نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمادگی #ایران برای #ساخت_مترو در #بغداد

پیروز حناچی، #شهردار_تهران در دیدار با ذکری علوش، شهردار بغداد، فلاح حسن الجزائری استاندار و ریاض العضاض رئیس شورای استان بغداد گفت شرکت‌های ایرانی برای احداث مترو در عراق آمادگی دارند. او گفت می‌توان موضوع ساخت مترو در بغداد با تشکیل کمیسیون‌های مشترک دو کشور پیگیری کرد. حناچی از مزایای گسترش شبکه مترو در کاهش ترافیک سخن گفت و خطاب به مسئولان بغداد افزود: «هر چه سریع‌تر باید در مورد این موضوع تصمیم بگیرید». حناچی پیشنهاد داد که شهرداری بغداد برخلاف شهرداری تهران که «سوبسید زیادی در مترو می‌پردازد» از ابتدا با سوبسید کمتری شروع کند تا بتواند منابع مالی از بخش خصوصی و بانک‌ها برای توسعه شبکه مترو پیدا کند. شهردار تهران به تجربه مشترک دو کشور در تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: «می‌توان این تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد فرصتی که هم برای ما و هم برای شما ایجاد شده است».

۲۵ نفر در #گرگان در یک مهمانی بازداشت شدند

رضا سیدحسینی دادستان مرکز استان گلستان جمعه ۳۰ فروردین از دستگیری ۲۵ نفر در یک مهمانی شبانه در ناهارخوران گرگان خبر داد. او گفت این مهمانی مختلط بوده و شرکت‌کنندگان در آن «پوشش نامناسب داشتند و مشروبات الکلی مصرف کرده بودند». به‌گفته دادستان گرگان، «ده‌ها لیتر مشروب الکلی دست‌ساز و چندین بطری مشروبات خارجی از صاحب منزل کشف شد». بازداشت مردم در مهمانی‌ها امری متداول در ایران است و نیروهای انتظامی با این عمل خود در زندگی خصوصی شهروندان ایران دخالت می‌کنند.

#مرکز_آمار ایران: ۳۸,۵ درصد بیکاران کشور #فارغ‌_التحصیلان دانشگاهی هستند

مرکز آمار ایران شمار بیکاران کشور در سال گذشته را سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت ۳۸,۵ درصد آن‌ها از فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بودند که تعدادشان در مقایسه با سال ۱۳۹۶، ۱,۴ درصد افزایش یافت. از فارغ‌التحصیلان بیکار ۲۶,۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهند که تعدادشان ۱,۷ درصد افزایش داشته است. همچنین ۶۵,۹ درصد فارغ‌التحصیلان بیکار به زنان اختصاص دارد که شمار آن‌ها هم ۱,۶ درصد رشد داشته است. براساس این آمار ۲۳ میلیون و ۸۱۳ هزار نفر در حال حاضر در ایران شاغل هستند که فارغ‌التحصیلان ۲۳,۹ درصد شاغلان را تشکیل می‌دهند که تعدادشان در سال گذشته ۲,۴ درصد افزایش داشته است. از مجموع فارغ‌التحصیلان آموزش عالی شاغل ۲۰,۴ درصد را مردان و ۳۹,۲ درصد را زنان تشکیل داده‌اند. شمار فارغ‌التحصیل مرد شاغل در پایان سال گذشته ۲,۱ درصد و زنان شاغل فارغ‌التحصیل ۲,۹ درصد در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۶ افزایش داشته است. این آمار، آمار رسمی در جمهوری اسلامی است. در ایران نهادهای آمارگیری مستقل اجازه فعالیت ندارند.

مدیرعامل شرکت مدیریت #منابع_آب ایران می‌گوید با بارندگی‌های اخیر شاهد افت #آب زیرزمینی در سال جاری نخواهیم بود

محمد حاج رسولی‌ها، مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان این‌که نمی‌توان با بارندگی‌های اخیر انتظار داشت که افت‌ سال‌های قبل کمبود آب در ایران جبران شود اما بسیاری از بخش‌هایی که به خط قرمز نزدیک شده بودند، شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و «می‌توان گفت که افت آب زیرزمینی را در سال جاری شاهد نباشیم». با این حال او بر این مسئله تأکید کرد که ایران همچنان با کسری مخزن زیادی در منابع آب‌های زیرزمینی روبه‌روست. بارندگی‌های اخیر موجب شد تا اکثر تالاب‌های ایران بتوانند آبگیری کنند که این مسئله تأثیر مثبتی در روند ذخیره منابع آبی دارد.

سازمان اوژانس ایران: در مناطق سیل‌زده #لرستان از «ماسک‌» استفاده کنید

سخنگوی سازمان اورژانس کشور نسبت به تردد در مناطق سیل‌زده لرستان بدون ماسک تنفسی هشدار داد. مجتبی خالدی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «خاکی که سیلاب به همراه می‌آورد ممکن است حاوی فضولات، مدفوع، آلودگی، میکروب باشد. پس از اینکه این خاک خشک شود، ذرات آن در هوا معلق شده و به راحتی از طریق راه تنفس به دستگاه تنفسی انسان نفوذ می‌کند که همین موضوع می‌تواند موجب بروز بیماری شود، بنابراین سازمان اورژانس کشور به تمام افرادی که در این مناطق تردد می‌کنند توصیه می‌کند که از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند، همچنین افرادی که از سطح ایمنی پایینی برخوردارند، کودکان، زنان باردار و ... از انجام ترددهای غیر ضروری در این مناطق خودداری کنند.»

