ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر کار: دولت با محدود کردن غربالگری ژنتیک مخالف است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در صفحه توییترش با اشاره به مخالفت دولت با محدودیت غربالگری ژنتیک پیش از زایمان در طرح «جوانی جمعیت» مجلس شورای اسلامی نوشت: «اعتراض خود را بر مبنای نظرات سازمان بهزیستی برای استمداد فوری از شورای نگهبان به آن شورا فرستادیم. با انجام این غربالگری تاکنون از تولد هفت هزار و ۳۰۰ نوزاد دارای معلولیت جلوگیری شده است.» اسفند سال گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی طرح «جوانی جمعیت و تعالی خانواده» به مدت هفت سال موافقت کردند. حذف غربالگری، ممنوعیت سقط جنین و توزیع و فروش وسایل پیشگیری از بارداری، از مواردی است که این طرح بر آن تاکید کرده است. مخالفان این طرح می‌گویند اجرای آن اثرهای زیان‌باری بر سلامت جسمی و روحی زنان به ویژه در مناطق محروم و عشایری خواهد داشت. همزمان اشرف سماوات، رییس اداره ژنتیک وزارت بهداشت در مصاحبه با همشهری آن‌لاین گفت: «طرح جدید مجلس درباره «سقط جنین» به افزایش جمعیت ارتباط و در آن تاثیر ندارد. چون بیشتر آنها افراد ناقص‌الخلقه‌ای خواهند شد که طول عمر کمی هم خواهند داشت. در این طرح چنان محدودیت‌هایی برای غربالگری در نظر گرفته شده است که از نظر ما که در اجرای غربالگری متخصص هستیم و این موضوع را علمی و عملی می‌شناسیم، عملا غربالگری با این روش‌ها حذف خواهد شد و نمی‌تواند دارای اثر باشد. در مورد سقط جنین هم ماده ۵۶ جایگزین قانون سقط درمانی سال ۸۴ می‌شود. در این ماده آنقدر موانع برای سقط درمانی ایجاد شده که عملا این قانون نفی می‌شود و آنچه می‌ماند نمی‌تواند موثر عمل کند.»

تداوم اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری سوسنگرد با ۸ ماه حقوق معوقه

کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری سوسنگرد که ۸ ماه است حقوق نگرفته‌اند تجمع اعتراضی خود را روز دوشنبه ۳۰ فروردین نیز ادامه دادند. کارگران روز گذشته (یکشنبه) مقابل فرمانداری دشت آزادگان گرد آمده بودند، و دوشنبه برای تداوم اعتراض به اهواز رفتند و مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. تعویق پرداخت حقوق و مزایای مزدی کارگران به شهرداری سوسنگرد منحصر نیست. کارگران شهرداری در بسیاری از شهرها مطالبات معوقه دارند. شهرداری‌ها علت را کمبود منابع مالی عنوان می‌کنند و در مواردی از خود سلب مسئولیت کرده و کارگران را به پیمانکاران ارجاع می‌دهند.

چهار زن و دو مرد کارگر در آتش‌سوزی کارگاهی در جاجرود در میان شعله‌های آتش سوختند

روز دوشنبه ۳۰ فروردین یک کارگاه اسفنج‌سازی در شهرستان پردیس دچار آتش‌سوزی شد. درِ خروجی کارگاه آتش گرفت و کارگران راه فرار نداشتند. ۶ تن از کارگران شامل چهار زن و دو مرد کارگر در میان شعله‌های آتش سوختند و دست‌کم سه کارگر نیز مصدوم شدند. مهدی درفکی، سخنگوی اورژانس پردیس که در محل حادثه حضور داشت به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت علاوه بر کارگرانی که جان خود را از دست داده‌اند، دست‌کم سه کارگر نیز مصدوم شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. کارخانه اسفنج‌سازی در روستای کرشت از توابع شهرستان پردیس در استان تهران واقع شده است.

