نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#روحانی به دفاع از خود برخاست و کارنامه خود را موفق دانست. او گفت که به «عقب باز نخواهیم گشت». او مسدود کردن #تلگرام را به موردی در حد پسند تقلیل داد: «دولت محدودیت در ارتباطات بین مردم را نمی‌پسندد»

#حسن_روحانی که سخت از جانب رقیبان اصول‌گرا زیر فشار است و #جنتی، رئیس #مجلس_خبرگان می‌گوید که به خاطر #برجام باید عذرخواهی کند، در سخنانی در شامگاه شنبه در حضور عده‌ای که خبرگزاری‌ها آنها را گروهی از «زنان، جوانان و دانشجویان» خوانده‌اند، به دفاع از دولت خود پرداخته و گفته استy در سیاست خارجی موفق بوده و تأکید کرده است که همراه نشدن اتحادیه اروپا، روسیه و چین در قضیه برجام با آمریکا «موفقیت ماست». او گفته است به «هرگز به عقب باز نخواهیم گشت» و دولت در عرصه اقتصاد و اشتغال کارنامه‌ای مثبت دارد و در آینده خواهد داشت. او ضمن اشاره به انتخابات سال گذشته گفته است: «مسأله در ۲۹ اردیبهشت پارسال رقابت بین دو اندیشه بود. یک اندیشه می‌گوید تا آنجا که ممکن است باید با دنیا تعامل کرد تا جایی که وجدان عمومی بپذیرد که این ایران نیست که از تعامل رویگردان است. اگر مردم این مسأله را بپذیرند در کنار دولت و حامی دولت می‌مانند و آن وقت می‌توانیم راه را ادامه داده و با وحدت از همه مشکلات عبور کنیم.» روحانی همچنین بدون اشاره مستقیم به بستن «تلگرام» گفته است: «دولت محدودیت در ارتباطات بین مردم را نمی‌پسندد و معتقد است مردم به خوبی راه خودشان را تشخیص می‌دهند.»

#اصغر_فرهادی بی‌نصیب ماند: نخل طلای جشنواره فیلم #کن به هیروکازو #کورئیدا کارگردان ژاپنی رسید

فیلم «دزدان فروشگاه» ساخته هیروکازو کورئیدا کارگردان ژاپنی جایزه نخل طلایی هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن را از آن خود کرد. هیات داوران مسابقه اصلی جشنواره به ریاست کیت بلانشت با اهدای جایزه اصلی به این فیلم همگان را غافلگیر کرد. «دزدان فروشگاه» درباره یک خانواده فقیر است که با تکیه بر ذکاوت و زیرکی خود تلاش می‌کنند بر فقر غلبه کنند. کورئیدا پیش از این فیلم‌های «هیچ»، «کسی نمی‌داند» و «پس از توفان» را ساخته و به نمایش درآورده است. این فیلم با «همه می‌دانند» اصغر فرهادی و «سه‌رخ» جعفر پناهی در بخش اصلی رقابت می‌کرد. نخل طلایی ویژه کن به ژان لوک گدار رسید که در جشنواره حضور نداشت و جایزه بزرگ هم به اسپایک لی تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره #کن برای «#سه‌رخ» ساخته #جعفر_پناهی

فیلم «سه‌رخ» ساخته جعفر پناهی که در بخش اصلی جشنواره فیلم کن با «همه می‌دانند» اصغر فرهادی بر سر به دست آوردن نخ طلای این جشنواره سینمایی رقابت می‌کرد، جایزه بهترین فیلمنامه را به طور مشترک با فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر دریافت کرد. ۸ سال قبل جعفر پناهی به اتهام «اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی، ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌نامه‌نویسی، ۲۰ سال محرومیت از سفر به خارج از ایران و ۲۰ سال ممنوعیت از هر نوع مصاحبه با رسانه‌ها و مطبوعات داخلی و خارجی محکوم شده است. در فیلم «سه‌رخ» بهناز جعفری نقش خودش را بازی می‌کند. دختری روستایی در یک پیام ویدیویی از او می‌خواهد خانواده مذهبی‌اش را متقاعد کند که اجازه دهند او به مدرسه بازیگری در تهران برود. این دختر ظاهراً خودکشی کرده است. بهناز جعفری به روستای محل سکوت دختر می‌رود که از حقیقت ماجرا آگاه شود. دبورایانگ، منتقد سرشناس درباره «سه‌رخ» گفته است: «نمونه‌ای از سینمای ایران در خالصانه‌ترین جلوه آن.»

