نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ در واکنش به توقیف #نفتکش_بریتانیا توسط #سپاه: ایران چیزی نیست جز دردسر، با بریتانیا صحبت می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از اعلام خبر توقیف نفتکش بریتانیا توسط نیروهای سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «بریتانیا متحد ماست. همیشه همینطور بوده.» ترامپ در ادامه سخنانش افزود: «این [حادثه] نشان می‌دهد که آنچه که درباره ایران گفتم درست است. دردسر و فقط دردسر.» رئیس جمهوری آمریکا اما یادآوری کرد که به سبب منابع غنی نفتی در ایالات متحده نفتکش‌های آمریکایی معمولاً از تنگه هرمز عبور نمی‌کنند با این‌حال آمریکا حضور نظامی محسوسی در منطقه دارد: «ما در آنجا کشتی‌های زیادی داریم که ناو جنگی هستند. ما با بریتانیا صحبت می‌کنیم. شنیدیم که چنین اتفاقی افتاده. شنیدیم که یکی بود، بعد شنیدیم که دو تا هستند.» شبکه سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او افشا نشده ادعا کرد که سپاه پاسداران یک نفتکش دوم را هم توقیف کرده است. سی ان ان در گزارش زنده از وقایع خلیج فارس و تنگه هرمز نام این نفتکش را « Mesdar» اعلام کرده است. در این گزارش گفته شده که نفتکش توقیف شده دوم با پرچم لیبریا به طرف مقصدی در عربستان سعودی در حرکت بود که توقیف شد. از محل این حادثه (آب‌های سرزمینی ایران یا آب‌های بین‌المللی) اطلاعی در دست نیست. سپاه پاسداران این خبر را تاکنون نه تکذیب و نه تأیید کرده است.

توضیح وزیر علوم درباره کتک زدن دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس: استاد اصلا نباید به موضوع ورود پیدا می‌کرد

خبرگزاری ایلنا خبری را منتشر کرده با تیتر «توضیح وزیر علوم درباره ضرب و شتم دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس توسط استادش». از خبر برمی‌آید که جلوی در دانشگاه حراست مانع ورود یک دانشجوی دختر به بهانه بدحجابی می‌شود و کسی که به عنوان «استاد» از او نام می‌برند علیه دانشجو و همراه او با حراست همدستی می‌کند. منصور غلامی، وزیر علوم این باره به خبرنگار ایلنا گفته است: «موضوع چنین نیست، این اتفاق جلوی درب دانشگاه و به خاطر ورود یک دانشجو با همراهش بوده است.انتظامات با آنها در حال بحث بوده است و آن استاد اصلا نباید به موضوع ورود پیدا می‌کرد.»

سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی: سپاه پاسداران یک #نفتکش_دیگر_بریتانیا را هم توقیف کرده است

شبکه سی ان ان به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او افشا نشده ادعا کرد که سپاه پاسداران یک نفتکش دوم را هم توقیف کرده است. سی ان ان در گزارش زنده از وقایع خلیج فارس و تنگه هرمز نام این نفتکش را « Mesdar» اعلام کرده است. در این گزارش گفته شده که نفتکش توقیف شده دوم با پرچم لیبریا به طرف مقصدی در عربستان سعودی در حرکت بود که توقیف شد. از محل این حادثه (آب‌های سرزمینی ایران یا آب‌های بین‌المللی) اطلاعی در دست نیست. سپاه پاسداران این خبر را تاکنون نه تکذیب و نه تأیید کرده است.

تأکید #ترامپ و #بولتون بر سرنگون‌شدن #پهپاد_ایرانی در تنگه هرمز

هرچند #سپاه_پاسداران انقلاب اسلامی ایران سرنگونی پهپاد این کشور به دست یک ناو آمریکایی در خلیج فارس را تکذیب کرده،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده و مشاور عالی امنیت ملی او می‌گویند که «بی‌شک»‌ یک پهپاد ایرانی سرنگون‌ شده است. #دونالد_ترامپ و #جان_بولتون جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۸ تیر در کاخ سفید به خبرنگاران گفتند که ناو تهاجمی یو اس اس باکسر پهپاد ایرانی را «مطمئناً» منهدم کرده است. ترامپ خبر سرنگونی پهپاد ایرانی را پنج‌شنبه در جریان نشست خبری با مارک روته، نخست‌وزیر هلند اعلام کرد. اما امروز جمعه روابط عمومی سپاه پاسداران فیلمی از رصد ناو باکسر منتشر کرد و با استناد به این فیلم ادعا کرد که برخلاف گفته‌های رئیس جمهوری آمریکا این ناو پهپاد ایرانی را منهدم نکرده است. ترامپ جمعه با اشاره به پهپاد ایرانی گفت: «نه، هیچ شکی در این مورد نیست. ما ساقطش کردیم». بولتون هم سخنان او را تأیید کرد: «جای سوال ندارد که یک پهپاد ایرانی در کار بود و یو اس اس باکسر دیروز آن را نابود کرد.» یک مقام آمریکایی که هویت‌اش فاش نشده، به خبرگزاری «رویترز» گفته است که نیروهای آمریکایی با اخلال در سیستم الکترونیکی پهپاد ایرانی آن را ساقط کرده اند. ترامپ جمعه بار دیگر جمهوری اسلامی را تهدید کرد و گفت که امیدوار است «[ایرانی‌ها] به خاطر خودشان دست به کار احمقانه‌ای نزنند. وگرنه هزینه‌ای خواهند داد که تا به حال هیچ کس نداده است». او نگفت منظورش از «هزینه» چیست. تنش‌ها جمعه بار دیگر شدت گرفته‌اند. سپاه پاسداران اعلام کرد که یک نفت‌کش بریتانیایی را توقیف کرده است.

