نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ترکیه سه شهردار کرد در بخش جنوب شرقی کشور را برکنار کرد

ترکیه دوشنبه ۱۸ مرداد/ ۱۹ اوت شهرداران سه شهر را که از حزب طرفدار کردها بودند، با مقام‌های دولتی جایگزین کرد. ترکیه همچنین بیش از ۴۰۰ نفر مظنون به ارتباط با گروه‌های شبه نظامی را بازداشت کرده است. وزیر کشور ترکیه گفت این اقدام ممکن است بر تنش‎ها در مناطق عمدتا کردنشین در جنوب شرقی این کشور بیفزاید. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در آستانه انتخابات محلی که مارس/ فروردین سال جاری در سراسر کشور برگزار شد، در زمینه ارتباط مقام های انتخابی با حزب کارگران کردستان (پ ک ک)هشدار داده بود. سه شهر ماردین، دیاربکر و وان در منطقه عمدتاً کردنشین در جنوب شرقی ترکیه واقع شده‌اند. بر اساس بیانیه وزارت کشور ترکیه، شهرداران این سه شهر به جرایم متعددی از جمله عضویت در یک سازمان تروریستی و نشر پروپاگاندای گروه تروریستی متهم شده‌اند. پلیس مقر شهرداری در دیاربکر را با موانع آهنی مسدود کرده و پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان حضور دارند.

محمد تقی فلاحی، #دبیرکل_کانون_صنفی_معلمان_تهران به حبس و شلاق محکوم شد

محمد تقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران به اتهام شرکت در تجمع ۱۲ اردیبهشت معلمان به ۸ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شد. حسین تاج وکیل محمد تقی فلاحی یکشنبه ۲۷ مرداد در صفحه توییتر خود با اعلام این خبر نوشت: «امروز حکم محمدتقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان نیز، نسبت به اتهام اخلال در نظم به وی ابلاغ شد. ۸ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق که اجرای تمام مجازات به مدت سه سال تعلیق شد.» روز ۱۲ اردیبهشت به مناسبت روز معلم معلمان شاغل و بازنشسته در چند شهر تجمع کردند. تجمع تهران مقابل مجلس برگزار شد که طی آن چند تن از معلمان بازداشت شدند. محمد تقی فلاحی به زندان بزرگ تهران منتقل و شش روز بعد با تودیع قرار آزاد شده بود.

#عباس_واحدیان_شاهرودی، یکی دیگر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ نفر» بازداشت شد

به گزارش خبرگزاری هرانا ساعت ۱۰ شامگاه ۲۷ مرداد، هشت مأمور امنیتی به منزل عباس واحدیان شاهرودی در مشهد یورش برده، این فعال مدنی و دخترش را کتک زدند و سپس او را بازداشت کردند. عباس واحدیان شاهرودی از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر با درخواست استعفای خامنه‌ای است. یکشنبه هفته گذشته (۲۰ مرداد) شش تن از امضاکنندگان این بیانیه مقابل ساختمان دادگستری مشهد بازداشت شدند. امضاکنندگان این بیانیه که ۲۲ خرداد سال جاری منتشر شد، نوشته بودند در ایران «نه از جمهوریت خبری است و نه از آزادی.» به نوشته این فعالان مدنی-‌سیاسی چانه‌زنی فعالان مدنی «بدون استعفای سید علی خامنه‌ای و تغییر قانون اساسی – خاصه اصل ۱۷۷ –» راه به جایی نمی‌برد. امضاکنندگان این بیانیه از فعالان و اندیشمندان دلسوز ایران خواسته‌اند با کنار گذاشتن تمایلات مصلحت‌جویانه به میدان بیایند و با درخواست تغییر قانون اساسی و استعفای رهبری پیشقراول یک حرکت ملی باشند. عباس واحدیان شاهرودی اخیرا از دادگاه احضاریه دریافت کرده بود.

سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران: واگذاری #بندر_چابهار به #روسیه شایعه‌ای بیش نیست

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه ۲۸ مرداد در یک نشست خبری در تهران واگذاری بندر چابهار به روسیه را تکذیب کرد. پیش از این روزنامه انگلیسی‌زبان «عرب ویکلی» نوشته بود «گزارش‌های تأییدنشده نشان می‌دهد روسیه طبق قرارداد دوجانبه‌ای که با ایران دارد، می‌خواهد از بندر بوشهر و بندر چابهار ایران به عنوان پایگاه‌های نظامی برای کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های هسته‌ای استفاده کند.» سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: « ایران به حاکمیت و تمامیت ارضی خود احترام می‌گذارد. در چارچوب همکاری‌های دوجانبه مانند مانور نظامی، طبیعی است از امکانات و تسهیلات همدیگر استفاده کنیم. اما خبر واگذاری صحت ندارد و مغرضانه است.» علیم یارمحمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس نیز روز گذشته (یکشنبه ۲۷ مرداد) با تکذیب خروج هند از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار و واگذاری آن به روسیه گفت: «موضوع خروج هند از سرمایه‌گذاری در بندر چابهار کذب و شایعه است و قطعاً دو طرف به تعهدات خود در این عرصه عمل خواهند کرد.»

سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران: توقیف مجدد #نفتکش_آدریان تهدید کشتیرانی‌ آزاد است، به آمریکا هشدار داده‌ایم

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح دوشنبه ۲۸ مرداد در یک نشست خبری در تهران با اشاره به حرکت نفتکش حامل نفت خام ایران از جبل‌الطارق و احتمال توقیف مجدد آن توسط آمریکا گفت: «اگر این اقدام انجام شود یا حتی بیان شود، این مسئله یک نوع تهدید کشتیرانی آزاد است. ایران از طریق مجاری رسمی که داشته و به ویژه سفارت سوئیس، هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی داده تا این اقدام اشتباه را انجام ندهند چرا که با عواقب بدی روبه‌رو می‌شوند.» به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نفتکش حامل نفت‌خام ایران که تا پیش از این گریس ۱ نام داشت و به حکم عالی دادگاه جبل‌الطارق توقیف و سپس برخلاف میل آمریکا رفع توقیف شد، شامگاه یکشنبه ۲۷ مرداد با سرعت پایین سواحل جبل‌الطارق را به سمت مقصد نامعلومی ترک کرد. بلومبرگ گزارش داد که «آدریان دریا» با بیش از دو میلیون بشکه نفت خام به سمت بندر کلاماتا در یونان در حرکت است.

نفتکش حامل نفت خام ایران با سرعت پایین #جبل‌الطارق را به مقصد نامعلومی ترک کرد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس نفتکش حامل نفت‌خام ایران که تا پیش از این گریس ۱ نام داشت و به حکم عالی دادگاه جبل‌الطارق توقیف و سپس برخلاف میل آمریکا رفع توقیف شد، شامگاه یکشنبه ۲۷ مرداد با سرعت پایین سواحل جبل‌الطارق را به سمت مقصد نامعلومی ترک کرد. این نفتکش اکنون «آدریان دریا» نام دارد. حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، با انتشار پیامی در توئیتر حرکت «آدریان دریا» را تأیید کرد: «در این لحظه تأیید می‌کنیم که سرانجام ۴۵ روز پس از توقف در آب‌های جبل‌الطارق، نفتکش حامل نفت ایران حرکت خود به مقصد آب‌های بین‌المللی را آغاز کرد.» وزارت دادگستری آمریکا از دادگاه عالی جبل‌الطارق خواسته بود با استماد به اسنادی که نشان می‌دهد کشتی حامل نفت خام ایران به سوریه است، آن را در توقیف نگه دارد. دادگاه عالی جبل‌الطارق اما پاسخ داده بود که قوانین اتحادیه اروپا در مورد سپاه پاسداران با قوانین آمریکا تفاوت دارد. وزارت خزانه‌داری آمریکا، سپاه پاسداران را در قهرست گروه‌های تروریستی طبقه‌بندی کرده است.

