ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هیئتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد امروز یکشنبه ۱۸ دسامبر هیئتی را به تهران اعزام کرده است. در اطلاعیه‌ای که پیشتر از سوی آژانس منتشر شده بود آمده است: «به دعوت ایران، یک تیم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز یکشنبه ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ با هدف رسیدگی به مسائل پادمانی باقی مانده که قبلاً توسط مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش شده بود، در تهران حضور خواهند داشت. محمد سلامی، رئيس سازمان انرژی اتمی ایران پیشتر از این سفر خبر داده بود. با این‌حال هنوز گزارشی از رسیدن نمایندگان آژانس به تهران و جزئيات دیدار احتمالی با مقام‌های سازمان انرژی اتمی منتشر نشده است. آژانس هشدار داده است که سفر هیئت این نهاد ناظر به ایران در حالی انجام می‌شود که حکومت جمهوری اسلامی رکورد غنی‌سازی اورانیوم را شکسته و در حال غنی سازی اورانیوم در بالاترین سطح در تاریخ خود است. این نهاد ناظر هفته گذشته تأیید کرد که حکومت ایران یک گام فنی با درجه تسلیحات هسته‌ای فاصله دارد. «محمد اسلامی» روز شنبه در دیدار با اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی تلویحا این مسئله را تأیید کرد و گفت: «قانون اقدام راهبردی، قانون خوبی برای توسعه صنعت هسته‌ای بود و امروز اجرای این قانون غنی‌سازی را به سطحی رساند که در حال حاضر ظرفیت غنی‌سازی ایران به بیش از دو برابر کل تاریخ این صنعت رسیده است». در عین حال تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای متوقف شده است. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۶ آبان / ۱۷ نوامبر با تصویب قطعنامه‌ای از ایران خواست که فوراً با تحقیقات بازرسان آژانس در مورد ذرات یافت‌شده اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده خود همکاری کند. آژانس همچنین در گزارش فصلی خود اعلام کرده بود که تا ۳۰ آبان / ۲۲ اکتبر سال جاری، ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران با خلوص ۶۰ درصد به حدود ۶۲,۳ کیلوگرم (۱۳۷,۳ پوند) رسیده است. در این گزارش از تهران به دلیل جلوگیری از دسترسی بازرسان بر تأسیسات هسته‌ای ایران انتقاد شده بود.

«فیلترینگ اینترنت باعث شد از هر چهار نفر یک نفر شغلش را از دست بدهد»

حامد بیدی، مدیرعامل کسب و کار اینترنتی کارزار گفته است به استناد بررسی موسسه «جاب ویژن»، در ماه‌های اخیر «از هر چهار نفر، یک نفر شغلش را از دست داده بود و یک نفر شغلش تحت تاثیر فیلترینگ قرار گرفته بود». از دست رفتن مشاغل مرتبط با کسب و کار اینترنتی پیامد فیلترینگ و اختلال شدید در شبکه اینترنت از سوی جمهوری اسلامی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفته رفع محدودیت‌های ایجاد شده در دسترسی به اینترنت بر عهده شورای امنیت ملی است. به گفته بیدی فیلترینگ اینترنت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را به ورشکستگی کشانده و به اخراج نیروی کار ناچار کرده است. او گفته فیلترینگ بر روی کسب و کارهای غیر اینترنتی هم تاثیر گذاشته است و «طیف وسیعی از کسب و کار‌های خرد و متوسط که غیراینترنتی هم هستند، ضربه‌های فراگیری به آن‌ها وارد شده است». شبکه اینترنت در ایران از شامگاه ۲۶ شهریور پس از شروع اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی مختل و دسترسی به بسیاری از سایت‌ها و نرم‌افزارها غیرممکن شد. فعالان حوزه فناوری اطلاعات و آزادی اینترنت معتقدند جمهوری اسلامی بخش‌های زیادی از طرح محدودیت اینترنت که به «صیانت» هم شهره شد را در سه ماه گذشته اجرا کرده است.

نیکی کریمی بازیگر و کارگردان سینما: دیگر نمی‌توانم، تمام قراردادهای بازی و فیلم‌سازی را فسخ کرده‌ام

