ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان آب سد کمال‌خان را به سمت ایران آزاد کردند ـ جمهوری اسلامی از طالبان تشکر کرد، طالبان تکذیب کردند

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش داد که گروه طالبان سه‌شنبه ۲۸ دی آب سد کمال‌خان در ولایت نیمروز افغانستان را به سمت ایران آزاد کرده‌اند و آب این سد به طرف هامون جاری شده است. حسین مدرس ‌خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان گفته است که جریان آزادسازی آب از این سد ادامه پیدا خواهد کرد تا حق‌آبه‌ ایران از هیرمند به‌صورت کامل تأمین شود. حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئيس جمهوری ایران در امور افغانستان نیز در پیامی «از وفای به عهد مسئولان طالبان در رهاسازی حق‌آبه ایران» و باز کردن دریچه‌های سد کمال‌خان «قدردانی» کرد. حسن مرتضوی، معاون سفارت جمهوری اسلامی در کابل صبح چهارشنبه ۲۹ دی در این‌باره در توئیتر نوشت: «امیدواریم تا ظهر فردا آب به مرز‌های کشورمان برسد و مردم استان سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شوند.» مرتضوی در کابل گفته است: «بی‌شک مشکلات اساسی مردم با این دوره از باز شدن دریچه‌های این سد حل نمی‌شود و در هفته‌های آتی مذاکرات مفصلی با حکومت مستقر در کابل برای رفع کامل مشکلات پیش‌آمده توسط حکومت سابق افغانستان برای آب‌های مرزی مشترک، انجام خواهد شد». طالبان اما رهاکردن آب سد کمال‌خان به سمت ایران را انکار کرده‌اند. یک عضو این گروه در پیامی گفته است که براساس درخواست مردم و دستور سرپرست وزارت انرژی و آب، برای نیاز کشاورزان آب سد کمال‌خان آزاد شده است. بر اساس پیمان میان ایران و افغانستان حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون مترمکعب در سال است که بسته به وضعیت بارش در ماه‌ها و فصل‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. آب سد کمال‌خان چند هفته پس از سفر هیأت طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران به سوی ایران آزاد شده است. در سال‌های اخیر، ساخت سد آب گردان بر این رودخانه و در مرزهای ایران از سوی افغانستان، تنش‌هایی میان دو کشور ایجاد کرد.

نرگس محمدی به زندان قرچک ورامین منتقل شد

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهارشنبه ۲۹ دی خبر داد که نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به زندان قرچک ورامین منتقل شد. تقی رحمانی همسر نرگس محمدی نیز این خبر تأیید کرد و گفت همسرش پس از انتقال به زندان قرچک با خانواده خود تماسی نداشته و این موضوع باعث افزایش نگرانی در مورد وضعیت او شده است. مأموران امنیتی نرگس محمدی را ۲۵ آبان‌ماه در جریان برگزاری مراسم یادبود دومین سالگرد کشته شدن ابراهیم کتابدار، از جان‌باختگان اعتراضات آبان ۹۸ در کرج بازداشت کردند. از آن زمان نرگس محمدی در یکی از سلول‌های انفرادی، بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین محبوس بود. این فعال حقوق بشر یکم آذرماه برای تفهیم اتهام به دادسرای اوین اعزام شد؛ بدون این‌که حق انتخاب وکیل داشته باشد. هفتم دی‌ماه جاری، نرگس محمدی در تماسی از داخل زندان با خانواده‌اش، اطلاع داد که از سوم آذر تحت بازجویی قرار گرفته و علاوه بر اتهام‌های قبلی، به او اتهام «جاسوسی برای عربستان» زده شده است. ۸ دی‌ماه نیروهای امنیتی منزل او را تفتیش و برخی از لوازم شخصی او را ضبط کردند.

حمله شبانه ده‌ها نیروی اسرائیلی به خانواده فلسطینی ساکن شیخ جراح که در برابر تخلیه مقاومت کردند ــ خانه آنها تخریب شد

