ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احمد جنتی با ۹۷ سال سن باز هم دبیر شورای نگهبان شد

هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در جلسه چهارشنبه ۲۸ تیر شورای نگهبان، انتخابات هیأت ‌رئیسه این شورا برگزار شد که در این جلسه دبیر و اعضای هیأت‌ رئیسه با رأی اعضای این شورا برای یک سال دیگر ابقا شدند. براین اساس آیت‌الله احمد جنتی به‌عنوان دبیر، سیامک ره‌پیک به‌عنوان قائم‌مقام دبیر و هادی طحان‌نظیف به‌عنوان سخنگوی شورای نگهبان در سمت‌های خود باقی ماندند. انتخابات هیأت‌رئیسه این شورا هر ساله برگزار و طی آن هیأت ‌رئیسه جدید برای فعالیت یک ساله انتخاب می‌شوند. جنتی که ۱۳۰۵ به دنیا آمده و از اسفند ۱۳۵۸ عضو شورای نگهبان است، در سخنانی گفت: «در همه دوره‌ها تلاش اعضای شورای نگهبان این بوده که وظایف قانونی خود را به‌ نحو احسن انجام دهند.»

سه فعال کارگری در سنندج به زندان محکوم شدند

به‌گزارش «کردپا»، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی چهارشنبه ۲۸ تیر سه فعال کارگری این شهر به نام‌های اقبال پیشکاری، عبدالله خیرآبادی و اقبال شعبانی را به حبس محکوم کرد. براساس احکام صادره، اقبال شعبانی به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون» به دو سال و شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد. اقبال پیشکاری نیز به همین اتهام به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم به مدت دو سال به حالت تعلیق درآمد. اتهام عبدالله خیرآبادی نیز «عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون» اعلام شد که به ۲۰ ماه زندان تعزیری محکوم شد و به مدت دو سال و نیم به حالت تعلیق درآمد. اقبال پیشکاری و عبدالله خیرآبادی ۲۷ اردیبهشت‌ سال جاری به‌همراه جمعی از فعالان کارگری برای گرامی‌داشت یاد هومن عبداللهی، از کشته‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» به منزل پدری او رفته بودند که نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی با یورش به خانه و با توسل به خشونت آن‌ها را بازداشت و به زندان اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده بودند. عبدالله خیرآبادی ۱۶ خرداد و اقبال پیشکاری ۲۴ خرداد با سپردن وثیقه به‌صورت موقت از زندان سنندج آزاد شدند. نیروهای امنیتی اقبال شعبانی را ۲۹ اردیبهشت بازداشت کردند. او ۹ خرداد پس از اتمام دوران بازجویی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج به زندان این شهر منتقل شده بود و ۱۰ خرداد با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت از زندان سنندج آزاد شد. شعبانی در سال‌های گذشته نیز چند بار بازداشت شده بود.

رهبر گروه واگنر از نیروهای خود در بلاروس بازدید کرد

روز چهارشنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه ویدئویی در شبکه‌های تلگرام منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد یوگنی پریگوژین، رهبر گروه مزدور واگنر از جنگجویان خود در بلاروس بازدید می‌کند. به‌گزارش الجزیره، در این ویدئو شنیده می‌شود که پریگوژین به نیروهای خود می‌گوید آموزش آن‌ها به سربازان بلاروس ارتش این کشور را به دومین ارتش برتر جهان تبدیل می‌کند. همچنین شنیده می‌شود که پریگوژین می‌گوید سربازانش برای مدتی در بلاروس خواهند ماند. یوگنی پریگوژین همچنین آن‌چه را که در خط مقدم جبهه اوکراین رخ می‌دهد «ننگ» خواند و گفت گروه واگنر نباید در آن شرکت کند.

ترکیه و عربستان سعودی بر پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و همکاری با آژانس اتمی تأکید کردند

به‌گزارش الجزیره، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، چهارشنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه در پایان دیدار خود با انتشار بیانیه مشترکی بر اهمیت پایبندی ایران به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کردند. آن‌ها همچنین ثبات در بازار انرژی را مسئله‌ مهمی خواندند و خواهان پایان دادن به جنگ در اوکراین از طریق مذاکره براساس قوانین بین‌المللی شدند. در این بیانیه همچنین بر اهمیت توافق‌نامه صادرات غلات میان روسیه و اوکراین برای ارتقای امنیت غذایی و تضمین ثبات قیمت‌ها در جهان تأکید شده، از مذاکرات برای حل مناقشه‌های سودان و یمن پشتیبانی شده و حملات اسرائیل به فلسطینی‌ها محکوم شده است. در جریان دیدار اردوغان از عربستان سعودی دو کشور ۹ توافق‌نامه در زمینه املاک و مستغلات، تکنولوژی و سرمایه انسانی امضا کردند و چندین توافق‌نامه نیز در زمینه‌های انرژی، صنایع دفاعی و پژوهش، و رسانه امضا شد. عربستان دو قرارداد نیز با شرکت بایکار ترکیه، سازنده پهپاد امضا کرد.

