ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بشار اسد در سفری رسمی وارد امارات شد

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، یکشنبه ۱۹ مارس/۲۸ اسفند در سفری رسمی به همراه همسرش وارد امارات متحده عربی شد و در بدو ورود با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، امیر امارات دیدار کرد. این سفر در راستای تلاش برخی از کشورهای عربی منطقه برای کاهش انزوای حکومت بشار اسد انجام شده است. بشار اسد سال گذشته نیز برای نخستین بار بعد از آغاز جنگ داخلی سوریه به امارات سفر کرده بود. حساب توییتر امیر امارات متحده عربی درباره دیدار با بشار اسد نوشت: «ما مذاکرات سازنده‌ای را با هدف توسعه روابط بین دو کشورمان انجام دادیم. همچنین راه‌های تقویت همکاری برای تسریع ثبات و پیشرفت در سوریه و منطقه را مورد بررسی قرار دادیم.» در شرایطی امارات متحده عربی در جهت احیای روابط با اسد گام برداشته است که اسد ماه گذشته به مسقط رفت و با سلطان عمان دیدار و اوایل مارس نیز در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار کرد. همزمان عربستان نیز که اخیراً اعلام کرد با جمهوری اسلامی ایران، متحد بشار اسد برای احیای روابط دوجانبه به توافق رسیده درها را برای گفت‌وگوهای احتمالی با دمشق باز و اعلام کرده اجماعی عربی در حال شکل‌گیری‌ست که معتقد است انزوای سوریه کارساز نیست.

مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی در مصر با یکدیگر دیدار کردند

مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی روز یکشنبه ۱۹ مارس / ۲۸ اسفند در مصر با یکدیگر دیدار کردند. محور این دیدار و گفت‌وگو که به ابتکار و حمایت ایالات متحده آمریکا و اردن برگزار شد، کاستن از تنش‌های بین دو طرف در پی حملات نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری اشغالی بوده است. این نشست یک‌روزه در شهر شرم الشیخ در مصر برگزار شد. این دومین دیدار در چند هفته اخیر است که در آن هر دو طرف در جهت ایجاد چارچوبی مشترک برای کاستن از تنش‌های فزاینده در کرانه باختری تلاش کردند. نشست قبلی در اواخر ماه فوریه در شهر عقبه اردن در ساحل دریای سرخ برگزار شده بود. اسرائیل در آن نشست متعهد شده بود که بحث ساختن واحدهای مسکونی و شهرک‌های جدید در کرانه باختری را به مدت چهار ماه و صدور مجوز برای ایست‌های بازرسی را به مدت شش ماه متوقف کند. با این‌حال، تلاش‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، برای راضی نگه‌داشتن اعضای افراطی دولت ائتلافی‌اش، منجر به رنگ‌باختن این تعهدات شد، و در ادامه هرگونه پیشرفتی که ممکن بود از نشست اردن حاصل شود در پی حملات شهرک‌نشینان اسرائیلی به روستای فلسطینی حواره در ۲۶ فوریه بر باد رفت. به گزارش میدل ایست آی، در پی حمله به حواره و دیگر شهرها و روستاهای کرانه باختری یک فلسطینی کشته و ۴۰۰ فلسطینی دیگر زخمی شدند. شهرک‌نشینان دست‌کم ۳۵ خانه را سوزاندند و به ۴۰ خانه دیگر آسیب زدند. بسیاری از ساختمان‌ها در حالی به آتش کشیده شد که ساکنان فلسطینی همچنان آن‌جا به سر می‌بردند. مهاجمان بیش از صد خودرو را نیز تخریب کردند. گفت‌وگوها در مصر اندکی پیش از آغاز ماه رمضان آغاز شده‌اند که روز پنجشنبه ۲۳ مارس / ۳ فروردین شروع می‌شود و مصادف با عید پسح یا فطیر نزد یهودیان است. سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت که نشست روز یکشنبه با حضور «مقام‌های سیاسی و امنیتی رده بالای طرفین اسرائیلی و فلسطینی» برگزار شده است. حسین الشیخ، یکی از مقام‌های فلسطینی، در توییتی اعلام کرده بود که هدف از نشست «دفاع از حقوق مردم فلسطین برای آزادی و استقلال و خواست پایان‌دادن به حملات بی‌امان اسرائیل به ماست». افزایش حملات اسرائیل به کرانه باختری و مقاومت فلسطینی‌ها منجر به تشدید تنش‌ها در ماه‌های اخیر شده است. روز جمعه نیروهای اسرائیلی یک جوان ۲۳ ساله فلسطینی را با شلیک مستقیم گلوله جنگی به قتل رساندند. شمار فلسطینیان به قتل رسیده در سال جاری به ۸۶ نفر رسیده که ۱۶ نفرشان کودک بودند.

