نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استانداری تهران درباره کرونا جلسه اضطراری برگزار می‌کند

به گزارش خبرگزاری «رکنا» که به پوشش اخبار حوادث می‌پردازد، استانداری استان تهران فردا پنج‌شنبه یکم اسفند جلسه اضطراری برای بررسی شیوع ویروس کرونا (covid-19) برگزار خواهد کرد. محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که شب گذشته وجود دو بیمار مبتلا به کرونا در قم را تکذیب کرده بود، چهارشنبه با تایید ماجرا از مرگ دو بیمار خبر داد و گفت که در چهار روز گذشته «بیماری‌های تنفسی در قم» گسترش یافته است. به گزارش رکنا، به دلیل نزدیکی قم به تهران، استانداری تهران در جلسه اضطراری روش‌های جلوگیری از شیوع کرونا در تهران را بررسی خواهد کرد. بنا به آمار زنده وب‌سایت «ورلدمترز» از شیوع covid-19، تا کنون ۲۰۱۴ تن در جهان بر اثر کرونا درگذشته اند. کرونا اکنون در ۲۷ کشور مشاهده شده است. ایران در حالی دو قربانی داده که تنها هشت مورد مرگ خارج سرزمین اصلی چین بر اثر کرونا گزارش شده است: هنگ‌کنگ و ایران دو مورد مرگ داشته اند، ژاپن و تایوان و فرانسه و فیلیپین نیز یک مورد. تاکنون ۷۵,۳۰۹ تن در جهان به کرونا مبتلا شده اند و از میان آنها ۱۵,۱۲۶ به طور کامل بهبود یافته اند. جمعه دوم اسفند نخستین دور انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز برگزار خواهد شد.

عضو کمیته بیماری‌های عفونی ایران: احتمال ابتلای اطرافیان دو بیمار فوت‌شده به #کرونا زیاد است

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی چهارشنبه ۳۰ بهمن به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت که اطرافیان دو بیمار فوت‌شده بر اثر ویروس کرونا در قم به احتمال زیاد خود نیز مبتلا شده اند. مردانی گفت که آنها باید قرنطینه شوند و شمار بیماران مبتلا به ویروس کرونا (covid-19) بیش از این‌هاست. به گفته عضو کمیته بیماری‌های عفونی، افراد در ارتباط با دو بیمار فوت‌شده تحت نظر هستند و از آنها آزمایش گرفته شده است. مردانی از مردم خواست که پیشگیری از این بیماری را «جدی بگیرند». محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که شب گذشته وجود دو بیمار مبتلا به کرونا در قم را تکذیب کرده بود، چهارشنبه با تایید ماجرا از مرگ دو بیمار خبر داد و گفت که در چهار روز گذشته «بیماری‌های تنفسی در قم» گسترش یافته است. تا کنون ۲۰۰۴ تن در چین بر اثر کرونا درگذشته اند. کرونا اکنون در ۲۷ کشور مشاهده شده است.

سخنگوی #شورای_نگهبان: نگران کاهش میزان مشارکت در انتخابات نیستیم

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چهارشنبه ۳۰ بهمن در نشستی خبری گفت که از میزان پایین مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس نگران نیست و مشارکت زیر ۵۰ درصد مشکلی برای دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کدخدایی با بیان اینکه تاکنون مشارکت کمتر از ۵۰ درصد در جمهوری اسلامی وجود نداشته است، گفت: «مشارکت زیر ۵۰ درصد نداشتیم و بالای ۵۰ درصد بوده، ولی براساس قوانین زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند. کما اینکه در اروپا شاهد مشارکت زیر ۵۰ درصد هم بوده‌ایم.» کدخدایی گفت با این وجود پیش‌بینی آنها میزان مشارکت بالای ۵۰ درصد است. او در ادامه سخنانش خطاب به افرادی که از رد صلاحیت‌های گسترده توسط شورای نگهبان انتقاد می‌کنند، گفت: «انتخابات ما آزاد و در منظر همه جهانیان است و دعوت از خبرنگاران خارجی نشان می‌دهد ما هیچ نگرانی‌ای نداریم، اما لفظ نظارت را توهین به مردم ایران می‌دانیم که البته کشورهای دوست ما می‌توانند بصورت موردی در این حوزه حضور داشته باشند.» جمعه دوم اسفند یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران برگزار می‌شود. در آستانه برگزاری این انتخابات پس از اعتراضات خونین آبان و سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه و پنهانکاری حکومتی در مورد آن، بحث تحریم فعال انتخابات از هر زمان دیگری داغ‌تر است و بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی چه در داخل و چه در خارج ایران خواستار تحریم انتخابات و عدم مشارکت مردم شده‌اند.

