نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران: مردم از خرید لوازم خانگی ناتوان‌اند، در سال ۱۴۰۰ با رکود بیشتری مواجه خواهیم بود

حسین اسلامیان، نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران جمعه ۲۹ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) در مورد وضعیت بازار لوازم خانگی در روزهای منتهی به عید نوروز گفت: «با اینکه شب عید است روز به روز با کاهش تقاضا مواجه هستیم. در ابتدای سال ۹۹ با شیوع بیماری کرونا بازار لوازم خانگی نیز مانند دیگر صنایع تحت تاثیر قرار گرفت. در ادامه با افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم هم در حوزه لوازم خانگی رو به کاهش رفت و بازار دچار رکود شد.» اسلامیان پیش‌بینی کرد بعد از عید هم با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود بازار خوبی در انتظار لوازم خانگی نباشد. نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: «به طور کلی به نظر نمی‌آید سال ۱۴۰۰ از نظر کسب و کار سال پررونقی باشد. قدرت خرید مردم واقعا کم شده. خرید یک یخچال فریزر ۲۰ میلیون تومانی در توان یک فرد عادی نیست. بنابراین گرچه نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از سال آینده داشت اما من فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۰ با رکود بیشتری مواجه خواهیم بود. »

۲۶ نماینده مجلس خواهان تشکیل سازمان طب ایرانی اسلامی شدند، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان عذا و دارو گفت: انا لله و اناالیه راجعون

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از طرح جدید تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشکیل «سازمان طب ایرانی اسلامی» خبر داد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنس به این طرح با انتاشر پیتمی در توییتر نوشت: «انا لله و اناالیه راجعون و علی الاسلام السلام ...» به گزارش خبرگزاری تسنیم طرح «سازمان طب ایرانی اسلامی» با امضای ۲۶ نماینده مجلس به هیات رئیسه تقدیم شده است. در این طرح آمده است: «در آیات و روایات و آموزه‌های اسلامی به دستورات پزشکی متعددی اشاره شده که در حال حاضر برخی از متخصصین با استفاده از آموزه‌های اسلامی به ایجاد شاخه‌ای از طب مکمل، تحت عنوان طب اسلامی پرداخته‌اند که این طب نیز موفقیت‌های بسیاری در درمان بیماری‌ها را داشته است. با توجه به اینکه این دو شاخه از طب در سراسر کشور توسعه یافته است و از طرفی برخی افراد غیرمتخصص در این دو حوزه اقدام به سوء‌استفاده می‌کنند، لازم است که این دو رشته از طب تحت نظارت یک سازمان قانونی فعالیت کنند و صدور مجوز فعالیت آنها و همچنین برخورد با متخلفان و بررسی تخلف آنها توسط این سازمان انجام شود. این سازمان کاملاً غیردولتی بوده و بودجه آن از حق عضویت اعضا تأمین می‌شود و تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت خواهد کرد.»

سامیه صلوحی حسن به عنوان نخستین زن با روسری به مقام ریاست جمهوری تانزانیا رسید

با درگذشت ناگهانی جان ماگوفولی، رئیس‌جمهوری تانزانیا سامیه صلوحی حسن، معاون او به عنوان نحستین زن با حجاب اسلامی به مقام ریاست جمهوری رسید. به گزارش شبکه الجزیره صلوحی حسن در سخنانی اعلام کرد قصد دارد تصمیمات مهم را در گفت‌وگو با مشاوران و کارشناسان و پس از شنیدن مشکلات مردم اخذ کند. سامیه صلوحی حسن ۶۱ ساله اصالتا از مجمع الجزایر نیمه خودمختار زنگبار است. او در بخش دبگری از سخنانش خواهان وحدت برای غلبه بر مشکلات شد. او را که مادر چهار فرزند است به تشویق زنان برای رسیدن به آرزوهایشان می‌شناسند. جان ماگوفولی را به عنوان یک رئیس جمهور مستبد می‌شناختند. او ادعا کرده بود که همه‌گیری ویروس کرونا توطئه و دسیسه‌ای بیش نیست. ماگوفولی از مخالفان واکسیناسیون بود. اپوزیسیون تانزانیا اعلام کرده است که ماگوفولی در اثر پیامدها ابتلا به کووید-۱۹ درگذشته است. به مدت سه هفته بیماری او در پرده مانده بود و این موضوع به شایعاتی دامن زده بود.

بازداشت گسترده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق‌ها و مدافعان حقوق کردها در ترکیه

پلیس ترکیه جمعه ۲۹ اسفند / ۱۹ مارس در یورشی برنامه‌ریزی‌شده ۲۰ نفر از مدافعان حقوق کردها از جمله چندین نماینده بلندپایه حزب دموکراتیک خلق‌ها، دومین حزب بزرگ اپوزیسیون این کشور و رئیس انجمن حقوق بشر ترکیه را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این بازداشت‌ها در استانبول و آنکارا صورت گرفته است. روز گذشته (چهارشنبه) بکیر شاهین، دادستان کل ترکیه اعلام کرد که کیفرخواستی علیه حزب دموکراتیک خلق‌ها تنظیم و به دادگاه قانون اساسی تقدیم کرده و خواستار انحلال این حزب شده است. پارلمان ترکیه نیز عضویت عمر فاروق گرگرلی‌اوغلو، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها و فعال حقوق بشر در پارلمان را به اتهام تبلیغ تروریسم، لغو کرد. آمریکا، اتحادیه اروپا و آلمان این اقدامات را محکوم کرده‌اند.

