نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستانی بحرین بانک مرکزی ایران و چند بانک دیگر جمهوری اسلامی را به پولشویی بیش از ۱,۳ میلیارد دلار متهم کرد

خبرگزاری رسمی بحرین اعلام کرد که دادستانی کل بحرین از بانک مرکزی ایران و ۱۲ بانک دیگر به اتهام پولشویی بیش از ۱,۳ میلیارد دلار به دادگاه کیفری این کشور شکایت کرد. علی بن فاضل البوعینین، دادستان کل بحرین، در این‌باره گفت در جریان تحقیقات فشرده دادستانی در مورد جرایم پولشویی برخی مقام‌های بانک آینده در بحرین و بانک‌های ایرانی مرتبط با آن در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، فعالیت‌های غیرقانونی چند بانک دیگر نیز افشا شد. نتیجه تحقیقات دادستانی نشان می‌دهد که بانک مرکزی ایران دستورالعمل استفاده از سامانه‌ جایگزینی را به بانک آینده بحرین ابلاغ کرده که برای انتقال پول در تراکنش‌های بانکی تأیید نشده است. هدف از استفاده از این سامانه، پنهان کردن منبع و گردش پول انتقالی از طریق آن و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی علیه نهادهای ایرانی در زمینه نقل و انتقالات بانکی بوده است. پرونده متهمان حقیقی و حقوقی، از جمله بانک آینده، بانک مرکزی ایران، بانک ملی ایران، بانک صادرات و چند بانک ایرانی دیگر به دادگاه ارجاع داده شده است. به‌گفته دادستان بحرین تحقیقات در باره تخلفات مالی مشابه این بانک‌ها همچنان جریان دارد. در پی قطع روابط دیپلماتیک منامه و تهران در سال ۲۰۱۶، بانک مرکزی بحرین بانک آینده را تعطیل کرد.

فرماندهی مرکزی آمریکا از خروج ۱۳ تا ۲۰ درصد نیروهای این کشور از افغانستان تا کنون خبر داد

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که تاکنون ۱۳ تا ۲۰ درصد نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شده‌اند. بر این اساس ۱۱۵ محموله‌ هواپیمای سی‌۱۷ از افغانستان خارج و پنج مرکز به وزارت دفاع ملی افغانستان تحویل داده شده و بیش از پنج هزار قطعه تجهیزات نظامی به نمایندگی وزارت دفاع تحویل داده شده است. سنتکام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «منظم و مسئولانه» خواند. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اول ماه مه سال جاری آغاز شد و تا ۱۱ سپتامبر ادامه خواهد داشت. پیش از خروج ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور داشتند.

پنج هزار دام عشایر گچساران در معرض تلف‌شدن بر اثر بی‌آبی هستند و پروژه آبرسانی به این مناطق عشایری متوقف شده است

جمعی از عشایر گچساران استان کهگیلویه و بویراحمد در نامه‌‌ای سرگشاده به استاندار نسبت به بی‌آبی و امکان تلف‌شدن پنج هزار دام‌شان هشدار داده و خواسته‌اند پروژه آبرسانی به مناطق عشایری «کُلَک خُل سیاه سربیشه»، «کُلَک بید زرد»، «گچ ترابعلی»، «دشت سید الله‌داد» و «تنگ سخت» تکمیل و راه‌اندازی شود. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، پروژه آبرسانی بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما ادامه آن بدون مشخص بودن دلیل متوقف شده است. پروژه در مرحله نصب پمپ آب خریداری‌شده بوده و لوله‌گذاری و ساخت منابع آبی آن تمام شده است. بیش از ۵۰ خانوار عشایر با حدود پنج هزار دام به دلیل خشکسالی و اجرایی‌نشدن پروژه وادار به کوچ زودهنگام به استان اصفهان شده‌اند اما اکنون در آستانه بازگشت به گچساران از تابستان داغ در راه و امکان تلف‌شدن دام‌ها، یعنی کل زندگی‌شان می‌هراسند. به گزارش ایلنا، عشایر ترک‌تبار این منطقه در نامه سرگشاده نوشته‌اند: اگر این پروژه به‌زودی به بهره‌برداری نرسد و عشایر در مردادماه جاری به منطقه عشایری خود برگردند، به‌طور حتم در ماه‌های آینده شاهد تلف‌شدن دام‌ها و متلاشی شدن خانوارهای عشایری خواهند بود. بسیاری از استان‌های ایران در سال جاری با کمبود بی‌سابقه بارندگی و دورنمای خشکسالی روبه‌رو هستند.

