ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فعال سیاسی اصلاح‌طلب: تغییرات در دولت به تغییر #رئیس_بانک_مرکزی محدود می‌شود

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح طلب می‌گوید «گفته می‌شود همه تغییرات در دولت ممکن است صرفاً به تغییر رئیس کل بانک مرکزی ختم شود». ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی است که ریاست پنج ساله او بر این نهاد به طور قانونی به زودی به پایان خواهد رسید. ناصری همچنین اضافه کرد که «شنیده‌ها حاکی از آن است که جهانگیری برای ایجاد تحولات در بخش اقتصادی دولت، هنوز نظر مساعد رئیس‌جمهوری را در اختیار ندارد.» روز گذشته محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی از تغییر کابینه خبر داده بود. واعظی گفته بود بعد از جلسه علی خامنه‌ای با اعضای هیأت دولت، روحانی در حال بررسی گزینه‌‌هایی برای چند وزارتخانه است. رسانه‌های داخلی در ایران اما وزرای اقتصاد، صنعت و معدن و رئیس سازمان برنامه‌ و بودجه را از جمله مقاماتی برشمارده بودند که احتمال برکناری‌شان وجود دارد.

ادامه #اعتصاب_کارگران_راه‌اهن_تبریز؛ #کارگران شب در محل اعتصاب ماندند

#اعتصاب_کارگران_راه‌آهن در #تبریز که از روز چهارشنبه آغاز شده، چهارشنبه شب ادامه یافت. اعتصاب‌کنندگان(شامل کارگران راه‌آهن تبریز، #سلماس، و #صوفیان) پنجشنبه ۲۸ تیر نیز از رفتن به سر کار خودداری کردند. #کارگران به سه ماه #تعویق_مزد، #حق_بیمه و سنوات ،عدم تسویه حساب مطالبات گذشته و نبود #امنیت_شغلی معترضند. #شرکت_پیمانکاری_«گسترش_راه‌آهن» مزد کارگران را نپرداخته و با تنزل ضریب سختی کار، مزایای شغلی کارگران را نیز کاهش داده است. یکی از کارگرانی که برای شرکت در اعتصاب از سلماس به تبریز آمده بود، نوشته‌ای در دست داشت که در آن پرسیده شده بود: #گرسنگی_تا_کی؟ در پی خصوصی‌سازی راه‌آهن سراسری(رجا)، کارگران بواسطه شرکت‌های پیمانکاری با قراردادهای کوتاه مدت به کار گرفته می‌شوند. اخیرا شرکت تراورس که بخش وسیعی از کارگران راه‌آهن را بکار گمارده مدت قراردادهای کارگران را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش داده است. حدود سه هزار مهماندار و تعمیرکار قطار نیز در آستانه بیکاری قرار دارند. مشکل تعویق چند ماه مزد و حق بیمه و عدم امنیت شغلی در راه‌آهن سراسری فراگیر استو از سال گذشته چند اعتصاب(سراسری) را در پی داشته است. مدیر شرکت حمل و نقل ریلی راه‌آهن (رجا) در تازه‌ترین واکنش به اعتراضات کارگران، علت اصلی تعویق مطالبات کارگران را بدهی انباشت‌شده رجا و کمبود بودجه اعلام کرده است.

