ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجلس #عراق انتخابات زودهنگام پارلمانی را چهار ماه به تعویق انداخت

پارلمان عراق سه‌شنبه ۱۹ ژانویه/۳۰ دی انتخابات زود هنگام پارلمانی را که برای تاریخ ۶ ژوئن/۱۷ خرداد آینده پیش‌بینی شده بود به تعویق انداخت و تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ /۱۸ مهر ۱۴۰۰ را به عنوان تاریخ جدید انتخابات اعلام کرد. براساس گزارش رسانه‌های عراقی تعویق این تاریخ به پیشنهاد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق انجام شده که اعلام کرده برای برنامه‌ریزی زمان بیشتری نیاز دارد. این پیشنهاد پیش از طرح در پارلمان توسط برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور بررسی شده است. انتخابات زودهنگام یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های معترضان عراقی در اعتراضات خیابانی سال‌های گذشته بود. در این اعتراضات صدها معترض توسط نیروهای امنیتی کشته‌شدند.

اعتراض #کارگران_ایران_خودرو به افزایش فشار کار و #اضافه_کاری_اجباری

کارگران خطوط تولید #ایران_خودرو در نامه‌ای به مدیریت این شرکت به افزایش فشار کار و تحمیل #اضافه_کاری_اجباری اعتراض کرده و خواستار رسیدگی شده‌اند. به نوشته‌ی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران، حدود ۱۰۰ تن از کارگران ایران خودرو بازنشسته شده‌اند. تعدادی از کارگران به دلیل ابتلا به بیماری‌های پیش زمینه‌ای و تعدادی هم در اثر ابتلا به ویروس کرونا، به‌طور موقت از چرخه تولید کنار رفته‌اند. مدیران شرکت به جای استخدام کارگران جدید، کار کارگران موجود را افزایش داده و کارگران را به اضافه کاری اجباری وا می‌دارند. کارگران ایران خودرو در نامه اعتراضی خود نوشته‌اند: «بالانس نیروها به هم خورده، تعداد زیادی از همکاران بازنشسته شده‌اند و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و خاص دورکار شده‌اند و ابتلا به کرونای برخی از همکاران هم مزید بر علت شده است». به نوشته‌ی کارگران، راه حل استخدام نیروهای جدید است، چرا که: «شرایط برای کار کردن خوب نیست و ما جز خشم و نگرانی به خانه‌های خود چیزی نمی‌بریم، چاره‌ای عاجل باید اندیشیده شود».

وزارت بهداشت از ابتلای ۵ هزار و ۹۱۷ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۸۷ بیمار کووید-۱۹ خبر داد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سه‌شنبه ۳۰ دی از ابتلای ۵ هزار و ۹۱۷ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۸۷ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. طبق اعلام سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت ۵۱۸ تن از مبتلایان به ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و ۴ هزار و ۲۷۲ بیمار کووید-۱۹ در وضعیت حاد و تحت مراقبت قرار دارند. با احتساب ارقام اعلام شده، آمار رسمی مبتلایان به ویروس کرونا در ایران به یک میلیون و ۳۴۲ هزار و ۱۳۴ نفر رسید. از این تعداد دست کم ۵۶ هزار و ۹۷۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. به تأیید مقام‌های رسمی آمار واقعی ابتلا به ویروس کرونا و مرگ و میر بیماران تا ۳ برابر آمارهای رسمی برآورد می‌شوند. وزارت بهداشت همچنین از تداوم وضعیت قرمز در ۱۰ شهر استان مازندران خبر داد که شهرهای آمل، بابل، تنکابن، جویبار، رامسر، ساری، سوادکوه، فریدونکنار، قائمشهر و نکا را شامل می‌شود. ۲۳ شهر ایران در وضعیت نارنجی و ۱۶۳ شهر در وضعیت زرد همه‌گیری کرونا قرار دارند.