شمار #پرندگان_مهاجرِ تلف شده در سواحل #بندر_ترکمن به حدود ۸۰۰ قطعه رسید

روابط عمومی محیط زیست استان گلستان چهارشنبه ۳۰ بهمن از افزایش شمار پرندگان مهاجر تلف شده در سواحل بندر ترکمن خبر داد و اعلام کرد: طی روزهای دوشنبه (۲۸ بهمن) و سه‌شنبه (۲۹ بهمن) حدود ۸۰۰ قطعه لاشه پرنده مهاجر آبزی در سواحل بندر ترکمن جمع آوری شد. رئیس اداره محیط زیست بند ترکمن و گمیشان دوشنبه ۲۸ بهمن شمار لاشه‌های جمع‌آوری شده را ۲۵۸ قطعه اعلام کرده و گفته بود: «نمونه‌برداری‌ها از این پرندگان توسط کارشناسان دامپزشکی برای کشف علت مرگ آن‌ها انجام گرفته است». روابط عمومی اداره محیط زیست بعد از دو روز همین سخن را تکرار و اعلام کرد: علت تلفات پس از بررسی و انجام آزمایش‌ها توسط اداره کل دامپزشکی استان اعلام خواهد شد.

کارگران #کنتورسازی_قزوین با تحصن دوباره اعتراض را از سر گرفتند

کارگران #کنتور_سازی_قزوین از روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن در اعتراض به بلاتکلیفی کارخانه، تبدیل قراردادها به #قراداد_موقت یک ماهه و ماه‌ها حقوق پرداخت نشده‌شان در مسجد شیخ‌الاسلام این شهر #تحصن کرده‌اند. کارگران ماه‌ها حقوق عقب‌مانده دارند، حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده و سازمان تامین اجتماعی از تمدید دفترچه‌های درمانی آن‌ها خودداری می‌کند. این چندمین بار در طی ماه‌های اخیر است که کارگران کنتورسازی قزوین اعتراض را از سر گرفته اند. کارگران کنتورسازی در ارتباط با وضعیت این کارخانه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفته‌اند: «مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران که از یکسال‌ونیم پیش به دلیل برخی جرائم اقتصادی در زندان به سر می‌برد، کارخانه را از طریق سرپرستانی که در کارخانه می‌گمارد، مدیریت می‌کند که اخیرا یکی از آنها به دلیل اختلاف‌نظر با کارفرما کنار گذاشته شده و چند روزی است چهارمین سرپرست کارخانه در سال جاری هنوز نیامده با دستور مدیرعامل مجدد تولید در کارخانه را متوقف کرده و با برهم زدن وضعیت روحی کارگران، قراردادهای کاری آنها را از دو ماه به یکماهه تغییر داده است.» به گفته‌ی کارگران، با وساطت امام جمعه شهر، جمعی از مقامات استان مطالبات کارگران را شنیده و وعده رسیدگی داده‌اند، اما اقدامی صورت نداده‌اند. در سال ۱۳۹۲ و پیش از واگذاری این واحد به بخش خصوصی، کنتورسازی قزوین بیش از ۹۰۰ نفر نیروی فعال داشت، اما در حال حاضر این تعداد به ۱۸۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

تجمع #کارگران و #رانندگان_شرکت_واحد تهران در اعتراض به عدم واگذاری واحدهای مسکونی

