نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#نواز_شریف نخست‌وزیر پیشین #پاکستان که به فساد مالی متهم شده بود حکم آزادی گرفت

دادگاه عالی اسلام‌آباد چهارشنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور حکم آزادی #نواز_شریف نخست‌وزیر پیشین #پاکستان، دخترش مریم و پسرش صفدر را با قرار وثیقه صادر کرد. این حکم تا تصمیم نهایی درباره جرایم آن‌ها معتبر خواهد بود. نواز شریف در دادگاه بدوی به اتهام فساد مالی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. مبلغ وثیقه برای هر نفر ۵۰۰ هزار روپیه (حدود سه هزار و ۵۰۰ یورو) اعلام شده است. نواز شریف می‌تواند از امروز (چهارشنبه) آزاد شود. نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان به دنبال محکومیت در دادگاه عالی این کشور، از سمت خود کناره‌گیری کرده بود. نام نواز شریف در «اسناد پاناما» که مربوط به پولشویی‌های کلان برخی از رهبران کشورهای جهان بود افشا شد. اما نواز شریف بارها اتهامات فساد مالی خود و خانواده‌اش را تکذیب کرده بود. از زمان استقلال پاکستان از استعمار بریتانیا در سال ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری نتوانسته دوره پنج‌ ساله‌اش را به پایان ببرد.

در #مالزی ۲۱ نفر بر اثر مصرف #مشروبات_الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند

به‌گفته مقامات مالزیایی ۲۱ نفر که بیشتر آن‌ها از کارگران مهاجر بودند بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست دادند. در میان کشته‌شدگان سه نفر مالزیایی و بقیه از نپال، بنگلادش، هند و میانمار (برمه) بودند. آن‌ها ویسکی و آبجوی کوالالامپور را نوشیده بودند. مالزی کارگران مهاجر بسیاری را از کشورهای فقیر آسیایی جذب می‌کند. آن‌ها بیشتر در کشتزارها و یا در کارهای ساختمانی مشغول به‌کار می‌شوند. وزارت بهداشت مالزی همچنین خبر داد که ۳۶ نفر دیگر هم بر اثر نوشیدن مشروبات تقلبی بیمار شده‌اند. پلیس به مغازه‌های کوالالامپور و اطراف آن حمله و مقادیر زیادی ویسکی و آبجو را ضبط کرده تا آن‌ها را از بازار خارج کند. ۱۴ نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند. آخرین بار در سال ۲۰۱۳ بود که در مالزی ۲۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست دادند. مالزی ۳۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۶۰ درصد آن را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند. در مالزی که گفته می‌شود به اسلام مداراگر پایبند است در سال‌های اخیر گرایش‌های محافظه‌کارانه اسلامی گسترش یافته است. در کوالالامپور فروش مشروبات الکلی از ساعت ۲۱ به بعد ممنوع است. افزون بر این مشروبات الکلی به‌دلیل مالیات جزو نوشیدنی‌های گران محسوب می‌شوند.

دادگاه رسوایی جنسی در کمیته #نوبل_ادبیات آغاز شد

آکادمی سوئد، که جایزه #نوبل_ادبیات را اهدا می‌کند، با اتهامات بسیاری مواجه است. روز چهارشنبه ۱۹ سپتامبر / ۲۸ شهریور دادگاه مربوط به این اتهامات آغاز شد. ژان کلود آرنالت، یکی از شخصیت‌های شناخته شده فرهنگی در سوئد و همسر کاترین فروستنسون، عضو #آکادمی_نوبل به تجاوز جنسی متهم شده است. به‌گفته رسانه‌های سوئد آرنالت همچنین متهم است که سال‌ها زنان عضو آکادمی سوئد، دختران آن‌ها و دیگر کارمندان زن آکادمی را مورد آزار و سوء استفاده جنسی قرار داده است. به‌دلیل این رسوایی جنسی بسیاری از اعضای آکادمی استعفا کرده‌اند. آکادمی سوئد ۴ مه / ۱۳ اردیبهشت سال جاری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در پی این بحران جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ اهدا نخواهد شد.