#مجلس شورای اسلامی طرح #تعطیلی_روزهای_پنج‌شنبه مراکز اداری و آموزشی ایران را تصویب کرد

سید میر حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا از تصویب طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه در همه استان‌های کشور به دلیل حمایت از نهاد خانواده در این کمیسیون خبر داد. بر اساس یک ماده واحده به موجب این مصوبه کلیه مراکز اداری و قضایی مراکز استان‌ها همانند تهران از تاریخ تصویب این قانون تعطیل‌اند. ساعت کار کارمندان دولت که ۴۴ ساعت در هفته است اما تغییر نمی‌کند. هماهنگی هرچه بیشتر نظام اجرایی و قضایی کشور و جلوگیری از هزینه‌های اداری و پیشگیری از آلودگی هوای شهرها به خصوص کلانشهرها، کاهش رفت و آمد، کاهش هزینه حمل‌ونقل و رفع مشکلات خانواده‌هایی که فرزندان آنها روزهای پنجشنبه در منزل‌اند، و همینطور کاهش مصرف انرژی در ادارات و نهادها از اهداف این مصوبه است.

#علی_مطهری: نه الزاماً خامنه‌ای که دفتر او در مدیریت #صدا_و_سیما دخالت می‌کند. صدا و سیما خصوصی شود

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی خواهان تغییر شیوه مدیریت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد. مطهری در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد گفت در حال حاضر مدیریت صدا و سیما به این شکل است که رهبر جمهوری اسلامی رئیس این سازمان را تعیین می‌کند و سپس «همه چیز بر محور یک فرد می‌گردد و از آن پس خامنه‌‌ای دیگر دخالتی در مدیریت صدا و سیما ندارد، بلکه دفتر رهبری در تولید محتوا دخالت می‌کند. در هر حال قوای «سه‌گانه هیچ نقشی در این زمینه ندارد.» به گفته مطهری حدود اختیارات شورای نظارت هم «استطاعی» است. یعنی اگر ملاحظه‌ای داشته باشد اطلاع می‌دهد، «رئیس صدا و سیما می‌تواند ترتیب اثر دهد یا ندهد.» علی مطهری چاره کار را در آن دانست که صدا و سیما خصوصی شود: « اگر تلویزیون خصوصی شود مقداری از دخالت‌ها کم شده و به سمت توجه به نیازهای مردم در این حوزه می رویم.»

#احمد_توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: خودمان را به کری هم زده باشیم، باید تاکنون صدای «هل من ناصر» مستاجران را شنیده باشیم

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌هایی به رئیسان قوا ، اعضای دولت، مجلس ،قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان ،ضمن هشدار نسبت به افزایش چشمگیر حاشیه‌نشینی در شهرها در آینده‌ای نزدیک با ارایه راهکارهایی خواستار تدابیر اساسی در زمینه مسکن و اجاره مسکن شد. توکلی نامه خود را با این جملات آغاز می‌کند: «ما جماعت مسئول حتی اگر خودمان را به کری هم زده باشیم باید تاکنون صدای «هل من ناصر» اجاره‌نشین‌ها را شنیده باشیم. اما اینکه نه قدم از قدم برمی‌داریم و نه قلم از قلم.» این عضو مجمع تشخیص مصلحت سپسی راهکارهایی را برای حل بحران مسکن پیشنهاد می‌دهد. می‌نویسد: «تعدیل اجاره بها به عنوان اقدامی فوری در شهرهای بزرگ، به ویژه در تهران ضروری است تا آثار مثبت دو راه حل قبلی به تدریج آشکار شود، دخالت دولت که فعلا از آن گریزی نیست، باید به نحوی باشد که مؤجران آن را دور نزنند و بر میزان اقتصاد زیرزمینی و غیررسمی افزوده نشود. از سیاست‌های تشویقی مانند تخفیف مالیاتی برای موجران منصف نباید غفلت کرد. هر طرحی در این زمینه باید با رعایت این نکات تهیه شود.»