ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انفجار بمب در مراسم عاشورای شیعیان پاکستان چندین کشته و زخمی بر جای گذاشت

مراسم عاشورای شیعیان در شهر بهاولنگر استان پنجاب شرقی پاکستان، پنج‌شنبه ۲۸ مرداد / ۱۹ اوت هدف انفجار تروریستی قرار گرفت و دست‌کم سه نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند. مأموران پلیس و آمبولانس‌ها بلافاصله به محل حادثه رفتند. راجا بشارت، وزیر کشور پنجاب گفت یک نفر به میان جمعیت نارنجک پرتاب کرد و مأموران او را بازداشت کردند. این انفجار زمانی رخ داد که شیعیان در حال عبور از محله پرازدحام «مستعمره مهاجرین» بودند. مسئولان امنیتی استان پنجاب برای تحقیق درباره این حادثه نشست اضطراری برگزار کردند. شیعیان در پاکستان اقلیت مسلمان محسوب می‌شوند و بارها مراسم آن‌ها مورد حملات تروریستی قرار گرفته است.

در ایران هر سال ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصول کشاورزی هدر می‌رود

مسعود لطیفیان، معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات می‌گوید ۳۰ درصد محصولات زراعی، باغی و غذای تولیدی در ایران از بین می‌رود. او به ایلنا گفت که «قسمت عمده ضایعات در کشور، مربوط به مراحل برداشت و پس از برداشت محصولات کشاورزی است.» او همچنین گفت: «در حال حاضر سالانه و به طور متوسط حدود ۱۰۰ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در ایران تولید می‌شود که حدود ۱۶,۵ میلیون تن آن به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می شود. این مقدار ضایعات معادل محصول تولید شده در سطح حدود یک میلیون هکتار یعنی ۱۲ درصد سطح زیر کشت محصولات آبی کشور است.» این مقام وزارت جهاد کشاورزی می گوید که ایران به تنهایی سهم ۳ درصدی در هدررفت محضولات کشاورزی و غذا در جهان دارد. براساس آمار سازمان حفظ نباتات، انگور با ۳۴ درصد ضایعات در رتبه اول و پس از آن نارنگی با ۳۱ درصد، پرتقال هلو و گیلاس هر سه با ۳۰ درصد، سیب با ۲۸ درصد، لیمو ترش و لیمو شیرین هر دو با ۲۶ درصد، انار با ۲۵ درصد و خرما با ۲۰ درصد در رتبه‌های بعدی میزان ضایعات محصول قرار دارند.

آموزش دانشجویان پزشکی مختل شده است، در دوره رزیدنتی نباید کل برنامه آموزشی به یک بیماری محدود شود

محمد طالب‌پور، رئیس بیمارستان سینا نسبت به اختلال در آموزش دانشجویان پزشکی در دوران کرونا هشدار داد و گفت که دوره تکرارنشدنی آموزش عملی این دانشجویان در بیمارستان‌ها فعلا به بخش کرونا محدود شده است. او به ایلنا گفت: «در حال حاضر دانشجویان به بیمارستان‌ها می‌آیند به این امید که تحصیل کنند ولی صبح تا شب با بیماران کرونایی درگیر هستند، درصورتی که باید در معرض بیماران بیشتری قرار گیرند و این دوره‌ها برای آنها دیگر تکرار نمی‌شود.» طالب‌پور گفت که «الان حدود یک سال و نیم است که رزیدنت داخلی فقط بیمار کرونایی می‌بیند و اگر چهار سال تحصیلی آنها تمام شود، غیر از کرونا چه چیزی یاد گرفته است؟ این همه بیماری‌های داخلی متنوع داریم، همه اینها تبعات بسیار زیادی خواهد داشت، چون آن فرد، متخصص داخلی خواهد شد که فقط بیماری کرونا بلد است، به‌طور مثال جراح بعد از تمام شدن تحصیلش جراحی نمی‌داند چون در زمان کرونا بخش زیادی از عمل‌ها تعطیل بوده است، همه‌ اینها تبعات خواهد داشت.» رئیس بیمارستان سینا از وزارت بهداشت خواست تا تعداد محدودتری دانشجوی پزشکی برای بخش کرونا به‌کار گرفته شوند تا بتوان چرخه آموزش را تکمیل کرد.