نتانیاهو در جلسه با سفیران حدود ۷۰ کشور جهان تصرف غزه برای خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی را به عنوان یک احتمال مطرح کرد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۱۹ مه/۲۹ اردیبهشت برای توجیه بمباران غزه جلسه‌ای با سفیران حدود ۷۰ کشور جهان برگزار کرد. نتانیاهو گفت: «ما در حال تلاش برای تضعیف توانایی‌ها و اراده حماس و جهاد اسلامی هستیم. ما هیچ چیزی را منتفی نمی‌دانیم و امیدواریم که آرامش به سرعت برقرار شود.» نخست‌وزیر اسراپیل گفت: «شما می‌توانید آنجا [نوار غزه] را فتح کنید که هنوز هم این احتمال وجود دارد یا آن‌ها را بترسانید.» کابینه امنیتی نتانیاهو قرار است به زودی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه حملات به غزه تشکیل جلسه دهد. یووال استاینیتز، وزیر انرژی اسرائیل و عضو ناظر کابینه امنیتی پیشنهاد داد ارتش اسرائیل، موقتا برای خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی نوار غزه را تصرف کند. طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، تا این لحظه شمار قربانیان بمباران‌های غزه به ۲۲۱ نفر از جمله ۶۲ کودک و ۳۶ زن رسیده است. همچنین بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی تاکنون مجروح و دست‌کم ۷۲ هزار نفر بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

کرملین: تلفات بیشتر غیر نظامیان در غزه غیر قابل قبول است

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد کرملین به اطلاع سفیر اسرائیل در مسکو رسانده که تلفات بیشتر غیرنظامیان در غزه «غیر قابل قبول» است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه چهارشنبه ۱۹ مه/۲۹ اردیبهشت در یک نشست خبری در مسکو از آمادگی این کشور برای میانجیگری در بحران غزه خبر داد. پسکوف گفت: «ما از نزدیک و به‌دقت در حال بررسی تحولات در نوار غزه هستیم و مانند سایر اعضای جامعه بین‌الملل ما نیز نگرانی‌های عمیقی در این خصوص داریم.» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در ادامه اعلام کرد طرف روسی طرح‌هایی به اسرائیل و فلسطین پیشنهاد داده و آماده است میزبان طرفین برای گفت‌وگوهای مستقیم باشد. سخنگوی کرملین با ابراز نگرانی شدید از تبادل آتش بین اسرائیل و حماس خواهان خویشتنداری طرفین شد. درگیری بین حماس و اسرائیل از دوشنبه هفته گذشته در پی اعتراضات فلسطینیان به محدودیت‌های اعمال شده در مسجد الاقصی و اخراج گروهی از ساکنان فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح در شرق بیت‌المقدس بر اساس حکم برنامه‌ریزی شده دادگاه عالی اسرائیل آغاز شد. این حکم به مدت ۳۰ روز به تعلیق درآمده است. طبق اعلام وزارت بهداشت نوار غزه، تا این لحظه شمار قربانیان بمباران‌های غزه به ۲۲۱ نفر از جمله ۶۲ کودک و ۳۶ زن رسیده است. همچنین بیش از ۱۴۰۰ فلسطینی تاکنون مجروح و دست‌کم ۷۲ هزار نفر بی‌خانمان و آواره شده‌اند.