زنان نیازمند رحم خود را بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان اجاره می‌دهند،‌ اما به دلیل فقدان قانون در این‌باره از هیچ حمایتی به‌ویژه در برابر دلالان برخوردار نیستند

روزنامه «شهروند» در گزارشی درباره بازار رونق‌گرفته #اجاره_رحم در ایران می‌نویسد که زنان رحم‌شان را بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون برای رشد جنین زوجی دیگر اجاره می‌دهند. این فعالیت در ایران غیرقانونی نیست اما قانونی هم برای تنظیم آن وضع نشده و به همین خاطر این زنان از حمایت قانونی برخوردار نیستند. به همین دلیل دلالان اکنون جریان این بازار را در دست گرفته‌اند. به علاوه، زنانی که رحم خود را اجاره می‌دهند در معرض آسیب‌های بهداشتی قرار دارند.

جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم #کن برای پاول #پاولیکوفسکی به خاطر فیلم «جنگ سرد» که یک داستان عاشقانه رمانتیک است

پاول پاولیکوفسکی که در سال ۲۰۱۵ به خاطر فیلم «ایدا» اسکار بهترین فیلم خارجی را به دست آورد با فیلم «جنگ سرد» جایزه بهترین کارگردانی هفتاد و یکمین دوره جشنواره فیلم کن را به دست آورد. «جنگ سرد» ساخته پاول پاولیکوفسکی یک داستان عاشقانه رمانتیک را در دوران جنگ سرد در فاصله بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ در گستره جهانی که از خانه‌های دهقانی لهستان تا کلوب‌های جاز پاریس امتداد دارد روایت می‌کند. کیت بلانشت ریاست هیأت داوران این جشنواره مهم سینمایی را به عهده داشت.

طرح #اتوبوس_ایدز به بهانه «ترویج بی‌بندوباری» تعطیل و تحقیقات مربوط به تولید داروی #ایدز نیز با تخصیص‌نیافتن بودجه متوقف شده است

مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات #ایدز ایران می‌گوید که برخی به بهانه مخالفت با ترویج بی‌بندوباری برخی اقدام‌های دولت در کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز را متوقف کرده‌اند. از یک سو، بودجه مربوط به تحقیقات برای تولید داروی ایدز متوقف شده. از سوی دیگر، طرح #اتوبوس‌های_ایدز نیز پس از این مخالفت‌ها دیگر پی گرفته نمی‌شود. اتوبوس‌های ایدز از آبان ۱۳۹۵ با هدف مشاوره و تست تشخیص سریع در شرق، غرب و مرکز تهران مستقر شده بودند. به گفته محرز، حتی برخی از پزشکان نیز تمایلی به درمان بیماران مبتلا به ایدز ندارند. همه اینها در حالی است که یک‌سوم بیماران مبتلا به ایدز هنوز شناسایی نشده‌اند.

نیروی زمینی سپاه تجهیز «یگان واکنش سریع» را در اولویت قرار داد

علی اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه اعلام کرد تجهیز و ارتقا آموزش‌های یگان‌های واکنش سریع، اولویت این نیرو در سال ۹۷ خواهد بود. یگان‌ واکنش سریع، نیروی ویژه‌ای است که آمادگی دارد ظرف مدتی کوتاهی(کمتر از ۲۴ ساعت) در هر نقطه‌ای به جنگ اعزام شود. دو سال پیش، علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه از تأسیس «تیپ‌های واکنش سریع» در سپاه پاسداران خبر داده بود. به گفته او «رزمندگان خارجی» نیز در این یگان‌ها آموزش می‌بینند. ایران از اتباع دیگر کشورها از جمله شیعیان افغانستان برای جنگ در سوریه استفاده می‌کند. به دنبال این گزارش‌ها، یکسال بعد، در مرداد ماه سال ۹۶ اعلام شد که سپاه برای مبارزه با تروریسم پنج تیپ واکنش سریع تشکیل داده است؛ واحدهایی که اکنون سپاه قصد دارد آنها را تجهیز کند.

