتدا در منطقه دو ۳۰۰ دوچرخه در اختیار شهروندان قرار گرفته است. به گفته کشت‌پور شهروندان برای استفاده از دوچرخه‌ها می‌بایست در ابتدا ۱۵۹ هزار تومان به عنوان ودیعه در حساب کاربری خود داشته باشند. هزینه نیم ساعت استفاده از دوچرخه ۱۵۰۰ تومان است و در صورت استقبال تعداد دوچرخه‌ها افزایش می‌یابد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی آذر سال گذشته در پاسخ به استفتایی اعلام کرد که دوچرخه‌سواری زنان «در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.» با این‌حال هیچ قانونی درباره منع دوچرخه‌سواری زنان در سطح شهرهای ایران وجود ندارد.

#بازنشستگان_نیروهای_مسلح در اعتراض به وضع حقوقشان مقابل #مجلس تجمع کردند

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گزارش داده است که صبح سه‌شنبه ۲۷ آذر گروهی از بازنشستگان تیروهای مسلح در اعتراض به وضع حقوق‌های خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. معترضان خواستار پیش‌بینی افزایش حقوقشان در بودجه سال ۹۸ شدند. تجمع‌کنندگان همچنین خواستار این شدند که اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار مجلس قرار گیرد.

رئیس پارلمان #عراق با پادشاه #عربستان درباره گسترش روابط تجاری بین دو کشور دیدار و گفت‌وگو کرد

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق که به عربستان سعودی سفر کرده، با سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر رئیس پارلمان عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که الحلبوسی و ملک سلمان درباره روابط دو طرفه و راه‌های تقویت آن و نیز آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند. بر اساس این بیانیه الحلبوسی یادآوری کرده که عراق علاقمند است روابطش با کشورهای عربی را گسترش دهد و برای عربستان سعودی در بازسازی عراق نقش ویژه‌ای قائل است. الحلبوسی با عادل الجبیر» وزیر خارجه و عبدالله بن محمد آل الشیخ رئیس مجلس شورای عربستان سعودی نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

نماینده #آمریکا در امور #سوریه: در #سوریه نحوه کشورداری باید تغییر کند

جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه قبل از برگزاری نشست سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه در ژنو برای دستیابی به توافق در زمینه تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه، اعلام کرد که ایالات متحده خواهان تغییر نحوه کشورداری در سوریه است. جفری در جلسه پرسش و پاسخ «اندیشکده آتلانتیک» گفت: «حکومت سوریه نباید از تروریسم حمایت کند، نباید از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش یا دیگران استفاده کند. نباید تبدیل به پایگاهی برای کشورهای دیگر با نیت‌های راهبردی شود، به‌ طور مشخص در این مورد منظور ایران است. نباید دست به شکنجه بزند. باید به پناهجویان کمک کند تا داوطلبانه به محل زندگی خود بازگردند. اگر حکومت سوریه این نیازهای اولیه را در جریان یک روند سیاسی رعایت کند، چه ما آن حکومت را دوست داشته باشیم چه نه، با آن کنار می‌آییم.»