نیروهای اسرائیلی خانه خانواده الصالحیه در شیخ جراح را پس از حمله شبانه به آن تخریب کردند. در ادامه سیاست تخلیه اجباری ساکنان فلسطینی شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی (اورشلیم شرقی)، نیروهای اسرائیل صبح دوشنبه ۱۷ ژانویه / ۲۷ دی در برابر خانه خانواده فلسطینی الصالحیه گرد آمدند تا آنها را از خانه خودشان به زور بیرون کنند. اما محمود الصالحیه، پدر خانواده مقاومت کرد و در حالی که کپسول‌های گاز را روی بام قرار داد، گفت: «من این خانه و همه‌چیز داخل آن را به آتش می‌کشم، اینجا را خالی نمی‌کنم، از اینجا به قبر می‌روم زیرا زندگی‌ای وجود ندارد، کرامتی وجود ندارد.» الصالحیه ۲۵ سال در برابر تخلیه اجباری مقاومت کرده بود. اما حدود ۵۰ نیروی اسرائیلی سرتاپا مسلح سه بامداد چهارشنبه ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی پس از قطع کردن برق و شلیک گاز اشک‌آور به خانه این خانواده ۱۸ نفره حمله کردند، شش تن از جمله محمود الصالحیه را بازداشت کردند و سپس ساعت پنج صبح در یکی از سردترین شب‌های زمستان سال جاری سرتاسر این خانه را تخریب کردند. ۱۸ فلسطینی دیگر که برای همبستگی با این خانواده در خانه‌شان حضور داشتند، دستگیر شدند. نیروهای اسرائیلی همچنین به سمت روزنامه‌نگاران و فعالانی که قصد نزدیک شدن به خانه را داشتند، گلوله‌های لاستیکی شلیک کردند. حدود ۲۰۰ نیروی اسرائیلی در اطراف این خانه مستقر شده بودند. سیاست تخلیه اجباری از سوی منتقدان، بخشی از سیاست استعماری دولت اسرائیل جهت پاکسازی قومیتی و نمونه‌ای از آپارتاید علیه فلسطینیان در این کشور توصیف شده است. در سال ۲۰۰۲، ۴۳ فلسطینی محله شیخ جراح پس از شکست در نبرد قانونی علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی، به زور از خانه بیرون شدند. از آن زمان تا امروز، جدال حقوقی در خصوص زمین‌ها و خانه‌های شیخ جراح، مقاومت مدنی فلسطینی‌ها و تن ندادن به تخلیه و در سوی دیگر توسل مستقیم به زور از جانب اسرائیلی‌ها ادامه داشته. کنسولگری بریتانیا که ساختمان آن در مقابل خانه خانواده الصالحیه قرار دارد، در واکنش به این اتفاق دوشنبه از دولت اسرائیل انتقاد کرده بود.

شرکت نفت و گاز دولتی ترکیه اعلام کرد آتش‌سوزی ناشی از انفجار خط لوله کرکوک-جیهان مهار شده است

شرکت نفت و گاز دولتی ترکیه (بوتاش) اعلام کرد آتش‌سوزی ناشی از انفجار خط لوله کرکوک-جیحان در نزدیکی استان «قهرمان مرعش»، در جنوب شرقی این کشور، که موجب قطع جریان در این خط لوله شده بود را مهار کرده است. اپراتور خط لوله دولتی بوتاش ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) اعلام کرده بود که جریان نفت در خط لوله نفت کرکوک - جیحان در پی انفجاری در نزدیکی استان «قهرمان مرعش» دچار اختلال شده است. بوتاش همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پی انفجار آتش‌سوزی رخ داده و آتش نشانان و نیروهای اورژانس برای اطفای حریق مستقر شدند. همچنین اعلام شده بود که دلیل این انفجار مشخص نیست. مقامات ترکیه همچنین اعلام کرده بودند که با سرایت آتش به مسیر بزرگراه مجاور که «قهرمان مرعش» را به کلان‌شهر همسایه غازیانتپ متصل می‌کند، ارتباط جاده‌ای از هر دو طرف قطع شده است. این خط لوله قبلاً مورد حملات از سوی پ‌ک‌ک قرار گرفته بود. اواخر سپتامبر ۲۰۲۱، وزارت نفت عراق اعلام کرد که عراق و ترکیه در حال بازگشایی خط لوله ۹۷۰ کیلومتری هستند که نفت خام عراق را از کرکوک به تأسیسات صادراتی در جیحان در سواحل مدیترانه منتقل می‌کند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس: برخی از کسانی که سامانه «شاد» را هک می‌کنند، خودشان دانش‌آموز هستند