زهرا (ساره) صدیقی همدانی با تأمین دو میلیارد تومان وثیقه از زندان ارومیه آزاد شد

شبکه شش‌رنگ (شبکه لزبین‌ها و ترنس‌های ایرانی) اعلام کرد زهرا (ساره) صدیقی همدانی، با تامین وثیقه دو میلیارد تومانی از زندان ارومیه آزاد شده است. زهرا صدیقی همدانی به همراه الهام چوبدار، دیگر شهروند و کنشگر کوییر در شهریور سال جاری در دادگاه انقلاب ارومیه به اعدام محکوم شده بودند. دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه این دو نفر را به اتهام «افساد فی الارض» از طریق ترویج همجنس‌گرایی به اعدام محکوم کرده بود. این حکم اما در دی ماه سال جاری لغو شد. الهام چوبدار هفته گذشته با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد اما گفته ‌شد که زهرا صدیقی همچنان به خاطر ناتوانی در پرداخت وثیقه در زندان به‌سر می‌برد. اطلاعات سپاه پاسداران پنج آبان ماه ۱۴۰۰ این دو شهروند را دستگیر و در ادامه به زندان ارومیه منقل کرد. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه مدعی شد نامبردگان به اتهام «افساد فی الارض از طریق مشارکت در باند قاچاق زنان و دختران به اقلیم کرستان عراق» به اعدام محکوم شده‌اند. در نقطه مقابل این ادعا، منابع غیررسمی اعلام کردند دو فرد یاد شده در رابطه با گرایش جنسی خود و فعالیت در این حوزه به اعدام محکوم شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل هم پیش از این خواهان آزادی زهرا صدیقی همدانی شده و تأکید کرده بود که او «صرفاً به خاطر گرایش جنسی و هویت جنسیتی واقعی یا مفروض‌اش و همچنین پست‌ها و اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی در دفاع از حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی بر خلاف ضوابط بین‎‌‌المللی و به شکل خودسرانه تحت بازداشت در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.»

نیروهای امنیتی سلیمان عبدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان سقز را بازداشت کردند

در ادامه بازداشت معلمان صبح ۲۸ اسفند نیروهای امنیتی در شهر سقز سلیمان عبدی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی معلمان کردستان، شاخه سقز و زیویه را بازداشت کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران نوشت این معلم با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت و به مکان نامعلوم منتقل شده است. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی گوشی تلفن همراه ولپ‌تاپ او و همسر و فرزندش را هم ضبط کرده و با خود برده‌اند. سلیمان عبدی به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از فعالان صنفی خوشنام در سقز است که در کمپین‌های مردمی برای مقابله با کووید۱۹ و جمع‌آوری کمک به زلزله‌زدگان و سیل‌زدگان در کرمانشاه و لرستان نقش فعالی داشت. نیروهای امنیتی پیشتر در سال ۱۳۹۶ سلیمان عبدی را بازداشت و به دلیل مشارکت در تحصن معلمان محاکمه کرده بودند. خرداد امسال نیز همزمان با تجمع سراسری معلمان بار دیگر او را دستگیر و بعد از چند هفته به قید وثیقه آزاد کردند. بازداشت و احضار معلمان در روزهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. در جریان تجمع معلمان در روز ۱۶ اسفند دست‌کم ۱۰ معلم بازداشت شدند. ۹ تن از معلمان بازداشت شده به صورت موقت آزاد شدند اما مختار اسدی را همچنان در زندان حبس کرده‌اند. محمدعلی زحمتکش هم که در شیراز بازداشت شده بود به دادگاه احضار شده است. علاوه بر او سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی معلمان در اهواز را هم به دادگاه احضار کرده‌اند. حسین رمضان‌پور، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان در خراسان شمالی را هم در هفته گذشته بازداشت و به زندان منتقل کردند.