ناآرامی‌های #تونس وارد پنجمین شب خود شد

برای پنجمین شب متوالی در چندین شهر تونس مردم معترض، به‌ویژه جوانان قانون منع رفت و آمد به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی را نادیده گرفتند و به تظاهرات اعتراضی خود ادامه دادند. در طول شب گذشته بار دیگر در چندین شهر درگیری‌هایی بین تظاهرکنندگان و پلیس رخ داد. در پایتخت تونس مأموران پلیس از گاز اشک‌آور برای پراکنده کردن معترضان استفاده کردند و صدها جوان در واکنش به سوی مأموران سنگ و وسایل آتش‌زا پرتاب کردند. در صفاقس، دومین شهر بزرگ کشور، معترضان لاستیک آتش زدند و خیابان‌ها را مسدود کردند. از برخی شهرها نیز درگیری‌های شدید گزارش شده است. تونس در یک بحران اقتصادی جدی قرار دارد. همه‌گیری کرونا باعث افزایش گرانی و بیکاری بیشتر شده است. سخنگوی وزارت کشور تونس دوشنبه ۱۸ ژانویه / ۲۹ دی اعلام کرد که در جریان اعتراضات اخیر در این کشور، در مجموع ۶۳۲ نفر بازداشت شده‌اند.

تجمع کارکنان #نفت_جنوب مقابل اداره راه و شهرسازی خوزستان

گروهی از کارکنان و بازنشستگان صنعت #نفت_جنوب که ۱۰ سال پیش برای دریافت #مسکن عضو پروژه ۲۰۰۰ واحدی #مسکن_مهر نفت اهواز شده‌اند دوشنبه ۲۹ دیماه در اعتراض به بلاتکلیفی مقابل اداره مسکن و شهرسازی خوزستان در #اهواز تجمع کردند و خواستار پاسخگویی مسئولان شدند. پروژه ۲۰۰۰ واحدی مسکن مهر نفت اهواز سال ۱۳۸۹ در اراضی در اختیار شرکت نفت به منظور ساختن مسکن برای کارکنان این وزارتخانه آغاز به کار کرد. اغلب متقاضیان بهای مسکن را به طور کامل پرداخته‌اند اما ساخت مسکن به انجام نرسیده و از چهار سال پیش به‌طور کامل رها شده است. کارکنان صنعت نفت که بدون مسکن مانده‌اند، معتقدند سوء استفاده‌های کلانی رخ داده و در کار پروژه کارشکنی می‌شود. متقاضیان مسکن مهر نفت اهواز عموما کارگران قراردادی و ارکان ثالث و یا بازنشستگان کم درآمد صنعت نفت هستند و مستاجرند. آنان وزارت راه و شهرسازی را مسئول می‌دانند و با تنظیم شکایتی در قوه قضائیه خواستار پیگیری قضایی شده‌اند.

مجری برنامه «عصر خانواده» به دلیل استفاده از کلمه رقص ممنوع‌التصویر شد، صدا و سیما می‌گوید رزیتا قبادی توبیخ شده است

یک کارشناس برنامه «عصر خانواده» در برنامه ویژه شب یلدا از خانواده‌ها خواسته بود برای کاهش اضطراب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در ایران شادی کنند و برقصند. مدیران صدا و سیما مجری برنامه را توبیخ کرده بودند. در شبکه‌های اجتماعی گفته شده که رزیتا قبادی ممنوع التصویر شده است. علی اکبر کریمی، تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «عصر خانواده» سه‌شنبه ۳۱ دی در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «تنها به یک تذکر بسنده شد.» بر همین اساس مجری برنامه دو هفته تعلیق شده تا «استراحت» کند. چهار هفته از پخش آخرین برنامه ویژه شب یلدا «عصر خانواده» می‌گذرد.