سبزی‌پلو با ماهی شب عید با خرید از خرده‌فروشی‌ها حداقل ۱۰۳ هزار تومان و در میادین حداقل ۶۷ هزار تومان تمام می‌شود

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در گزارشی از قیمت مواد غذایی مورد نیاز برای پختن سبزی‌پلو با ماهی، غذای مرسوم در شب عید، خبر داده است. براین اساس در خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هرکیلو ماهی‌سفید حدود ۱۶۸ تا ۲۰۰ هزار تومان، قزل‌آلا ۵۹ تا ۷۸ هزار تومان، سالمون هراز ۷۵هزار تومان، شیرماهی حدود ۱۹۵هزار تومان، شوریده حدود ۱۸۵هزار تومان است. همچنین قیمت هرکیلو سبزی نیز در میوه‌فروشی‌های سطح شهر ۸۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان، قیمت هرکیلو برنج ایرانی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و قیمت هرکیلو برنج خارجی نیز ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان است. در میادین میوه و تره‌بار نیز قیمت هرکیلو ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان ۴۸ هزار و ۵۰۰ تومان، ماهی قزل‌آلای گوشت نارنجی ۵۳ هزار تومان، انواع برنج ایرانی دُم‌سیاه، طارم و هاشمی هر کیلوگرم ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان، انواع برنج خارجی تنظیم بازار هر کیلوگرم از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۹ هزارتومان، سبزی پاک‌کرده هر کیلو ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان و سبزی دسته‌ای هرکیلو ۶۳۰۰ تومان است. بدین ترتیب قیمت سبزی‌پلو با ماهی شب عید با خرید از خرده‌فروشی‌ها حداقل ۱۰۳ هزار تومان و حداکثر ۲۴۲ هزار تومان و در میادین حداقل ۶۷ هزار تومان و حداکثر ۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان تمام می‌شود. براساس مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران دو میلیون و ۶۵۲ هزار تومان تعیین شده است.

سایت-موزه‌ای موسوم به تل آجری افتتاح شد، به گفته سرپرست مجموعه تخت جمشید، «تل آجری» مهم‌ترین سند وجود شهر باستانی پارسه است

به گزازش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شامگاه پنجشنبه ۲۸ اسفند در سالن اجتماعات مجموعه جهانی تخت جمشید، سایت-موزه‌ موسوم به «تل آجری» افتتاح شد. به گفته حمید فدایی، سرپرست مجموعه تخت جمشید تل آجری مهمترین سند وجود شهر باستانی پارسه است. تل آجری، در حقیقت بازمانده دروازه شهر پارسه است و تخت جمشید، تخت‌گاه شاهان هخامنشی بوده که در این شهر نیمه فراموش شده و افسانه‌گونه قرار داشته و امروز دیگر آن شهر وجود ندارد. سرپرست مجموعه تخت جمشید در طی سخنانی در افتتاحیه سایت-موزه‌ موسوم به «تل آجری» گفت: نام اصلی این ویرانه‌ها نه تخت جمشید است و نه پرسپولیس. این بارگاه شاهنشاهی هیچگاه نام مخصوص خود نداشته است. در کتیبه‌ها فقط از پارسه نام برده‌ شده که شهری بوده واقع در این دشت. کوشک شاهی در پیشانی شهر قرار داشته و خانه‌ها در اطراف پراکنده بوده‌اند. آن کوهی هم که مشرف به دشت پارسه است و در ماورای تخت جمشید مشاهده می‌شود «کوه مهر» نام دارد که از نظر آیینی برای زرتشتیان عصر هخامنشی اهمیت ویژه‌ای داشته است. بر همین اساس محدوده حریم سایت تخت‌جمشید، ۸۰ هزار هکتار از اراضی اطراف را شامل می‌شود. طی چند دهه اخیر، کشاورزی و راه‌سازی مانع انجام پژوهش‌های باستان‌شناختی در این عرصه شده‌اند.

محمد جواد ظریف برای گفت‌وگو درباره سوریه و عراق به ترکیه سفر می‌کند

وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۹ به منظور دیدار و رایزنی با مقامات ترکیه راهی این کشور خواهد شد. رایزنی در مورد روابط دو جانبه و آخرین تحولات منطقه از محورهای اصلی رایزنی‌های ظریف با مقامات ترکیه در جریان این سفر خواهد بود. منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند قرار است ظریف و چاووش‌اوغلو در استانبول با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. علاوه بر نشست آستانه، تحولات در شمال عراق هم مورد توجه ویژه آنکارا و تهران قرار دارد. ترکیه در ۲۹ بهمن سال جاری در یک عملیات نظامی با اسم رمز «پنچه عقاب» مواضع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در منطقه «قارا» کردستان عراق را به مدت دو روز هدف حملاتی قرار داد. شبه‌نظامیان عصائب اهل حق و حرکت نجبا اعلام کردند که اگر تهاجم نظامی ترکیه به عراق ادامه پیدا کند، نیروهای ترکیه را هدف حملاتی قرار می‌دهند. ترکیه طی دو سال اخیر عملیات‌ متعددی را در شمال عراق انجام داده. عملیات زمینی این کشور در شمال عراق «پنجه ببر» و عملیات‌ هوایی آن نیز به «پنجه عقاب» نامگذاری شده است.