نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلمان ۱,۵ میلیارد یوروی دیگر به برنامه کوواکس برای توزیع واکسن کرونا در جهان کمک کرد

اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان روز جمعه ۱۹ فوریه / یکم اسفند اعلام کرد که این کشور ۱,۵ میلیارد یوروی دیگر به سازوکار کوواکس سازمان جهانی بهداشت برای توزیع واکسن کرونا در جهان و سایر برنامه‌ها در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب سهم آلمان در کل به ۲,۱ میلیارد یورو خواهد رسید. برنامه کوواکس می‌تواند دوزهای واکسن را در کشورهای در حال توسعه توزیع کند. اولاف شولتس گفت: «ما فقط با واکسیناسیون می‌توانیم از این بیماری همه‌گیر خلاص شویم و در این زمینه باید در داخل و خارج از کشور پیش برویم.» شولتس افزود با این اقدام «ما در کنار فقیرترین کشورها ایستاده‌ایم.» شولتس افزود کمک‌های آلمان بودجه بین‌المللی برای واکسن‌ها، درمان‌ و آزمایش‌های کووید-۱۹ را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قرار است در اولین ملاقات خود با رهبران گروه ۷ در یک کنفرانس ویدیوئی که در روز جمعه آغاز شد، اعطای کمک فوری ۲ میلیارد دلاری (۱,۶۴ میلیارد یورو) به برنامه کوواکس برای ارتقا واکسیناسیون را اعلام کند. به‌گزارش رویترز، منابع رسمی آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده طی دو سال آینده دو میلیارد دلار دیگر کمک فراهم خواهد کرد.

فیگارو: یک شهروند ایرانی ـ فرانسوی و یک تبعه آلمانی در ایران بازداشت شدند

روزنامه فرانسوی فیگارو گزارش داد یک نفر با تابعیت فرانسوی ـ ایرانی و یک تبعه آلمان بیش از دو هفته پیش در ایران دستگیر شده‌اند. این روزنامه بدون ذکر منابع خود گفته که این دو نفر قبل از ماه فوریه بازداشت شده‌اند و فرد دوتابعیتی در بیابان در حالی کار با یک پهپاد دستگیر شده است. فیگارو نام این افراد را نبرده، اما بازداشت آن‌ها را به‌عنوان اهرم فشار جمهوری اسلامی در ارتباط با مجازات اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در بلژیک ارزیابی کرده است. اسدالله اسدی کنسول سوم جمهوری اسلامی ایران در وین اتریش بود که به دلیل برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه در سال ۲۰۱۸ به ۲۰ سال زندان محکوم شد. نسیمه نعامی، امیر سعدونی و مهرداد عارفانی، سه همدست ایرانی‌تبار او که تابعیت بلژیک را دارند، به‌ترتیب به ۱۸، ۱۵ و ۱۷ سال زندان محکوم شدند و تابعیت بلژیکی آن‌ها لغو شد. فعالان حقوق بشری، ایران را متهم می‌کنند که از بازداشت افراد دوتابعیتی استفاده می‌کنند تا امتیازهایی از کشورهای دیگر به‌دست آورند. جمهوری اسلامی ایران بسیاری از خارجی‌ها و دوتابعیتی‌ها را در زندان‌های خود به اتهام جاسوسی نگه می‌دارد.این بازداشت‌های جدید چنانچه تأیید شوند در مقطعی صورت می‌گیرد که موضوع برنامه هسته‌ای و مذاکرات برجام در شرایط حساسی قرار دارد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان روز گذشته پنج‌شنبه ۱۸ فوریه / ۳۰ بهمن در بیانیه مشترکی از ایران خواستند تا همه اتباع خارجی بازداشت شده را آزاد کند.

عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا: میزان بیماری در ایران رو به افزایش است، اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم

مینو محرز، عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا جمعه یکم اسفند در مصاحبه با خبرگزاری دانشجوبان ایران (ایسنا) درباره وضعیت بیماری کووید-۱۹ در کشور و احتمال بروز موج چهارم به عنوان یک پیک خطرناک گفت: «در حال حاضر بیماری در حال افزایش است و به صورت بدی دارد میزان بیماری بالا می‌رود. زیرا گردش ویروس جهش یافته‌ای که در انگلیس جهش پیدا کرده، در حال افزایش است و این ویروس هم سرعت انتقال بسیار بالایی دارد.» محرز یادآوری کرد: «علائم ویروس جهش‌یافته انگلیسی با ویروس قبلی تفاوتی ندارد. صرفا قدرت سرایتش بسیار بالاتر است.» عضو کمیته علمی و مشورتی ستاد مقابله با کرونا در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت: «در حال حاضر در آستانه تعطیلات نوروز هستیم و مردم از خانه‌ها بیرون آمده‌اند و رفت و آمد دارند و همین موضوع منجر به افزایش بیماری شده است.» محرز هشدار داد: «اگر به همین منوال افزایش بیماری پیش رود باید منتظر موج چهارم بیماری در کشور باشیم.»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بعضی فکر می‌کنند در هر دوره‌ای باید جام زهر را به رهبر نوشاند

محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه پنجشنبه یکم اسفند در برنامه «بدون توقف» با اشاره به وقابعی که منجر به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل شد گفت: «در روزهای منتهی به پذیرش قطعنامه در برخی سستی ایجاد شده بود و از جنگ خسته شده بودند، دولت آمادگی حمایت از جنگ نداشت، تجهیزات نظامی‌مان روزآمد نبود، لذا شرایط ایجاب کرد که جنگ ادامه پیدا نکند و امام فرمودند این جام زهری است که من مجبورم بنوشم اما یادتان باشد این پایان کار نیست، اما بعضی فکر می‌کنند این جام زهر را در هر دوره‌ای باید به رهبر نوشاند، در حالیکه امام می‌گوید فکر نکنید این یک انتخاب خوب است چاره‌ای جز آن نیست.» صفارهرندی در ادامه این سخنان افزود:«اشکالاتی هم در مدیریت دولت بود که اصرار داشتند از یک نسخه خاص تبعیت کنند و مردم را خیلی در اداره امور اقتصادی بازی ندهند و مشکل پیدا کردند.» سخنان صفارهرندی را می‌توان پاسخ جناحی به شرایط کنونی درک کرد که ایران برای پذیرش مکمل‌های برجام تحت فشار دولت‌های غربی قرار گرفته است.

عبدالناصر همتی از آمادگی ایران برای ورود به بازار رمزارز خبر داد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد: «بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پی انتخاب بهترین راهبرد ممکن در حوزه رمزارز و ویرایش اولیه سند جامع رمزپول است.» پیش از این در اسفند ۹۶ محمد جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، به طراحی یک ارز دیجیتالی ملی اشاره کرده بود. به این ترتیب ایران خود را برای ورود به بازاز رمزارزها آماده می‌کند. به گزارش اعتماد آن‌لاین در ماه‌های اخیر چین از یوان دیجیتالی خودش رونمایی کرده و حتی تعدادی از این رمزارز را در اختیار شهروندانش قرار داده است. هنوز روشن نیست که رمزارز ایرانی چه زمانی در بازار کریپتو عرضه خواهد شد.