نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

امیرعبداللهیان در دیدار با وزیر خارجه سوئد دادگاه حمید نوری را «دسیسه» خواند

حسین امیرعبداللهیان روز شنبه ۳۰ بهمن با آن لینده، وزیر خارجه سوئد دیدار کرد. این دیدار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ انجام شد و براساس خبری که وزارت خارجه منتشر کرده است، امیرعبداللهیان محاکمه حمید نوری را «غیرقابل قبول» و «دسیسه منافقان» خوانده است: «قابل قبول نیست که روابط دو کشور هدف دسیسه‌های گروهک تروریستی منافقین قرار گیرد.» مقام‌های جمهوری اسلامی «منافقان» را برای نامیدن سازمان مجاهدین خلق به کار می‌برند. در خبری که طرف ایرانی از این دیدار منتشر کرده است به واکنش آن لینده به این اعتراض حسین امیر‌عبداللهیان اشاره نشده است. حمید نوری با نام مستعار حمید عباسی، دادیار زندان گوهردشت در زمان قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بوده است. او در نوامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه استکهلم به دلیل شکایتی که ایرج مصداقی و گروهی دیگر از همراهانش تنظیم کرده بودند بازداشت شد. جلسات محاکمه او به اتهام «مشارکت در جنایت جنگی، مشارکت در جنایات علیه بشریت، مشارکت در شکنجه زندانیان سیاسی و مشارکت در جرم مستمر دزدیدن پیکر اعدام‌شدگان و بازنگرداندن اجساد قربانیان به خانواده‌هایشان» در استکهلم در جریان است.

شرکت موتوژن تبریز ۷۰۰ کارگر را به دلیل شرکت در اعتصاب اخراج کرد_رئیس صنعت و معدن آذربایجان شرقی گفت: قرارداد کارگران به پایان رسیده بود

اتحادیه آزاد کارگران ایران از اخراج ۷۰۰ کارگر شرکت موتوژن تبریز خبر داده است. بر اساس اعلام این منبع، این کارگران به دلیل شرکت در اعتصابی که تا ۲۷ بهمن همچنان ادامه داشت، از کار اخراج شده‌اند. صابر پرنیان، رییس سازمان صنعت و معدن آذربایجان شرقی صبح شنبه سی ام بهمنف یک روز پس از انتشار این خبر، مدعی شد که اخراج کارگران صحت ندارد. او گفت: «مدت قرارداد این کارگران تا بهمن ماه بوده که طبق سنوات گذشته، مدت این قرارداد تمدید می‌شود؛ بر این اساس، پیمانکار طرف قرارداد شرکت، در نامه‌ای به کارگران اعلام می‌کند که کارگران به شرکت مراجعه کنند اما این نامه در نظر برخی اعلام اخراجی کارگران عنوان شده است.» کارگران شرکت موتوژن از دو هفته قبل در اعتراض به تبعیض در دستمزدها، قرارداد کار موقت، عدم رسیدگی به مطالباتشان از سوی کارفرما دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب تا ۹ روز ادامه داشت. شرکت موتوژن بزرگترین تولیدکننده الکتروموتور در ایران است که بنا بر گزارش رسانه‌های داخلی ایران بیش از ۱۰۰۰ کارگر دارد و اغلب کارگران آن به واسطه شرکت های پیمانکاری مشغول به کار هستند.

تصادف جان یک رفتگر شهرداری اصفهان را در حین انجام کار گرفت

یک کارگر شهرداری اصفهان حین انجام کار دچار حادثه شد و جان باخت. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی صبح جمعه ۲۹ بهمن یک خودرو سواری در محدوده پیاده رو بزرگراه خرازی با رفتگر مشغول به کار شهرداری تصادف و از محل حادثه فرار کرد. هویت کارگر فوت شده «هیبت الله دادور» اعلام شده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یک فعال کارگری در اصفهان گزارش کرده است که این رفتگر در آستانه بازنشستگی قرار داشت. این فعال کارگری گفته است: «هر چند گفته می‌شود کارگر فوت شده دارای لباس کار مناسب بوده اما به دلیل نامناسب بودن محیط کار و اینکه اکثر رفتگران و کارگران فضای سبز در معابر خطرناک کار می‌کنند، امنیت جانی آن‌ها همیشه تهدید می‌شود.» ایران یکی از ناامنترین نقاط جهان برای کارگران به شمار می‌رود و سالانه مرگ نزدیک به هزار کارگر بر اثر حوادث کار به ثبت می رسد. آمار مرگ کارگران بر اثر حوادث کار از رقمی که در گزارش‌های رسمی اعلام می‌شود، بیشتر است.