سرهنگ علی‌محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا گفت: «ابتدای راه‌اندازی شاد، شاهد تله‌گذاری یا فیشینگ بودیم که اطلاعات شخصی افراد را در اختیار می‌گرفتند تا سوءاستفاده مالی کنند اما با سازوکارهایی که انجام شد، این روش کاهش پیدا کرد. اما حالا شاهد حساب‌های جعلی کاربری هستیم که با شیوه‌های جدید مثل ارسال کد به حساب‌های دیگر دسترسی پیدا کرده و وارد کلاس می‌شوند و از طریق آن دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند که برخی از آنها خود دانش‌آموزانی هستند که در شاد حضور دارند.» رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا در ادامه افزود: «در برخی موارد هکرها با اکانت‌های جعلی اقدام به ارسال محتوای نامناسب و غیراخلاقی برای دیگران می‌کنند و گاهی دیگر، دسترسی مدیر یا معلم مدرسه به کلاس را از بین می‌برند و کلاس‌های درس ایجاد شده را حذف می‌کنند و محتوای داخل آن را از بین می‌برند. تلاش ما این است که از طریق خود طراحان شاد این مشکلات را تا حدودی کاهش دهیم. البته که آموزش و پرورش هم باید نحوه رعایت موارد ایمنی در این سامانه را به کاربران آن متذکر شود.» ۲۰میلیون کاربر با میانگین سنی ۱۳ سال در سامانه شاد عضو هستند. به‌گفته مقامات آموزش و پرورش به‌طور میانگین روزانه ۱۰میلیون نفر از این شبکه استفاده می‌کنند.

مقام مسئول در شهرداری اصفهان: احتمال اخراج کارگران بعد از شکایت از کارفرما وجود دارد

مهدی بقایی، معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران با صراحت اعلام کرد که هیچ تضمیمی وجود ندارد که چنانچه کارگری از کارفرما شکایت ببرد، توبیخ یا اخراج نشود. بقایی گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد و این حالت در همه جا وجود دارد که شرکت توبیخ شده، پیگیر شاکیان شود و کارگران شاکی را اخراج کند.» پیش از این برخی کارگران به ایلنا گفته بودند که اگر یک روز غیبت کنند، پیمانکاران طرف قرارداد با شهرداری اصفهان سه روز از حقوق آن‌ها کم می‌کنند.

دیدار ایران و عراق با حضور دو هزار تماشاگر زن در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود

چهارشنبه ۲۹ دی جلسه هماهنگی مسئولان ورزش برای دیدار تیم ملی مقابل عراق برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف از جمله ظرفیت ورزشگاه آزادی و شرایط حضور تماشاگران در ورزشگاه بررسی شد و در نهایت مقرر شد که برای هر مسابقه ۱۰ هزار بلیت فروخته شود که از این ۱۰ هزار بلیت، هشت هزار بلیت به مردان اختصاص یافته و ۲ هزار بلیت هم به زنان فروخته می‌شود. دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران مقابل عراق و امارات در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی روزهای ۷ و ۱۲ بهمن ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد. پیش از این انسیه خزعلی، معاون رئیسی حضور زنان در ورزشگاه آزادی برای تماشای این بازی را تأیید کرده بود. در همان حال علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران اعلام کرده بود: «ستاد ملی مقابله با کرونا، به ریاست رئیس‌جمهور با درخواست وزارت ورزش مبنی بر حضور تماشاگران در بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران برای مسابقات انتخابی جام جهانی موافقت کرد. سقف ورود تماشاگر محدود، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری و وزارت ورزش مسئول نظارت بر رعایت دستورالعمل‌هاست.» فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در پایان سال میلادی گذشته به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده بود که طبق تعهد معاون وزیر ورزش و سرپرست سابق فدراسیون فوتبال ایران، اجازه ورود زنان به استادیوم برای همه مسابقات فوتبال داخلی و بین‌المللی، الزامی است.

محمدتقی فلاحی دبیر کانون صنفی معلمان تهران بازداشت شد

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اعلام کرد که صبح چهارشنبه ۲۹ دی نیروهای امنیتی محمدتقی فلاحی، دبیر کانون صنفی معلمان تهران را بازداشت و برای اجرای حکم روانه زندان کردند. محمدتقی فلاحی ۱۹ بهمن‌ماه ۹۸ به‌دلیل فعالیت‌های صنفی خود بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در نهایت در دیوان عدالت به شش ماه حبس تعزیری کاهش یافته بود. فلاحی پیش از آن نیز در اردیبهشت‌ماه همان سال به‌دلیل شرکت در تجمع اعتراضی معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته در مقابل ساختمان مجلس، بازداشت شده بود. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان هرگونه بازداشت، زندان و صدور احکام قضائی علیه فعالان صنفی را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری محمدتقی فلاحی شده است.