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس: جلسات رأی اعتماد وزیران از شنبه ۳۰ مرداد آغاز خواهد شد

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که جلسات رأی اعتماد وزیران کابینه ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) از ساعت ۸ صبح روز شنبه ۳۰ مرداد آغاز خواهد شد و تا سه‌شنبه ادامه خواهد داشت. جلسات رأی اعتماد به صورت دو شیفت خواهد بود و نطق میان‌دستور نیز در دستور کار نخواهد بود. به‌گفته موسوی همه ۱۹ وزیر پیشنهادی دولت به تمامی کمیسیون‌های مجلس دعوت شدند و در مجموع ۲۷۰ جلسه در کمیسیون‌های مجلس برگزار شد. همزمان با برگزاری جلسات در کمیسیون‌ها، بسیاری از فراکسیون‌های مجلس نیز در رابطه با موضوعات ویژه فراکسیون‌های خود با وزیران پیشنهادی مربوطه جلسه داشتند. سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برخی گمانه‌زنی‌ها درباره انصراف وزیران پیشنهادی، گفت: «انصراف هر وزیر پیشنهادی پیش از برگزاری جلسات رأی اعتماد صرفاً از سوی دولت مطرح خواهد شد و مجلس در این‌باره صحبتی نخواهد کرد.» فهرست وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ترکیبی از وزیران دولت محمود احمدی‌نژاد، سرداران سپاه پاسداران و نیروهای تندروی اصولگرا است. این فهرست ۲۰ مردادماه جاری معرفی شد.

مدیرمسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌گوید: گروه تروریستی طالبان بعد از تحکیم قدرت به تمام وعده‌هایش پشت پا خواهد زد

مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی صبح پنجشنبه ۲۸ مرداد در یادداشتی با عنوان «پرده‌ها کنار می‌روند» نوشت: «گروه تروریستی طالبان این روز‌ها با فرستادن عوامل خود به مساجد و حسینیه‌های شهر‌های مختلف افغانستان و تظاهر به موافقت با اعتقادات شیعیان درصدد فریب دادن آنان است کما این‌که با وعده‌های زیبا به مخالفین خود و به زنان افغانستان می‌خواهد از آن‌ها وقت بخرد تا حاکمیت خود را تحکیم کند. بدون تردید بعد از تحکیم قدرت، این گروه متحجر و تروریست به تمام وعده‌هایش پشت پا خواهد زد و درصدد تحقق اهداف قرون وسطایی خود برخواهد آمد.» مهاجری سپس در ادامه این یادداشت در انتقاد از سیاست‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حمایت از طالبان نوشت: «آن‌چه این روز‌ها رسانه ملی ما از این گروه ترسیم می‌کند غیرواقعی است کما این‌که تحلیل‌گران سفارشی نیز این روز‌ها تلاش می‌کنند چهره‌ای بزک کرده از طالبان به افکار عمومی ارائه نمایند.» در پی توافق‌نامه صلح دوحه میان دولت آمریکا و طالبان که منجر به خروج اغلب سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان در سال ۲۰۲۱ شد، طالبان حملات گسترده‌ای را آغاز کرد و به حومه شهر کابل رسید. در پی فرار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به امارات متحده عربی طالبان بر افغانستان تسلط پیدا کرد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است از «انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از طریق شورای راهبری متشکل از رهبران بزرگ و سرشناس افغانستان استقبال می‌کند و امیدوار است که همه طرف‌ها از طریق گفت‌وگو مشکلات موجود را حل‌وفصل کنند.»

پس از تصرف کابل به دست طالبان آوارگان از هر کمکی محروم مانده‌اند

به گزارش طلوع‌نیوز آوار‌گان جنگی که به کابل پناه برده‌اند می‌گویند با تصرف پایتخت افغانستان به دست طالبان کمک‌های نهادهای بین‌المللی به آوارگان جنگی قطع شده و چهار روز است که آوارگان گرسنگی می‌کشند. عبدالحمید، آواره جنگ قندوز (کندز) به طلوع‌نیوز گفت: «بعد از آمدن طالبان، تاجران هم گم شده‌اند. مؤسسات هم درکشان نیست. ما یک هفته شده که نه نان داریم و نه آب داریم.» گل نساء، آواره دیگر از قندوز نیز افزود: «مناطق ما امن شود تا ما دوباره به خانه‌هایمان برگردیم.» بر اساس آمارهای سازمان ملل در اثر جنگ‌های چند ماه اخیر در سراسر افغانستان، بیش از ۳۹۰ هزار نفر آواره شده‌اند و در حدود ۳۰ هزار خانواده تنها به کابل پناه آورده‌اند.