#آبداران کهگیلویه و بویراحمد مقابل مجلس #سفره_خالی پهن کردند

آبداران استان کهکیلویه و بویر احمد که بارها با خواست پرداخت مطالبات معوقه‌شان از جمله شش ماه حقوق و حق بیمه، و امنیت شغلی تجمع کرده و با بی‌توجهی مقامات استان مواجه شده‌اند، برای رساندن صدای اعتراض خود به تهران رفتند. گروهی از آبداران روز دوشنبه ۲۹ دی ماه در تهران مقابل مجلس سفره_خالی پهن کردند و بر آن نوشته‌هایی حاوی مطالباتشان را قرار دادند. آبداران کهکیلویه و بویر احمد حدود ۲۰۰ نفرند. آن‌ها به قراردادهای‌ موقت و عدم دریافت شش ماه حقوق خود معترضند. آبداران می‌گویند چند ماه پیش مسئولان آبفا قول رسیدگی به خواست‌هایشان را داده‌اند اما اقدامی انجام نداده‌اند. تجمعات متعدد آبداران مقابل دادگستری، استانداری و صدا و سیما در یاسوج نیز بی نتیجه مانده است. آن‌ها گفته‌اند در شرایط کرونایی با مشکل معیشت روبرو هستند و حتی توان خرید ماسک برای افراد خانواده خود را ندارند.

#پارلر، شبکه محبوب طرفداران #ترامپ، با کمک روس‌ها تا حدی دوباره آنلاین شد

«پارلر»، شبکه اجتماعی محبوب طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تا حدی دوباره آنلاین شد. به‌گفته یک کارشناس، آدرس‌های اینترنتی که اکنون استفاده می‌شوند متعلق به شرکتی هستند که توسط دو روس اداره می‌شود. شبکه پارلر از سال ۲۰۱۸ راه‌اندازی شد و پس از حمله به کنگره آمریکا بخش خدمات وب شرکت آمازون که میزبان اینترنتی پارلر بود به دلیل «ترویج خشونت» از سوی بخشی از کاربران و نبود نظارت کافی از سوی مدیران آن این اپلیکیشن را متوقف کرد. جان ماتز، رئیس پارلر یکشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۸ دی اعلام کرد که این شبکه اجتماعی کمابیش راه افتاده است و تا پایان ماه ژانویه کاملاً فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. رویترز گزارش داده است که راه‌اندازی سریع این شبکه جنجالی با کمک روسیه بوده است. رونالد گیلمت، کارشناس اینترنت گفت: «آدرس‌های اینترنتی که هم‌اکنون توسط پارلر استفاده می‌شود متعلق به شرکت DDos-Guard است که توسط دو روس اداره می‌شود.» DDos-Guard در گذشته با وب‌سایت‌های نژادپرست همکاری کرده بود. این شرکت همچنین از وب‌سایت‌های دولت روسیه پشتیبانی کرده است.

قیمت نفت با امیدِ بهبود اقتصادی در جهان افزایش یافت

قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی سه‌شنبه ۱۹ ژانویه/ ۳۰ دی افزایش یافت. این خوش‌بینی وجود دارد که تقویت محرک‌های اقتصادی، رشد اقتصادی جهانی را ثابت نگه خواهد داشت. علاوه بر این در پی تمدید دوباره قرنطینه‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، تقاضای نفت از نگرانی‌های موجود از کاهش مصرف سوخت پیشی گرفت. به گزارش خبرگزاری رویترز با افزایش ۵۵ سنت به ازای هر بشکه قیمت نفت برنت به ۵۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت با افزایش ۱۶ سنت به ازای هر بشکه به قیت ۵۲ دلار و ۵۲ سنت در بازارهای جهانی به فروش رسید. بر اساس گزارشی که دوشنبه ۱۸ ژانویه/۲۹ دی منتشر شد نیاز پالایشگاه‌های چین به نفت خام به میزان سه درصد افزایش یافته است. این امر در افزایش قیمت نفت خام بی‌تأثیر نبود. جمهوری خلق چین از مهم‌ترین خریداران نفت در جهان است.

