نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نورسلطان_نظربایف، رئیس جمهوری #قزاقستان استعفا داد

نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری ۷۸ ساله قزاقستان سه‌شنبه ۱۹ مارس/ ۲۸ اسفند در یک نطق تلویزیونی استعفا داد. نظربایف دلایل استعفای خود را اعلام نکرد. او گفت طبق قانون اساسی، رئیس سنای قزاقستان به عنوان کفیل ریاست جمهوری وظایف او را به عهده می‌گیرد. دوره ریاست جمهوری نورسلطان نظربایف مارس ۲۰۲۰ به پایان می‌رسید. رئیس جمهوری قزاقستان ریاست شورای امنیت ملی و رهبری حزب نور اوتان، حزب اکثریت در پارلمان قزاقستان را حفظ می‌کند.

#بهنام_ابراهیم‌زاده، فعال کارگری به ۶ سال حبس و رونویسی از سه کتاب درباره رهبر جمهوری اسلامی محکوم شد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری را به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» و «تبلیغ علیه نظام» به ۶ سال حبس و رونویسی سه کتاب درباره رهبر جمهوری اسلامی محکوم کرد. نیروهای امنیتی بهنام ابراهیم‌زاده را شامگاه ۲۱ آذر سال جاری در خانه‌اش در تهران بازداشت کرده بودند. جرم او: انتقاد از وضعیت نابسامان مردم زلزله‌زده سرپل ذهاب و وضع کودکان در این منطقه. این فعال کارگری که در سال ۱۳۵۶ در شهرستان اشنویه متولد شده از سال ۸۷ تاکنون چندین بار بازداشت شده است. تنها فرزند او به بیماری سرطان مبتلاست.

سازمان #صلیب_سرخ: شمار کشته‌شدگان گردباد «آیدای» در #موزامبیک به بیش از ۱۰۰۰ نفر خواهد رسید

سازمان صلیب سرخ جهانی اعلام کرد تلفات گردباد موسمی مرگبار در موزامبیک ممکن است به بالاتر از ۱۰۰۰ نفر برسد. این گردباد که «آیدای» خوانده می‌شود در موزامبیک، مالاوی و چند کشور دیگر آفریقای جنوبی موجب تلفات و خسارت فراوان شده و بخش‌های زیادی از کشور، ازجمله ۹۰ درصد شهر بیرا، چهارمین شهر بزرگ موزامبیک را ویران کرده است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس فیلیپه نیوسی، رئیس جمهوری موزامبیک این طوفان را «فاجعه‌ای حقیقی در ابعاد وسیع» خواند. سیل و طوفان جاده‌ها را از بین برده و شبکه‌های ارتباطی را خراب کرده است. به همین دلیل گروه‌های امدادی قادر به دسترسی به نقاط آسیب‌دیده و رسیدگی به قربانیان نیستند. دوشنبه تعداد کشته‌شدگان به صورت رسمی ابتدا ۸۴ و سپس ۹۸ نفر و رقم ناپدیدشدگان ۲۰۰ نفر اعلام شد. اما پس از مشاهده جسد‌های شناور در رودخانه‌ها و مناطقی که بیش از بقیه مورد اصابت قرار گرفته بودند شمار کشته‌شدگان بیش از ۱۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. سازمان ملل می‌گوید خطر این گردباد جان بیش از ۱,۵ میلیون نفر از ساکنان جنوب آفریقا را تهدید می‌کند.

تسلط #نیروهای_دموکراتیک_سوریه بر #باغوز و اسارت صدها تن از نیروهای #داعش

به گزارش رویترز سه‌شنبه ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس نیروهای دموکراتیک سوریه موفق شدند در باغوز کنترل کامل اردوگاهی را که آخرین محل تحت تصرف گروه «دولت اسلامی» (داعش) بود به‌دست بگیرند. آن‌ها در یک عملیات گسترده صدها تن از نیروهای داعش را که زخمی شده بودند، دستگیر کردند. مصطفی بالی رئیس دفتر رسانه‌ای نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کرد که اسیران داعشی از باغوز به استان الحسکه در شمال شرق سوریه منتقل خواهند شد و با آن‌ها انسانی رفتار شده است. او پیشتر با اعلام خبر محاصره این اردوگاه گفته بود این اعلام پیروزی علیه داعش نیست اما پیشرفت بزرگی در مبارزه با این گروه به‌شمار می‌آید.

