ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشورهای عضو گروه ۷ خواستار کاهش تنش میان ایران و اسرائیل شدند

در پی انفجارهای اصفهان، وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۷ اعلام کردند که برای جلوگیری از تشدید تنش بین ایران و اسرائیل تلاش می‌کنند. وزیران خارجه گروه ۷ که در کاپری ایتالیا گرد هم آمده‌اند در بیانیه‌ پایانی خود گفتند که ایران را به‌دلیل «اقدامات مخرب و بی‌ثبات‌کننده» در خاورمیانه پاسخگو خواهند کرد. آن‌ها از اسرائیل و ایران خواستند که از تشدید تنش جلوگیری کنند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، پس از پایان اجلاس وزیران خارجه گروه ۷ اعلام کرد که واشنگتن در انفجارهای اصفهان دست نداشته است. او از تل آویو و تهران خواست تا از تشدید تنش‌ها بکاهند. بلینکن افزود گروه ۷ می‌خواهد تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کند تا تهران را نسبت به اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در منطقه پاسخگو کند. وزیران خارجه گروه ۷ در بیانیه خود همچنین مخالفتشان را با عملیات نظامی اسرائیل در رفح اعلام کردند و نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار آن برای غیرنظامیان هشدار دادند. آن‌ها افزودند که باید تلاش‌های بیشتری برای کاهش بحران انسانی ویرانگر در غزه انجام داد.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی چهار زندانی افغانستانی از جمله دو برادر را در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام کرد

براساس گزارش خبرگزاری حال‌وش مأموران زندان وکیل‌آباد مشهد سحرگاه پنج‌شنبه ۳۰ فروردین چهار مرد افغانستانی را که پیشتر به خاطر اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، اعدام کردند. حال‌وش هویت این چهار زندانی اعدام‌شده را زمان طاهری، سلام طاهری، غلام قادر سامانی و ابراهیم نورزهی احراز کرده و افزوده است که زمان طاهری و سلام طاهری برادر بودند. منابع حال‌وش گزارش‌ داده‌اند که هر چهار زندانی سال ۹۸ با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در مشهد بازداشت شده بودند. دادگاه انقلاب مشهد در ادامه این چهار نفر را به اعدام محکوم کرده بود. آن‌ها روز چهارشنبه ۲۹ فروردین از بند عمومی زندان وکیل‌آباد به سلول انفرادی این زندان منتقل شده بودند. آمار دقیقی از شمار اعدام شهروندان افغانستانی در ایران وجود ندارد اما گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق بشر حاکی از آن‌اند که اعدام‌ها در ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است. بر اساس گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۳ جان دست‌کم ۷۹۱ نفر را با اجرای احکام اعدام گرفته است.

در پی سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی دو کارگر کشته و چهار نفر مصدوم شدند

روابط عمومی و سخنگوی «شرایط اضطراری منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی پتروشیمی رازی» اعلام کرد که صبح جمعه ساعت ۱۰:۲۳، سقوط یک دستگاه جرثقیل پتروشیمی رازی که در اسکله‌ی شماره‌ی ۶ در حال انجام تعمیرات بوده منجر به مرگ دو تن و مصدوم‌شدن چهار نفر از کارگران تعمیرات شده است. بنابر گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های ایران، دو نفر از مصدومان حادثه به‌صورت سرپایی درمان و دو نفر دیگر نیز به مراکز درمانی اعزام شدند. حال عمومی مصدومان «مطلوب» گزارش شده است. در ایران بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ حداقل ۱۰۷۷ کارگر جانشان را در حوادث کارگری از دست دادند. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شمار کارگران فوت شده در حوادث کار را بسیار کمتر از سازمان پزشکی قانونی گزارش می‌کند. اختلاف آمار گزارش شده از سوی این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد بخش بزرگی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار و تامین اجتماعی رخ می‌دهد. رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی کارفرمایان، نبودن ناظران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نداشتن لباس کار ایمن و استاندارد کارگران از مهمترین عوامل حوادث کاری مرگبار هستند.

فردی که در ساختمان سفارت ایران در پاریس تهدید کرده بود خود را منفجر می‌کند، دستگیر شد

رسانه‌های فرانسه بعد از ظهر جمعه ۳۱ فروردین / ۱۹ آوریل خبر داند فردی وارد ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران واقع در منطقه ۱۶ پاریس شده و تهدید کرده است که خود را منفجر می‌کند. این گزارش افزوده بود که فرد مزبور کمربند انفجاری بسته است و گفته می‌شود به شیئی شبیه به یک نارنجک نیز مجهز است. پلیس با اطلاع‌رسانی سفارت ایران در محل حاضر شد و ضمن محاصره منطقه خطوط ۶ و ۹ مترو را هم بست. ساعتی بعد رسانه‌ها خبر دادند که فرد مزبور دستگیر شد و با خود هیچ ماده منفجره‌ای هم نداشت. ظاهراً این مرد در حالی‌که سفیر ایران حضور داشت در اتاقی در داخل کنسولگری پنهان شده بود. این مرد قبلاً در ارتباط با وقوع آتش‌سوزی سپتامبر ۲۰۲۳ در کنسولگری ایران برای پلیس شناخته شده بود. دفتر دادستانی پاریس در بیانیه مطبوعاتی خود گفته است فرد مزبور پیش از آن‌که خود را تسلیم کند «تهدید به اقدام خشونت‌آمیز» کرده بود. دادستانی پاریس افزود براساس اطلاعات اولیه این مرد متولد سال ۱۹۶۳ در ایران است.

