ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیرکل مطبوعات #وزارت_ارشاد: به خاطر صرفه‌جویی، #نمایشگاه_مطبوعات امسال احتمالاً برگزار نمی‌شود

محمدرضا دربندی، مدیرکل مطبوعات #وزارت_فرهنگ_و_ارشاد اسلامی یکشنبه ۲۸ مرداد به خبرگزاری «مهر» گفت که #نمایشگاه_مطبوعات شاید در سال جاری برگزار نشود. دربندی دلایل آن را هزینه بالای برگزاری نمایشگاه و صرفه‌جویی دولت در شرایط کنونی و بی‌پولی رسانه‌ها برای حضور در نمایشگاه و غرفه‌بندی دانست. بحران اقتصادی به دلیل تنش‌ها با آمریکا دامن مطبوعات ایران را نیز گرفته است. علاوه بر احتکار و گرانی کاغذ، میزان آگهی‌های تجاری روزنامه‌های خصوصی هم به دلیل بحران اقتصادی به طرز چشمگیری کاهش یافته و به همین سبب روزنامه‌ها در خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند. قیمت کاغد روزنامه در یک ماه گذشته دست‌کم ۵۰ درصد افزایش یافته است.

دومین روز #اعتصاب #نیشکرهفت‌تپه: اقدام به #خودسوزی #کارگران_اخراجی، بازداشت پنج #کارگر

همزمان با دومین روز #اعتصاب #کارگران #نیشکر_هفت‌تپه پلیس یگان ویژه #شوش پنج تن از کارگران معترض که اقدام به خودسوزی کرده بودند را #بازداشت کرد. منابع خبری گزارش کردند برای کارگران بازداشت شده پرونده قضایی با اتهام «اخلال در نظم اجتماعی» تشکیل و به صورت آزاد موقت شده‌اند. اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش کرد:همزمان با دومین روز اعتصاب کارگران تعدادی از #کارگران_اخراجی کارخانه خوراک دام که در ۲۸ تیر ماه سالجاری همراه با حدود ۳۰ تن دیگر اخراج شده بودند، به این واحد تولیدی مراجعه و خواستار بازگشت به کار شدند. این خواسته منجر به درگیری لفظی میان کارگران اخراجی و مدیر مجتمع – غفاری- شده و به دنبال آن کارگران اخراجی با ریختن بنزین بر روی خود اقدام به #خودسوزی می‌کنند. این گزارش می‎افزاید: کارگران مانع از خودسوزی همکاران خود شدند و در حالیکه مشغول درمان آنها بودند، یگان‌های ویژه پلیس به درخواست غفاری مدیر مجتمع با گاز اشک‌آور و باتوم به کارگران حمله و پنج تن از آنان به نام‌های کریم آل‌کثیر، علی آل‌کثیر، یحیی سعدی، حمزه آل‌کثیر و فارس سعدی را دستگیر کرد. این کارگران چند ساعت بعد به صورت موقت و با سپردن قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

#ظریف: #گروه_اقدام_ایران در وزارت خارجه آمریکا در «رویای» تکرار #کودتای_۲۸_مرداد است

#محمدجواد_ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی توئیتری به مناسبت سالگرد #کودتای_۲۸_مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت #محمد_مصدق، واشنگتن را به پروراندن رویای سرنگونی جمهوری اسلامی متهم کرد. ظریف در این توئیت نوشت: «۶۵ سال پیش ایالات متحده دولت دموکراتیک منتخب مردم دکتر مصدق را سرنگون کرد ... حالا یک گروه اقدام رویای مشابهی را از طریق فشار، اطلاعات کاذب و عوام‌فریبی در سر می‌پروراند». مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۶ اوت /۲۵ مرداد اعلام کرد که «#گروه_اقدام_ایران» به ریاست برایان هوک برای هماهنگ‌کردن اقدامات واشنگتن علیه تهران تشکیل شده است. تأسیس چنین نهادی همزمان با آغاز دور نخست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که نطام مالی و بانکی جمهوری اسلامی را نشانه رفته دور از انتظار نبود. از ۱۳ آبان به بعد نفت ایران هم تحریم خواهد شد. وقتی برایان هوک پنج‌شنبه درباره این گروه سخنرانی کرد، از او پرسیده شد: «آیا گروه اقدام ایران شباهتی به پروژه آینده عراق ندارد (که پیش از جنگ ۲۰۰۳ تشکیل شده بود)؟ ... اعلام تشکیل این گروه همزمان با سالگرد کودتای ۱۹۵۳ در ایران است و به این گمانه‌زنی دامن زده که این گروه برای نظارت بر تغییر رژیم (#رژیم_چینج) در ایران است.» هوک پاسخ داد که واشنگتن به «تغییر رفتار رژیم ایران قویاً متعهد است» و هر گونه ارتباطی با کودتا و جنگ عراق را رد کرد. در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای (#برجام) خارج شده، اتحادیه اروپا، روسیه و چین، دیگر امضاکنندگان آن خواهان حفظ برجام هستند. ظریف اما یکشنبه با تکرار مواضع پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی گفت «اروپا هنوز آماده هزینه‌کردن [برای حفظ برجام] نیست».