در ادامه سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری، پانزده واحد صنفی را در اسلامشهر پلمب کردند

فرمانده انتظامی شهرستان اسلامشهر سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ از پلمب ۱۵ واحد صنفی در این شهرستان در راستای اجرای طرح «برخورد با بی حجابی» خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، فرمانده انتظامی اسلامشهر با بیان این‌که پلمب این مراکز کسب در پی اجرای طرح موسوم به «ناظر ۲» صورت گرفته است، افزود که نیروی انتظامی برای ۲۴ واحد صنفی نیز اخطار پلمپ صادر کرده است. او بدون اشاره به بازه زمانی مشخصی گفت که در راستای طرح برخورد با «بی حجابی» - که در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی نامی است که به سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری داده می‌شود - از ۳۳ واحد صنفی این شهرستان نیز تعهد کتبی گرفته‌اند و همچنین عوامل پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، به ۴۱ واحد صنفی نیز «تذکر لسانی» داده‌اند. پیشتر احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی از اجرای طرح «برخورد با بی حجابی» از روز شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ خبر داده بود. رادان توقیف خودرو، پلمب واحد صنفی و معرفی شهروندان به محاکم قضایی را از جمله مواردی عنوان کرده بود که در برخورد با عدم رعایت حجاب اجباری اجرا خواهد شد. در پی اعتراضات سراسری ۱۴۰۱، جمهوری اسلامی طرح‌ها و سیاست‌های گوناگونی برای سرکوب حق پوشش اختیاری اتخاذ کرده که از جمله آن‌ها مجازات و پلمب کسب‌وکارهایی است که صاحبان یا مشتریانشان حجاب تحمیلی را رعایت نمی‌کنند.

چهار جوان معترضی را که در مقابل هیئت قمر بنی‌هاشم تهران با حجاب اجباری مخالفت کرده بودند بازداشت کردند

به‌تازگی تصاویری از سه جوان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که در مقابل هیئت قمر بنی‌هاشم در منطقه شش تهران با پوشش اختیاری ظاهر شده و به این طریق علیه حجاب اجباری در مقابل یک مکان مذهبی اعتراض کرده بودند. «همشهری آنلاین» چهارشنبه ۲۸ تیر خبر داد که مأموران پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ این سه جوان را که دو زن و یک مرد بودند به‌همراه یک نفر دیگر که با آن‌ها همکاری می‌کرده شناسایی و دستگیر کرده‌اند. «همشهری آنلاین» اعتراض آن‌ها را «کشف حجاب و برهنه‌نمایی» نامیده و به اتهامات یکی از آن‌ها اتهام موادمخدر نیز افزوده است. جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن با تأکید بر تبعیض جنسیتی فاحش علیه زنان در ایران چنین وانمود می‌کنند که مخالفان حجاب اجباری بزهکار و یا حتی دچار مشکلات روحی و روانی‌اند.

ادامه احکام توهین‌آمیز قضایی علیه هنرمندان مخالف حجاب اجباری: دو سال حبس تعزیری و هر هفته مراجعه به روان‌شناس، حکم صادرشده برای افسانه بایگان

مهدی کوهیان، تهیه‌کننده و حقوقدان، از اعضای کمیته پیگیری وضعیت بازیگران و هنرمندان بازداشتی در خانه سینما چهارشنبه ۲۸ تیر در توئیتی از صدور احکام توهین‌آمیز شعبه ۱۰۸۸ دادگاه کیفری دو علیه افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون به‌دلیل پوشش اختیاری و استفاده از کلاه خبر داد. مهدی کوهیان محکومیت‌های افسانه بایگان را چنین عنوان کرد: دو سال حبس تعزیری که به مدت پنج سال تعلیق شده است؛ هر هفته یک بار مراجعه به مراکز رسمی مشاوره و روان‌شناسی برای درمان (بیماری روحی شخصیت ضد خانواده) و ارائه گواهی سلامت خود در پایان دوره درمان؛ مطالعه کتاب و خلاصه‌سازی دست‌نوشت آن ظرف مهلت دو ماه؛ دو سال ممنوعیت خروج از کشور؛ ممنوعیت دو ساله استفاده مستقیم یا باواسطه فضای مجازی (با از دسترس خارج نمودن سیم‌کارت‌ها و خطوط تلفن همراه و ثابت و گوشی‌های مورد استفاده متهم متعلق به او یا سایرین). مهدی کوهیان با بیان اینکه از نوشتن این احکام «شرم» دارد، افزوده است: «در رأی محکومیت صادره برای خانم افسانه بایگان علاوه بر توهین، افترا و تحقیر ایشان، به مسئولان فرهنگی، سینمایی و تلویزیون به شکل تلویحی خانه سینما توهین مستقیم کرده است.» روز گذشته لیلا بلوکات، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایران نیز به دلیل پوشش اختیاری به احکام مشابهی محکوم شده بود.