بازنشستگان تأمین اجتماعی در آخرین روز کاری سال هم دست از اعتراض برنداشتند

شورای بازنشستگان از تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای شوش، شوشتر و اهواز خبر داد. مطالبه کارگران بازنشسته تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی افزایش حقوق دوره بازنشستگی، اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگی که بر اساس آن باید سالانه ۲۵ درصد حقوق بازنشستگی افزایش یابد و برخورداری از بیمه درمان کاملا رایگان است. در شوشتر بازنشستگان شعار دادند: «ما بازنشستگانیم، دنبال حقمانیم» و «بازنشسته می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد». در شوش که یکی از کانون‌های اعتراضات کارگری به شمار می‌رود هم بازنشستگان شعار دادند: «ننگ ما ننگ ما صدا و سیمای ما» و «یخچال بازنشسته خالی‌تر از گذشته». بازنشستگان در اهواز نیز تورم و گرانی را بلای جان مردم خواندند و خواستار افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس سبد معیشت شدند. دولت در لایحه بودجه که مجلس نیز آن را تصویب کرد فقط ۲۰ درصد حقوق کارگران و کارکنان بخش دولتی را افزایش داده است و در نظر دارد همین رقم را بر کارگران و بازنشستگان هم تحمیل کند.

دونالد ترامپ مدعی شد که روز سه‌شنبه بازداشت می‌شود

روز شنبه ۱۸ مارس / ۲۷ اسفند، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی خودش اعلام کرد که روز سه‌شنبه پیش رو در جریان پرونده‌ای قضایی پرداخت حق السکوت به یک بازیگر فیلم‌های بزرگسال به نام استورمی دنیل برای سرپوش‌گذاشتن بر آزار جنسی‌اش دستگیر خواهد شد: «نامزد مسلّم حزب جمهوری‌خواه و رییس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه هفته بعد بازداشت خواهد شد.» با این‌همه هنوز هیچ اعلام رسمی‌ای مبنی بر این‌که ترامپ متهم خواهد شد وجود ندارد. پس از این اطلاعیه ترامپ، اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا، از جمله برخی از رقبای بالقوه ترامپ برای انتخابات درون‌حزبی تعیین نامزد حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴، به دفاع از او شتافتند. مایک پنس، معاون ریاست جمهوری آمریکا در زمان ترامپ، که انتظار می‌رود کمپینی برای نامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری راه بیندازد، گفت «حتی ایده محکوم‌کردن یک رییس‌جمهور سابق ایالات متحده عمیقاً برای من و نیز برای ده‌ها میلیون آمریکایی آزاردهنده است.» از جمله دیگر چهره‌هایی که روز شنبه در دفاع از ترامپ موضع گرفتند، کوین مک‌کارتی، سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا بود که مدعی شد صدور احتمالی حکم برای ترامپ «مصداق بارز سو استفاده از قدرت از جانب یک دادستان ناحیه‌ای رادیکال خواهد بود که در عین آزاد گذاشتن مجرمان خشن، در پی انتقام‌گیری سیاسی است.» مک‌کارتی همچنین اعلام کرد که کمیته‌های مربوطه در مجلس نمایندگان را مأمور بررسی این خواهد کرد که آیا از منابع مالی دولتی برای «مداخله در انتخابات از طریق پیگیری‌های قضایی‌ای که انگیزه سیاسی دارند» استفاده شده است یا نه. در مقابل، نانسی پلوسی، عضو حزب دموکرات و سخنگوی سابق مجلس نمایندگان، در اعلامیه‌ای اقدام ترامپ را در صبح شنبه «در راستای بالا نگه‌داشتن خودش در رسانه‌ها و تحریک ناآرامی در میان هوادارانش» خواند. پلوسی افزود: «او نمی‌تواند قانون‌شکنی‌هایش، بی‌احترامی‌اش به انتخابات و تحریک به خشونت را پنهان کند.» مقامات مجری قانون در نیویورک در حال تدارک زمینه‌های امنیتی لازم برای شرایط احتمالی بازداشت ترامپ هستند، اما هیچ اطلاعیه عمومی‌ای مبنی بر این‌که اصلاً حکم بازداشتی در کار است یا نه و چارچوب زمانی اجرای آن صادر نشده است. سخنگو و وکیل ترامپ در روز شنبه اظهار کرد که پست ترامپ بیشتر مبتنی بر گزارش‌های رسانه‌ای بوده تا هرگونه خبر جدیدی از طرف دادستان‌ها. با این‌همه، ترامپ در پستش به «اخبار درز کرده غیرقانونی از دفتر یک دادستان ناحیه‌ای فاسد و بسیار سیاسی در منهتن»‌ به عنوان منبع ادعایش ارجاع می‌دهد. ترامپ همچنین در این پست طرفداران خود را خطاب قرار داده که «اعتراض کنید، اعتراض کنید، اعتراض کنید!!!» شهود پرونده ترامپ گروه بزرگی از افراد از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ هستند. کوهن می‌گوید که در سال ۲۰۱۶ به خواست ترامپ به دو زن پول‌هایی داده است تا آن‌ها را در مورد تماس‌های جنسی که یک دهه قبلش با ترامپ داشته‌اند، ساکت کند. ترامپ این ادعا را انکار می‌کند و می‌گوید هیچ اشتباهی انجام نداده است و این تحقیقات را نتیجه پرونده‌سازی یک دادستان دموکرات می‌داند که قصد تخریب کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را دارد.