مردم معترض در #الجزایر از ارتش خواستند تا کنار بایستد

صدها دانشجو و پزشک که سه‌شنبه ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس به رهبری فعالان و چهره‌های مخالف دولت در الجزیره تظاهرات کردند، از ارتش قدرتمند این کشور خواستند تا در اعتراضات مداخله نکند. آن‌ها با تجمع و راهپیمایی در مرکز پایتخت الجزایر خواهان کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری این کشور شدند. بوتفلیقه به‌رغم انصراف از نامزدی در انتخابات دور بعد، این انتخابات را به مدت نامعلومی به‌تأخیر انداخت. در الجزایر مقامات ارتش غالباً از پشت صحنه قدرت را در دست دارند اما برخی موارد در لحظات حساس به صورت علنی دخالت کرده‌اند. در جریان اعتراضات اخیر هنوز ارتش وارد عمل نشده است اما روز گذشته (دوشنبه) احمد قائد صلاح، رئیس کل نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد ارتش باید راه‌ حل سریعی برای این بحران پیدا کند. این اظهارات نشانه‌ای از ورود احتمالی ارتش برای کنترل وضعیت موجود است. گروه «هماهنگی ملی برای تغییر» که از گروه‌های سازمان‌دهنده اعتراضات است در پیامی از ارتش خواست تا «بدون مداخله در آن‌چه مردم انتخاب می‌کنند، نقش خود را بر اساس قانون اساسی ایفا کند». روز دوشنبه رهبران اعتراضات اعلام کردند بوتفلیقه باید پیش از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش که ۲۸ آوریل خواهد بود از قدرت کنار برود و دولت او نیز بلافاصله کناره‌گیری کند.

۲,۱ میلیارد نفر در جهان به #آب آشامیدنی پاکیزه دسترسی ندارند

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در گزارشی درباره وضعیت آب در جهان که در ژنو منتشر شد، اعلام کرد که ۲,۱ میلیارد نفر دسترسی آسان به آب آشامیدنی پاکیزه ندارند. براساس این گزارش حتی در اروپا و آمریکای شمالی در مجموع ۵۷ میلیون نفر در خانه‌های خود آب لوله کشی ندارند. دسترسی به آب پاکیزه به‌ویژه برای گروه‌های محروم از قبیل پناهندگان، ساکنان روستاها، زاغه‌نشینان و افرادی که در فقر زندگی می‌کنند محدود است. ۴,۳ میلیارد نفر در سراسر جهان از امکانات بهداشتی پاک نمی‌توانند استفاده کنند. این گزارش به مناسبت ۲۲ مارس، روز جهانی آب منتشر شده است.

نیویورک تایمز: #ترامپ از #دویچه‌بانک ۲ میلیارد دلار وام گرفته بود

دویچه بانک و کومرتس‌بانک، از بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان یکشنبه گذشته گفت‌وگوهایی را برای ادغام این دو موسسه در یکدیگر آغاز کرده‌اند. نیویورک‌تایمز در گزارشی ادعا کرده است که دونالد ترامپ پیش از آنکه به ریاست جمهوری آمریکا برسد، به مدت ۲۰ سال بیش از ۲ میلیارد دلار وام از دویچه بانک آلمان گرفته بود. دویچه بانک از جمله بانک‌های بزرگ غربی است که بعد از ورشکستگی شرکت‌های ترامپ در سال‌های دهه ۱۹۹۰ به او وام می‌داد. این بانک در سال‌های اخیر حدود ۳۰۰ میلیون دلار وام به ترامپ داده بود. دفتر دادستان کل نیویورک و کمیته‌های دمکرات اطلاعات و خدمات مالی کنگره آمریکا درباره رابطه ترامپ با دویچه بانک تحقیقاتی را آغاز کرده‌اند.