هشت شهروند در #بوکان، #میاندوآب، #سقز و #مریوان احضار و بازداشت شده‌اند

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری، شش شهروند در شهرستان‌های #بوکان و #میاندوآب به صورت جداگانه بازداشت شده‌اند که سه نفر از آنها به صورت موقت آزاد شده و سه نفر دیگر همچنان تحت #بازجویی هستند. همزمان یک #فعال_کارگری در #مریوان و یک شهروند نیز در #سقز از سوی اداره‌ اطلاعات بازداشت شده‌اند. مرکز #دموکراسی و #حقوق_بشر #کردستان گزارش کرده است که نیروهای #وزارت_اطلاعات در سقز #سعدون_خلیلی فرزند بهاءالدین را بازداشت ‌و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. یک منبع مطلع گفته است که آقای خلیلی در محله‌ کریم‌آباد سقز و در منزل پدرش بازداشت شده است: «او به تبلیغ به نفع احزاب کردی مخالف نظام متهم شده است.» همچنین اداره‌ اطلاعات شهرستان بوکان، #شهرام_سیدزاده و پدرش #کریم_سیدزاده را پس از احضار به این‌ اداره بازداشت کرده است. این احتمال وجود دارد که آنها به دلیل حمایت از #اعتصاب_بازاریان در ماه‌های اخیر بازداشت شده باشند. آنها پیش از این نیز به علت انتقاد از دولت و ارگان‌های مربوطه به دلیل کند بودن کمک‌رسانی به #زلزله‌زدگان_کرمانشاه تحت فشار قرار گرفته بودند. در مریوان اما روز ۲۲ تیر ماه یک فعال کارگری به نام #پیمان_عبدی توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و برای بازجویی به محلی نامشخص در #سنندج منتقل شده است. شامگاه روز پنج‌شنبە ۲۱ تیر ماه نیز نیروهای امنیتی در شهرستان میاندوآب، #جمال_خوریانی، #کاوە_خضری، #کامل_خضری و #آکام_خضری ۱۰ ساله از اهالی روستای گوگ‌جلو از توابع این شهرستان را به اتهام «ارتباط با احزاب کرد مخالف نظام» بازداشت کردند. کاوه خضری تاکنون تحت بازجویی است و‌ سه نفر دیگر آزاد شده‌اند.

#محمود_واعظی، رئیس دفتر روحانی: #ولایتی فرستاده ویژه روحانی و حامل پیام او بود‎‎

محمود واعظمی، رئیس دفتر روحانی درباره سفر علی اکبر ولایتی به مسکو گفته او پیام حسن روحانی، رئیس جهوری را برای ولادیمیر پوتین برده بود. به گفته واعظی، «ما درباره مسئله برجام لازم دیدیم تا سیاست های خود را به کشورهای جهان اعلام کنیم که در این راستا وزارت امور خارجه تعدادی از کشورها و تعدادی از مسئولان را برای ارسال این پیام‌ها انتخاب کرد». رئیس دفتر روحانی می‌گوید به همین منظور دولت ایران به «۲۷ یا ۲۸ کشور» پیام فرستاد و مأموریت صادق خرازی و علی اکبر ولایتی، وزرای خارجه پیشین ایران نیز به همین راستا بود. تا پیش از این، رسانه‌های داخلی علت سفر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر را به مسکو، ابلاغ پیام آیت‌الله خامنه‌ای به پوتین عنوان کرده بودند. روز گذشته نیز ابوالفضل حسن بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفته بود ولایتی پیام کتبی روحانی و پیام شفاهی آیت‌الله خامنه‌ای را به پوتین ابلاغ کرده است.

#حمیدرضا_فولادگر، نماینده #اصفهان در #مجلس شورای اسلامی: بحرانی شبیه به #خرمشهر و #آبادان در انتظار #اصفهان است. چهار نفر مانع از اجرای مصوبات #دولت شده‌اند

حمید رضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره بروز بحران آب مانند خرمشهر و آبادان در اصفهان هشدار داد. او گفت: «آب شرب اصفهان در مضیقه است و اگر بارش های اردیبهشت نبود اکنون بحران خرمشهر را در اصفهان می دیدید، البته این شرایط بد فعلاً در اصفهان به تعویق افتاده است.» حمیدرضا فولادگر اعلام کرد که دولت مصمم است بحران آب را حل کند اما چهار نفر مانع از اجرای مصوبات دولت می‌شوند: «در خصوص آب اصفهان مصوبه‌هایی وجود دارد و تصمیم دولت نیز هم اجرای این مصوبات است، اما چهار نفر جلوی قانون ایستاده‌اند. اگر حاکمیت نتواند مصوبه‌های خود را اجرایی کند دیگر چه توقعی است که مردم به ما اعتماد کنند؟» نماینده اصفهان درباره نام این اشخاص سکوت کرده است.