پنج زندانی سیاسی کُرد در زندان ارومیه اعتصاب غذا کرده‌اند

آرام عمری، رحمان پرحازو، امیر مشتاق‌ گنگچین، فخرالدین دودکانلوی میلان و اشکان عثمان‌ژاد پنج زندانی سیاسی حبس شده در زندان ارومیه در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب غذا کرده‌اند. شبکه حقوق بشر کردستان زمان آغاز اعتصاب غذای این زندانیان را ۲۳ اسفند اعلام کرد و نوشت آن‌ها پس از «اعتصاب غذا در اعتراض به صدور حکم ناعادلانه اعدام و حبس به سلول انفرادی منتقل و از تماس تلفنی و ملاقات محروم شده‌اند». آرام عمری و رحمان پرحازو از سوی دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» به اعدام و امیر مشتاق‌ گنگچین، فخرالدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان‌ژاد به همین اتهام به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر کردستان نیروهای امنیتی پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ این پنج نفر را بازداشت، شکنجه و مجبور به اعتراف اجباری علیه خود کردند.

طاهره بجروانی، از دادخواهان آبان از زندان اوین آزاد شد

طاهره بجروانی، همسر یکی از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ شنبه ۲۷ اسفند از زندان اوین آزاد شد. او با حکم شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار به ریاست قاضی اسماعیل برجسته، به‌خاطر اتهام «توهین به رهبری» به یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. طبق گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جزییات آزادی طاهره بجروانی مشخص نیست. طاهره بجروانی همسر و دادخواه علی فتوحی کوهساره، از جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ در شهر قدس است. نیروهای امنیتی او را ۳۰ آذر سال جاری در محل کارش در شهر قدس تهران دستگیر و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ اوین منتقل کردند. او بیش از یک ماه پس از زمان دستگیری به بند زنان انتقال داده شد. طاهره بجروانی روز جمعه در یک فایل صوتی که از زندان اوین منتشر کرد، از بازداشت خشونت‌آمیز خود تا نگهداری در سلول انفرادی و در نهایت بازجویی به دلیل دادخواهی آبان سخن گفت. او در این فایل صوتی می‌گوید نیروهای وزارت اطلاعات حین بازداشت با همکارهای او درگیر شدند و با کشیدن اسلحه تلاش کردند تا کسی از صحنه بازداشت خشونت‌آمیز او فیلم‌برداری نکند. این دادخواه آبان با اشاره به این‌که بازجو او را به خاطر گفتن «آبان ادامه دارد» بازخواست کرده، گفته که ماموران زندان بر او برای امضای «توبه‌نامه» فشار آورده‌اند:‌ «من ۳۴ روز در انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین بودم و روز ۳۰ بهمن به بند عمومی منتقل شدم. بعد از ۴۹ روز از بازداشت، من را به حفاظت زندان فراخواندند و یک برگه توبه‌نامه به من دادم تا امضا کنم، یک صفحه کامل از جرم‌هایی که تا الان انجام نداده‌ام تا تقاضای عفو و بخشش کنم تا آزاد بشوم و در صورت تکرار به اشد مجازات محکوم بشوم. آیا این عفو و بخشش است یا اعتراف اجباری؟ آیا جرم من به جز دادخواهی خون همسرم و تقاضای رسیدگی به این جنایت چیز دیگری بوده که سه سال تمام همه نوع شکنجه‌ای را به من تحمیل کردند و همه زندگی را گرفتند؟»

۲۵۰ کارگر بخش فروش بلیت مترو تهران اخراج شدند

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از اخراج ۲۵۰ کارگر بخش فروش بلیت مترو تهران در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۱ خبر داد. به گفته کارگرانی که نامه «عدم نیاز» دریافت کرده‌اند، پیمانکار نیروی انسانی برای برخی از آن‌ها شیفت تعطیلات نوروزی هم تعیین کرده اما همزمان در نامه‌ای گفته است که قراردادشان به دلیل عدم نیاز تمدید نخواهد شد. این کارگران گفته‌اند که ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند و نامه عدم نیاز از سوی پیمانکار هم با هدف جلوگیری از تبدیل وضعیت آن‌ها از پیمانی به قرارداد مستقیم است.

