نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی ترکیه بار دیگر حکم بازداشت دنیز یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار ساکن آلمان را صادر کرد

در ترکیه حکم بازداشت دیگری علیه دنیز یوجل، روزنامه‌نگار ترک‌تبار آلمانی صادر شد. به‌گفته انجمن قلم برلین و روزنامه «دی ولت» که یوجل برای آن کار می‌کند، دادگاهی در استانبول پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه این تصمیم را علیه این روزنامه‌نگار گرفت. اتهامات ذکرشده در حکم جدید بازداشت یوجل «تحقیر دولت و ملت ترکیه» و «توهین به رئیس جمهوری» عنوان شده است. به‌گفته کانون وکلای MLSA، اتهامات علیه او مربوط به محتوای مقاله‌هایی است که نوشته است. او در این نوشته‌ها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را «کودتاچی» خوانده است. انجمن قلم برلین که سخنگوی و یکی از بنیانگذاران آن دنیز یوجل است، ضمن دفاع از آزادی مطبوعات و آزادی بیان اعلام کرد که حتی گشودن چنین پرونده‌ای یک «رسوایی» است. این انجمن خواهان «توقف فوری دادرسی» علیه یوجل شد. در سال ۲۰۱۷ بازداشت دنیز یوجل در ترکیه موجی از خشم در آلمان برانگیخت و موجب تنش میان برلین و آنکارا شد. اتهام او از جمله مصاحبه با یکی از رهبران حزب ممنوعه کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بود. یوجل پس از یک سال تحمل زندان در ۱۶ فوریه ۲۰۱۸ آزاد شد و پس از آن بلافاصله ترکیه را ترک کرد و به آلمان بازگشت. در ژوئیه ۲۰۲۰، دادگاهی در ترکیه او را به اتهام بحث‌برانگیز «تبلیغات تروریستی» به دو سال و ۹ ماه و ۲۲ روز زندان محکوم کرد. این محاکمه جنجالی که در غیاب یوجل برگزار شد، بار دیگر روابط آلمان و ترکیه را تحت تأثیر قرار داد. دادگاه حقوق بشر اروپا (ECtHR) در سال ۲۰۲۲ بازداشت یوجل را نقض حق آزادی، آزادی بیان و آزادی مطبوعات دانست و آنکارا را به پرداخت غرامت ۱۳ هزار و ۳۰۰ یورویی به یوجل محکوم کرد. ویسل اوک، وکیل این روزنامه‌نگار روز پنج‌شنبه پس از صدور حکم بازداشت مجدد موکلش، به «دی ولت» گفت ابتدا به این حکم اعتراض خواهد کرد و سپس در صورت لزوم، بار دیگر به دادگاه حقوق بشر اروپا مراجعه خواهد کرد.

سلمان رشدی، برای نخستین بار پس از حملات سال گذشته در انجمن قلم آمریکا در انظار عمومی ظاهر شد

سلمان رشدی پس از ۹ ماه برای اولین بار در انظار عمومی حاضر شد. این حضور پس از حمله‌ای که با ضربات مکرر چاقو به او صورت گرفت و در بیمارستان بستری شد، صورت گرفته است. این نویسنده پنجشنبه شب در مراسم جشن سالانه انجمن قلم آمریکا که زمانی ریاست آن را برعهده داشت، حاضر شد. رشدی که ژاکت بدون یقه تیره و شلوار همسان، پوشیده بود در این مراسم گفت: «احساس خوبی دارم. من مدت‌هاست با انجمن قلم آمریکا ارتباط دارم و خوشحالم که در میان نویسندگان و اهل کتاب هستم.» رشدی ۷۵ ساله در جشنی که صدها نویسنده و دیگر اعضای انجمن قلم برای صرف شام گرد هم آمده بودند، شرکت کرد. لورن مایکلز و نرگس محمدی از جمله افرادی بودند که قرار بود در این مراسم مورد تجلیل قرار گیرند. او پیشتر و در نخستین سخنرانی عمومی‌اش، هشدار داده بود آزادی بیان در غرب در معرض شدیدترین تهدید در دوران زندگی این نویسنده قرار دارد. اوت گذشته، رشدی در مؤسسه چاتاکوآ، یک مرکز آموزشی غیرانتفاعی در غرب نیویورک، توسط یک مرد جوان سیاه‌پوش و چاقو به دست مورد حمله قرار گرفت. رشدی زخم‌های متعددی برداشت واز ناحیه چشم راست نابینا شد. ضارب او، هادی مطر، به حمله و اقدام به قتل رشدی اعتراف کرده است. رشدی سال‌ها پس از صدور فتوای روح‌الله خمینی در سال ۱۹۸۹ مخفی بود، اما مدت‌ها قبل از حمله ماه اوت، آزادانه در اجتماع حضور می‌یافت.

عضو مجمع تشخیص نظام: ۱۹,۷ میلیون ایرانی از امکانات اولیه زندگی محروم هستند

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پنجمین اجلاس رئیسان کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها گفت: «۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت سراسر ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.» آقامحمدی همچنین افزود: «یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور قابلیت توانمندسازی ندارند و این افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار خواهند گرفت.» در اردیبهشت سال جاری نیز فرشاد مؤمنی، که از او به‌عنوان کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه یاد می‌شود، گفته بود: «جمعیت فقیر ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ دو برابر شده است.» به‌گفته مؤمنی، نزدیک به ۸۵ درصد کل درآمدهای ارزی ۱۰۰ سال گذشته ایران، در ۳۰ سال اخیر به‌دست آمده است، اما در عوض «هیچ دوره‌ای مانند این ۳۰ سال، به این ابعاد گسیختگی و آشفتگی در برنامه‌ریزی» وجود نداشته است.