جایزه بزرگ جشنواره #کن برای فیلم «کفرناحوم» ساخته #نادین_لبکی، فیلمساز و بازیگر لبنانی

هیأت داوران هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به ریاست کیت بلانشت، «کفرناحوم» تازه‌ترین ساخته نادین لبکی بازیگر، کارگردان و نویسنده لبنانی را شایسته دریافت جایزه بزرگ این جشنواره سینمایی دانست. «کفرناحوم» یکی از ۲۱ فیلم بخش مسابقه جشنواره کن بود و بسیار مورد استقبال قرار گرفت. از «کفرناحوم» به عنوان «فیلمی درآمیخته با مضامین سیاسی» یاد شده است. بیشتر بازیگران فیلم غیرحرفه‌ای هستند. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند. لبکی یکی از سه کارگردان زن در هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن است.

#وزیر_نفت ایران: #اروپا کمک کند، صادرات #نفت ایران کاهش نخواهد یافت

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران پس از دیدار با میگل آریاس کانیته، کمیسیونر انرژی #اتحادیه_اروپا در جمع خبرنگاران گفت که اگر اروپا به کمک ایران بیاید، میزان صادرات نفتی این کشور کاهش نخواهد یافت. نفت ایران با خروج ایالات متحده از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای دوباره تحت تحریم قرار خواهد گرفت. این تحریم‌ها ۲۰۱۲ بیش از نیمی از صادرات نفت ایران را کاهش داد. آن زمان خریداران آسیایی و اروپایی میزان نفت خریداری‌شده از ایران را کاهش دادند. کانیته برای دادن تضمین‌های اروپایی جهت حفظ برجام در تهران است. مشروح گزارش دیدار کانیته با مقام‌های ارشد ایرانی را در زمانه بخوانید.

کشف ۲۱ تن مواد مخدر در ایران ظرف یک هفته

اسداله هادی‌نژاد معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید هفته گذشته ۲۱ هزار و ۳۷۱ کیلوگرم مواد مخدر و روانگردان کشف و ضبط شده که میزان به نسبت هفته قبل از آن ۷۰,۴ درصد افزایش داشته است. او گفته در هشت هفته نخست امسال ۱۸۷۷عملیات انجام شد که در آن ۱۱۴ تن انواع مواد مخدر کشف شده است. ظرف پنج سال شمار معتادان ایران دو برابر شده است. در ایران دو میلیون و ۸۰۸ هزار نفر از شهروندان به طور مستمر از مواد مخدر استفاده می‌کنند. این عدد بیش از دو برابر آمار سال ۹۰ است. کارشناسان مستقل آمار استفاده مستمر از مواد مخدر را «بسیار بیشتر» ار ارقام رسمی می‌دانند.

توافق بر سر طرح تعطیلات دو هفته‌ای مدارس در زمستان

سرانجام پس از ماه‌ها بحث، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد این وزارتخانه، سازمان میراث و سایر سازمان‌های مربوط در خصوص طرح تعطیلات دوهفته‌ای مدارس در زمستان به توافق رسیده‌اند. بدین ترتیب مدارس یک هفته زودتر از اول مهر باز می‌شوند و پایان سال تحصیلی نیز یک هفته دیرتر رخ می‌دهد. طرح تعطیلی زمستانه مدارس از جمله تمهیدات دولت برای کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال و مواجهه کمتر مردم با این آلودگی است. اما مخالفان این طرح می‌گویند تعطیلی زمستانی مدارس تنها در حکم مُسکنی موقت برای آلودگی هواست و افزون بر این، به برنامه آموزشی دانش آموزان ضربه می‌زند. این طرح در حالی مطرح می‌شود که سال ۹۵ مجلس ایران با لایحه‌ای که اختیار تدوین تقویم آموزشی کشور را به دولت واگذار کرده بود، مخالفت کرد.