آوارگان در غزه در شرایط دشواری به سر می‌برند، مقامات بهداشتی غزه نگران شیوع کرونا هستند

شبکه الجزیره گزارش می‌دهد که دست‌کم ۷۲ هزار نفر در غزه در اثر بمباران‌های اسرائیل بی‌خانمان شده‌اند. آوارگان در شرایط بسیار دشواری به سر می‌برند. بر همین اساس مقامات بهداشتی غزه نگران همه‌گیری ویروس کرونا هستند. مرکز تست کرونای نوار غزه در جریان بمباران‌های اسرائیل تخریب شده و غیر قابل استفاده است. جنس لارک، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) به خبرنگاران گفته است حدود ۴۷ هزار نفر از کسانی که بی‌خانمان شده‌اند، در ۵۸ مدرسه تحت نظارت سازمان ملل در غزه پناه گرفته‌اند. لارک اعلام کرد: بمباران‌های اسرائیل ۱۳۲ ساختمان را کاملاً تخریب کرده و ۳۱۶ ساختمان از جمله ۶ بیمارستان و ۹ مرکز بهداشت آسیب جدی دیده‌اند. خسارت‌های بزرگی هم به حدود ۵۰ تأسیسات آموزشی از جمله مدارس، مهد کودک و وزارت آموزش غزه وارد شده است.

تجمع اعتراضی #معلمان_کارنامه_سبز مقابل وزارت آموزش و پرورش

معلمان خواستار استخدام در آموزش و پرورش موسوم به «معلمان کارنامه سبز» که روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت در اعتراض به بلاتکلیفی شغلی خود مقابل مجلس شورای اسلمی تجمع کرده بودند، چهارشنبه ۲۹ اسفند مقابل وزارت آموزش و‌ پرورش اجتماع کردند و با سر دادن شعارهایی خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند. معلمان کارنامه سبز، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در سایر داشنگاه‌ها هستند که آموزش و پرورش آن‌ها را به کار گرفته است. معلمان کارنامه سبز در آزمون ورودی پذیرفته شده‌اند، اما وزارت آموزش و پرورش با زیر پا گذاشتن قانون استخدام قصد دارد به طور گزینشی بخشی از آن‌ها را استخدام کند. معلمان کارنامه سبز هفته گذشته نیز مقابل مجلس تجمع کرده بودند.

سه #کارگر در انفجار کوره کارخانه فولاد نطنز مصدوم شدند

بامداد چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت انفجاری در کوره ذوب فلزات کارخانه «فولاد نطنز» رخ داد که در اثر آن دست‌کم سه مصدوم برجای گذاشت. کارگران مصدوم شده که سن آن‌ها ۲۶، ۲۸ و ۵۸ سال اعلام شده به بیمارستان خاتم الانبیای نطنز منتقل شده‌اند. درباره علت حادثه تاکنون اطلاع در دست نیست. روز یک‌شنبه ۲۶ اردیبهشت نیز در اثر منفجر شدن دیگ ذوب آلومینیوم کارخانه تولید لوله‌های آلومینیومی فشافویه، چهار کارگر در آتش سوختند و دو کارگر با مصدومیت شدید بستری شدند. حوادث کار در ایران به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های مربوط به ایمنی کار، و عدم نظارت وزارت کار بر واحدهای تولیدی بالاست و روزانه علاوه بر مصدوم شدن ده‌ها کارگر دست‌کم به مرگ پنج کارگر می‌انجامد.