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینما در واکنش به تداوم سرکوب در ایران یک تصویر از شعار زن، زندگی، آزادی را به همراه نوشته‌ای که در آن از فسخ تمام قراردادهایش خبر داده است، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد. او نوشت: «ديگر چگونه دست به قلم ببرم و بنويسم؟ كدام قصه الان مى‌تواند از حال اين روزهاى ما واقعى‌تر و درست‌تر باشد ؟ كدام فريم و لحظه اصلاً مى‌تواند واقعى‌تر و انعكاسى درست‌تر از ثبت اين لحظات و اتفاقات چند ماه گذشته باشد؟ ابعاد تخيل ما كى و تا به كجا مى‌توانست داستانى چنين تلخ و دهشتناك بيافريند؟» این بازیگر و کارگردان سینما در ادامه با بیان اینکه «تمام كارهايم را كنسل كرده‌ام ، قراداد‌هايم را فسخ كرده‌‎ام، چه براى بازى، چه براى ساخت»، نوشت: «در اين چند ماه خفقان و ارعاب نگو و ننويس و تلفن‌هاى ناشناس گلويم از فريادهاى نزده، خواب‌هايم پر از بغض و اشک و ابهام از اين برزخى ست كه در آن تقلا مى‌كنيم.» کریمی افزود: «نسل من، حرف زدن يادش رفته بود . ما با ترسى نهادينه بزرگ شديم … ترسى كه آرام آرام از همان صف‌هاى مدرسه درونمان ريشه دواند. ترس از حرف درست زدن ، خود بودن و محكوم شدن. ترس از بزرگتر و بالاتر . اصلا حق اعتراض نداشتيم …و البته گوش شنوا هم نداشتيم …اما ديگر بس است … خسته شده‌ايم و به جان آمده‌ايم …به كه مى توان پناه برد از اين همه ظلم و جفا؟ آن هم به مردم مظلوم و ستم‌ديده اين سرزمين كه هيچ وقت ، تكرار مى‌كنم هيچ وقت حقى مطالبه نكردند؟و به جوانان اين مرز و بوم كه جوانى نكردند و آينده‌اى براى خود متصور نبوده و نيستند؟به كجا پناه بريم از اين همه خون نا به حق ريخته شده؟» نیکی کریمی در ادامه این متن نام جعفر پناهی، کارگردان زندانی‌شده، ترانه علیدوستی بازیگر سینما که به تازگی بازداشت شده است، و محمد رسول‌اف دیگر کارگردان زندانی را هم نوشته است.

نیویورک تایمز به نقل از کمپین حقوق بشر ایران از کشته‌شدن یک دختر دانش‌آموز ۱۴ ساله، به خاطر پارگی واژن ناشی از تجاوز جنسی نیروهای امنیتی در بازداشت و ناپدیدشدن مادرش خبر داد

روزنامه نیویورک‌ تایمز روز شنبه ۱۷ دسامبر/۲۶ آذر در یادداشتی تحت عنوان « ایران از تجاوز جنسی برای تحمیل عفت به زنان استفاده می‌کند» فاش کرد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی یک دختر دانش‌آموز ۱۴ ساله به نام معصومه و ساکن یکی از محله‌های فقیرنشین تهران را به خاطر برداشتن مقنعه در مدرسه بازداشت کرده و کمی بعد به خاطر پارگی شدید واژن به بیمارستان انتقال داده‌اند. نویسنده این یادداشت به نقل از هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر ایران مستقر در نیویورک نوشته است: «این دختر، معصومه، با دوربین‌های مدرسه شناسایی و بازداشت شد. بلافاصله پس از آن، او به دلیل پارگی شدید واژن به بیمارستان منتقل شد. دختر فوت کرد و مادرش پس از این‌که در ابتدا گفته بود می‌خواهد قتل دخترش را علنی کند، ناپدید شده است.» شبکه خبری سی‌ان‌ان پیشتر در گزارشی تحقیقی و به نقل از چند تن از بازداشت‌شدگان تجاوز جنسی به زنان و مردان بازداشت‌شده در اعتراضات اخیر ایران را تأیید کرده بود. یکی از این بازداشت‌شدگان آرمیتا عباسی، جوان ۲۰ ساله‌ای ست که به گواه پزشکان شاهد، به‌خاطر تجاوز جنسی مکرر و خونریزی مقعد بر اثر تجاوز ۲۶ مهرماه توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی به بیمارستان امام علی کرج منتقل شده و در حالی که سر او را تراشیده بودند و دچار لرزش شدید بدن بوده، دوباره به مکان نامعلوم بازگردانده شده است. مقام‌های امنیتی و قضایی پس از گذشت هفته‌ها همچنان از دادن اطلاعات درباره وضعیت او خودداری می‌کنند.

علی (ماکان) داوری ۱۹ ساله در خطر حکم محاربه قرار دارد

علی (ماکان) داوری، ۱۹ ساله، از روز ۱۸ مهر در لنگرود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شده ‌است. پرونده ماکان در شعبه ۳ دادگاه انقلاب لنگرود رسیدگی شد. ‏بنابر اخبار رسیده به کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، او در حال حاضر دو پرونده دارد. در پرونده اول در دادگاه انقلاب ماکان داوری با اتهامات «اخلال در نظم، اجتماع و تبانی، محاربه و افساد فی‌الارض، تبلیغ علیه نظام، اغوا و تحریک مردم به جنگ به قصد برهم زدن امنیت کشور و اهانت به رهبر جمهوری اسلامی» محاکمه می‌شود. برای ‏پرونده دوم نیز به‌خاطر تمرد از دستور مامور، قرار وثیقه پانصد میلیون تومانی برای او صادر شده است. تاکنون در هیچ‌کدام از پرونده‌ها هنوز برای ماکان حکمی صادر نشده است.

پافشاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تبعیض و خشونت قانونی علیه زنان: حجاب علاوه بر شرع، قانون است و باید اجرا شود

در شرایطی که اعتراض‌ها به قوانین حجاب اجباری در ایران ادامه دارد و معترضان به حجاب از جمله هنرمندان از سوی نهادهای امنیتی تهدید و دستگیر می‌شوند، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی شامگاه شنبه، ۲۶ آذر در یک برنامه تلویزیونی حجاب را قانون و جامعه ایران را جامعه «عفیف» ملزم به حجاب اسلامی خواند. وزیر فرهنگ و ارشاد بدون اشاره به احضار و دستگیری صدها هنرمند از جمله زنان سینماگر تاکید کرد: «امروز عفاف و حجاب یک امر قانونی در کنار امر شرعی شده است و باید آن را در کشور اجرا کنیم.» به‌نظر می‌رسد اشاره او به قوانین جدیدی‌ست که گفته می‌شود در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعمال حجاب اجباری تصویب شده است. برخی از مسئولان در هفته‌های اخیر از ابلاغ و اجرای قریب‌الوقوع قوانین جدید حجاب اجباری سخن گفته‌اند که جزئيات آن هنوز مشخص نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد در سخنان خود به فرهنگ ایران پیش از اسلام و مقایسه آن با فرهنگ غرب متوسل شد و گفت: «مردم ایران مردم عفیفی هستند. در غرب، در کنه ذات فرهنگی آن برهنگی وجود دارد؛ برای مثال ساختار مجسمه‌ها در شهرهای اروپایی این مساله را نشان می‌دهند اما با جستجو در فرهنگ و میراث تاریخی ما حتی قبل از اسلام، به راحتی می توان فهمید هویت جامعه ایران با موضوع عفاف نسبت دارد.» محمدمهدی اسماعیلی در ادامه این مصاحبه تلویزیونی، همسو با اظهارات تعداد معدودی از مسئولان جمهوری اسلامی که برخورد پلیسی با زنان «بدحجاب» را به‌ضرر حکومت ایران می‌دانند، گفت: «من معتقدم که اگر دستگاه‌های فرهنگی مثل خود وزارت فرهنگ ارشاد و صداوسیما پیشتاز این عرصه نباشند، حتما دچار مشکل خواهیم شد. اگر ما عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، اصلا نیازی به پلیس نیست.» او مخالفت با حجاب اجباری را که از ابتدای به‌قدرت رسیدن حکومت جمهوری اسلامی بر همه زنان در ایران تحمیل شده است، به کمک‌کاری نهادهای فرهنگی در بازنمایی «معیارهای زندگی عفیفانه» تقلیل داد و افزود: «وقتی که نظام برنامه‌ریزی فرهنگی ما در سطوح مختلف شامل مدرسه، دانشگاه، سینما و تلویزیون معیارهای زندگی عفیف ایرانی ـ اسلامی را آنطور که باید به نمایش نمی‌گذارد، طبیعی است که با نسلی مواجه شویم که بخشی از آن از نظام فاصله گرفته باشند. اگر بخواهیم اصلاحی اتفاق بیافتد، بخش‌های فرهنگی باید به وظایف خود عمل کنند.» در چهارمین ماه خیزش سراسری در ایران با شعار ژن، ژیان، ئازادی (زن، زندگی، آزادی) که از قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت‌ ارشاد آغاز شد، هیچگونه اقدامی برای رسیدگی به مطالبه حجاب اختیاری از سوی حکومت جمهوری اسلامی که حجاب اجباری را ستون اصلی حاکمیت خود می‌داند، دیده نمی‌شود. دادستان کل ایران پیشتر مدعی تعطیلی گشت‌ ارشاد شد اما در فعالیت پلیس امنیت اخلاقی که به‌همراه ستاد امر به معروف و نهی از منکر پیکره اصلی نهاد‌های آزارگر زنان در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی از جمله فضای مجازی را تشکیل می‌دهند، هیچ تغییری ایجاد نشده است.

رئیس کل بانک مرکزی: افزایش دستمزد سال آینده قطعاً زیاد نخواهد بود

با نزدیک شدن به زمان بررسی بودجه سال آینده و آغاز جلسات شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد، رئیس کل بانک مرکزی گفت: «در بودجه سال آینده افزایش عجیب و غریب ۵٧ درصدی دستمزدها تکرار نمی‌شود». علی صالح‌آبادی در حالی افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگران را عجیب و غریب خواند که با رشد دوباره نرخ تورم کسر بزرگی از این افزایش تبخیر شده و دستمزد کارگران تنها کفاف یک سوم هزینه آنان را می‌دهد. صالح‌آبادی بدون توجه به این موضوع افزود: «سال آینده دستمزد افزایش می‌یابد ولی میزان افزایش دستمزدها به اندازه ۵٧ درصد امسال نخواهد بود و نگاه در افزایش دستمزدها کنترل تورم است.»