ترامپ: می‌توانم ظرف ۲۴ ساعت جنگ اوکراین و روسیه را خاتمه دهم

دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا می‌گوید که می‌تواند روسیه و اوکراین را متقاعد به صلح کند. ترامپ در گفت‌وگویی با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت ظرف ۲۴ ساعت پس از بازگشت به کاخ سفید می‌تواند صلح را در اوکراین برقرار کند و به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین خواهد گفت که [با پوتین] توافق کند. رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا گفت روابط خوبی هم با زلنسکی و هم با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دارد. او گفت: «همان‌طور که می‌دانید من زلنسکی را خوب می‌شناسم؛ من پوتین را هم خیلی خوب می‌شناسم، حتی بهتر [اززلسنکی]. من روابط خوبی، خیلی خوبی با هر دو آنها دارم. من به زلنسکی چیز بیشتری نخواهم گفت. باید توافق کنی. به پوتین خواهم گفت که اگر توافق نکنی ما به اوکراین اگر لازم باشد، بیش از پیش خواهیم داد. من ظرف یک روز توافق را برقرار می‌کنم. یک روز.» ترامپ گفت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا توانایی توافق و معامله کردن با رهبران جهان را ندارد.

کره شمالی دو موشک بالستیک دیگر پرتاب کرد

خبرگزاری کیودو ژاپن به‌نقل از گارد ساحلی این کشور اعلام کرد که کره شمالی یک موشک بالستیک پرتاب کرده است. پس از اعلام این خبر شبکه رسانه‌ای ان‌اچ‌کی ژاپن نیز به‌نقل از گارد ساحلی ژاپن نوشت «کره شمالی دو موشک بالستیک پرتاب کرده است» و این موشک‌ها «به احتمال فراوان پشت مرزهای منطقه ویژه اقتصادی کشور فرود آمده‌اند». ستاد کل ارتش کره جنوبی نیز شلیک دو موشک بالستیک از سوی کره شمالی را تأیید کرد و گفت موشک‌ها در جهت دریا بین شبه‌جزیره کره و ژاپن پرواز کردند. کره شمالی هفته گذشته نوع جدیدی از موشک دوربرد با پیشرانه سوخت جامد را آزمایش کرد. به دلیل آزمایش‌های تسلیحاتی متعدد تنش‌ها در شبه‌جزیره کره نیز در سال جاری دیگر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل، رژیم پیونگ‌یانگ از پرتاب موشک‌های بالستیک با هر بردی منع شده است. نگرانی آن است که این موشک‌ها می‌توانند به کلاهک‌های هسته‌ای مجهز شوند.

بی‌اطلاعی از وضعیت دو شهروند بازداشت‌شده اهل ایلام

در هفته گذشته نیروهای امنیتی دو شهروند اهل استان ایلام را بازداشت کرده‌اند و تاکنونی اطلاعی از وضعیت این دو در دست نیست. روز یکشنبه ۲۵ تیر، نیروهای امنیتی میلاد مرشدی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. مرشدی ۲۸ ساله و اهل بخش کارزان از توابع شهرستان سیروان در استان ایلام است. به گزارش آژانس خبری کردستان (کردپا)، این بازداشت بدون ارائه حکم قضایی از سوی نیروهای امنیتی صورت گرفته است. همچنین روز پنج‌شنبه پیش از آن، ۲۲ تیر، یک شهروند کُرد به نام شهریار فریادیان، ۲۷ ساله اهل شهر سرابله در استان ایلام بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شد. نیروهای امنیتی او را نیز به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. این دو شهروند در آبان ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری موسوم به قیام ژینا نیز بازداشت و سپس با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بودند. تا لحظه انتشار این خبر، از اتهامات و محل نگهداری این دو شهروند اطلاعی در دسترس نیست.

حمله هوایی اسرائیل به دمشق دو زخمی بر جای گذاشت

رسانه‌ دولتی سوریه از اصابت موشک‌‌هایی به دمشق خبر داده‌اند. این موشک‌ها از بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است شلیک شده و بر اساس گزارش سانا دفاع هوایی سوریه برخی از آن‌ها را سرنگون کرده است. در جریان این حمله دو سرباز سوری زخمی شده‌اند. به گزارش سانا، رسانه دولتی سوریه، این حمله‌ اوایل وقت چهارشنبه ۲۸ تیر / ۱۹ ژوئیه صورت گرفت. دیدبان حقوق بشر سوریه که موارد نقض حقوق بشر در جنگ سوریه را ثبت می‌کند، می گوید که از ابتدای سال تاکنون این بیستمین باری است که اسرائیل سوریه را هدف حمله قرار می‌دهد.