مقام امنیتی ترکیه: #محمد_مساعد به ایران بازگردانده نخواهد شد

يک مقام امنيتى ارشد تركيه گفته محمد مساعد به ایران بازگردانده نخواهد شد. بنابر اعلام این مقام امنیتی که نامش فاش نشده، محمد مساعد حدود ساعت ۲۳:۲۰ دقيقه يک‌شنبه ۱۷ ژانویه به وقت محلى به مسئولان امنيتى ترکیه اعلام كرده كه به شکل غيرقانونى وارد تركيه شده است. بنا بر اعلام این مقام امنیتی، محمد مساعد بعد از این گزارش فورا به بيمارستان منتقل شده است: «مساعد خود را به عنوان روزنامه‌نگارى معرفى كرده كه با خطر زندانى شدن در ايران مواجه است و درخواست حفاظت بين‌المللى كرده است.» به گفته این مقام امنیتی، محمد مساعد، به اردوگاه مهاجران منتقل خواهد شد اما به ايران بازگردانده نخواهد شد. گفته می‌شود محمد مساعد پس از طی ۲۰ کیلومتر راه در سرما و ناتوان شدن در پیمودن ادامه مسیر مورد نظرش با پلیس ترکیه تماس گرفته و موقعیت خود را اعلام کرده و به دنبال سرمازدگی به بیمارستان منتقل شده است. او که به دلیل اطلاع‌رسانی در مورد قطع اینترنت در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۹۸ بازداشت شده بود، در ماه اوت به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» به چهار سال و ۹ ماه زندان محکوم شد. دادگاه بر اساس این حکم فعالیت‌های رسانه‌ای محمد مساعد را «سیاه‌نمایی»، «بحران‌نمایی»، «تحریک مخاطب خالی‌الذهن» و «شالوده‌شکنی» خواند. او پس از احضار از سوی مقامات برای اجرای حکم از ایران خارج شد. مساعد همچنین نقش ویژه‌ای در پوشش اعتراضات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ داشت. او با گزارش‌های تحقیقی درباره پرونده‌های مفاسد اقتصادی در ایران به روزنامه‌نگاری شناخته شده تبدیل شد و به ‌دلیل انتشار این گزارش‌ها در سال ۱۳۹۷، برنده جایزه امین‌الضرب، معتبرترین جایزه خبرنگاران اقتصادی در ایران شد.

فرزند مصباح‌یزدی: درگذشت پدرم پس از تزریق واکسن فایزر، دروغ است

کانال محمد تقی مصباح یزدی در پیامی ادعا کرد که تزریق واکسن ساخت شرکت فایزر سبب درگذشت رهبر معنوی جبهه پایداری شده است. این پیام بعداز دقایقی پاک شد. علی مصباح یزدی، فرزند او در گفت وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «اصل این شایعه دروغ است و مبنایی ندارد.» در این پیام گفته شده بود: «چرا حقیقت را نمی‌گویید؟ چرا نمی‌گویید جان محبوبمان را با تزریق واکسن گرفتید؟» علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ورود واکسن کرونای ساخت آمریکا و بریتانیا به ایران را ممنوع اعلام کرده است. این منع با بررسی دو لایحه باقی‌مانده FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌ارتباط نیست. انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران هشدار داده که هر گونه تأخیر در خرید واکسن کرونا «خسارت‌های جبران‌ناپذیر» به کشور وارد می‌کند.

بازداشت‌های بیشتر در ارتباط با کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه

در ترکیه بار دیگر بازداشت‌های گسترده‌ای در ارتباط با کودتای نافرجام ژوئیه سال ۲۰۱۶ صورت گرفت. خبرگزاری دولتی آناتولی از بازداشت حدود ۲۴۰ نفر از متهمان به همکاری در این کودتا خبر داد. بیشتر این افراد پرسنل نظامی هستند. گفته می‌شود دستگیرشدگان به جنبش فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی ساکن آمریکا نزدیک هستند. دولت ترکیه گولن را مسئول کودتای نافرجام در این کشور می‌داند اما گولن این اتهام را رد می‌کند. از سال ۲۰۱۶ حدود ۸۰ هزار نفر در ترکیه بازداشت شده‌اند و حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولت، ارتش و سایر افراد اخراج شده و یا شغل آن‌ها معلق شده‌ است.