نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#زینب_طاهری، وکیل مدافع #محمد_ثلاث بازداشت شد

یک روز پس از #اعدام #محمد_ثلاث، #وکیل_مدافع او #زینب_طاهری بازداشت شده است. کانال تلگرامی منتسب به این #وکیل_دادگستری با انتشار این خبر نوشته است که او ظهر امروز (سه‌شنبه ۲۹ خرداد) به اتهام تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب توسط شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شده است. در خبر بازداشت زینب طاهری همچنین آمده است که او روز گذشته گفته قصد دارد امروز اسناد بی‌گناهی #محمد_ثلاث را منتشر کند. این در حالی‌ست که خانم طاهری ساعاتی پس از انتشار این وعده، اعلام کرد که به دلیل فشارهای وارده بر شخص او و خانواده آقای ثلاث و با توجه به اینکه او دیگر در قید حیات نیست این اسناد را منتشر نخواهد کرد اما تاکید کرد که معلوم نیست منبع دیگری هم این اسناد را منتشر نکند. در بخش دیگری از خبر منتشر شده درباره بازداشت زینب طاهری در کانال تلگرامی او آمده است که این وکیل دادگستری به ماموران گفته «در برابر این بی‌عدالتی ساکت نخواهد ماند و اعتصاب غذا خواهد کرد.»

#برونو_لومر، وزیر دارایی #فرانسه: شرکت‌های فرانسوی نمی‌توانند به همکاری خود با #ایران ادامه دهند زیرا در #اروپا نهاد مالی مستقلی که از منافع آن‌ها حمایت کند وجود ندارد

برونو لومِر ، وزیر دارایی فرانسه در گفت‌وگویی که شبکه خبری «بی اف ام تی وی» با او انجام داده درباره چشم‌انداز فعالیت شرکت‌های فرانسوی در ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران از نوامبر سال جاری به بعد گفته است بعد از اعمال دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، شرکت‌های فرانسوی نمی‌توانند به همکاری با ایران ادامه دهند. به گفته وزیر دارایی فرانسه شرکت‌های فرانسوی باید برای محصولاتی که به ایران صادر و یا در آن کشور تولید می‌کنند پول دریافت کنند اما در اروپا نهاد مالی مستقلی که قادر به حفاظت از منافع این شرکت‌ها باشد وجود ندارد و به همین سبب ماندن آنها در ایران عملی نیست.

#بهرام_قاسمی، سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران در پاسخ به #کاخ_سفید و وزیر خارجه #آمریکا ادعا کرد که محاکمه #محمد_ثلاث، درویش اعدامی عادلانه بوده است

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه کاخ سفید در محکومیت اعدام محمد ثلاث و درخواست مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از جامعه بین‌المللی برای محکوم کردن ایران به دلیل اعدام درویش گنابادی، سه‌شنبه ۲۹ خرداد ادعا کرد که محاکمه محمد ثلاث عادلانه بوده است. قاسمی گفت: «متهم ضمن برخورداری از وکیل و پس از طی مراحل قانونی و قضایی در محاکم جمهوری اسلامی ایران، به موارد اتهامی اعتراف کرده و در نتیجه مجرم شناخته شده و به اجرای حکم قصاص محکوم شد و اساساً حکم مذکور هیچ‌گونه ارتباطی به باورهای شخصی وی نداشته است.» علی، فرزند محمد ثلاث، درویش گنابادی که دوشنبه ۲۸ خرداد دو روز زودتر از موعد اعدام شد، با انتشار پیامی ویدیویی اعلام کرده که پدرش را پیش از آغاز جلسات دادگاه گریم می‌کردند که آثار شکنجه آشکار نشود. علی ثلاث می‌گوید بعد از اعدام هم جنازه پدرش را مخفیانه روانه بروجرد کردند که پزشکی قانونی نتواند آثار شکنجه را تشخیص دهد و تأیید کند. شامگاه دوشنبه ۱۸ خرداد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و هدر نوئرت، سخنگوی کاخ سفید در پیام‌های جداگانه‌ای اعدام محمد ثلاث را محکوم کردند و از همه متحدان و هم‌پیمانان آمریکا خواستند که برای محکوم کردن اعدام محمد ثلاث به آمریکا بپیوندند.