سفر رئیسی به قطر، مذاکره بر سر آینده بازار گاز

ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ و رئیس‌جمهور کنونی روز دوشنبه دوم اسفندماه به دعوت رسمی تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سفری دو روزه به دوحه خواهد رفت. اصلی‌ترین برنامه سفر رئیسی، شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است که برای روز ۳ اسفند برنامه ریزی شده است. ایران بعد از روسیه دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است. قطر در رتبه سوم است و بزرگ‌ترین منبع مشترک طبیعی گاز جهان نیز در مرزهای دریایی میان ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶٧ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (LNG) را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو و ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی این مجمع هستند و هلند، نروژ، عراق، عمان، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند. در سال ۲۰۱۷ پس از وقوع بحران در روابط میان قطر و دیگر همسایگان عربی‌اش که به تحریم هوایی و بسته‌شدن مرزها و اخراج سفرا انجامید، ایران با گشودن معابر هوایی‌ به روی قطر، عملا این کشور را از محاصره خارج کرد. این در حالی بود که دو کشور در جنگ سوریه در دو جبهه متفاوت و رویاروی یکدیگر می‌جنگیدند. مقام‌های دولتی ایران می‌گویند که در این سفر تلاش خواهند کرد تا حجم مبادلات میان دو کشور را به ۱ میلیارد دلار برسانند. برنامه‌ای که اجرای آن تا حدود زیادی به سرنوشت مذاکرات احیای برجام در وین گره خورده است.

روزنامه‌نگار باسابقه پاکستانی در کراچی به ضرب گلوله کشته شد

اطهر متین، تهیه کننده ارشد یک شبکه خبری خصوصی روز ۱۸ فوریه، ۲۹ بهمن در روز روشن توسط افراد مسلح سوار بر موتورسیکلت در شهر کراچی کشته شد. براساس جزئیاتی که تاکنون منتشر شده، او قربانی یک جنایت خیابانی شده است. گفته می‌شود افراد مسلح، اطهر امین را به دلیل مداخله‌اش در جلوگیری از وقوع یک سرقت کشته‌اند. به گزارش تلویزیون «سما» که متین هم در آنجا کار می کرد، او زمانی که برای نجات یک شهروند دیگر از دست دزدان خیابانی، ماشینش را به موتور‌سیکلت دزدها کوبید، هدف قرار گرفت. پس از برخورد ماشین متین با دزدها، آن‌ها به سمتش تیراندازی کردند و او را کشتند. دزدان مسلح پس از انجام این جنایت صحنه را ترک کردند. پلیس کراچی گفت: «این خبرنگار بلافاصله به بیمارستان سیفی منتقل شد و در آنجا جان باخت. جسد وی بعداً برای انجام اقدامات پزشکی قانونی به بیمارستان دیگری منتقل شد.» یک شاهد عینی به رسانه‌ها گفت که برخی از رهگذران به سوی مردان مسلح سنگ پرتاب کردند اما آنها با موتورسیکلت دیگری که از یکی از شهروندان ربوده شده بود، موفق به فرار شدند. اطهر متین عضو باشگاه روزنامه‌نگاران کراچی (KPC) و برادر یک مجری مشهور تلویزیونی بود.

هند کشتی متعلق به فرزندان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران، را توقیف کرده است

یک دادگاه در هند کشتی «کابل» با مالکیت فرزندان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، را توقیف کرده است. به گفته یک «منبع آگاه» یک دادگاه در هند از «حدود ده روز پیش به بهانه نقض مدرک»T کشتی «کابل» را با تمامی بار آن توقیف کرده است. بنا بر اظهارات این منبع آگاه، بندر دولتی هند اعلام کرده است در مدارک ارائه شده از سوی این کشتی و شرکت‌های کشتیرانی که حمل محمولات آن‌ها با «کشتی کابل» صورت گرفته، تناقضاتی وجود دارد. این کشتی که متعلق به شرکت «آدمیرال» به مالکیت حسن و حسین شمخانی، فرزندان علی شمخانی است، به روایت خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، صدها کانتیر «انواع کالا» را از ایران به مقصد هند حمل کرده است. یکی از مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی ایران که نامش فاش نشده، توقیف کشتی متعلق به خانواده شمخانی را تأیید کرده اما گفته «این کشتی با پرچم ایران در حال تردد نیست» و به همین دلیل «سازمان بنادر و دریانوردی امکان ورود به این موضوع را ندارد.». این مقام مسئول اما نگفته است که کشتی کابل با پرچم کدام کشور در حال حرکت بوده است. او گفته احتمال می‌دهد این کشتی به دلیل نقض مدارک در بندر کاندلا هند دچار مشکل شده باشد. جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر برای گریز از تحریم های اقتصادی و تجاری نفتکش و کشتی‌های تجاری خود را معمولاً با پرچم سایر کشورها به حرکت در می‌آورد.