صبا کردافشاری بعد از ۱۰ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد

صبا کردافشاری، فعال مدنی و مخالف حجاب اجباری که از روز شنبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه در اعتراض به افزایش فشارها بر خانواده خود و دیگر زندانیان سیاسی و نیز با درخواست آزادی مادرش، راحله احمدی دست به اعتصاب غذا زده بود، بعد از ۱۰ روز، دوشنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه به اعتصاب غذای خود پایان داد. صبا کردافشاری که در حال حاضر در زندان قرچک ورامین به سر می‌برد، با انتشار نامه‌ای درباره پایان اعتصاب غذای خود علی‌رعم برآورده نشدن خواسته‌هایش نوشته است: «در تاریخ ۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ برای پایان دادن به اعمال فشار نسبت به خانواده زندانیان سیاسی و با درخواست آزادی مادرم، راحله اصل احمدی دست به اعتصاب غذا زدم ولی متاسفانه از شرایط جسمی مناسبی برخوردار نیستم. کاملا آگاهم که جان انسان‌ها برای جمهوری اسلامی ارزشی ندارد پس ناچارم به اعتصاب غذایم پایان دهم ولی همچنان به دنبال احقاق مطالباتم هستم. ظلم هرگز پایدار نمانده و پایدار نیز نخواهد ماند.» صبا کردافشاری پیشتر چندین بار دچار خونریزی معده شده و با وجود شرایط مناسب جسمی، همچنان در زندان نگهداری می‌شود. گیتی پورفاضل، وکیل بازنشته دادگستری و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ زن با خواست استعفای رهبر، به همراه راحله احمدی در حمایت از صبا کردافشاری از دوشنبه در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند که با پایان اعتصاب عذای صبا کردافشاری، آنها نیز به اعتضاب غذای خود پایان دادند.

نامه پنج سندیکای کارگری فرانسه با خواست آزادی #اسماعیل_عبدی #معلم_زندانی

پنج سندیکای فرانسوی در نامه‌ای به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به تداوم بازداشت اسماعیل عبدی معلم و فعال صنفی معلمان اعتراض کردند و خواستار پایان دادن به تعقیب و آزار فعالان اجتماعی و به رسمیت شناختن تشکل‌های مستقل کارگری شدند. کنفدراسیون فرانسوی دموکراتیکِ کار (س اف دِ تِ)، کنفدراسیون عمومی کار (س ژِ تِ)، فدراسیون سندیکائی متحد (اِف اِس او – فرهنگیان)، اتحادیه سندیکائی برای همبستگی (سولیدر) و اتحادیه ملی سندیکاهای مستقل (اونسا) که صدها هزار عضو دارند در نامه مشترک خود به تاریخ ۱۸ می‌ ۲۰۲۱ / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ از خواست‌های اسماعیل عبدی که تا کنون منجر به چند بار اعتصاب غذا شده حمایت کردند و خواستار آزادی بدون قید و شرط این معلم زندانی شدند. سندیکاهای فرانسوی علاوه بر این از حکومت ایران خواسته‌اند به آزار و اذیت فعالان صنفی و اجتماعی پایان دهد، همه فعالان صنفی و اجتماعی را در دوران همه گیری کرونا آزاد کند و به پیمان‌های بین‌المللی، از جمله حق ایجاد تشکل‌های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق بستن قراردادهای جمعی احترام بگذارد. اسماعیل عبدی معلم ریاضیات و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان ایران (تهران) بارها دستگیر و به ۱۶ سال و ۶ ماه حبس محکوم شده که شش سال آن قابل اجراست. او به دنبال تأیید حکم شش سال حبس در دادگاه تجدیدنظر، در تاریخ ۱۹ آبان ۹۵ بار دیگر دستگیر شد. دستگیری و ادامه حبس او با واکنش نهادهای مدافع حقوق بشر همچون عفو بین الملل و نهادهای صنفی کارگران و معلمان قرار گرفته است. از جمله این نهادها اتحادیه جهانی معلمان و اتحادیه معلمان انگلستان هستند که خواستار آزادی فوری اسماعیل عبدی شده‌اند.

#فیلترینگ_اینستاگرام: «#جواد_جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادگستری استان تهران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است»