حدود صد تن از #کارگران و #رانندگان_شرکت_واحد تهران روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در #اعتراض به عدم تحویل واحدهای مسکونی پروژه‌های سپیدار دو و سه مقابل تعاونی #شرکت_واحد تجمع کردند. پروژه‌های سپیدار یک و دو که قرار بود کارگران در قالب آن صاحب مسکن شوند هنوز به پایان نرسیده است و با طولانی شدن زمان تحویل هزینه‌های بیشتری روی دست کارگران گذاشته است. اعتراض کارگران و رانندگان شرکت واحد به نیمه‌کاره ماندن پروژه مسکن آن‌هاست و معتقدند مبالغی که برای ایجاد یا خرید مسکن برای کارگران و رانندگان شرکت واحد اختصاص یافته بود مورد سوءاستفاده قرار گرفته و حیف و میل شده است. کارگران شرکت واحد در این ارتباط امروز به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفتند: «شش سال است که ساخت واحدها متوقف شده و این اواخر، بعد از اینهمه سال تاخیر، اخطار دادند بازهم پول بدهید؛ به همین دلیل، امروز حدود صد نفر از اعضا به محل تعاونی مراجعه کردیم و برگه‌های تاخیر را به آنها برگرداندیم. به آنها گفتیم تعهدات خود را انجام دهید و واحدهای مسکونی ما را براساس بندهای قرارداد فیمابین تحویل دهید.» پروژه‌های سپیدار ۲ و ۳ در منطقه فردیس کرج واقع شده است و به گفته‌ی داوود رضوی از اعضای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد، قرار بود سال ۹۲ خانه‌ها را در ازای متری ۶۵۰ هزار تومان به تحویل بدهند «درحالیکه ما تاکنون حدود ۸۰ درصد مبلغ ساخت مسکن را پرداخت کرده‌ایم، خانه‌ها را تحویل نمی‌دهند.» به گفته‌ی رضوی با طولانی شدن فرایند ساخت واحدهای مسکونی از کارگران خواسته‌اند متری ۲ میلیون تومان دیگربرای ادامه ساخت و ساز پرداخت کنند. کارگران و رانندگان شرکت واحد بارهای در این رابطه مقابل شهرداری تهران و دفتر شورای اسلامی این شهر تجمع کرده‌اند. اعضای شورای شهر تهران هر بار قول پیگیری مطالبات کارگران را داده‌اند اما این وعده در حد حرف باقی مانده است. اعضا و رهبران سندیکای شرکت واحد تا کنون بارها بدلیل پی‌گیری مطالبات صنفی تحت تعقیب قرار گرفته و زندانی و اخراج شده‌اند.

#انتخابات_مجلس: محمدباقر #قالیباف، شهردار سابق متهم به فساد، به عنوان نفر اول #فهرست_واحد_اصولگرایان معرفی شد

محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران به عنوان نفر اول فهرست «واحد» اصولگرایان برای شرکت انتخابات مجلس معرفی شد. در آستانه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در شرایطی که با رد صلاحیت گسترده داوطلبان، انتخابات عملا به صورت تک‌قطبی برگزار می‌شود، اصولگرایان شامگاه سه‌شنبه ۲۹ بهمن بر سر سهمیه‌خواهی از کرسی‌های مجلس با هم به توافق رسیدند. به نوشته خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، دو طیف اصولگرای «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب» و «جبهه پایداری انقلاب اسلامی» بنا بر «مصلحت وحدت نیروهای انقلاب» با یک لیست به سرلیستی محمدباقر قالیباف در انتخابات شرکت خواهند کرد. مرتضی آقا تهرانی، نفر اول فهرست جبهه پایداری نیز به عنوان نفر دوم لیست واحد معرفی شده است. شهردار سابق تهران به فساد گسترده در زمان مسئولیت‌اش در پایتخت متهم است اما قوه قضائیه اتهامات او را رد می‌کند.

روابط عمومی وزارت بهداشت و درمان از مشاهده دو نمونه مثبت #کرونا در ایران در نتایج آزمایش اولیه خبر داد

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت ایران، چهارشنبه ۳۰ بهمن از مشاهده دو نمونه مثبت ویروس کرونا در «آزمایش‌های اولیه» خبر داد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، او گفت: در دو روز گذشته «موارد مشکوک به ابتلا به کروناویروس در شهر قم مشاهده شد که به محض دریافت گزارش، تیم های شناسایی و مدیریت بیماریهای واگیر و تیم های واکنش سریع در شهر قم مستقر شده و طبق پروتکل های موجود افراد مشکوک تحت ایزولاسیون قرار گرفته و از آنها نمونه آزمایشگاهی اخذ شد». به گفته جهانپور در نتایج آزمایش اولیه «دو مورد از موارد مشکوک را از نظر ابتلا به کروناویروس مثبت گزارش کرده و برخی موارد نیز آنفلوآنزای تیپ B اعلام شده است». او گفت که «مراحل بعدی آزمایشات در حال انجام است و نتیجه قطعی آزمایشات نهایی این موارد، پس از مشخص شدن به اطلاع عموم خواهد رسید». پیش از این رسانه‌ها از ابتلا ۴۵ نفر به ویروس کرونا خبر داده بودند. وزارت بهداشت و درمان اما این خبر را تکذیب کرده است.