#اعتراضات: #معلمان_خرید_خدمات در #اعتراض به #تبعیض و #معوقات_مزدی مقابل #مجلس #تجمع کردند

شماری از #معلمان خرید خدمتی برای چندمین بار مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. این معلمان که به صورت پیمانی و از طریق شرکت‌های تامین نیروی انسانی با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، از هفت سال پیش خواستار تعیین وضعیت خود شده‌اند. معلمان معترض در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی گفته‌اند که چهار ماه دستمزد دریافت نکرده‌‌اند. این معلمان همچنین از مزایای چون سختی کار و فوق‌العاده شغلی محروم هستند. خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا،به نقل از معترضان گزارش کرده است: «قانون کار یکسان-مزد یکسان که یکی از مولفه‌های اصلی عدالت شغلی‌ست، برای معلمان خرید خدمتی اجرایی نمی‌شود و دستمزد این معلمان بسیار کمتر از معلمان رسمی است و از خدمات بیمه‌ای کامل برخوردار نیستند.» #معلمان_خرید_خدمتی از مجلس خواسته‌اند «برای تعین تکلیف آنان کاری انجام دهد». فروردین امسال نیز معلمان خرید خدمتی در شهرهای مختلف ایران #تجمع اعتراضی برگزار کردند. مسئولان وزارت آموزش و پرورش که پیشتر حل مشکلات استخدامی این گروه از معلمان را وعده کرده بودند، به رغم کاهش تعداد معلمان حاضر به استخدام معلمان خرید خدمتی نیستند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گزارش کرد: خروج #دلار از ایران برای خرید #خانه در کشورهای دیگر افزایش یافته است

شمار ایرانیانی که در دیگر کشورها ملک می‌خرند، افزایش یافته است. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بدون انتشار جزئیات بیشتر، در گزارشی این وضعیت را «نگران کننده» خوانده و از زبان کارشناسان حقوقی به خریداران واحدهای ملکی در ترکیه و گرجستان هشدار داده که «خرید ملک به معنای دریافت اقامت نیست». در این گزارش آمده است: برخی از مشاوران املاک در ایران به صورت «غیرقانونی» اقدام به «تبلیغ» و «خرید و فروش ملک در خارج از ایران» می‌کنند. رضا مسرور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری انزلی هم در پیوند با این موضوع گفته: « شمار املاک خریداری شده در کشورهای همسایه از سوی برخی هموطنان در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵، ۲ برابر شده است.» مرکز آمار ترکیه نیز چندی پیش اعلام کرد: «ایرانی‌ها از آغاز سال ۲۰۱۸ سه برابر مدت مشابه یکسال قبل در این کشور خانه خریده‌اند و پس از شهروندان عربستان و عراق در رتبه سوم خرید ملک در ترکیه قرار دارند.» منابع ایرانی تعداد واحدهای مسکونی خریداری شده توسط ایرانیان در ترکیه را بیش از یک‌هزار واحد مسکونی گزارش کردند. خرید ملک در خارج از ایران پس از #بحران_ارزی شدت گرفته است. مقام‌های دولتی ایران این وضعیت را موجب «#خروج_سرمایه ارزی» توصیف کرده و خواستار جلوگیری از آن شده‌اند. کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم از اتحادیه مشاوران املاک، وزارت راه و شهرسازی و وزارت اطلاعات خواسته «با ورود برخی بنگاه های معاملاتی به حوزه خرید و فروش ملک در خارج از کشور برخورد کنند».