عباس (مجاهد) کورکوری را به محاربه و فساد فی‌الارض متهم کردند

دادستان ایذه از برگزاری دادگاه عباس کورکوری (مجاهد کورکور) در دادگاه انقلاب اهواز خبر داد و مدعی شد که او اتهام خود مبنی بر قتل کیان پیرفلک، کودک ۹ ساله‌ای که در ایذه به قتل رسید، را پذیرفته است. بر اساس گزارش مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی عباس کورکوری به «محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان مردم و ارعاب و افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جنایت به وسیله تیراندازی با سلاح جنگی، اخلال در نظم عمومی و ایراد خسارت عمده به تمامیت جسمانی منتج به جان باختن هفت نفر از جمله کیان پیرفلک، ایراد خسارت عمده به اموال عمومی و خصوصی، تشکیل گروه باغی و عضویت در آن از طریق قیام مسلحانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران» متهم شده است. این اتهام‌ها می‌تواند به صدور حکم اعدام برای او که ۲۸ آذر در حمله نیروهای نظامی به روستای «پر سیلا» در ایذه بازداشت شد، منجر شود. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ۲۸ آذر در حمله به روستای پرسیلا دو تن از معترضان به نام‌های حسین سعیدی و محمود احمدی را کشتند و عباس کورکوری را بازداشت کردند. خانواده کیان پیرفلک چند مرتبه اعلام کرده‌اند که قاتل فرزندشان نه این سه تن و دیگر معترضان بازداشت شده در ایذه که نیروهای نظامی و امنیتی حکومتی بودند. با این حال دادستان ایذه مدعی شد که عباس کورکوری در دادگاهی که برای رسیدگی به اتهام‌های او تشکیل شده بود «اتهام خود را پذیرفته است». عباس کورکوری از زمان بازداشت بدون اینکه اجازه ملاقات با خانواده خود را داشته باشد، حبس و شکنجه شده است. بر اساس کیفرخواست صادر شده او به همراه حسین سعیدی و عباس محمودی متهم‌اند که در شامگاه ۲۵ آبان به سمت گروهی از مردم در ایذه شلیک کردند. دادگاه انقلاب اهواز در حالی این افراد را به دست داشتن در واقعه ۲۵ آبان ایذه متهم می‌کند که پیشتر ادعا کرده بود متهمان این پرونده را در حال خروج از ایران بازداشت کرده است

نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان زنان بدون حجاب اسلامی را به برخورد فراقانونی «مردم مسلمان و پاکباخته» تهدید کرد

حسین شریعتمداری، سردبیر روزنامه کیهان یکشنبه ۲۸ اسفند در یک یادداشت به‌صورت تلویحی افزایش شمار زنانی که بدون حجاب اسلامی در معابر عمومی حاضر می‌شوند را تأیید کرد و این وضعیت را «پدیده زشت و پلشت» خواند. او از مسئولان دولتی خواست که نسبت به این موضوع «کم توجه» نباشند و برای مردم توضیح بدهند «چه طرح و برنامه‌ای را در دست اقدام دارند؟ و تا‌کنون کدام بخش از این طرح و برنامه را به اجرا در آورده‌اند؟». نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان با بیان اینکه اگر کم‌توجهی نسبت به بی‌حجابی ادامه داشته باشد «احتمال مواجهه با یک رخداد خسارت‌بار دور از انتظار نیست»، در بخش پایانی یادداشت خود نوشت اگر «مردم مسلمان» و «پاکباخته»، «به این نتیجه برسند که دست‌اندرکاران امور برای مقابله با کشف حجابِ برخی از خانم‌ها از توان لازم برخوردار نیستند! و یا خدای نخواسته در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند! احتمالا خود برای مقابله با این هنجارشکنی که باورهای دینی و عفت و اخلاق جامعه را تهدید می‌کند، دست به کار شوند! و از آنجا که مقابله با این ناهنجاری در شرح وظایف چند دستگاه از هر سه قوه تعریف شده است، پیامدهای این‌گونه اقدامات که بیرون از مدیریت هوشمندانه مراجع ذی‌ربط صورت می‌پذیرد‌، خسارت‌بار خواهد بود». در روزهای قبل نیز برخی شخصیت‌های مذهبی به صورت تلویحی از گروه‌های مذهبی تحت فرمان خود خواسته بودند با زنان بی‌حجاب برخورد کنند.