سخنگوی دولت از اعلام آمار کشته‌شدگان #اعتراضات_آبان در چند روز آینده خبر داد

در حالی‌که مسئولان جمهوری اسلامی تاکنون حاضر نشده‌اند آماری از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه سال جاری ارائه دهند و هرکس دیگری را مسئول آن دانسته است، علی ربیعی سخنگوی دولت، چهارشنبه ۳۰ بهمن در نشست خبری خود گفت: «فکر می‌کنم در چند روز آینده آمار دقیق حوادث آبان از سوی مراجع ذی‌ربط اعلام می‌شود». او در همین حال افزود: ‌»پزشکی قانونی مرجع علت مرگ و صدور جواز دفن است و باید این آمار را شفاف اعلام کند که پزشکی قانونی این آمار را اعلام کرده است، ولی اعلام پزشکی قانونی کفایت نمی‌کرد و بررسی‌های میدانی و گزارش‌ دستگاه‌های انتظامی و امنیتی هم انجام شد». اعتراضات آبان پس از آن آغاز شد که حکومت شبانه نرخ بنزین را افزایش داد. در جریان این اعتراضات بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۰ نفر کشته شدند. خبرگزاری رویترز اما به‌نقل از منابع امنیتی جمهوری اسلامی شمار کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی این رقم‌ها را رد و همزمان از بیان شمار کشته‌شدگان خودداری می‌کنند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به تازگی در نشست خبری خود گفته بود که سازمان پزشکی قانونی می‌تواند شمار کشته شدگان را اعلام کند. سازمان پزشکی قانونی اما دولت و وزارت کشور را مسئول این کار دانست. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز گذشته سه‌شنبه ۲۹ بهمن شورای امنیت کشور را متولی این مسئله معرفی کرد اما همانند دیگر مقام‌های دولتی و نظامی گفت که این آمار «نیاز به جداسازی و تعیین تکلیف دارد» و به گفته او «متولی این موضوع نیز شورای امنیت کشور و شوراهای تأمین استان شدند».

حمایت حزب #جمعیت_اسلامی از #عبدالله_عبدالله با اعلام نتایج انتخابات: دولت خود را تشکیل دهید

نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنان در این کشور مورد مناقشه است. با اعلام پیروزی محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان اعلام کرد که پیروز انتخابات اوست و تیم ثبات ‌و همگرایی «دولت فراگیر» تشکیل می‌دهد. حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز از اعلام پیروزی تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی، به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرده و گفته است که دولت ثبات و همگرایی علیه «مفسدانی که در جعل و تقلب اراده‌ مردم دست داشته‌اند»، از مجرای نهادهای دادگستری و قضایی اقدام کند. جمعیت اسلامی در پیامی که روز چهارشنبه ۳۰ بهمن / ۱۹ فوریه منتشر کرده اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را «کودتای نرم علیه مردم‌سالاری و اراده‌ واقعی شهروندان» دانسته و از عبدالله عبدالله خواسته است که به‌عنوان رئیس‌جمهوری منتخب، دولت خود را تشکیل دهد. از سوی دیگر، عطامحمد نور، رئیس اجرایی این حزب از عبدالله عبدالله خواسته است که از ایجاد خشونت و چالش‌ها پرهیز کند. در پی اعلام نتایج انتخابات، روز چهارشنبه، عبدالله عبدالله در نامه‌ای به وزارت کشور افغانستان، اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را ممنوع‌الخروج کرد. روز گذشته سه‌شنبه، ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که پس از بررسی نهایی شکایت‌ها، محمد اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰,۶۴ درصد کل آرا)، پیروز انتخابات است و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل (۳۹,۵۲ درصد کل آرا) در جایگاه دوم قرار گرفته است.

#مکرون می‌خواهد به فعالیت امامان جماعت خارجی مسلمانان در #فرانسه پایان دهد

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که می‌خواهد با «جدایی‌طلبی اسلام‌گرایانه» در این کشور مبارزه کند و به همین منظور دولت او برنامه‌ای در نظر گرفته است که بر اساس آن از جمله به‌طور تدریجی به فعالیت امامان جماعت خارجی پایان داده شود و تأمین مالی مساجد از سوی دولت‌های خارجی نیز محدود شود. مکرون مسلمانان فرانسه را به همکاری و مبارزه با فرقه‌گرایی فراخواند و گفت هدف این برنامه به‌هیچ‌ وجه مسلمانان فرانسه نیستند بلکه مقابله با کسانی است که قوانین جمهوری را نقض می‌کنند. فرانسه با ۹ كشور از جمله الجزایر، مراكش، تونس و ترکیه توافق‌نامه‌ای دارد كه به موجب آن دولت‌های این کشورها می‌توانند معلمانی به مدارس فرانسه ارسال كنند تا به دانش‌آموزانی که تبارشان از این كشورهاست زبان آموزش دهند. مکرون گفت که برای پایان دادن به این اقدام با همه این کشورها به توافق رسیده است به‌جز ترکیه. او گفت: «من به هیچ کشوری، هر کشوری می‌خواهد باشد، اجازه نمی‌دهم که جدایی‌طلبی را تغذیه کند. (...) شما نمی‌توانید قانون ترکیه را در خاک فرانسه اجرا کنید. این عملی نیست». در سال‌های اخیر فرانسه شاهد حملات بزرگی توسط شبه‌نظامیان اسلام‌گرا بوده است. بمب‌گذاری‌ها و تیراندازی‌های هماهنگ در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ در سالن تئاتر باتاکلان و دیگر مناطق اطراف پاریس موجب کشته شدن ۱۳۰ نفر شد که مرگبارترین حملات در فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم بود.