مینو محرز: وضعیت کرونا در کشور فاجعه است، عملکرد دولت اصلاً قابل قبول نیست

مینو محرز، سرگروه تیم تحقیقاتی واکسن کرونای ایرانی در گفت‌وگو با سایت اینترنتی فراز درباره وضعیت کرونا در ایران گفت: «طبق آخرین اطلاعات به دست آمده از بیمارستان و مراکز درمانی در وضعیت فاجعه به‌سر می‌بریم.» محرز تأکید کرد که با عدم مدیریت صحیح از سوی دولت و وزارت بهداشت این روند ادامه خواهد داشت. او گفت: «عملکرد رئیس جمهوری و وزیر بهداشت اصلاً قابل قبول نیست. باید در ایام نوروز کل کشور تعطیل می‌شد ولی متأسفانه این اتفاق نیفتاد و اوضاع در حال حاضر از کنترل ما خارج شده است.» محرز ضمن بیان این‌که تولید واکسن ایرانی در مرحله دوم قرار دارد اظهار امیدواری کرد که تولید انبوه این واکسن از خردادماه آغاز شود. با این حال او تأکید کرد حتی در زمانی که واکسن به تولید انبوه برسد نمی‌‎توان ماسک و فاصله اجتماعی را کنار گذاشت و همچنان باید ادامه داشته باشد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران: ظریف کاندیدای مورد توافق اصلاح‌طلبان است

علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران و از فعالان اصلاح‌طلب از توافق عمومی احزاب اصلاح‌طلب بر روی کاندیداتوری محمدجواد ظریف برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد. نمازی گفت: «تقریباً می‌توانم عنوان کنم که اکثر احزاب اصلاح‌طلب بر روی آقای دکتر ظریف اتفاق نظر دارند و قصد دارند علی‌رغم این‌که ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، وی را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهراً اکثریت بر روی ایشان توافق دارند. شخص دیگری هم که بعد از دکتر ظریف مطرح می‌شود مهندس [اسحاق] جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند.» نمازی پیش از این کاندیدای اول مورد نظر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را محسن هاشمی عنوان کرده بود. نمازی همچنین گفت رایزنی‌هایی با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، رضا اردکانیان، وزیر نیرو و «جسته و گریخته» با مسعود پزشکیان نماینده تبریز و نایب رئیس اول در مجلس دهم انجام شده است و گفت‌وگوها ادامه دارد. علی محمد نمازی درباره توصیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی مبنی بر عدم کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «بیان کردن این موضوع از سوی رهبری غافلگیرکننده بود چرا که ایشان مرتب از مشارکت حداکثری که یک اصل تضمینی برای منافع، امنیت و تعالی‌بخشی نظام جمهوری اسلامی ایران است صحبت می‌کنند.» به‌گفته نمازی اگر حسن خمینی کاندیدا می‌شد «همه جریان اصلاحات و مستقلین» پشت‌سر او قرار می‌گرفتند و از او حمایت می‌کردند و اصولگرایان هم بر سر کاندیداتوری ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه توافق می‌کردند. او گفت: «همین امر منجر به مشارکت حداکثری می‌شد اما با حذف آقای خمینی و شاید نیامدن آقای رئیسی می‌توان پیش‌بینی کرد که یک مشارکت حداقلی داشته باشیم.» سیزدهمین دوره انتخابات ریاست ‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد سال جاری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

یک نظامی دیگر در ایران نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری شد

سرتیپ محمدحسن نامی، وزیر پیشین ارتباطات در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و رئیس سابق سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح دوشنبه ۳۰ فروردین نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری شد. محمدحسن نامی، سمت‌هایی چون وابسته نظامی جمهوری اسلامی ایران در کشور کره شمالی و رئیس اداره دوم و معاون ستاد مشترک ارتش را هم داشته است. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگزار خواهد شد. در انتخابات ریاست جمهوری این دوره افرادی با پیشینه نظامی حضور برجسته‌ای دارند.

