ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک دانشجو در مقطع دکتری «به درخواست وزارت اطلاعات» اخراج شد

مسلم دانشور، فعال مدنی و دانشجوی رشته فلسفه مقطع دکتری دانشگاه تبریز با درخواست وزارت اطلاعات از این دانشگاه اخراج شده است. به‌نوشته شبکه حقوق بشری کردستان، این دانشجو پیش‌تر از سوی وزارت علوم ستاره دار شده و از تحصیل در دانشگاه بازمانده بود اما با پیگیری‌های زیاد، نهایتا با ادامه تحصیل او پس از گرفتن تعهد و به صورت مشروط در سال ۱۴۰۰ موافقت شد. این منبع درباره وضعیت مسلم دانشور نوشته است: «او از ترم اول تحصیلی سال ۱۴۰۰ در دانشگاه تبریز در مقطع دکتری رشته فلسفه مشغول به تحصیل بود، اما پس از دو ماه در اواخر آبان با سر کار آمدن وزیر جدید علوم و انتصاب رئیس جدید دانشگاه تبریز، به او اعلام شد که با درخواست معاونت گزینش سازمان سنجش از دانشگاه اخراج شده است.» انتشار خبر اخراج یک دانشجو از دانشگاه تبریز در حالی است که بر پایه اعلام رسانه‌های داخلی در ایران، دولت ابراهیم رئیسی، روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه، لایحه برخورداری همگان از حق تحصیل در دوره‌های آموزش عالی، موسوم به «لایحه ممنوعیت ستاره‌دارکردن دانشجویان» را از مجلس پس گرفته است. در این لایحه که در دولت روحانی به‌تصویب هیأت وزیران رسیده بود، مقرر شده بود: «حق بر آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ‌کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی ازجمله آموزش عالی منع کرد. افراد دارای سابقه محکومیت کیفری قطعی در جرائم سازمان‌یافته قاچاق انسان، محاربه حدی و جاسوسی برای کشور متخاصم در طول مدت محرومیت تبعی اجتماعی از آموزش در مقاطع تحصیلات تکمیلی در مؤسسات آموزش عالی دولتی محروم می‌باشند. کلیه قوانین و مقررات عام و خاصی که شرایطی جز صلاحیت علمی برای بهره‌مندی از حق آموزش مقرر کرده‌اند، صرف‌نظر از مرجع و زمان تصویب، لغو می‌شوند.»

 باران، شامپانزه ایرانی به دست شامپانزه‌های دیگر در کنیا کشته شد

باران, شامپانزه ایرانی بعد از انتقال به کنیا در درگیری با دیگر شامپانزه‌ها جانش را از دست داد. تیر ماه گذشته باران، شامپانزه چهار ساله، از باغ وحش ارم در ایران به پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز واقع در حفاظتگاه شامپانزه‌ها در کنیا فرستاده شده بود تا زندگی جدیدی کنار همنوعان خود آغاز کند. ایمان معماریان، دامپزشکی که تا سه‌سالگی از باران مراقبت کرده بود، به‌همراه جمعی از دوست‌داران و مدافعان حقوق حیوانات و فعالان محیط زیست، بعد از انتقال مجدد باران سه ساله به باغ‌وحش ارم، در تاریخ ۱۴ تير ١٣٩٩ کارزاری به نام «نجات باران» را راه انداختند و از عيسی كلانتری، رييس سازمان محيط‌ زيست درخواست کردند تا باران را علمی و قانونی به یتیم‌خانه‌ شامپانزه‌ها در خارج از ایران انتقال دهند. باران دوره قرنطینه خود را از زمان ورودش به پناهگاه با موفقیت به پایان رسانده بود و از قرنطینه به خانه اصلی شامپانزه‌ها منتقل شده بود. او در مرحله اولیه زندگی در اقامتگاه جدید در مرکزی نگهداری می‌شد که در آن می‌توانست بدون تماس فیزیکی شامپانزه‌های دیگر را از راه دور ببیند. این مرحله برای آشنایی شامپانزه‌ها یا محیط جدید انجام می‌شود. اما بر اساس گزارش‌ها، باران قفل ایمنی قفس را شکست و خود را به منطقه جداسازی شامپانزه‌های دیگر رساند و همین باعث شد که بین او و برخی از شامپانزه‌های دیگر برخورد فیزیکی رخ دهد. مراقبان تلاش تا درگیری بین شامپانزه‌ها را متوقف کنند، اما باران به شدت آسیب دید و با وجود تلاش برای نجات جانش، در نهایت جانش‌ را از دست داد.