نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تهدید کرد: با تجمعات و اعتراضات برخورد می‌کنیم

با گسترش اعتراضات سراسری و اعتصابات و تجمعات صنفی کارگران و معلمان در ایران، سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات بار دیگر این اعتراضات را به «توطئه دشمنان» نسبت داد و گفت: «با کسانی که برای تجمعات و اعتراضات غیرقانونی و تخریب‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند برخورد می‌کنیم.» خطیب سناریوی دستگاه اطلاعاتی علیه فعالان صنفی را تکرار کرد و با اشاره به دستگیری سسیل کولر و همسرش ژاک پاری، دو عضو «اتحادیه آموزشی و تحصیلی فرانسه» که هفته گذشته در ایران بازداشت شدند، گفت: «دو فرد فرانسوی بازداشت شده توریست نبودند، (...) این افراد به محض ورود، قرارهای تشکیلاتی با چند کانون و محفل غیرقانونی و سابقه‌دار برگزار کردند. (...) به‌دنبال ایجاد ارتباط تشکیلاتی بین کانون‌های غیرقانونی و آشوبگر بودند که با اتخاذ پوشش‌های صنفی، اهداف گروهک‌ها و سرویس‌های جاسوسی را دنبال می‌کردند.» او گفت برخی از اعضای این کانون‌ها هم با «جواسیس» (جاسوس‌ها) رابطه داشتند. وزیر اطلاعات در مورد حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی ـ سوئدی گفت «جاسوسی» او هم ثابت شده و «حکم اعدام او کلیه مراحل قضائی را طی کرده است». خطیب گفت به‌زودی اطلاعات بیشتری درباره جلالی منتشر خواهند کرد. او به حمید نوری، از عاملان کشتار زندانیان سیاسی ایران که محاکمه‌اش در سوئد برگزار شد هم اشاره کرد و گفت دولت سوئد حمید نوری را «گروگان» گرفته است. سخنان وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی تکرار رویکردهای همیشگی جمهوری اسلامی با معترضان و مخالفان و زندانیان سیاسی است. این سخنان در حالی بیان می‌شود که به‌دلیل وضعیت بد اقتصادی، چند استان ایران شاهد اعتراضات گسترده‌ای بوده‌اند و مردم معترض مسئولان حکومتی را عامل چنین اوضاعی می‌دانند.

نرگس منصوری، عضو سندیکای شرکت واحد تهران و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال زن، بازداشت شد

نرگس منصوری، فعال مدنی، عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، و از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن در ضرورت استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بازداشت شد. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) در خبری دراین‌باره او را «از عناصر ضدانقلاب» خواند و مدعی شد که او هنگام «خروج غیرقانونی از مرزهای زمینی کشور» دستگیر شده است. خبر این رسانه حکومتی اتهام نرگس منصوری را «تحریک افکار عمومی از طریق تهیه بیانیه‌های جعلی و انجام مصاحبه‌های تحریف شده و تحریک آمیز با هدف ایجاد آشوب و ناامنی در کشور» عنوان کرده است. منصوری پیش از این در مرداد ۹۸ هنگام بازگشت از محل کار به دست نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲ الف زندان اوین (بازداشتگاه اطلاعات سپاه) منتقل شد. او را سپس به زندان قرچک ورامین و در نهایت اوین بردند. منصوری آبان ۹۸ با حکم سنگین زندان قاضی افشاری رئیس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مواجه شد و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. او با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. خبر رسانه رسمی جمهوری اسلامی ادعا می‌کند که منصوری «پس از اطلاع از اجرای حکم توسط ضابطان قضایی برای بازگشت به زندان، قصد فرار از کشور داشت». در ایران همزمان با اعتراض‌های مردمی و کارگری و معلمان موجی از سرکوب و بازداشت به راه افتاده است. رضا شهابی عضو دیگر سندیکای شرکت واحد نیز هفته گذشته در ارتباط با پرونده‌سازی امنیتی وزارت اطلاعات مبنی بر دیدار با دو سندیکالیست فرانسوی که به ایران سفرکرده‌اند دستگیر شد. حسن سعیدی عضو دیگر سندیکا چهارشنبه شب ۲۸ اردیبهشت دستگیر شد. دستگاه‌های امنیتی چندین فعال کارگری و مدنی و معلمان و نیز دو سندیکالیست فرانسوی را دستگیر و زندانی کرده‌اند.