جماران: افزایش قیمت #سکه_طلا پس از اعلام وصول طرح ممنوعیت واگذاری سکه در #مجلس

احمد امیرآبادی، عضو هیأت رئیسه #مجلس شورای اسلامی در پایان نشست علنی یکشنبه ۲۸ مرداد از اعلام وصول طرح ممنوعیت واگذاری #سکه بهار آزادی خبر داد. جزئیات بیشتری از این طرح منتشر نشده اما وب‌سایت خبری «جماران» گزارش داده است که پس از اعلام وصول این طرح، قیمت سکه بهار آزادی ۵۰ هزار تومان گران‌تر شد. این وب‌سایت مدعی است که قیمت سکه در روزهای اخیر روندی کاهشی را طی می‌کرد اما با خبر اعلام وصول عدم واگذاری در مجلس گران شده است. جماران می‌پرسد: «بایستی دید طرح مذکور با چه دلیلی امروز هم زمان با پیش فروش سکه از سوی بانک ها مطرح شده است». در هفته‌های اخیر، به ویژه پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای با ایران (#برجام)، اقتصاد ایران دچار بحران شد و قیمت ارز و سکه طلا افزایش چشم‌گیری یافت. مقام‌های ایرانی تلاش‌هایی برای کنترل قیمت انجام دادند، از جمله برخورد قضائی با به گفته آنها «اخلال‌گران اقتصادی». حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران سه‌شنبه از احضار ۸۵۰ تن در ارتباط با معاملات ارز و سکه به پلیس آگاهی خبر داد. کامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی ایران نیز هفتم مرداد از تحویل فهرست ۵۰ خریدار اول سکه طلا به سازمان مالیاتی خبر داد. پیش از آن مقام‌های قضائی از دستگیری حمید مظلومین، معروف به #سلطان_سکه خبر داده بودند. مظلومین همان کسی است که به گفته فرمانده پلیس تهران در حراج سکه بانک مرکزی دو تن سکه طلا، یعنی حدود ۲۶۰ هزار قطعه سکه خریداری کرد.

مذاکرات بی‌حاصل #مرکل و #پوتین: ایران، سوریه و اوکراین از موضوعات اصلی بودند

#ولادیمیر_پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و #آنگلا_مرکل، صدراعظم آلمان شنبه ۱۸ اوت / ۲۷ مرداد در کاخ مسبرگ در ۶۵ کیلومتری برلین با یکدیگر دیدار کردند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، موضوعات اصلی در مذاکرات بین این دو جنگ سوریه، بحران اوکراین، تحریم‌های ایران و توافق هسته‌ای (#برجام) و نیز خط لوله گاز روسیه به آلمان (نرد استریم ۲) بود. رویترز این مذاکرات را «بی‌حاصل» توصیف کرده و کاخ کرملین گفته دو طرف به توافق جدیدی دست پیدا نکرده‌اند. روابط برلین و مسکو پس از ضمیمه‌کردن کریمه اوکراین به روسیه در ۲۰۱۴ تیره شد. این تنش هنوز پاربرجاست. پوتین در این دیدار درباره سوریه گفت که برای بازسازی این کشور پس از جنگ هفت‌ساله، باید کمک مالی به دمشق داد تا پناهندگان سوری بتوانند به کشورشان بازگردند. مرکل نیز اعلام کرد که هر دو کشور برای حل مسئله سوریه و بحران اوکراین مسئولند. او خواستار جلوگیری از تکرار فاجعه انسانی در ادلب، آخرین استان تحت کنترل شورشیان سوری شد. بشار اسد، رئیس دولت دمشق قصد دارد ادلب را از شورشیان بازپس بگیرد. جزئیات مذاکرات این دو درباره ایران منتشر نشده است. هر دو کشور خواهان حفظ برجام پس از خروج ایالات متحده از این توافق هستند.

معاون #وزارت_ورزش: سال گذشته ۲۱۲ نوجوان زیر ۱۷ سال اقدام به #خودکشی کردند

محمدمهدی تندگویان، معاون ساماندهی امور جوانان #وزارت_ورزش یکشنبه ۲۸ مرداد به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت که سال گذشته، چهار هزار و ۹۹۲ تن در ایران «اقدام به #خودکشی» کرده‌اند. به گفته او، منبع این آمار نیروی انتظامی و بررسی‌های وزارت ورزش است. بر اساس آمار ارائه‌شده، استان تهران بیشترین و استان یزد کمترین شمار خودکشی را شاهد بوده‌اند. به لحاظ سنی، بیشترین شمار خودکشی در افراد بین ۲۵ تا ۳۴ سال و نیز افراد مسن‌تر از ۳۵ سال ثبت شده است. هرچند ۲۱۲ نوجوان زیر ۱۷ سال نیز ۱۳۹۶ اقدام به خودکشی کرده‌اند. به لحاظ جنسیتی نیز دو سوم کل خودکشی‌ها در میان زنان و یک‌سوم در میان مردان بوده است. ممنوعیت دینی و تعصب‌های اجتماعی باعث شده است که آمارهای گوناگونی از خودکشی در ایران منتشر شوند. تندگویان شنبه ۲۷ مرداد در گفت‌و‌گو با ایلنا مدعی شده بود که استان‌های لرستان و کهگیلویه و بویراحمد به دلیل بیکاری بالا بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند. کانال خبری «اتحادیه آزاد کارگران» نیز یکشنبه از خودکشی یک نوجوان پسر ۱۳ ساله در سردشت خبر داد. بر اساس این گزارش، زکریای ۱۳ ساله ۲۷ مرداد جان خود را گرفته است.