ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ولادیمیر پوتین وارد تهران شد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر سه‌شنبه ۲۸ تیر/۱۹ ژوئیه برای شرکت در هفتمین نشست «سران روند آستانه» وارد تهران شد. طبق گزارش رسانه‌های رسمی ایران، او در فرودگاه مورد استقبال جواد اوجی، وزیر نفت ایران قرار گرفته است. این دومین سفر خارجی پوتین از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین است.

محمدعلی زحمتکش و حمید قندی، دو فعال صنفی معلمان با تودیع وثیقه آزاد شدند

کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از آزادی محمدعلی زحمتکش و حمید قندی، دو معلم زندانی خبر داد. طبق این گزارش محمد‌علی زحمتکش، بازرس انجمن صنفی معلمان فارس روز سه‌شنبه ۲۸ تیر در میان استقبال همکارانش از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد. او از ۲۴ اردیبهشت در زندان به‌سر می‌برد. نیروهای امنیتی این فعال صنفی را پس از تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان ۹۷ بازداشت کردند. اتهام او تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر جمهوری اسلامی است. این فعال حقوق معلمان ابتدا به دو سال حبس تعزیری، تبعید به ارسنجان و پرداخت جزای نقدی محکوم شده بود اما دادگاه تجدیدنظر حکم او را به هشت ماه حبس تعزیری کاهش داد. محمدعلی زحمتکش در زندان عادل آباد شیراز اعتصاب غذا کرده بود و پس از وعده مسئولان پرونده‌اش مبنی بر آزادی از زندان، به اعتصاب غذای خود پایان داد. حمید قندی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان اسلامشهر هم روز سه‌شنبه با قید وثیقه و در میان استقبال معلمان دیگر آزاد شد. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان با اعلام خبر آزادی این معلمان دربند خواهان «پایان‌دادن به روند پرونده‌سازی، و آزادی همه معلمان و ایجاد روند عقلایی و قانونی در تصمیم‌گیری‌های کشور» شده است. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ همزمان با آغاز دور تازه اعتراضات معلمان که با اعتصاب و اعتراض در بیش از ۲۰۰ شهر ایران همراه بود، دستکم ۲۰۰ معلم در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. بیشتر بازداشت‌شدگان پس از اتمام بازجویی به قید وثیقه آزاد شده‌اند اما محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، شعبان محمدی، مسعود نیکخواه، اسکندر لطفی، هیوا قریشی، کاوه محمدزاده، امید شاه محمدی، پرویز احسنی، محمد عالیشوندی و غلامرضا غلامی کندازی همچنان در زندان نگهداری می‌شوند. دستگاه امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی معلمان بازداشت شده را به دلیل دیدار با دو تن از اعضای سندیکا آموزشی و تحصیلی فرانسه به ارتباط با خارج از کشور به منظور براندازی نظام، متهم کرده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان این اتهام را «سناریوی امنیتی نخ‌نماشده» خوانده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد این شرکت و گازپروم روسیه تفاهم‌نامه‌ نفتی ۴۰ میلیارددلاری امضاء کرده‌اند

همزمان با انتشار اخبار سفر ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه به تهران و آغاز نشست سران روند آستانه، محسن خجسته‌ مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از امضای «بزرگترین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران» خبر داد. او سه‌شنبه ۲۸ تیر/۱۹ ژوئيه گفت: ‌ارزش تفاهم‌نامه‌ای که امروز بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شد حدود چند ده میلیارد دلار است. برپایه گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزارت نفت جمهوری اسلامی این رقم را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت در ادامه گفت که تفاهم‌نامه مذکور پس از «مذاکره فشرده» با شرکت‌های نفتی روسیه از جمله گازپروم امضا شده و سال گذشته در جریان این مذاکرات ایران دو قرارداد جدید با دو شرکت روسی و چهار تفاهم‌نامه برای نهایی‌کردن قراردادها امضا کرده است. او افزود ایران بلافاصله مذاکره برای نهایی کردن قرارداد ۴۰ میلیارددلاری را آغاز خواهد کرد اما اجرای قراردادهای نفتی ۴ تا ۷ سال طول می‌کشند. به گفته او میدان‌های نفتی منصوری، آب تیمور، کرنج، چنگوله و آذر از جمله میدان‌های مورد توجه در این تفاهم‌نامه اند. صادرات و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران و به تبع آن درآمدهای حکومت جمهوری اسلامی از محل فروش نفت در سال‌های اخیر به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا کاهش چشمگیری داشته‌اند. شرکت نیمه دولتی گازپروم روسیه نیز در معرض تحریم‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین قرار دارد.

ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی به مرخصی استعلاجی اعزام شد

ناهید تقوی، زندانی دوتابعیتی ایرانی-آلمانی که در زندان اوین دوران حبس خود را سپری می‌کرد، به مرخصی استعلاجی فرستاده شد. مریم کلارن، دختر ناهید تقوی با انتشار عکسی در صفحه توییتر خود از اعزام مادرش به مرخصی درمانی خبر داده است. ناهید تقوی، زندانی سیاسی ۶۷ ساله که ۲۵ مهر ۱۳۹۹ به‌صورت خودسرانه در ایران بازداشت شده است، دچار مشکلات جدی سلامتی است و در اثر نگهداری طولانی مدت در سلول انفرادی، ماه‌هاست از گردن درد غیرقابل تحملی رنج می‌برد. به‌علاوه، او به سختی می‌تواند انگشتان دست چپ خود را باز و بسته کند. طبق گزارش‌ها شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱، او تحت آزمایش ام‌آر‌آی قرار گرفته و روز چهارشنبه، اول تیر، جراح ارتوپد، فتق‌های متعدد دیسک را تشخیص داده که به طور خطرناکی ریشه‌ها و مجاری عصبی را فشرده می‌کند. ناهید تقوی همچنین دچار سندرم تونل کارپال در دست چپ است که برای آن درمان کورتیزون و گچ گرفتن توصیه شده است. پزشک معالج گزارش مفصلی در این زمینه برای زندان نوشته بوده اما به‌رغم مراجعه ناهید تقوی به «مسئول بهداشت عمومی» زندان، آن‌ها به آزمایش ام‌آرآی و گزارش ارتوپد هیچ توجهی نکرده اند. ناهید تقوی، شامگاه جمعه ۲۵ مهر ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران هنگام بازداشت او خانه‌اش را تفتیش کردند و برخی از وسایل شخصی او از جمله لپ‌تاپ، تلفن همراه، گذرنامه‌ها و کتاب‌هایش را با خود بردند. او ۱۹۴ روز را در سلول انفرادی گذرانده و ۸۰ بار و در مجموع بیش از هزار ساعت بدون داشتن وکیل مورد بازجویی قرار گرفته است. این زندانی سیاسی علی‌رغم تابعیت آلمانی اش هیچ حمایت کنسولی دریافت نکرده است. ناهید تقوی سال گذشته به ۱۰ سال و هشت ماه زندان محکوم شد. او از آن زمان در بند زنان زندان اوین در تهران در حبس به‌سر می‌برد. این زندانی دوتابعیتی در ژوئیه ۲۰۲۱ در زندان به کووید-۱۹ مبتلا شد.

کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو می‌گوید روسیه منبع اصلی تامین غلات و نهاده‌های دامی ایران شده است

کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت تهران در حال آماده کردن مدارک لازم برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای است. او در ادامه این گفت‌وگو درباره واردات غلات و نهاده‌های دامی و روغن گفت: «ایران در گذشته مقدار قابل‌توجهی از غلاتی را که نیاز داشت، از کشورهای آمریکای جنوبی و دیگر کشورها دریافت می‌کرد که روسیه منبع ثانویه بود. از سال ۲۰۲۱، این رویه را تغییر دادیم و روسیه منبع اصلی تامین غلات و نهاده‌های دامی ایران شده است. ایران، در سال گذشته، بیش از ۸ میلیون تن غلات و نهاده‌های دامی از روسیه وارد کرده است.» جلالی درباره سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ایران گفت: «وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران برنامه دارد مبلغ ۱۴۵ میلیارد دلار طی ۴ تا ۸ سال بعدی در زمینه توسعه تولید و پالایش نفت سرمایه‌گذاری کند. بنابراین، ما از سرمایه‌گذاران خارجی، به ویژه از کشورهای دوستی مانند روسیه برای اجرای پروژه‌های مرتبط استقبال می‌کنیم.» به گفته جلالی، ایران همچنین از جذب سرمایه‌گذار و اجرای پروژه‌های مشترک با شرکت‌های روسی در زمینه صنایع پتروشیمی استقبال می‌کند.

قوه قضاییه اعلام کرد جعفر پناهی برای گذراندن حکم شش سال حبس به اوین معرفی شد، این حکم مربوط به سال ۱۳۸۹ است

مهدی کشت‌دار مدیرعامل خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه در توییتی نوشت: جعفر پناهی برای تحمل حکم پرونده سال ۸۹ خود به بازداشتگاه اوین معرفی شده است. کشت‌دار نوشته است که «حکم پناهی ۶ سال حبس است.» مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه سه‌شنبه ۲۸ تیر گفت: «طبق ملاحظه‌ای که نسبت به سوابق جعفر پناهی صورت گرفته است، در سال ۱۳۸۹ یک دادنامه برای ایشان صادر شده اتهامش اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بوده که ۵ سال حبس برای ایشان در نظر گرفته می‌شود و یک سال حبس هم برای تبلیغ علیه نظام در نظر گرفته شده است. بر اساس این دادنامه ایشان در ۲۰ تیر سال ۱۴۰۱ به بازداشتگاه اوین معرفی شده است.» جعفر پناهی از جمله ۳۰۰ سینماگر و فعال فرهنگی ایران است که با انتشار بیانیه‌ای بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل احمد، سینماگران امضاکننده بیانیه اعتراضی «تفنگت را زمین بگذار» را محکوم کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که جعفر پناهی همراه با گروهی از سینماگران برای پیگیری بازداشت این دو سینماگر به دادسرای زندان اوین مراجعه کرده بود، اما هنگام خروج از دادسرا بازداشت شده است. برخی منابع اعلام کردند علاوه بر پناهی، ناهید شیربیشه، مادر پویا بختیاری از قربانیان اعتراضات آبان ۹۸ و سعید دامور، برادر وحید دامور یکی دیگر از کشته شده‌های اعتراض‌های آن سال بازداشت شدند. همزمان «۱۵۰۰ تصویر» در توییتر اعلام کرد که که ماموران امنیتی در منطقه شهر قدس تهران، مادران پژمان قلی‌پور، نوید بهبودی و ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸ را بازداشت کردند.

در تهران مراسم رسمی استقبال از اردوغان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صبح سه‌شنبه ۲۸ تیر مراسم رسمی استقبال از رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه با حضور ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ و رئیس دولت سیزدهم) در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد برگزار شد. اردوغان به دعوت رسمی و در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورش، شب گذشته وارد تهران شد. دیدار و گفت‌وگو با رئیسی، حضور در هفتمین نشست سران روند آستانه و حضور در یک نشست خبری از برنامه‌های دیدار رسمی اردوغان از ایران است. نشست قبلی آستانه در روزهای۲۴ تا ۲۶خرداد سال جاری با حضور معاونان وزارت امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه در قزاقستان برگزار شد که حاصل آن یک بیانیه ۱۹ بندی درباره ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه و لزوم مقابله با تروریسم در این کشور بود. اردوغان قصد دارد با حمله نظامی به شمال سوریه یک منطقه امنیتی به عمق ۳۰ کیلومتر در خاک سوریه ایجاد کند. این یکی از موارد اختلاف تهران و آنکاراست.