نرخ جهانی مصرف سیگار از سال ۲۰۰۷ کاهش یافته است

در سال‌های اخیر شمار افراد سیگاری در میان جمعیت بزرگسال در سراسر جهان کاهش یافته است. در گزارشی که تحت نظارت سازمان تحقیقاتی «انجمن سرطان آمریکا» منتشر شده، آمده است که طبق اطلاعات اطلس موسوم به دخانیات، تقریباً ۲۳ درصد از جمعیت جهان در سال ۲۰۰۷ سیگار می‌کشیدند اما در سال ۲۰۱۹ این میزان کمتر از ۲۰ درصد بود. کارشناسانِ تهیه‌کننده این گزارش آمار فوق را ناشی از افزایش مالیات بر تنباکو می‌دانند. با این حال به‌دلیل رشد شدید جمعیت در جهان، آمار همچنان بالاست: در حال حاضر، بیش از یک میلیارد نفر سیگاری هستند. اطلس تنباکو هزینه‌های جهانی مصرف دخانیات برای اقتصاد و نظام‌های بهداشتی جهان را تقریباً دو تریلیون دلار در سال عنوان کرده است. نویسندگان گزارش همچنین از این‌که در نیمی از کشورهایی که داده‌ها از آن‌ها جمع‌آوری می‌شود شمار سیگاری‌های ۱۳ تا ۱۵ ساله افزایش یافته است نگران هستند. مصرف دخانیات همچنین در برخی از کشورهای آفریقایی، منطقه مدیترانه شرقی و در آسیا در حال افزایش است.

حسن سعیدی عضو سندیکای شرکت واحد در خانه‌اش دستگیر و به زندان اوین منتقل شد

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مأموران امنیتی چهارشنبه شب ۲۸ اردیبهشت حدود ساعت ۱۰ شب از طریق پشت بام به محل اقامت حسن سعیدی، عضو سندیکای شرکت واحد یورش برده و این فعال شناخته‌شده کارگری را دستگیر کرده‌اند. سندیکای شرکت واحد نوشته است ۹ مأمور وزارت اطلاعات حدود یک ساعت خانه حسن سعیدی و خانواده‌اش را بازرسی کرده و پس از ضبط گوشی همراه حسن سعیدی و‌ تلفن همراه همسر و فرزند او، این فعال سندیکایی را به زندان اوین بند ۲۰۹ منتقل کردند. چهارشنبه شب ۲۸ اردیبهشت، مأموران وزارت اطلاعات جهت دستگیری داوود رضوی عضو دیگر سندیکای شرکت واحد به منزل او نیز هجوم بردند و در غیاب او فرزندش را مورد بازجویی قرار داده، و پس از ضبط تلفن همراه او و بازرسی خانه محل را ترک کردند. رضا شهابی عضو دیگر سندیکای شرکت واحد نیز هفته گذشته در ارتباط با پرونده‌سازی امنیتی وزارت اطلاعات مبنی بر دیدار با دو سندیکالیست فرانسوی که به ایران سفرکرده‌اند دستگیر شد. دستگاه‌های امنیتی چندین فعال کارگری و معلمان و نیز دو سندیکالیست فرانسوی را دستگیر و زندانی کرده‌اند.

وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت در ایران خیلی خوب است، پهنای باند را کم نکرده‌ایم