#محمد_خاتمی: #انتخابات نباید #تحریم شود، قهر کردن با صندوق رأی انحلال مردم است

محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری پیشین ایران در دیدار با شورای مرکزی حزب پیشرو اصلاحات گفت: «انتخابات نباید تحریم شود، قهر کردن با صندوق رای انحلال مردم است». خاتمی خواهان رواداری بیشتر از سوی حکومت و فراهم کردن زمینه حضور مردم در انتخابات شد و از گروه‌ها و جریان‌های اصلاح‌طلب خواست با مردم شفاف باشند و عملکرد و برنامه‌های آینده و حدود توانمندی‌های خود را به مردم ارائه دهند. خاتمی افزود: «از اسفند ۸۸ به بعد دائما گفتم و می‌گویم که باید به آینده نگاه کنیم و در تلاش برای حل موضوع باشیم و خود را در گذشته حبس نکنیم. اشتباه بزرگ این است که خودمان برانداز‌سازی کنیم». محمد خاتمی اسفند سال گذشته هشدار داده بود که مردم از اصلاح‌طلبان مأیوس شده‌‌اند اما به جای آن‌که به سمت اصول‌گرایان بغلتند، آرای آنان به سبد براندازان سرریز شده است.

به دلیل اختلاف معترضان، امضای دومین سند قانون اساسی در #سودان به تعویق افتاد

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی ائتلاف آزادی و تغییر سودان اعلام کرد دومین نشست نمایندگان معترضان با شورای نظامی برای امضای سند دوم قانون اساسی که قرار بود جمعه ۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر برگزار شود، به تأخیر افتاد/ شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر چهارشنبه ۲۶ تیر / ۱۷ ژوئیه طی مراسمی در خارطوم توافق‌نامه شورای حاکمیتی را امضا کردند. علت تأخیر در امضای دومین سند که متضمن تقسیم قدرت در شورای حاکمیتی است، تنش‌ها و اختلافاتی است که بین گروه‌های مختلف معترضان به وجود آمده. شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر با پادرمیانی اتیوپی و اتحادیه آفریقا یک توافق‌نامه سیاسی امضا کردند که به موجب آن می‌بایست یک شورای حاکمیتی تا برگزاری انتخابات آزاد تشکیل شود. بر اساس این سند این شورا متشکل از ۱۱ تن است که پنج تن از آنها نظامی و پنج تن دیگر غیرنظامی هستند و یک عضو غیرنظامی مستقل نیز با توافق دو طرف انتخاب می‌شود. ریاست این شورا هم به صورت ادواری تعیین می‌شود.

#بولتون: تا وقتی که برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، تحریم‌های اقتصادی پا بر جا می‌مانند

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد تا زمانی که ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد، تحریم‌های اقتصادی آمریکا هم ادامه خواهد یافت. بولتون جمعه ۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر در پیامی در توییتر نوشت:«همانطور که کاملاً مشخص شده، بزرگترین اشتباه توافق هسته‌ای، دادن مجوز غنی‌سازی به ایران بوده است. ایران اصلا نباید غنی‌سازی کند. کمپین فشار حداکثری تا زمانی که ایران از رفتارهای خصمانه و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود دست بکشد، ادامه خواهد داشت.» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران پنجشنبه ۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر در جمع گروهی از خبرنگاران در نیویورک گفت ایران حاضر است در ازای رفع دائمی تحریم‌های ایالات متحده، بازرسی‌های ارتقاء یافته و دائمی از برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد. وزارت خارجه چین از اعلام آمادگی ایران برای پذیرش بازرسی‌های ارتقا یافته استقبال کرده است.