پس از اینکه نامه محرمانه معاون پیگیری امور ویژه و فضای مجازی دادگستری استان تهران، جواد جاویدنیا مبنی بر دستور پالایش و فیلتر کردن اینستاگرام و تشدید محدودیت‌ها در گوگل‌ پلی و وی‌پی‌ان‌‌ها فاش شد، مرکز رسانه قوه قضائیه با تایید وجود چنین نامه‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پیشتر نامه‌ای از سوی جواد جاویدنیا یکی از معاونین قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران، در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر شده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.» مرکز رسانه قوه قضائیه در این بیانیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای را «یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات نامبرده» دانسته است. بنا بر این بیانیه همچنین به جهت انجام اقدام غیرقانونی، جواد جاویدنیا از شناخته شده‌ترین چهره‌های دخیل در محدود کردن اینترنت در ایران حالا تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات قرار گرفته است. سازمان عدالت برای ایران جواد جاویدنیا را به عنوان دبیر شورای تعیین مصادیق مجرمانه، از عاملان ایجاد محدودیت در دسترسی آزادانه کاربران اینترنت و فیلترینگ محتوای اینترنتی در ایران دانسته است. بنا بر اعلام این سازمان او همچنین در مقام سرپرست معاونت دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در نقض حریم خصوصی کاربران فضای مجازی، تهدید و تعقیب و بازداشت آنان و در مقام معاون قضایی امور فضای مجازی دادستانی کل کشور در تسهیل سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات آبان ۱۳۹۸ مسئول است.

از «پست الکترونیکی احراز شده بومی» رونمایی شد

در مراسمی آنلاین سازمان فناوری اطلاعات ایران از ایمیل ملی جدید رونمایی کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، سه‌شنبه ۲۸ اردی‌بهشت بهنام ولی‌زاده، معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران در مراسم آنلاین رونمایی از «پست الکترونیکی احراز شده بومی» برای ارتباط با دولت الکترونیکی گفت: «یکی از کانال‌هایی که در سامانه پیام ایران به عنوان کانالی برای ارتباط مردم با دولت در نظر گرفته شده بحث ایمیل است. پیش از این ایمیل «ایران» به عنوان کانال ارتباطی مردم با دولت در نظر گرفته شده بود که توسعه نیافت اما هم اکنون با تغییرات انجام شده، یک ایمیل احراز هویت شده را نام mail.ir به صورت رایگان در اختیار مردم قرار داده‌ایم.» به گفته بهنام ولی‌زاده این ایمیل داخلی از طریق کد ملی و اطلاعات موبایل و اطلاعات هویتی ثبت احوال قابل احراز و شناسایی است. اولین گام‌ها برای استفاده از ایمیل بومی در سال ۱۳۷۸ برداشته شد تا اینکه در اردیبهشت سال ۱۳۹۱ و در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، وزیر ارتباطات در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور داد: «برای حفظ امنیت اطلاعات استفاده از ایمیل‌های خارجی مانند یاهو و جی میل برای اپراتورها ممنوع شود.» نامه‌ای که در زمان خود بسیار بحث‌برانگیز شد. در پی نامه ارسالی رضا تقی پور، وزیر وقت ارتباطات و نماینده کنونی مجلس یازدهم، مرکز توسعه مدیریت اینترنت فهرست ارائه دهندگان خدمات پست الکترونیکی داخلی را اعلام کرد که براساس آن تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم به استفاده از ایمیل ملی با آدرس‌های ایران دات آی آر، پست دات آی آر و چاپار شدند. براساس اقدام جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران ایمیل بومی‌ با سامانه «پیام ایران» به صورت متمرکز فعالیت می‌کند. سامانه پیام ایران در سال ۱۳۹۶ رونمایی شده است و در آن هر فرد صندوق دریافت نامه‌های اداری و رسمی به صورت الکترونیک را داراست. گفته شده که این سامانه در جهت گسترش دولت الکترونیک اجرایی شده است اما همچنین این نگرانی وجود دارد که این اقدام‌ها ممکن است گامی در جهت نزدیک شدن بیش از پیش به تحقق رویای اینترنت ملی حکومت باشد.

تلاش‌های بین‌المللی آمریکا برای کمک به امنیت فرودگاه کابل پس از خروج از افغانستان