در حالی که نهادهای بین‌المللی ناظر بر اینترنت جهانی و کاربران ایرانی در فضای مجازی گزارش‌های متعددی درباره قطع و کندی اینترنت به‌ویژه در شهرهایی که اعتراضات معیشتی در جریان است منتشر کرده‌اند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت که هم سرعت اینترنت خوب است و هم پهنای باند کاهش نیافته است. عیسی زارع پور روز چهارشنبه ۲۸ ازردیبهشت در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره گزارش‌های متعدد در مورد کندی اینترنت گفت: «اینکه پهنای باند کشور را کاهش داده‌ایم تکذیب می‌کنم. به اندازه نیاز کشور پهنای باند تأمین می‌شود. کندی و تندی اینترنت باید ملاک داشته باشد. الان مراجعی در دنیا هستند که سرعت اینترنت را می‌سنجند، دیروز اعلام شد رتبه ایران حتی یک پله افزایش داشته و به رتبه ۷۳ ام رسیده است.» او همچنین مدعی شد که تست سرعت اینترنت که روز سه‌شنبه در بوشهر انجام داده است، «حدود۹۰۰ مگابیت بر ثانیه بود یعنی ۹۰ برابر آنچه اکنون مردم تجربه می‌کنند.» یکی از ناظران اینترنت در ایران که با نام فیلتربان در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌های روزانه منتشر می‌کند گزارش داده است که «تقریباً هر شب از حدود ساعت هفت، اینترنت موبایل در شهر اهواز به‌شدت کند می‌شود، به صورتی که حتی سایت‌های داخلی هم به سختی باز می‌شوند. بررسی‌های فیلتربان نشان می‌دهد، این وضعیت کندی سرعت اینترنت روی اینترنت خانگی هم وجود دارد.» همچنین گزارش شده است که از بعد از ظهر روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در تهران و رشت اختلال گسترده اینترنتی وجود داشته است.

مأموران وزارت اطلاعات به خانه داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد یورش بردند

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه اعلام کرد که ساعت یک بامداد ۲۹ اردیبهشت، چهار مأمور لباس شخصی وزارت اطلاعات به منزل داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد یورش بردند. بنا به این گزارش، این حمله در حالی انجام شد که زهرا رضوی، دختر این فعال سندیکایی در خانه تنها بود و مأموران با شکستن درب منزل به زور وارد خانه شدند. یکی از مأموران در حالی که سلاح در دست داشت از زهرا رضوی که شوکه شده بود سراغ پدرش را گرفت و وقتی او به رفتار مأموران اعتراض کرد و گفت چرا به پدرم ابلاغ نمی‌کنید تا خودش را معرفی کند گفتند گوشی‌اش خاموش بود. براساس این گزارش مأموران لباس شخصی وزارت اطلاعات در بازرسی از خانه داود رضوی برخی لوازم شخصی از قبیل دفاتر و سه عدد گوشی و تلفن همراه دخترش را ضبط کردند. کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اعتراض به نادیده گرفتن مصوبه مزد شورای عالی کار و اعمال ۱۰ درصد افزایش حقوق روزهای دوشنبه و سه‌شنبه این هفته اعتصاب کردند. در روز دوم این اعتصاب ۱۲ نفر از رانندگان بازداشت شدند که ۱۱ نفر از آن‌ها همچنان در بازداشت به‌سر می‌برند، از جمله وحید فریدونی، علیرضا زارعی، جواد صادقی‌پور، محمد عباس دایی و احد صالح پور. روز گذشته، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفت: «برخی افراد اعتراضات را ساماندهی می‌‌کردند که پس از برخورد با آن‌ها موضوع خاتمه یافت.»

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران: احتمال گرانی ۲۵ درصدی نرخ غذا‌های رستوران‌ها در روز‌های آینده

رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با تأکید بر وضعیت اقتصادی گفت: «با افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق کارگران، انرژی، مالیات و سایر هزینه‌ها احتمال گرانی ۲۵ درصدی نرخ غذا‌های رستوران‌ها در روز‌های آینده زیاد شده است.» سید علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران در مصاحبه‌ای گفت : «از شیوع کرونا تا کنون فروش رستوران داران و سلف سرویس‌ها کاهش داشته است. به دلیل مشکلات متعدد و ادامه دار ۳۰ تا ۳۵ درصد رستوران‌های تهران تعطیل شده است.» به گفته میر ابراهیمی؛ پس از فروکش مرگ و میر‌های ناشی از کرونا و پایان قرنطینه امید به بازگشت رونق به رستوران‌ها بیشتر شد، اما متأسفانه فعالان صنفی با افزایش قیمت‌ها مواجه شده اند. او گفته افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواد اولیه، دستمزد کارگر، بیمه و مالیات هزینه رستوران داری را با رقم‌های عجیبی روبه‌رو کرده است. رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با تأکید بر اینکه خرید گران مواد اولیه علت اصلی افزایش هزینه‌های تولید در این بخش شده است، گفته: «ازافزایش قیمت روغن، گوشت، مرغ، برنج تا زعفران و پیاز و سیب زمینی و.. وضعیت اداره رستوران‌ها را بسیار سخت و بحرانی کرده است. هر روز قیمت مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه غذای رستوران ها گران و گران تر می شود و رستوران داران هیچ حمایتی هم از سوی دولت نمی‌شود.» به گفته میر ابراهیمی؛ کاهش قدرت خرید مردم دلیلی بر عدم افزایش نرخ‌ها در سال جاری بوده است؛ از این رو از اعضای اتحادیه درخواست مدیریت بر قیمت‌ها شد تا با توجه به وضعیت اقتصادی مردم نرخ‌های جدید اعلام نشود، اما باتوجه به گرانی‌های اخیراحتمال افزایش قیمت در رستوران‌ها و سلف سرویس‌ها زیاد است. او با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه در بازار حباب دارد، گفته دولت باید این مشکل را هر چه سریعتر رفع کند در غیر این صورت گرانی به تمام صنوف از جمله رستوران داران می‌رسد. به گفته رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران، میزان تقاضا از اواخر سال گذشته تا کنون حدود ۳۰ درصد کاهش داشته و تقاضا کاهش یافته است. او تاکید کرده که با افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های جاری، قیمت جدید برای رستوران داران تعیین و اعلام می‌شود که نرخ‌ها نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت. در پی اقدام جدید دولت جهت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از صنوف با پدیده کاهش قدرت خرید مردم مواجه شده تا حدی که رونق از کسب و کار‌ها رفته است. قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته کاهش و قیمت کالا و محصولات مختلف افزایش یافته است.افت ۷۰ درصد فروش نان‌های فانتزی و کاهش ۶۰ درصدی فروش در چلوکبابی‌ها و ریزش میزان فروش در سوپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی همه حاصل گرانی مواد غذایی در سال جدید بوده است.

علم الهدی: «امروز جریان ناهنجاری بی‌حجابی در مسیر ریشه‌کن کردن اسلام قرار گرفته»

امام جمعه مشهد در همایش تبلیغ جهانی دین در مشهد گفت: «امروز جریان ناهنجاری بی‌حجابی در مسیر ریشه‌کن کردن اسلام قرار گرفته که اساس دین را از بین ببرد.» او گفته:‌«متاسفانه عناصر تبلیغی چنان که باید با این جریان ناهنجاری مبارزه نمی‌کنند در حالی که طبق آیات قرآن باید جوشکن بود و با جریان ضد دین و مروج منکرات شرعی مقابله کرد حتی اگر همه با ما دشمن شوند.» احمد علم الهدی گفت تبلیغ در شرایط امروز، با معیار‌های انقلاب اسلامی در هر نقطه‌ای تنها یک حرکت ایجابی و اثباتی در توسعه معارف دینی نیست بلکه یک جریان پدافندی و مبارزاتی است و برای کسب آمادگی جنگی و مبارزاتی باید «روش‌های شیطانی دشمن و مقابله با آن » را شناخت. او تبلیغ بین المللی را آرمان مبارزاتی و ایده مجاهدت مقابله با دشمن خدا دانسته و گفته یک فرد متحجر نمی‌تواند به صورت بین‌المللی اسلام را تبلیغ کند و تبلیغ متحجرانه اسلام نه تنها موثر نیست بلکه مضر است. علم الهدی جنگ با این دشمن را جنگ نرم خوانده و گفته شگرد دشمن، ارزش سازی است و رسالت اولیه یک مبلغ دینی، جوشکنی است و این که مرعوب جو و سوژه عملیات روانی دشمن قرار نگیرد. او گفته: دشمن ارزش سازی می‌کند تا بر خلاف منافع استکبار و معیار‌های فرهنگی غرب در مقابل اسلام نتوانیم حرفی بزنیم، اما مهم این است که قدرت جوشکنی داشته باشیم. علم الهدی از جدی‌ترین ائمه جمعه در ایران در زمنیه «مبارزه با بدحجابی» است. او در اغلب سخنرانی‌های خود به موضوع حجاب هم اشارات تندی دارد.