اتصالی باعث آتش‌سوزی کلیسای #نوتردام بوده است

بازرسان فرانسوی پرونده آتش‌سوزی کلیسای #نوتردام پاریس معتقدند که یک اتصالی کوتاه باعث آتش‌سوزی در این کلیسای تاریخی شده است. پلیس پاریس اعلام کرد که این احتمال در حال حاضر از احتمالات دیگر قوی‌تر است. ژنرال ژان لوئی ژورژولَن، مسئول بازسازی نوتردام شده است. برای این کار پنج سال زمان تعیین شده. کلیسای نوتردام پاریس با قدمت ۸۰۰ ساله دوشنبه ۱۵ آوریل / ۲۶ فروردین آتش گرفت و فروریخت. این کلیسا در سال ۱۱۶۳ بنا شده و پربیینده‌ترین بنای باستانی این شهر به‌شمار می‌آید. هر سال ۱۲ میلیون نفر از این بنا دیدن می‌کنند. برج‌های دوقلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر جاودانه ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشت‌اند. کلیسای نوتردام به تازگی مرمت شده بود.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن: باید کاری کرد غیر مسجدی‌ها جذب #مسجد شوند

سید محمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن برای جلب توجه مجدد مردم به مساجد پیشنهاد داد که الگوی سال‌های دهه ۱۳۶۰ مجدداً به کار گرفته شود. اگر در پی تسهیلاتی برای گذران زندگی هستی، به مسجد برو. نقیب مثالی آورد: «جوانی که مسئله ازدواج و خرج ابتدایی روزمره برای او مشکل‌ساز شده‌ تمایلی برای یادگیری تفسیر قرآن کریم ندارد، چه اشکالی دارد سالن ازدواج‌های اسلامی با قیمت مناسب در کنار مساجد باشد؟» رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: «در گام دوم انقلاب اگر قرار است قدمی برداشته شود باید کاری کرد تا غیر مسجدی‌ها جذب مسجد شوند والا طیف سنتی و مذهبی که همیشه پای کار هستند و در مساجد حضور دارند.» گام دوم انقلاب نام بیانیه‌ای است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در هفت فصل صادر کرد. «افزایش چشمگیر معنویت و اخلاق در جامعه» در کنار «ایستادگی در برابر قلدران جهان» از فصل‌های این بیانیه است.

بازگشت روستائیان سیل‌زده #خوزستان به روستاها تا تابستان میسر نیست

فرهاد ایزدجود، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت بازگشت برخی سیل‌زدگان به محل سکونت‌شان در روستاها به دلیل تداوم آبگرفتگی، ممکن است تا تابستان به طول بینجامد. به گفته ایزدجود پیش‌بینی شده که شرایط اهواز، سوسنگرد، بستان و رفیع در ماه آینده بدتر نشود و رو به بهبود برود، ولی در برخی روستاها به ویژه روستاهایی که در حریم و یا نزدیک به رودخانه‌ها هستند شرایط متفاوت است. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: «برخی از روستاها تا زمانی که این سیلاب در دشت‌ها تخلیه نشود (از طریق تالاب‌های شادگان و هورالعظیم یا تخلیه به اروند رود و خلیج فارس) قابل سکونت نیستند.»

معاون #میراث_فرهنگی: با وجود سیل #سفرهای_نوروزی رشد ۵,۵ درصدی داشت

ولی تیموری، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران گفت: «با وجود شرایط خاص جوی در ایام تعطیلات نوروز ۹۸ شاهد رشد ۵،۵ درصدی سفرهای نوروزی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم. (...)حدود ۲۰ میلیون نفر در طول ایام ۱۶ روزه عید سفر کردند.» او همچنین از کاهش سفرهای خارجی گردشگران ایرانی خبر داد و گفت: « طی سال ۹۷ تعداد هفت میلیون نفر گردشگر از ایران خارج شده‌اند که این رقم در سال ۹۶ تعداد ۱۰ میلیون نفر بود.» تیموری بالا رفتن نرخ ارز و شرایط اقتصادی را به‌عنوان دلایل کاهش سفرهای خارجی گردشگران ایرانی دانست. براساس آمار معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در طول سال گذشته هفت میلیون و ۸۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد ایران شدند که با توجه به تعداد پنج میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گردشگر خارجی در سال ۹۶، این آمار رشد ۵۲،۵ درصدی را نشان می‌دهد. این مقام مسئول در حالی از افزایش سفرهای نوروزی سخن می‌گوید که سه روز پیش محسن صادقی، مدیرکل اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد که در نوروز ۹۸ ایرانی‌ها نسبت به نوروز پارسال ۱۰ درصد کمتر مسافرت رفتند. او گفت: «در حوزه اقامت مسافران ۵۰ درصد تورم نسبت به نوروز سال گذشته، در بخش خوراک و گردش تورم ۱۰۰ درصدی و در بخش حمل و نقل اعم از عمومی و شخصی به‌طور میانگین ۲۰ درصد تورم داشته‌ایم.»

#سازمان_هواشناسی: بارندگی‌ها تا اردیبهشت ادامه دارند

احد وظیفه، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرد که جمعه۳۰ فروردین مناطقی در جنوب غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی، نواحی مرکزی ایران، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و سواحل دریایی خزر بارانی توأم با رعد و برق و وزش باد شدید است. در شمال شرق و شمال غرب کشور هم بارش باران پراکنده پیش‌بینی شده است. بارندگی‌ها در استان‌های کرمانشاه، جنوب کردستان، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و شمال قزوین شدیدتر از سایر نقاط بارانی کشور است. شنبه ۳۱ فروردین بارندگی‌ها در شمال شرق، غرب، سواحل دریای خزر و دامنه‌های البرز ادامه دارد. بارش باران در استان‌های اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، شرق گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بیشتر از سایر نقاط پیش‌بینی شده. این بارندگی‌ها در اردیبهشت هم ادامه می‌یابند.