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا امنیت فرودگاه کابل را به‌منظور اطمینان از این‌که این کشور و متحدان اروپایی آن بتوانند سفارتخانه‌های خود را در افغانستان حفظ کنند ضروری خواند. مارک میلی پس از گفت‌وگو با متحدان آمریکا در مقر ناتو در بروکسل گفت: «ما در حال بررسی جزئیات چگونگی پشتیبانی از ارتش افغانستان برای تأمین امنیت فرودگاه کابل و این‌که چه کشورهایی مایلند در این مسیر کمک کنند، هستیم.» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا فرودگاه کابل را یکی از مکان‌های اصلی برای حفظ حضور دیپلماتیک ایالات متحده در افغانستان دانست و افزود: «تصمیم‌گیری درباره هرگونه استقرار نیرو‌های امنیتی در فرودگاه کابل در آینده صورت خواهد گرفت.» او درباره شمار نیرو‌های بین‌المللی که در این فرودگاه مستقر خواهند شد چیزی نگفت اما افزود: «گمان می‌کنم ناتو و دیگران در کارگرو‌ه‌های مختلف در حال بررسی شمار دقیق این نیرو‌ها هستند و در حال حاضر تعداد آن‌ها مشخص نیست.» نشست بعدی رهبران ناتو در ماه ژوئن برگزار خواهد شد. با وجود ادامه خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که قرار است تا ۱۱ سپتامبر کامل شود؛ دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است این کشور همچنان خود را نسبت به افغانستان متعهد می‌داند و ضمن ادامه حمایت‌های مالی از کابل سیاست‌های خود را بر دیپلماسی متمرکز می‌کند.

وزیر بهداشت درباره تدابیر مقابله با کرونا در ایران: در هیچ جای دنیا رهبران کشورها به فرزانگی رهبر ما نبودند

سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی در سخنانی چنان از سیاست‌های مقابله با همه‌گیری کرونا در کشور تعریف و تمجید کرد که گویی در سطح جهان بی‌نظیر بود. نمکی گفت: «هیچ جای دنیا رهبری به فرزانگی ما نداشت که در رعایت، هدایت و حمایت ما را تنها نگذاشت، در صورتی که رهبرهای سیاستمداران هیچ کجا چنین نبودند.» او افزود: «هیچ کجای دنیا امام جمعه با یک پیغام نماز جمعه را تعطیل نمی‌کند ولی این‌جا اتفاق افتاد، هیچ کجای دنیا حرم اهل بیت با یک تلفن بسته نمی‌شود اما این‌جا این کار را کردند.» وزیر بهداشت از مردم هم یاد کرد و گفت: «مردمی داریم که هیچ جای دنیا نیست، کسبه‌ای را داشتیم که سه هفته در مغازه‌ها را با این همه مشکلات اقتصادی بستند.» این سخنان در حالی بیان می‌شود که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ورود هرگونه واکسن آمریکایی و انگلیسی را به کشور ممنوع کرد و همین مورد واکسیناسیون مردم را با محدودیت‌های بیشتری روبه‌رو ساخت. همچنین بارها در طول پیک‌های مختلف کرونا برگزاری مراسم مذهبی و عدم اعمال محدودیت‌های ضروری از سوی دولت موجب شیوع بیشتر این ویروس در کشور شد طوری که خود مسئولان شمار تلفات و مبتلایان به کوویدـ۱۹ را بسیار بیشتر از آمار رسمی می‌دانند.

محمدعلی سجادی: سیستم ما ایدئولوژیک و سینمای ما در دست ارگان‌های دولتی و نظامی است