وکیل #محمد_حبیبی،‌ معلم زندانی: همسر موکلم او را داخل دادسرای امنیت پابرهنه و با لباس‌های پاره در حالی دیده که‌ آثار ضرب‌و‌شتم روی صورتش مشخص بود

حسین تاج،‌ وکیل #محمد_حبیبی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از ارسال پرونده این معلم زندانی و عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان تهران به دادگاه خبر داد. درحالی‌که سه‌شنبه هفته گذشته برای حبیبی قرار وثیقه صدمیلیون‌تومانی صادر شده بود، اما هنگام مراجعه خانواده برای واگذاری وثیقه به آنها گفته شده بود که پرونده به دادگاه ارسال شده. وکیل حبیبی همچنین از ضرب‌و‌شتم موکلش در دوران بازداشت خبر داد و گفت که «به طور اتفاقی همسرشان هفته گذشته به دادسرای امنیت رفته بودند و موکلم را پابرهنه و با لباس‌های پاره دیده بودند و هنوز آثار ضرب و شتم بر روی صورت وی مشهود بوده است.» حبیبی ۲۰ اردیبهشت در تجمع #فرهنگیان برابر سازمان برنامه و بودجه در هفته معلم بازداشت شد. او ۲۶ فروردین پس از ۴۴ روز بازداشت با وثیقه ۲۵۰ میلیونی آزاد شده بود.

جایزه بهترین فیلم بخش #نوعی_نگاه جشنواره فیلم #کن برای فیلم «مرز» ساخته #علی_عباسی، کارگردان ایرانی‌تبار

دوربین طلایی هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن به فیلم «دختر» ساخته لوکاس هونت رسید. این فیلم در بحش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن شرکت داشت. در همین بخش جایزه بهترین فیلم به «مرز» ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی‌تبار تعلق گرفت. جعفر پناهی که با فیلم «سه رخ» در بخش اصلی کن حضور دارد، در سال ۱۹۹۵ با فیلم «بادکنک سفید» دوربین طلایی کن را به دست آورده بود.

#دیده‌بان_حقوق_بشر از دستگیری هفت فعال سرشناس #حقوق_زنان در #عربستان سعودی خبر داد

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر شنبه ۱۹ مه / ۲۹ اردیبهشت گفت که هفت فعال سرشناس حقوق زنان در عربستان سعودی دستگیر شده‌اند. علت این بازداشت‌ها مشخص نیست اما فعالان مدنی پیش‌تر به دیده‌بان حقوق بشر گفته بودند که نیروهای امنیتی سپتامبر گذشته و درست در روز اعلام خبر لغو ممنوعیت رانندگی زنان به فعالان سرشناس هشدار داده‌ بودند که با رسانه‌ها گفتگو نکنند. لغو ممنوعیت رانندگی زنان عربستان یک ماه دیگر از ۲۴ ژوئن اجرایی می‌شوند. فعالان بازداشت‌شده از مدت‌ها پیش علیه ممنوعیت رانندگی و دیگر قوانین محدودکننده زنان معترض بودند.

سه انفجار پی در پی در استادیوم ورزشی شهر #جلال‌آباد در ولایت #ننگرهار #افغانستان نیمه‌شب جمعه جان دست‌کم ۸ تماشاچی یک بازی کریکت را گرفت

حدود ۱۲ نیمه‌شب جمعه ۱۸ مه / ۲۸ اردیبهشت سه انفجار پی در پی استادیوم ورزشی شهر جلال‌آباد در ولایت ننگرهار را هدف قرار داد. به گفته مقام‌های محلی، دست‌کم ۸ تن در این انفجارهای پی‌درپی کشته و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. تماشاچی‌ها برای دیدن یک بازی کریکت در رقابت‌هایی که به مناسبت ماه رمضان برگزار می‌شود، به این استادیوم رفته بودند. برخی گزارش‌ها علت این انفجارها را پرتاب راکت به سوی استادیوم اعلام کرده‌اند. هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و گروه طالبان افغانستان دخالت در این حمله را تکذیب کرده است.