روابط عمومی #سپاه پاسداران: به زودی تصاویر #پهپاد_سپاه از ناو آمریکایی و سند دروغ بودن ادعای #سرنگونی_پهپاد را منتشر می‌کنیم

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه ۱۹ ژوئیه/۲۸ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناو تهاجمی «یو اس اس باکسر» را منتشر می‌کند با این هدف که ثابت کند برخلاف آنچه که رئیس جمهوری آمریکا گفته است ناو آمریکا پهپاد ایران را بر فراز تنگه هرمز ساقط نکرده است. دونالد ترامپ پنجشنبه ۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که کشتی تهاجمی «یو اس اس باکسر» نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را منهدم کرده است. به گفته ترامپ پهپاد ایران کشتی «یو اس اس باکسر» را از فاصله هزار متری تهدید کرده بود. «یو اس اس باکسر» تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد. سخنگوی نیروهای مسلح ایران، وزیر خارجه و معاون سیاسی او انهدام پهپاد ایران را تکذیب کرده بودند. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه جمعه ۱۹ ژوئیه/۲۸ تیر خود نوشته است تصاویری که سپاه منتشر خواهد کرد «نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.»

#داعش مسئولیت #حمله_انتحاری در صحرای سینای #مصر را به‌عهده گرفت

گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت انفجار انتحاری در شبه‌جزیره سینای مصر را به‌عهده گرفت. این انفجار منجر به کشته شدن دو نفر از جمله یک غیرنظامی و زخمی شدن سه نفر دیگر شد. داعش در اطلاعیه‌ای که بر روی اینترنت منتشر کرده گفته است که سپیده‌دم پنج‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه یکی از افراد این گروه به نام ابو عمر السیدی جلیقه انفجاری خود را در یک پاسگاه نظامی منفجر کرده است. مقام‌های امنیتی مصر گفته‌اند که فرد انتحاری یک خودرو زرهی را در نزدیکی بازار محلی شیخ زوید، شهری در شمال سینا هدف قرار داده است. مصر از سال‌ها پیش با نیروهای داعش در شبه‌جزیره سینا در نبرد است. داعش در این منطقه هم اقلیت مسیحی را هدف حملات خود قرار می‌دهد و هم گردشگران را.

در پی اعلام #سقوط_پهپاد_ایرانی #قیمت_نفت نزدیک به دو درصد افزایش یافت

روز جمعه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه، پس از آن‌که آمریکا اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده، قیمت نفت در بازارهای جهانی نزدیک به دو درصد افزایش یافت. بهای نفت خام در معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱,۵ درصد (۸۳ سنت) افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت نیز یک دلار و ۱۷ سنت یا معادل ۱,۹ درصد افزایش یافت و به ۶۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید. روز گذشته شاخص قیمت نفت آمریکا ۲,۶ درصد سقوط کرده بود. نفت برنت نیز روز پنج شنبه ۲,۷ درصد کاهش قیمت داشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه ۲۷ تیر / ۱۸ ژوئیه در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که کشتی تهاجمی “یو اس اس باکسر” نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را منهدم کرده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران پاسخ ظریف در سازمان ملل به خبرنگاران گفت: «ما هیچ اطلاعاتی در مورد سقوط پهپاد نداریم.»

واکنش #پمپئو به #تحریم‌های_جدید_آمریکا علیه ۱۲ فرد و شرکت مرتبط با #برنامه_هسته‌ای_ایران

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در توئیت تازه‌ای نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران واکنش نشان داد. او نوشت: «در چارچوب کارزار فشار حداکثری ما [علیه ایران]، ایالات متحده یک شبکه جهانی از شرکت‌ها و نمایندگانی را که موادی برای برنامه هسته‌ای ایران تأمین می‌کردند تحریم کرد. حامی اصلی تروریسم در جهان نباید اورانیوم غنی‌سازی کند». وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد پنج فرد و هفت شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده است. افرادی که نامشان به فهرست تحریم‌ها افزوده شده، همگی تابعیت ایرانی دارند. در بین شرکت‌های تحریم‌شده نیز نام دو شرکت ایرانی، چهار شرکت چینی و یک شرکت بلژیکی دیده می‌شود. این افراد و شرکت‌ها در تأمین قطعات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