مسکو و کی‌یف توافق تأمین امنیت صادرات غله اوکراین از دریای سیاه را برای دو ماه دیگر تمدید کردند

توافق صادرات امن غله اوکراینی از مسیر دریای سیاه روز شنبه ۱۸ مارس/۲۷ اسفند برای حداقل ۶۰ روز دیگر تمدید شد. طبق گزارش خبرگزاری رویترز میکولا سولسکی، وزیر کشاورزی اوکراین شنبه با اشاره به این‌که اوکراین نزدیک به ۵۰۰ هزار تن گندم برای برنامه‌های کمک‌رسانی سازمان ملل تأمین کرده است، گفت پیمان صادرات غله از دریای سیاه به مدت ۱۲۰روز دیگر تمدید شده و این فرصتی است برای کمک به نیازمندان و «نجات جهان از گرسنگی». بر مبنای توافق مذکور اوکراین تاکنون نزدیک به ۲۵ میلیون تن ذرت و گندم صادر کرده است. مقاصد اصلی چین، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و هلند بوده‌اند. روسیه هشدار داده که تنها درصورت حذف برخی از تحریم‌های غرب با تمدید بیشتر این توافق موافقت می‌کند. واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا اگر خواهان ادامه اجرای توافق صادرات غله از اوکراین‌اند، اکنون «دو ماه فرصت دارند تا کل زنجیره عملیاتی که بخش کشاورزی روسیه را همراهی می‌کند، از تحریم‌های خود معاف کنند». مسکو در نامه‌ای به سازمان ملل خواسته اجازه بازگشت بانک کشاورزی روسیه به سیستم بانکی سوئیفت و همچنین واردات ماشین‌آلات کشاورزی و قطعات یدکی به روسیه داده شود. نبنزیا همچنین گفت که باید محدودیت‌ها در مورد بیمه و دسترسی به بنادر برای کشتی‌ها و محموله‌های روسیه برداشته شود، خط لوله‌ای که آمونیاک روسیه را به یک بندر دریای سیاه اوکراین می‌رساند دوباره راه‌اندازی شود و از حساب‌ها و فعالیت‌های مالی شرکت‌های کود شیمیایی روسیه رفع انسداد شود. روسیه و اوکراین در ژوئیه ۲۰۲۲ با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه توافق کردند برای مبارزه با بحران جهانی غذا امکان صادرات امن غلات در دریای سیاه را فراهم کنند. این توافق در نوامبر برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید شده بود. روسیه و اوکراین از تأمین کنندگان اصلی غلات در جهان‌اند. روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان کود نیز به‌شمار می‌رود. سازمان ملل برای متقاعد کردن روسیه به امضای توافق از سرگیری صادرات غلات اوکراین در دریای سیاه در یک قرارداد سه‌ساله موافقت کرده که به روسیه در صادرات مواد غذایی و کود کمک کند. صادرات مواد غذایی و کود این کشور، پس از تهاجم نظامی به اوکراین تحریم نشده اما مسکو می‌گوید محدودیت در پرداخت، لجستیک و صنایع بیمه مانعی برای حمل و نقل است.

از آغاز طرح نوروزی تنها در سه روز ۱۷۶ نفر در تصادف‌های جاده‌ای ایران کشته شدند

احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ایران گفت که از آغاز طرح نوروزی در جاده‌های کشور ۱۷۶ نفر در تصادف‌های جاده‌ای کشته شده‌اند. طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفند آغاز شده است. به گفته شیرانی این آمار تنها شمار قربانیان صحنه تصادف است و احتمال افزایش شمار فوت‌شدگان ۵۱ فقره تصادف منجر به مرگ وجود دارد. او همچنین گفت که چهار هزار و ۱۱۶ نفر نیز در تصادف‌های جاده‌ای مصدوم شده‌اند که برخی از آن‌ها دچار عوارض بلندمدت و دائمی خواهند بود. شمار قربانیان تصادف‌های جاده‌ای در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۶ هزار نفر اعلام شده بود. جاده‌های ناامن و خودروهای غیراستاندارد اصلی‌ترین عامل افزایش تصادف‌ و شمار قربانیان آن است.