بیش از ۲۰۰ پاکستانی از ایران اخراج شدند

منابع رسمی پاکستان اعلام کردند که روز گذشته، یکشنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل ایران ۲۰۳ پاکستانی را از طریق شهر مرزی تفتان به شهر چاغی واقع در منطقه بلوچستان پاکستان بازگرداند. به‌گفته این منابع، افراد اخراج‌شده به دلیل نداشتن مدارک معتبر سفر در مناطق مختلف ایران دستگیر و سپس به نیروهای مرزبانی تفتان تحویل داده شدند. پاکستانی‌های اخراج‌شده پس از ورود غیرقانونی به ایران در تلاش بودند تا در جست‌وجوی فرصت‌های شغلی بهتر خود را به ترکیه و کشورهای اروپایی برسانند. حدود ۱۳۰ نفر از پنجاب، ۳۳ نفر از خیبر پختونخوا، ۲۴ نفر از بلوچستان، ۱۵ نفر از کشمیر آزاد و یک نفر از ایالت سند از جمله این افراد اخراج‌شده هستند. آژانس تحقیقات فدرال پاکستان آن‌ها را برای بازجویی بازداشت کرد. ۲۹ نفر از افراد اخراج‌شده به مقام‌های ایرانی بازگردانده شدند زیرا آن‌ها کارت شناسایی پاکستانی نداشتند. مقام‌های مرزبانی پاکستان گفته‌اند که این افراد پس از اثبات هویت پذیرفته می‌شوند. یک افسر مرزبانی پاکستان گفته است که مهاجرت غیرقانونی به اروپا در این کشور در حال افزایش است زیرا مردم ترجیح می‌دهند در فصل تابستان که سفر آسان‌تر است کشور را ترک کنند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبر استیضاح وزیر بهداشت را تکذیب کرد

خبرگزاری تسنیم گزارش داده تعدادی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح سعید نمکی، وزیر بهداشت را به هیأت رئیسه مجلس ارائه کرده‌اند. محورهای استیضاح نحوه مقابله وزارت بهداشت با همه‌گیری کرونا در موج چهارم، افزایش فوتی‌ها، عدم شفافیت وضعیت هزینه‌کرد اعتبارات کرونا و رسیدگی به مناطق محروم کشور ذکر شده است. علی کریمی فیروزجائی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اما در مصاحبه با خانه ملت این خبر را تکذیب کرد و گفت: «این ادعا‌ها صحت ندارد و چنین طرحی توسط هیأت رئیسه دریافت نشده است.» نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «مرجع رسمی خبر‌ها مربوط به طرح‌های استیضاح وزرا، مجلس شورای اسلامی است و هر گونه خبر در این باره به صورت رسمی از سوی هیأت رئیسه مجلس اطلاع‌رسانی می‌شود.» فیروزجائی در ادامه افزود: «نباید اجازه داد برخی شایعات و فضاسازی‌ها در مسیر وزارت بهداشت برای مقابله با موج چهارم کرونا اختلال ایجاد کند.»

۱۲۰۰ نفر از رانندگان و کارمندان اتوبوسرانی تهران به کرونا مبتلا شده‌اند

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از افزایش آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در اتوبوسرانی تهران بعد از نوروز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر در اتوبوسرانی تهران در بخش‌های مختلف مبتلا به این ویروس شده‌‌اند و ۱۳ نفر از رانندگان اتوبوس و همینطور از نیروهای ستاد و کارمندان اتوبوسرانی تهران جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ از دست داده‌اند. ترفع در ادامه این گفت‌وگو افزود: «قبل از شیوع کرونا متوسط آمار مسافران روزانه اتوبوس‌ها یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود. اما بعد از همه‌گیری حدود ۶۷ درصد از آمار مسافران کاسته شده است و بسیاری از خطوط دیگر مشابه قبل فعال نیستند چرا که بخش خصوصی در برخی از خطوط به دلیل کاهش شدید مسافر حتی نمی‌توانند هزینه اتوبوس و راننده را تأمین کنند.»