ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهرداد محمدنژاد آزاد شد

امروز شنبه ۲۸اسفند ماه ۱۴۰۰، مهرداد محمدنژاد، فعال مدنی، پس طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام با تودیع وثیقه بطور موقت و تا اتمام مراحل دادرسی آزاد شد. پیش‌تراعلام شده بود که با آزادی او با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی موافقت شده است. مهرداد محمدنژاد شنبه ۲۱ اسفندماه توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در شهریار بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران در زمان بازداشت اقدام به تفتیش منزل کرده و شماری از وسایل شخصی او را ضبط کرده و با خود بردند. مهرداد محمدنژاد نخستین بار در تاریخ ۲۹ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای وزارت اطلاعات و در منزل شخصی در شهریار بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او از سوی دادگاه انقلاب تهران بابت اتهام «توهین به مقامات و مامورین» به دو سال حبس تعزیری و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۳ شهریورماه ۹۸، توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تائید شد.

سازمان برنامه و بودجه: حقوق بازنشسته‌ها تا آخر وقت امروز واریز می‌شود

خبرگزاری ایرنا و تسنیم از واریز حقوق و عیدی بازنشسته‌ها تا آخر وقت امروز خبر دادند. تسنیم از قول مسئولان سازمان برنامه و بودجه نوشت که «منابع لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگان دولت تامین شده است و تخصیص مربوطه نیز از سوی سازمان انجام شد». خبرگزاری دولت نیز نوشت که «این مبالغ بعدازظهر امروز به حساب افراد واریز خواهد شد». پیش‌تر قرار بود حقوق همه بازنشسته‌ها تا ساعت ۸ صبح روز شنبه ۲۸ اسفند واریز شود. هنوز یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر از بازنشسته‌ها حقوق و عیدی اسفند ماه را دریافت نکرده‌اند و باید تا آخر وقت امروز منتظر باشند. صندوق بازنشستگی کشوری هفته گذشته اعلام کرده بود: «با تخصیص بخش‌هایی از اعتبارات مربوط به کسورات حق بیمه شاغلین از سوی سازمان برنامه و بودجه و منابع داخلی تامین شده از بخش اقتصادی و شرکت‌های تابعه این صندوق، پرداخت حقوق مرحله نخست، برای بازنشستگانی که حقوق آن‌ها تا مبلغ پنج میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بوده، انجام شد.» تاکنون تنها حدود ۵۰۰ هزار بازنشسته حقوق خود را دریافت کرده‌اند.

در آستانه نوروز: بیش از یک میلیون بازنشسته هنوز حقوق نگرفته‌اند

از میان یک میلیون و ۶۵۰ هزار بازنشسته دستگاه‌های مختلف که زیر نظر صندوق بازنشستگی هستند هنوز تعداد زیادی از بازنشستگان حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. حقوق ماه اسفند ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان که حداکثر تا سقف پنج میلیون تومان است در سه روز گذشته پرداخت شده است اما بقیه بازنشستگان که حقوق بالای پنج میلیون تومان است هنوز حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. علت واریز نشدن حقوق این بازنشستگان تأمین نشدن اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه اعلام شده است. حدود ۹۷ درصد حقوق این افراد باید از طریق سازمان برنامه و بودجه و مابقی از محل سوددهی شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری تأمین شود. قرار بود تا ساعت ۹ صبح امروز ۲۸ اسفند واریز حقوق این تعداد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شود که فعلا انجام نشده است.

سازمان ملل: ۶٫۵ میلیون نفر در داخل اوکراین به دلیل جنگ آواره شدند

آژانس مهاجرت سازمان ملل تخمین می‌زند که در حال حاضر نزدیک به ۶٫۵ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده‌اند، علاوه بر ۳٫۲ میلیون پناهنده که قبلاً از کشور فرار کرده‌اند. تخمین‌های سازمان بین‌المللی مهاجرت نشان می‌دهد که اوکراین تنها در طول سه هفته به سرعت به سمت سطوح آوارگی ناشی از جنگ ویرانگر سوریه حرکت می‌کند. در جنگ سوریه حدود ۱۳ میلیون نفر در داخل و خارج از کشور از خانه‌های خود بیرون رانده شدند. این یافته‌ها در یک مقاله منتشر شده توسط دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه آمده است.

پلیس راهور ایران: ۱۰۷ نفر در تصادفات جاده‌ای ۷۲ ساعت گذشته جان باختند

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ایران گفته: «در سه روز نخست اجرای طرح نوروزی، ۱۰۷ نفر از ایرانیان در تصادفات جاده‌ای جان باختند». او با اشاره به افزایش ۲۹ درصدی ترددها نسبت به مدت مشابه سال گذشته، گفته است: «با وجود مرگ ۱۰۷ نفر در تصادفات جاده‌ای سه روز اخیر، آمار فوتی‌های سوانح جاده‌ای نسبت به سال گذشته کاهشی بوده اما به هر حال یک نفر کشته در حوادث رانندگی نیز زیاد است.» رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ایران گفته: «چهار عامل سرعت و سبقت غیرمجاز، خستگی و خواب‌آلودگی وعدم کنترل وسیله‌نقلیه منجر به ۸۲ درصد تصادفات جاده‌ای می‌شود.» براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، تنها در شش ماهه نخست سال جاری به طور میانگین روزانه ۴۶.۵ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند. ایران یکی از بالاترین رتبه‌ها را در میان کشورهای جهان از لحاظ تلفات جاده‌ای دارد.

تداوم جنبش اعتراضی علیه کودتاچیان در سودان

سندیکای پزشکان سودان روز جمعه اعلام کرد که در اعتراضات اخیر در پایتخت سودان به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی پس از تسلط نظامیان، نزدیک به ۲۰۰ نفر زخمی شده‌اند. سندیکای پزشکان سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۸۷ نفر در درگیری با پلیس در خارطوم در روز پنجشنبه زخمی شدند که ۷۰ نفر از آنها احتمالا مورد اصابت گلوله‌های پلاستیکی قرار گرفته‌اند. سه تن از مجروحان از ناحیه سر یا قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند و در حال حاضر در مراقبت‌های ویژه هستند. پلیس ضد شورش از گاز اشک آور برای متفرق کردن هزاران معترض که به دنبال رسیدن به کاخ مقر حکومت نظامی بودند، استفاده کرد. ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد پلیس گاز اشک آور شلیک می‌کند. راهپیمایی‌های روز پنجشنبه آخرین تظاهرات خیابانی از مجموعه اعتراضات حیابانی مردم سودان بود. این اعتراضات از زمانی آغاز شد که ارتش در ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱، حکومت انتقالی را به رهبری غیرنظامیان برکنار کرد. به گفته سندیکای پزشکان، از آن زمان تاکنون، حداقل ۸۷ نفر در سرکوب خونین معترضان کشته و هزاران نفر زخمی شده‌اند.