نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رایزنی‌ها درباره دولت جدید لبنان یک هفته دیگر آغاز می‌شود

در تلاش دیگری برای تشکیل دولت لبنان به‌منظور نجات کشور از نابسامانی‌های مالی و اقتصادی، دفتر ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که رایزنی‌های پارلمان برای انتخاب نخست‌وزیر جدید دوشنبه آینده ۴ مرداد / ۲۶ ژوئیه آغاز می‌شود. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری لبنان آمده است که میشل عون، رئیس جمهوری این کشور مذاکرات رسمی برای تعیین نخست‌وزیر جدید را در کاخ ریاست جمهوری انجام خواهد داد. بر اساس نظام فرقه‌ای لبنان، نخست‌وزیر باید یک مسلمان سنی باشد. عون ملزم به انتخاب نامزد با بیشترین حمایت از نمایندگان پارلمان است، جایی که حزب‌الله مورد حمایت ایران و متحدان سیاسی آن اکثریت را دارند. سعد حریری، نخست‌وزیری که انتخاب شده بود تا دولت جدید را تشکیل دهد هفته گذشته به دلیل اختلاف نظر با میشل عون در مورد کابینه پیشنهادی‌اش استعفا داد و بحران سیاسی و اقتصادی لبنان را عمیق‌تر کرد. میشل عون، یک مسیحی مارونی و متحد حزب‌الله است. لبنان نزدیک به یک سال است که توسط یک دولت موقت اداره می‌شود، در حالی که واحد پول آن مدام در حال سقوط است، بیکاری افزایش یافته و بانک‌ها حساب‌های خود را مسدود کرده‌اند. این یکی از شدیدترین بحران‌های مالی دوران معاصر لبنان است.

روسیه در دریای سفید موشک کروز فراصوت تازه‌ای آزمایش کرد

به گزارش شبکه الجزیره وزارت دفاع روسیه دوشنبه ۱۹ ژوئیه/ ۲۸ تیر از آزمایش موشک کروز فراصوت با نام «زیرکان» خبر داد. این موشک که از ناوچه ادمیرال گروشکوف در دریای سفید، در شمال غربی روسیه شلیک شد و ظاهرا بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه با سرعت هفت ماخ موفقیت به هدفی در فاصله ۳۵۰ کیلومتری در ساحل دریای بارنِت برخورد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی سخنانی که در مارس/ فروردین سه سال قبل انجام داد، گفته بود موشک‌های فراصوت بخشی از تسلیحات نسل جدید این کشور هستند که می‌توانند تقریبا هر نقطه‌ای را در جهان هدف قرار داده و از سپر موشکی ساخت آمریکا نیز عبور کنند.

حاصل «حمایت از تولید داخلی»: حذف لباس رسمی کاروان ایران از مراسم افتتاحیه المپیک، رژه، با لباس ورزشی انجام می‌شود

لباس رسمی طراحی شده برای ورزشکاران زن کاروان ورزش ایران در بازی‌های المپیک حذف شد. ورزشکاران ایرانی با لباس ورزشی در مراسم افتتاحیه المپیک شرکت می‌‌کنند. کیکاوس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: «در راستای احترام به افکار عمومی چنین تصمیمی گرفته شده است.» کمیته ملی المپیک شنبه گذشته در فرودگاه و هنگام خروج ورزشکاران از کشور از لباس رسمی ورزشکاران زن ایرانی در المپیک رونمایی کرد: مانتوی آبی و با شلوار پلوخوری. کیکاوس سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک در مصاحبه با رادیو تهران در واکنش به انتقادات از کج‌سلیقگی طراحان گفت: «طراحی لباس در تخصص کمیته ملی المپیک نیست و ما آن را به ستاد مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد ارجاع دادیم. ۲۳۰ طرح ارائه شد که مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت این طرح که مشاهده کردید، انتخاب شد. ما از تولیدکنندگان خارجی با قیمت پایین‌تر پیشنهاد داشتیم اما به خاطر حمایت از تولید داخلی به این سمت رفتیم. به هر حال این سلیقه است و دیده‌ام کشورهای دیگر هم از لباس کاروان خود گلایه داشتند. البته من از ورزشکاران سوال کردم و آن‌ها گفتند که در این لباس راحت هستند که این راحتی از اولویت‌های ما است. دمای هوا در توکیو بسیار بالاست به همین دلیل از رنگ لباس تیره کم‌تر استفاده شد.» سی و دومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای اول تا ۱۷ مردادماه در توکیو برگزار می‌شود. مراسم افتتاحیه این دوره بازی‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه اول مردادماه (۲۳ جولای) آغاز می‌شود. کاروان ایران طبق پروتکل‌های مورد تاکید برگزارکنندگان بازی‌ها با ۱۰ ورزشکار در هر دو بخش مردان که صمد نیکخواه بهرامی و هانیه رستمیان پرچمداران کاروان هم شامل آنها هستند همراه با نصرالله سجادی سرپرست کاروان در مراسم افتتاحیه و رژه شرکت خواهد کرد.