#اتحادیه_اروپا #اعدام #محمد_ثلاث را محکوم کرد

پس از وزارت امور خارجه ایالات متحده #آمریکا، #اتحاديه_اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای به #اعدام #محمد_ثلاث واکنش نشان داد و آن را محکوم کرد. در این بيانيه تاکید شده که نگرانى‌هاى جدى‌ای درباره نقض #آیین_دادرسى منصفانه در پرونده محمد ثلاث وجود داشته است. از جمله مواردی که اتحادیه اروپا به آنها پرداخته، عدم دسترسى محمد ثلاث به #وكيل، روند قضايى شتاب‌زده، #اعتراف‌گيرى تحت #شكنجه و عدم توجه به شواهدى است كه ممكن بوده بتواند بى‌گناهى او را اثبات كند. اتحاديه اروپا اعدام را مجازاتى بى‌رحمانه و غيرانسانى مى‌داند كه در پيشگيرى از جرم تاثير بازدارنده ويژه‌اى ندارد و نقض‌کننده كرامت و شان انسانى افراد است. پیش از این اما وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعدام محمد ثلاث را بی‌رحمانه و ناعادلانه خوانده و ضمن محکوم‌ کردن آن، از متحدان این کشور خواسته بود این اقدام را محکوم کنند. در این بیانیه، هتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، «اعدام تسریع‌ شده» محمد ثلاث را« آخرین نمونه بی‌اهمیت بودن حقوق بشر شهروندانش» برای رژیم ایران دانسته است. خانم نوئرت همچنین با اشاره به این گفته‌های محمد ثلاث که اعترافاتش در دادگاه زیر فشار بوده، تاکید کرده است شاهدان کلیدی‌ای که می‌توانسته‌اند شهادت دهند آقای ثلاث در زمان مرگ ماموران #پلیس در بازداشت بوده، پذیرفته نشده‌اند. او گفته است: «اعدام کردن بدون محاکمه عادلانه و ضمانت تجدیدنظرخواهی که حق محمد ثلاث بود، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی حقوق بشری ایران است.»

احضار #علی_کریمی به #دادگاه_مطبوعات

#علی_کریمی، بازیکن و کاپیتان سابق تیم ملی #فوتبال #ایران و باشگاه #پرسپولیس به #دادگاه مطبوعات احضار شده است. گفته می‌شود دلیل احضار او اظهارنظرهای انتقادی‌اش در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به شرایط #زندگی مردم در ایران است. او به تازگی در واکنش به اوضاع نابه‌سامان اقتصادی خواهان شکل گرفتن کمپینی برای خرید نکردن شده است. #محمد_تقوی، از بازیکنان سابق تیم ملی فوتبال ایران و مربی و تحلیلگر فوتبال در واکنش به احضار علی کریمی در صفحه فیس‌بوک خود از جامعه فوتبال خواسته است اجازه ندهد #کریمى را به دلیل پست‌هاى اجتماعى‌اش در فضاى مجازى که «سخن روز مردم است»، خاموش کنند. تقوی در پستی دیگر هم نوشته است: «هیاهوى فوتبال و جام‌جهانى همه گیر شده و بازی‌ها به گونه‌اى شده که حتى افرادى که هیچ علاقه‌اى به فوتبال ندارند، این روزها به دنبال نتایج بازی‌ها و اخبار حاشیه‌اى آن هستند. این روزهاى پرهیجان، نشاط و شادى خاصى به‌ وجود آورده که مى‌توان در تمامى سطح جامعه آن را حس کرد … اما موضوعى که موجب نگرانى شده احضار على کریمى به دادگاه مطبوعات به دلیل پست‌هاى انتقادى او دقیقا پیش از بازى ایران و اسپانیا است. على کریمى سعى دارد وظیفه اجتماعى خود را انجام دهد. براى ورزشکارى که در جامعه محبوبیت خاصى دارد این موضوع طبیعى است. در هیاهوى جام جهانى وظیفه جامعه فوتبال حمایت کامل از کریمى است و نباید او را تنها بگذاریم.» علی کریمی پیش از رقابت‌های جام جهانی نیز به دلیل انتقاد تند از عملکرد #فدراسیون_فوتبال و #کارلوس_کیروش، سرمربی #تیم_ملی، حاشیه‌ساز شده بود.