کریستین تستو، سفیر #فرانسه در #یمن با رهبر #انصارالله درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق بندر #حدیده دیدار و گفت‌وگو کرد

خبرگزاری رویترز گزارش داده که کریستین تستو، سفیر فرانسه در یمن با رهبر انصارالله در صنعا دیدار و گفت‌وگو کرده است. منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که گفت‌و‌گوها درباره انتقال کمک‌های بشردوستانه به یمن است. فرانسه به درخواست ایالات متحده آمریکا در عملیات ائتلاف عربی در بندر حدیده مشارکت کرده بود. در همان حال تلاش‌های مارتین گریفیس نماینده ویژه سازمان ملل در یمن برای میانجیگری بین طرفین و ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق بندر حدیده ادامه دارد. هدف گریفیس این است که سازمان ملل کنترل بندر حدیده را به دست بگیرد. بندر حدیده واقع در غرب یمن و در کرانه دریای سرخ بندر اصلی برای ورود واردات و کمک‌های انسانی به این کشور فقیر است که بیش از سه سال می‌شود گرفتار جنگ است.

خبرگزاری رسمی #جمهوری_اسلامی: #ارز_مسافرتی در سکوتی خبری کاهش یافته. بانک‌ها اطلاع دارند اما آژانس‌ها نه

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی اعلام کرده که ارز مسافرتی در سکوتی خبری کاهش یافته است. بانک‌ها اطلاع دارند اما آژانس‌ها نه. با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، دولت روحانی مقرر کرد که مسافران ایرانی یک بار در سال حدود ۱۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها بر اساس دلار ۴۲۰۰ تومانی ارز مسافرتی دریافت کنند. مسافران می‌توانستند ارز مسافرتی را از طریق بانک ملی ایران، ملت، سامان، تجارت و پارسیان تهیه کنند. دولت در سه ماهی که از این مقررات می‌گذرد ۳۱۲ میلیون دلار ارز مسافرتی پرداخته است.

#طاهر_موهبتی، مدیر عامل سازمان #بیمه_سلامت: ۴ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم. تا دو الی سه ماه آینده مشکلی برای #تامین_دارو پیش نمی‌آید

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرده که بودجه‌ای که دولت به بیمه سلامت اختصاص داده کفایت نمی‌کند. طاهر موهبتی به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «بودجه در نظر گرفته ‌شده برای ما ۱۰ هزار میلیارد تومان است که حدود ۴ هزار میلیارد تومان کمتر از بودجه موردنیاز سالانه ماست.» مدیر عامل سازمان بیمه سلامت پیش‌بینی کرده که تا دو الی سه ماه آینده از نظر تأمین دارو مشکلی پیش نیاید. از آن به بعد اما وضع تأمین دارو در ابهام است. طاهر موهبتی گفته است که بیمه رایگان به هیچ وجه حذف نمی‌شود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ادعای دو تابعیتی بودن #پروین_فرشچی، سفیر جدید #ایران در #فنلاند را رد کرد

وزارت خارجه جمهوری اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۷ تیر با انتشار اطلاعیه‌ای دو تابعیتی بودن پروین فرشچی سفیر جدید ایران در فنلاند را رد کرد. وزارت خارجه ایران در این اطلاعیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی دولت درج شده، نوشته است: «ایشان [پروین فرشچی] تابعیت و یا مجوز اقامت از هیچ کشور خارجی ندارند و راویان این‌گونه قصه‌های دروغ با چنین جوسازی‌های بی‌حاصل صرفاً اهداف کم‌ارزش و موضوعات شخصی و جناحی خاصی را دنبال می‌کنند که اصولاً قابل توجه و اعتنا نیست.» فرشچی که پیش از این سمت معاونت سازمان حفاظت از محیط زیست را به عهده داشت، روز گذشته به عنوان سفیر جدید ایران در فنلاند منصوب شد.