نیروهای هنگ مرزی در چالدران با قنداق اسلحه و چوب پنج کولبر را آنقدر کتک زدند که هر پنج نفر در بیمارستان بستری شدند

شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که دوشنبه ۲۸ تیر نیروهای هنگ مرزی گروهی از کولبران کرد را در نزدیکی روستای مرزی «عیسی گولیک» چالدران استان آذربایجان غربی متوقف کردند و آن‌ها را با قنداق اسلحه و چوب مورد ضرب و شتم قرار دادند. یک منبع مطلع در چالدران در این‌باره به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «پنج کولبر کرد به نام‌های جمال حسن‌پور، باران حسن‌پور، حسین فیروزی، ولی مقیمی و حمید عبدالله‌زاده در نزدیکی روستای مرزی عیسی گولیک چالدران از سوی نیروهای هنگ مرزی پاسگاه سقیز میله ۲۰۷ و ۲۰۸ با فرماندهی شخصی به نام صادق‌زاده در مسیر کولبری متوقف و به‌شدت مورد شکنجه قرار گرفته‌اند.» به گفته این منبع، به دلیل شدت جراحات وارده در نتیجه ضرب و شتم حمید عبدالله‌زاده به بیمارستان شهر ماکو و چهار کولبر دیگر به بیمارستان چالدران منتقل شدند. شبکه حقوق بشر کردستان می‌نویسد سه روز قبل هم نیروهای هنگ مرزی بر روی پل «دوآب» نوسود استان کرمانشاه خودرویی که چند کولبر سرنشین آن بودند را متوقف کرده و سه تن از آنها به نام‌های خلیل محمودی، انور مرادی و خلیل سلیمانی را «مورد شکنجه» قرار دادند.

دو کارگر ساختمانی در ایلام و یک معدنکار در دامغان جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند

دو کارگر ساختمانی در ایلام و یک معدنکار در دامغان جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند. روز یکشنبه ۲۷ تیر یک کارگر معدن طرزه دامغان در اثر ریزش تونل معدن جان خود را از دست داد. دو کارگر ساختمانی نیز به دلیل سقوط از بلندی جان باختند. حمید صالحی رییس اداره صنعت، معدن و تجارت دامغان در توضیح حادثه ریزش تونل در معدن کلاریز، یکی از چهار معدن طرزه گفت حادثه در تونل اُکلُن هنگامی که ۲۰ کارگر مشغول به کار بودند اتفاق افتاد. او نام کارگر قربانی را یوسف کوهساری اعلام کرد. معدن طرزه واقع در ۷۰ کیلومتری دامغان قرار دارد و حوادث کار در آن بارها به مصدومیت و یا مرگ کارگران انجامیده است. یکشنبه در شهرستان ایوان واقع در استان ایلام نیز دو کارگر ساختمانی جان خود را در اثر سقوط از بلندی از دست دادند. این کارگران که نام آن‌ها اعلام نشده است به گفته فرمانده انتظامی شهرستان ایوان در ساختمانی نیمه تمام مشغول کار بودند. یکی از کارگران پس از سقوط درجا فوت کرد و کارگر دیگر پس از انتقال به بیمارستان، در اثر شدت جراحات جان باخت.

تجمع کارگران سد شفارود در اعتراض به تعویق دستمزد و عدم امنیت شغلی

کارگران سد شفارود که ۵ ماه حقوق نگرفته‌اند و به عدم امنیت شغلی معترض‌اند، یکشنبه ۲۷ تیر مقابل فرمانداری رضوانشهر واقع در استان گیلان تجمع کردند. احداث این سد به ادعای مسئولان استان قرار است به مشکلات در زمینه تامین آب کشاورزی، صنعت و آشامیدنی پایان دهد. عملیات احداث سد که سال ۹۲ آغاز شده تا کنون کمتر از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در سه ماه اخیر تقریبا متوقف شده است که به گفته‌ استاندار گیلان علت آن مشکل تامین سیمان است. کارگران سد شفارود پیش از این نیز بارها در اعتراض به تعویق دستمزد اعتصاب و تجمع کرده‌اند.