نیروهای امنیتی شش شهروند کُرد را بازداشت کردند

در دو روز گذشته نیروهای امنیتی شش شهروند کُرد را در چند شهر کردستان و آذربایجان غربی بازداشت کردند. نیروهای امنیتی پنج‌شنبه ۳۰ فروردین سه شهروند کُرد به نام‌های امید شهداد، ٣٧ ساله، عمر حسینی، ٣٠ ساله و علی حسینی، ٢٦ ساله را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. این سه شهروند اهل روستای دیوزناو از توابع شهرستان سروآباد استان کردستان بودند. آژانس خبری «کردپا» به نقل از یک «منبع مطلع» نوشته که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منازل این سه شهروند هجوم بردند. یک روز پیش از آن، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین نیروهای امنیتی دو شهروند دیگر به نام‌های محسن قادررش، ٣٠ ساله فرزند خدر و امید قادرنژاد، ٢٨ ساله فرزند محمود اهل روستای «حاجی حسن شامات» از توابع میاندوآب استان آذربایجان غربی را پس از احضار به اداره اطلاعات سپاه این شهرستان، دستگیر کردند. کردپا به نقل از منابع آگاهش نوشته که احضار و بازداشت این دو شهروند به اطلاعات سپاه به دلیل شرکت در مراسم نوروزی بوده است. این دو شهروند را پس از بازداشت به زندان مرکزی میاندوآب منتقل کردند. در همان روز، نیروهای امنیتی یک شهروند کُرد به نام موسی جلیلیان، فرزند عمر را بازداشت کردند. موسی جلیلیان اهل روستای اوچ تپه از توابع بوکان در استان آذربایجان غربی است. به گزارش کردپا، این شهروند را بدون ارائه‌ی حکم قضایی در خارج از منزل بازداشت و برای بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات بوکان منتقل کردند. جلیلیان طی تماس تلفنی با خانواده‌اش گفته که اکنون در این بازداشتگاه به سر می‌برد. کردپا همچنین نوشته که این شهروند در بازداشتگاه «به‌شدت» مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. هم‌زمان با این دستگیری‌ها، دادگاه انقلاب مهاباد نیز یک شهروند کُرد به نام حسن بورکه، اهل روستای سوغانلو از توابع پیرانشهر در استان آذربایجان غربی را به سه سال و شش ماه حبس و یک سال تبعید به ارومیه محکوم کرد. به گزارش کردپا، دادگاه این شهروند را به «عضویت و همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» متهم کرده است. نیروهای امنیتی حسن بورکه را اواسط مهر ۱۴۰۲ بازداشت و سپس دوشنبه یکم آبان همان سال دو روز پس از آزادی، او را به بازپرسی دادگاه پیرانشهر احضار و مجدداً دستگیر و به زندان نقده منتقل کردند. این شهروند زندانی را دو روز بعد از زندان نقده به بازداشتگاه اطلاعات ارومیه فرستادند.

اعتصاب در مریوان در اعتراض به قتل سیوان دست‌افکن، کولبر کُرد

ویدئوهایی که رسانه‌ی «کولبرنیوز» منتشر کرده است حکایت از آن دارد که مردم مریوان روز جمعه ۳۱ فروردین مغازه‌هایشان را «در اعتراض به کشتار کولبران» تعطیل کرده‌اند. منابع آگاه زمانه می‌گویند این اعتصاب در اعتراض به کشته‌شدن سیوان دست‌افکن، کولبر کُرد به دست نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. چهارشنبە ٢٩ فروردین در پی تیراندازی نیروهای نظامی بە سوی جمعی از کولبران در ارتفاعات مرزی تەتە هورامان، یک کولبر کُرد کشتە شد. رسانه‌ها هویت این کولبر را سیوان دست‌افکن ٣١ سالە، اهل روستای «درەپنبەدان» از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان، متأهل و پدر یک فرزند خردسال احراز کرده‌اند. بنابر گزارش‌های کولبرنیوز در سال ۱۴۰۲ در مجموع ۴۴۴ کولبر در مناطق مرزی و مسیرهای بین جاده‌ای استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان و کرمانشاه بر اثر عواملی هم‌چون تیراندازی مستقیم نیروهای نظامی رژیم، بهمن و سرمازدگی، رفتن روی مین، سقوط از کوه و ارتفاع و سایر موارد کشته (۴۴ نفر) و زخمی (۴۰۰ نفر) شده‌اند.

آمریکا درخواست عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

با رای منفی نماینده آمریکا در مقابل ۱۲ رای مثبت و دو رای ممتنع بریتانیا و سوییس، درخواست عضویت کامل کشور فلسطین در شورای امنیت سازمان ملل وتو شد. اگر این درخواست تایید می‌شد، دولت منطقه خودگردان فلسطین می‌توانست در جایگاه یک حکومت مانند آمریکا، جمهوری اسلامی یا اسرائیل، در سازمان ملل حاضر شود و بدین‌شکل، مسئولیت‌ اسرائیل نسبت به این کشور، متفاوت می‌شد. محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگران در کرانه باختری، این اقدام آمریکا را «غیرمنصفانه و توجیه‌نشده خواند». با وجود این رای، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که آمریکا «همچنان به راه‌حل دو کشور باور کامل دارد و می‌خواهد یک کشور فلسطینی شکل بگیرد. ما باور داریم بهترین و پایدارترین راه رسیدن به این راه‌حل، مذاکرات بین دو طرف است». بدین‌شکل، فلسطین همچنان به‌عنوان عضو ناظر غیرعضو در سازمان ملل باقی ماند. برای عضویت کامل یک حکومت در سازمان ملل، ابتدا شورای امنیت و سپس دو سوم اعضای این سازمان بایستی به چنین درخواستی رای مثبت بدهند.