ترکیه: #عثمان_کاوالا پس از تبرئه دوباره دستگیر شد

چند ساعت پس از تبرئه عثمان کاوالا، از روشنفکران ترکیه، دادستان استانبول دستور دستگیری او را صادر کرد. او به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام در ژوئیه سال ۲۰۱۶ بازداشت شد. کاوالا قرار بود پس از دو سال بازداشت شامگاه سه‌شنبه ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه آزاد شود. ۶ سال پس از اعتراضات ضددولتی پارک گزی در ترکیه، روز گذشته (سه‌شنبه) ۹ متهم این پرونده از جمله عثمان کاوالا، در میان شگفتی از تمامی اتهامات تبرئه شدند و حکم تعقیب ۷ متهم دیگر پرونده که بیشتر آن‌ها از ترکیه گریخته‌اند لغو شد. عثمان کاوالا در مهرماه ۱۳۹۶ / اکتبر ۲۰۱۷ بازداشت شد. او رئیس نهاد فرهنگی «آنادلوکالچر» است. امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن / ۱۹ فوریه، قوه قضائیه ترکیه دادگاه ۱۱ تن از فعالان حقوق بشری از جمله تانر قلیچ، مسئول سازمان عفو بین‌الملل در ترکیه، ایدل اِسر، مدیر بخش ترکیه عفو بین‌الملل و پتِر اشتویتنر، فعال آلمانی را برگزار خواهد کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت #آموزش_و_پرورش: ۱۰۵ هزار دانش‌آموز در کشور از #تحصیل بازمانده‌اند

رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امسال در ایران حدود ۱۴۱ هزار کودک بازمانده از تحصیل را شناسایی کردیم که خوشبختانه توانستیم به کمک برنامه‌هایی که در نظر گرفتیم ۳۶ هزار نفر از آنان را به مدارس برگردانیم». حکیم‌زاده رفع موانع حضور در مدرسه را بیشتر موانع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دانست و افزود: «[این مسئله] تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست و سازمان‌های دیگری مانند بهزیستی، وزارت رفاه، ‌ کمیته امداد و خیرین هم باید کمک کنند». به گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش این وزارتخانه برای تغییر در نگرش برخی از خانواده‌ها درباره تحصیل فرزندان خود از روحانیان کمک خواهد گرفت.

گروه #طالبان نتایج #انتخابات_ریاست_جمهوری_افغانستان را مشروع ندانست

با اعلام پیروزی محمد اشرف غنی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، گروه طالبان اعلام کرد که نتایج انتخابات مشروعیت ندارد و با روند جاری صلح در تضاد است. این گروه با انتشار بیانیه‌ای نوشته است: «تعیین دوباره اشرف غنی در نتیجه انتخابات جعلی، غیرقانونی است و مشروعیت ندارد، همچنان با توجه به شرایط حساس وضعیت کنونی افغانستان، با مضمون روند جاری صلح نیز در تضاد است». روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن / ۱۸ فوریه حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که پس از بررسی نهایی شکایت‌ها، محمد اشرف غنی با به‌دست آوردن ۹۲۳ هزار و ۵۹۲ رأی (۵۰,۶۴ درصد کل آرا)، پیروز انتخابات است و عبدالله عبدالله با کسب ۷۲۰ هزار و ۸۴۱ رأی معادل (۳۹,۵۲ درصد کل آرا) در جایگاه دوم قرار گرفته است.عبدالله اعلام کرد که این نتیجه را غیرقانونی می‌داند و پیروز انتخابات اوست. عبدالله گفت «دولت فراگیر» خود را تشکیل خواهد داد.