محمدعلی سجادی چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره وضعیت سینمای ایران گفت‌: «ما الان چیزی به‌عنوان بخش خصوصی نداریم. در حقیقت سینمای ما در دست ارگان‌های دولتی و نظامی است و همه چیز کاملاً دیکته می‌شود و کسی هم اگر کار نکند باید مثل من یک گوشه‌ای بنشیند و برای خودش زندگی کند.» او افزود: «در جهان سرمایه، شما تهیه‌کننده‌ای دارید که تازه آنجا می‌توانید با سازوکار او آشنا شوید، اینجا ما تهیه‌کننده‌ها و حاکمیتی داریم و یک ایدئولوژی داریم که تمام مسائل را برایمان دیکته می‌کنند. در خیلی از مواقع هم ما خودمان به خودمان دیکته می‌کنیم.» این کارگردان درباره رابطه سینمای ایران با سانسور گفت: «ما یک ممیزی داریم و یک سیستم ایدئولوژیک داریم که در این چهار دهه نمی‌دانسته با سینما چه کند. در حقیقت هم دلش می‌خواست آن را حفظ کند و هم دلش می‌خواهد سر به تنش نباشد. الان وضعیت سینما این است و از آنجایی که سینمای اجتماعی ما در سطح جهان دارای یک مارکتینگی است که ویترین همین گرفتاری‌هاست. هر کارگردانی می‌خواست فیلم بسازد سراغ مسائل اجتماعی می‌رفت که در جشنواره‌های خارجی مورد استقبال قرار بگیرد. اگر شخص هنرمندی این کار را می‌کند ایرادی ندارد اما در حقیقت یک مارکتینگ است.» محمدعلی سجادی کارگردان سینما و تئاتر، فیلم‌نامه‌نویس، تهیه‌کننده، تدوین‌گر، نقاش، نویسنده و طراح صحنه و لباس سینما و یکی از فیلمسازان پرکار به‌ویژه در اواخر دهه ۷۰ و در دهه ۸۰ است که فیلم‌های اجتماعی و جنایی ساخته است. سجادی در اواخر دهه ۵۰ کار فیلمسازی را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پی گرفت و بعدها فعالیت‌اش را در سینمای آزاد ادامه داد. او نخستین فیلم سینمایی‌اش را در سن ۲۶ سالگی در سال ۱۳۶۲ به نام «بازجویی یک جنایت» ساخت. سجادی با فیلم «جنایت» نامزد بهترین کارگردانی جشنواره فیلم قاهره شد و جایزه بهترین کارگردانی را از هفتمین جشن خانه سینما دریافت کرد. او تا کنون حدود ۲۰ فیلم بلند را کارگردانی کرده است. از فیلم‌های دیگر او می‌توان به «مخمصه»، « گمشدگان»، «رنگ شب»، «شیفته»، « تردست»، «گزل» و « سودابه » اشاره کرد. سجادی در سال ۹۶ در تهران نمایش «بوف‌ نه چندان کور» که برداشتی آزاد از رمان «بوف کور» صادق هدایت است را به روی صحنه برد.

رونمایی از ۱۰ دستگاه خودرو تشریفات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سبب گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تایید صلاحیت فقط ۱۰ نامزد شده است

همشهری آن‌لاین می‌نویسد ۱۰ دستگاه خودرو تارا صفر کیلومتر با پلاک «تشریفات» برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در پارکینگ اداره کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما پارک شده است. با تکیه بر تعداد این خودروها و بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها گفته می‌شود که شورای نگهبان بنا دارد صلاحیت ۱۰ نفر از نامزدها را تایید کند. قرار است این ۱۰ دستگاه خودرو مشکی‌رنگ با پلاک تشریفات مسئولیت رساندن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به محل برگزاری مناظره‌های تلویزیونی بر عهده داشته باشند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته درباره ملاک احراز صلاحیت داوطلبان گفت: «ملاک ما رأی نهایی اعضای شورای نگهبان است و با توجه به ۱۲ نفر عضو شورای نگهبان، ۷ رأی مثبت برای احراز صلاحیت لازم است.» ۵۹۲ نفر در وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند. شورای نگهبان اما فقط صلاحیت ۴۰ نفر از این جمع را بررسی می‌کند. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شود.