#مولود_چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه #ترکیه: نیروهای نظامی #ترکیه با گام‌هایی مصمم با پ ک ک در ارتفاعات #قندیل در شمال #عراق مقابله می‌کنند

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه سه‌شنبه ۱۹ ژوئن/ ۲۹ خرداد گفته است نیروهای نظامی ترکیه با «گام‌هایی مصمم» در منطقه قندیل با پ ک ک مقابله می‌کنند. چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با شبکه ان تی وی هرگونه ارتباط بمباران مواضع پ ک ک در ارتفاعات قندیل در شمال عراق در هفته‌های گذشته با کارزار انتخاباتی رجب طیب اردوغان و انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری ترکیه را تکذیب کرد. اردوغان در کارزارهای انتخاباتی‌اش این ادعا را بارها مطرح کرده که هرگز بخش کردنشین ترکیه مانند زمان ریاست جمهوری او در امنیت و آرامش نبوده است.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس: #لایحه_تامین_امنیت_زنان، شامل حمایت از #مردان هم می‌شود

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس در واکنش به منتقدان لایحه تامین امنیت زنان گفته این لایحه، شامل حمایت از مردان هم می‌شود. فاطمه ذوالقدر با اشاره به این که لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت با ۹۲ ماده از سوی دولت به قوه قضاییه فرستاده شده است،‌ گفته:‌ با توجه به حساسیت‌هایی که این موضوع داشت،‌ لایحه به این نهاد سپرده شده تا نظر تخصصی بدهد. در آخرین خبرهایی که به ما رسیده،‌ ۴۰ ماده از این لایحه حذف شده و دلیلی که برای این حذف اعلام کرده‌اند این بوده که این مواد تکراری بوده است ضمن این که تلاش شده از جرم‌انگاری زیاد فاصله بگیرد و همچنین حمایت از مردان در چارچوب خانواده را هم شامل شود.

سهمیه ورود #ایثارگران به #دانشگاه به ۳۰ درصد افزایش یافت

نمایندگان مجلس با کلیات طرح افزایش سهمیه ایثارگران در کنکور موافقت کردند. به گزارش رسانه‌های داخلی در جلسه علنی صبح سه‌شنبه ۲۹ خرداد مجلس شورای اسلامی اصلاح بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه ششم به بحث گذاشته شد. نمایندگان با ۱۵۱ رای موافق، ۵۲ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با آن موافقت کردند. بر اساس این طرح برای همسران و فرزندان کسانی که شش ماه داوطلبانه در جبهه حضور یافته باشند، پنج درصد سهمیه اختصاصی در دانشگاه‌های ایران تعلق گرفته و به این ترتیب سهمیه ورود ایثارگران به دانشگاه در مجموع ۳۰ درصد افزایش یافته است.

#فرهاد_جعفری، نویسنده رمان «کافه پیانو» با تودیع وثیقه آزاد شد

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده که فرهاد جعفری، نویسنده ساکن مشهد دوشنبه ۲۸خرداد با تودیع وثیقه از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده است. پدر این نویسنده به خبرگزاری ایسنا گفته بود: « فرهاد روز ۱۱ خرداد بازداشت شده. با او که ملاقات داشتم گفت دلیل بازداشتش حمایت از دختران خیابان انقلاب و نشر اکاذیب عنوان شده .» فرهاد جعفری در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری از محمود احمدی‌نژاد حمایت کرد. تعدادی از خوانندگان رمان او با نام «کافه پیانو» این کتاب را در اعتراض برای ناشر پس فرستادند. جعفری در سال ۹۲ اعلام کرده بود که آماده است برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود.

#جواد_یساری مجوز گرفت

جواد یساری، خواننده‌ ترانه‌های کوچه بازاری که ترانه «سپیده‌دم» او سال‌هاست بر زبان‌هاست، موفق شد برای آواز خواندن در یک کمدی موزیکال رمانتیک به نام «دشمن زن» مجوز دریافت کند. موضوع این کمدی افکار مردانی است که با زنان ضدیت دارند. یساری در یکی از صحنه‌های این فیلم نقش خودش را بازی می‌کند: با گروهی از نوازندگانش به یک «رستوران سنتی» می‌رود و ترانه‌های کوچه بازاری می‌خواند.