بیش از ۱۵۰ نماینده #مجلس از سریال #گاندو و ریاست #صدا_و_سیما حمایت کردند

حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: «بیش از ۱۵۰ نفر از نمایندگان به‌خاطر پخش سریال گاندو و تقاضای ادامه این نوع تولیدات، از ریاست صدا و سیما حمایت کردند.» سالک از دولت و مجلس خواست «این زبان ملت ایران را با قدرت مادی و معنوی خودشان تقویت کنند». در سریال «گاندو» ماجرای بازداشت جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن‌پست، به‌‌روایت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به‌ تصویر کشیده شد. پخش این سریال از صدا و سیمای جمهوری اسلامی حاشیه‌های زیادی به‌همراه داشت و هفدهم تیرماه به پایان رسید. محمود واعظی، رئیس دفتر ریاست جمهوری از سریال گاندو انتقاد کرده و گفته بود در این سریال تلاش شده «عده‌ای را مسئولان انقلابی و ارزشی و عده‌ای را افراد نفوذپذیر و نفوذپرور و غرب‌گرا و وابسته به خارج معرفی کنند». وزارت خارجه ایران نیز این سریال را غیرواقعی ارزیابی کرده بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این سریال به‌عنوان یک سیاستمدار «نفوذپذیر» و «غرب‌زده» معرفی شده است. احمد سالک در این‌باره گفت: «کشاندن برخی از حاشیه‌های فیلم گاندو به سطح جامعه و تضعیف بودجه صدا و سیما به مصلحت کشور و جامعه نیست.» چهارشنبه ۲۶ تیر احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گفته بود که «مطلع شده است دولت به دلیل پخش سریال گاندو کل بودجه سه‌ماهه دوم صداوسیما را صفر کرده است». محمود واعظی این موضوع را تکذیب کرد.

وزارت خارجه #بحرین برای میزبانی نشست #امنیت_دریانوردی در #تنگه_هرمز و #باب‌المندب به عنوان ادامه #کنفرانس_ورشو اعلام آمادگی کرد

به گزارش خبرگزاری بحرین («بنا») وزارت خارجه بحرین با انتشار بیانیه‌ای از آمادگی برای همکاری با ایالات متحده آمریکا و جمهوری لهستان برای برگزاری کنفرانس امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز و باب‌المندب خبر داد. قرار است بحرین پاییز سال ۲۰۱۹ میزبان کنفرانسی باشد که موضوع آن تهدیدهای ایران برای امنیت کشتیرانی در خلیج فارس است. تمامی ۶۵ کشوری که به کنفرانس ورشو در بهمن سال گذشته دعوت شده بودند به کنفرانس بحرین هم دعوت خواهند شد. وزارت خارجه بحرین در ادامه بیانیه خود گفته است: «هدف از اقدام بحرین [برای برگزاری کنفرانس دریانوردی]، کمک به برقراری امنیت و ثبات منطقه به دلیل خطراتی است که به دلیل اقدامات ایران، منطقه را تهدید می‌کند و خطری بزرگ برای دریانوردی و هوانوردی در منطقه است.» وزارت خارجه بحرین در این بیانیه تأکید کرده که این نشست «فرصتی برای رایزنی و تبادل دیدگاه کشورها درباره دستیابی به راهکارهایی جهت مقابله با خطر ایران و تضمین آزادی کشتیرانی در این منطقه راهبردی است.»

وزارت خزانه‌داری #آمریکا پنج فرد و هفت شرکت مرتبط با #برنامه_هسته‌ای ایران را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد پنج فرد و هفت شرکت مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داده است. افرادی که نامشان به فهرست تحریم‌ها افزوده شده، همگی تابعیت ایرانی دارند. در بین شرکت‌های تحریم‌شده نیز نام دو شرکت ایرانی، چهار شرکت چینی و یک شرکت بلژیکی دیده می‌شود. این افراد و شرکت‌ها در تأمین قطعات حساس برای برنامه هسته‌ای ایران نقش داشته‌اند.

#عباس_عراقچی: ایران هیچ پهپادی را در #تنگه_هرمز و در هیچ جای دیگر از دست نداده است

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ایران هیچ پهپادی را در تنگه هرمز از دست نداده است. عراقچی نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یو اس اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد.» دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۱۸ ژوئیه/ ۲۷ تیر در سخنانی در کاخ سفید اعلام کرد که کشتی تهاجمی «یو اس اس باکسر» نیروی دریایی آمریکا بر فراز تنگه هرمز یک پهپاد ایرانی را منهدم کرده است. به گفته ترامپ پهپاد ایران کشتی «یو اس اس باکسر» را از فاصله هزار متری تهدید کرده بود. «یو اس اس باکسر» تحت فرماندهی ناوگان پنجم دریایی آمریکا قرار دارد. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز انهدام پهپاد ایران بر فراز تنگه هرمز را تکذیب کرده است. ترامپ در ادامه سخنانش از جامعه بین‌المللی خواست ایران را محکوم کند و از کشتی‌های تجاری خود در خلیج فارس حفاظت کند. سپاه پاسداران چند ساعت قبل از سخنرانی ترامپ با صدور اطلاعیه‌ای از توقیف یک کشتی حامل سوخت در لارک خبر داده بود. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: « «ایران باید به این اقدام غیرقانونی پایان دهد و خدمه شناوری را که توقیف کرده فوراً آزاد کند.»