دبیر کنوانسیون تنوع زیستی ایران: نظارت کافی بر زراعت چوب وجود ندارد

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: نظارت کافی بر زراعت چوب وجود ندارد و قطع درختان زراعی غیر از فصل زمستان علاوه‌بر افزایش احتمال طغیان آفات باعث وارد شدن صدماتی به حیات وحش منطقه می‌شود. هادی کیادلیری گفت: «درختانی از جمله صنوبر که برای زراعت چوب کاشته می‌شوند ‌بیش از ۱۰ تا ۲۰ سال زمان‌ می‌برد تا قابلیت بهره‌برداری را داشته باشند. بهره‌برداری این درختان در فصل‌هایی مانند بهار و تابستان علاوه‌ بر اینکه باعث طغیان آفات می‌شود صدمات بسیار مخربی به حیات وحش و ‌پرندگانی منطقه که این توده درختان را به‌عنوان اکوسیستم خود برگزیده‌اند، وارد می‌کند.» دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور در ادامه این مصاحبه افزود: «بر بهره‌برداری درختان در بخش زراعت چوب نظارت کافی وجود ندارد چراکه تصور می‌شود درختان مربوط به زراعت چوب را هر زمان می‌توان برداشت کرد.» تنها ۷ درصد از مساحت کل ایران را پوشش جنگلی تشکیل می‌دهد. پتانسیل مصرف چوب در ایران حدود ۱۳ میلیون متر مکعب برآورد شده است. زراعت چوب که از سال ۱۳۸۴ در دستور کار قرار گرفته یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی است که بر مبنای توسعه کشت درختان سریع‌الرشد و زودبازده مانند صنوبر و اکالیپتوس قرار دارد. به گفته برخی مسئولان زراعت چوب طرح راهبردی توسعه پایدار زیست‌محیطی و به‌سبب محدودیت واردات چوب و اجرای طرح تنفس جنگل، انتخاب طرح زراعت چوب، بهترین مسیر برای تامین نیازمندی‌ها است.

یکی از مقامات: ۲۰ درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در یک برنامه رادیویی اعلام کرد ۲۰ درصد زنان سرپرست خانوار از هیچ حمایت بیمه‌ای برخوردار نیستند. ابتکار گفت: «اکنون یک درگاه اطلاعات جامع زنان سرپرست خانوار ایران را در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت رفاه داریم که تمام اطلاعات مربوط به وضعیت این زنان را که چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نفر محاسبه می‌شوند در اختیار دارد و رصد و پایش کامل شرایط مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی زنان را در بر می‌گیرد. تقریبا نیمی از این زنان، نیازمند حمایت‌های خاص دولتی نیستند و توانمند هستند و تقریبا حدود ۷۰ درصد از بیمه و حمایت‌های تامین اجتماعی استفاده می‌کنند، اما درصدی که ممکن است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشند هنوز از بیمه و حمایت‌ها به طور کافی برخوردار نیستند.» ابتکار در بخش پایانی گفته‌هایش یادآوری کرد که لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت با گذشت پنج ماه هنوز از طرف مجلس شورای اسلامی اعلام وصول نشده است. لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» پس از هشت سال انتظار، ۱۴ دی‌ سال گذشته در دولت حسن روحانی تصویب و ۲۵ دی ۹۹‌ برای بررسی به مجلس شورای اسلامی فرستاده شد. بر اساس لایحه مذکور دستگاه‌های قضایی و انتظامی در صورت مراجعه زنان برای شکایت باید «فورا و خارج از نوبت تشکیل پرونده داده» اما در صورتی که متهم، شوهر یا پدر باشد «پرونده در ابتدا برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف محل ارسال» و «در صورت عدم سازش، در مدت یک ماه جهت طی مراحل قضایی حسب مورد به دادگاه یا دادسرا ارسال» می‌شود؛ روندی که امیدها برای حمایت از زنان در برابر خشونت خانگی را تضعیف می‌کند.

فتوای جدید خامنه‌ای: شرکت در انتخابات وظیفه شرعی و واجب عینی است و زن بدون اذن شوهر می‌تواند در آن شرکت کند

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، پایگاه اطلاع‌رسانی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فتوای جدیدی در مورد «احکام انتخابات» منتشر کرد. براساس این فتوا «شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی، اسلامی و الهی» و «واجب عینی» است. در پاسخ به این سئوال که «با توجه به این‌که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود؛ آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟» فتوای خامنه‌ای می‌گوید: «شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.» خامنه‌ای ۲۱ اردیبهشت جاری «مشارکت بالا در انتخابات» را «در درجه اول اهمیت» دانسته بود. انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران است که جمعه ۲۸ خردادماه برگزار خواهد شد. مسئولان جمهوری اسلامی پیش از این گفته بودند با فقط ۲۰ درصد مشارکت انتخاب رئیس جمهوری آینده قانونی است.