حسن روحانی گفت مردم حق دارند از کم‌آبی ناراحت باشند اما مسئولیت آن را تنها به گردن خشکسالی و مردم انداخت

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دوشنبه ۲۸ تیر در واکنش به کمبود آب و برق در کشور گفت: «مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند.» او گفت: «اگر همه زمین‌های کشاورزی ما آبی بود و سدهای ما هم به اندازه کافی آب داشت، شاید خیلی دچار تنش نمی‌شدیم.» او خشکسالی امسال را در ۵۰ سال گذشته «کم‌نظیر» خواند و افزود: «به همین دلیل هم در مسئله آب و هم در مسئله برق دچار مشکل شدیم و مردم عزیز ما در خوزستان و در بسیاری از استان‌های جنوبی در دام و کشاورزی در شرایط کم‌آبی دچار مشکل شدند.» در روزهای اخیر نبود آب و برق در خوزستان اعتراضات مردم این استان برانگیخت. این اعتراضات از پنج‌شنبه ۲۴ تیر در چند شهر خوزستان آغاز شد و با سرکوب نیروهای امنیتی روبه‌رو شد. منابع مستقل کشته شدن دو جوان معترض به نام‌های مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری را در جریان اعتراضات و در اثر شلیک نیروهای امنیتی تأیید کرده‌اند. حسن روحانی در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به برنامه‌ریزی‌های غلط در زمینه آب از جمله سدسازی‌های بی‌رویه چندین دولت جمهوری اسلامی نکرد و بیشتر مردم خوزستان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: «مردم خوزستان علی‌رغم این‌که توصیه ما این بوده که در آن‌جا برنج‌کاری نشود اما سال‌هاست برنج کاری هم انجام می‌دهند که خود آن هم مزید بر علت شده و همه این‌ها دست به دست هم داده و مردم در سختی قرار گرفتند.» محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون روحانی یکشنبه ۲۷ تیر اعلام کرد که هیئت دولت با اختصاص هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع «مشکلات خوزستان» موافقت کرده است. همزمان با تداوم اعتراضات در خوزستان خبرگزاری ایرنا از امضاء تفاهمنامه رفع تنش آبی برای ۴۷۱ روستای خوزستان بین ستاد اجرایی فرمان امام و شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر داد.

عضو کمیسیون قضایی مجلس: چنان برخوردی با روحانی می‌کنیم که رؤسای جمهور بعدی هوس قلدری نکنند

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت که این کمیسیون پرونده‌های شکایت از حسن روحانی را تدوین و پیگیری می‌کند. این نماینده مجلس به اعتماد گفت: «شکایت‌ها از شخص رئیس دولت دوازدهم بعد از اتمام دوره مسئولیت در دولت پیگیری شده و شخص ایشان باید در ارتباط با موارد شکایت پاسخگو باشد.» پیش‌تر لعیا جنیدی، معاون حقوقی دولت گفته بود که پرونده‌های شکایت مجلس یازدهم از حسن روحانی، فاقد مستندات حقوقی و مغایر با قانون اساسی است. با این وجود حسن نوروزی می‌گوید «رویه و رفتار با رئیس دولت دوازدهم باید به شکلی باشد که روسای‌جمهور بعدی تصور نکنند هرکاری بخواهند می‌توانند انجام بدهند و رسیدگی نیز در کار نیست.» سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: «‌نمی‌شود افرادی با قلدری در مقابل قانون بایستند و کسی نیز در مقابل بی‌قانونی آنها ایستادگی نکند و شکایات به صورت صوری باقی بماند.»

معطلی ۸ ساعته ورزشکاران المپیکی ایران در فرودگاه توکیو

نخستین گروه از ورزشکاران ایرانی بعدازظهر یکشنبه ۲۷ تیرماه به توکیو رسیدند ولی برای خروج از فرودگاه با مشکل مواجه شدند. ایسنا نوشته است که این گروه برای طی مراحب ترخیص و انجام اقدامات اداری برای خروج از فرودگاه تا ۸ ساعت منتظر ماندند. این معطلی مختص به کاروان ایرانی نبود و ورزشکاران چند کشور دیگر هم با شرایط مشابهی مواجه شدند. در مورد دلیل طولانی‌شدن روند خروج از فرودگاه گفته شده است که هواپیمای چند کاروان ورزشی در فاصله نزدیک به هم به مقصد رسیده بودند و قبل از اینکه این کشورها به فرودگاه برسند، دو کاروان کشور دیگر در فرودگاه حضور داشتند که در میان آن ها تست کرونای دو نفر مثبت شده بود همین مسئله باعث افزایش سخت‌گیری ژاپنی‌ها شد. سپس انتقال ورزشکاران‌، چمدان‌ها و تجهیزات به دهکده ورزشکاران نیز حدود دو ساعت زمان برد چرا اتوبوس و کامیون‌های حمل چمدان و دیگر تجهیزات کافی نبود و این اتفاق باعث معطلی دیگری برای ورزشکاران شد. نخستین گروه از ورزکاران ایرانی شامل ۲۸ نفر بوده است. رقابت‌های المپیک توکیو زیر سایه کرونا و بدون تماشاگر از چهار روز دیگر آغاز می‌شود. براساس برنامه این بازی‌ها، نخستین ورزشکاران ایرانی از اول مرداد با قایقرانی (رویینگ) و تیرکمان با دیگر ورزشکاران رقابت می‌کنند.