درگذشت پرویز کردوانی، کویرشناس و حامی محیط زیست ایران

تهران‌‌ شامگاه ۲۷ مرداد: استاد برجسته دانشگاه تهران و دارای شهرت «پدر علم کویرشناسی ایران» در سن ۹۰ سالگی درگذشت. او متولد ۱۳۱۰ در گرمسار بود، در آلمان دکترای خود در رشته کشاورزی را گرفت، سپس در سال ۱۳۴۵ به ایران برگشت و کار تدریس و تحقیق را از دانشکده کشاورزی ارومیه آغاز کرد. پس از ارومیه به دانشگاه تهران رفت. او مدیرکل دفتر مطالعات آموزشی دانشگاه تهران در بین سال‌های ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۴ بود. در سال ۱۳۵۴ مرکز تحقیقات مناطق کویری و بیابانی ایران را بنیان گذشت و تا سال ۱۳۵۸ آن را سرپرستی کرد. او مطالعات میدانی فراوانی را برای کویرشناسی و مقابله با خشکسالی انجام داد و مقاله‌ها و کتاب‌های متعددی در این زمینه منتشر کرد. او منتقد سیاست‌های تخریب محیط زیست و منبع الهام و دانش برای فعالان این عرصه بود.

نصرالله: به‌زودی اولین کشتی حامل نفت ایران به بیروت می‌رسد؛ واردکننده حزب‌الله است

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان صبح پنجشنبه ۲۸ مرداد با اشاره به واردات سوخت از ایران برای حل بحران سوخت اعلام کرد: «اولین کشتی حامل سوخت از ایران همه مراحل خود را انجام داده و ظرف چند ساعت حرکت می‌کند. اولویت ما در کشتی که از ایران می‌آید سوخت مازوت به‌دلیل اهمیت حیاتی آن است.» مدتی است که لبنان با بحران سوخت روبه‌روست. صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به‌سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. نانوایی‌ها و بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که اگر سوخت کافی به آن‌ها نرسد، به‌زودی تعطیل می‌شوند. نصرالله در ادامه سخنانش با هشدار به آمریکا و اسرائیل گفت: «از لحظه‌ای که این کشتی حرکت می‌کند چند ساعت بعد در خاک لبنان خواهد بود. البته به دنبال این کشتی، کشتی‌های دیگری نیز می‌آیند و مسئله تنها یک کشتی نیست.» ‎دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: «ایران علی‌رغم همه محاصره‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه آن هرگز دوستان و متحدانش را رها نکرده است. ما از حمایت دائمی ایران از ملت لبنان و نیز مقاومت برای آزادسازی کشورمان و دفع تجاوزات دشمن تشکر و قدردانی می‌کنیم.» ‎

روضه‌خوان مجلس رهبر: اگر وزیر پیشنهادی بهداشت به طب سنتی متعهد نیست، مجلس به او رأی اعتماد ندهد

علیرضا پناهیان در مراسم تاسوعا خطاب به بهرام عین‌الهی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) برای تصدی وزارت بهداشت گفت: «من از وزیر پیشنهادی سوال می‌کنم آیا شما نسبت به طب سنتی متعهد هستید یا نه؟ اگر نیست نمایندگان مجلس به ایشان رأی ندهند.» پناهیان در ادامه افزود: «بسیاری می‌گویند داروهایمان در نوبت امتحان برای مریض‌های کرونایی است و این دارو‌ها در بهبود آن‌ها کمک می‌کند. در کشوری که طب بوعلی دارد، روزی ۵۰۰ نفر دارند از کرونا می‌میرند.» بهرام عین‌اللهی، وزیر پیشنهادی بهداشت متولد ۱۳۳۷ در سراب، متخصص چشم‌پزشکی، فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی «شهید بهشتی» و از امضاکنندگان نامه مخالفت با ورود واکسن‌های غربی به ایران است. در بخشی از این نامه سرگشاده که ۲۳ دی ۱۳۹۹ منتشر شد، خطاب به روحانی آمده بود: «از حضرتعالی انتظار می‌رود علاوه بر اعلام ممنوعیت ورود واکسن‌ از سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه... مراقبت بفرمایید که واکسن‌های تولیدی این کشورها و هر گونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل اعتماد، به واسطه‌گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌های مربوط به سازوکار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله‌دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود.»