منتقل نشدن #فرهاد_میثمی به بیمارستان و ادامه اعتصاب غذای او در زندان

#فرهاد_میثمی، #فعال_مدنی که از روز ۹ مرداد و پس از بازداشت از سوی #نیروهای_امنیتی در #زندان_اوین به سر می‌برد و از یک روز پس از بازداشت دست به #اعتصاب_غذا زده، در چهل و نهمین روز اعتصاب وضعیت جسمی وخیمی دارد اما از اعزامش به بیمارستان جلوگیری می‌شود. او در اعتراض به غیرقانونی بودن بازداشتش، ناعادلانه بودن #دادرسی و نداشتن امکان معرفی #وکیل_اختیاری دست به اعتصاب غذا زده است. محمد مقیمی، وکیل دادگستری، روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور در تشریح وضعیت موکلش، #رضا_خندان و همچنین فرهاد میثمی در یادداشتی، نوشت: «دقایقی پیش رضا خندان، موکلم، از زندان اوین تماس گرفتند و گفتند حال آقای فرهاد میثمی اصلا خوب نیست و جان ایشان در خطر است و باید به بیمارستان منتقل شوند، اما تاکنون اعزام نشدند.» او در ارتباط با نداشتن حق انتخاب وکیل از سوی فرهاد میثمی نیز گفته است: «با وجود درخواست آقای فرهاد میثمی از اینجانب برای برعهده گرفتن وکالت ایشان، تاکنون از اعلام وکالت اینجانب نیز ممانعت به عمل آمده است. این در حالی است که جلوگیری از برخورداری از حق وکیل انتخابی، مطابق تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری، منحصر به مرحله تحقیقات مقدماتی است و پرونده ایشان این مرحله را سپری کرده است.» پیش از این خبرگزاری هرانا در تاریخ ۱۷ شهریور در گزارشی از کاهش شدید وزن و وضعیت نامناسب جسمی فرهاد میثمی در پی ادامه اعتصاب غذای این فعال مدنی خبر داده بود. یک منبع مطلع از وضعیت این زندانی به هرانا گفته بود: «روز شنبه ۱۷ شهریور فشار خون آقای میثمی بسیار پایین آمده و پزشک وی اعلام کرد که ایشان باید به بیمارستان اعزام شود یا در زندان تحت درمان قرار بگیرد و در غیر این صورت علایم حیاتی‌ او به خطر می‌افتد.» وزن آقای میثمی نیز در سی و هشتمین روز اعتصاب غذا با ۱۴ کیلوگرم کاهش به ۶۴. ۵ کیلوگرم رسیده بود. فرهاد میثمی عصر روز سه‌شنبه ۹ مرداد در کتابخانه شخصی خود بازداشت شد. او در زمان بازجویی به این اتهام‌ها متهم شد: اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، «تبلیغ علیه نظام و توهین به حجاب به عنوان یکی از مقدسات ضروری اسلام. روز دوشنبه ۱۲ شهریور اما شعبه هفت بازپرسی دادسرای اوین اتهام‌های مطرح شده علیه آقای میثمی را به این عنوان‌ها تغییر داد: اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و اشاعه فساد و فحشا. فرهاد میثمی که از بیماری کولیت روده رنج می‌برد گفته است در مدت زمان اعتصاب غذا تنها مصرف قرصی را که ۱۸ سال است برای بیماری‌اش مصرف می‌کند ادامه می‌دهد و در صورت آزادی بی‌قید و شرط رضا خندان، حاضر به شکستن اعتصاب غذای خود خواهد بود.

یک خودرو مقابل مسجدی در شمال غرب #لندن عابران پیاده را زیر گرفت. دو نفر مجروح شدند. سرنشینان خودرو شعارهایی علیه #مسلمانان_مهاجر سر داده بودند

بامداد چهارشنبه ۱۹ سپتامبر/ ۲۸ شهریور یک خودرو در شمال غرب لندن، عابران پیاده را مقابل یک مسجد زیر گرفت. دو نفر مجروح شدند و در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. پلیس لندن اعلام کرد که این حادثه تروریستی نبود. خبرگزاری رویترز به نقل از چند شاهد عینی گزارش داده که سرنشینان خودرو شعارهایی علیه مسلمانان مهاجر سر داده بودند.

ضبط مدرک فارغ‌التحصیلی یک دانشجوی #بهایی و ممانعت از ادامه تحصیل او

#میثاق_اغصانی، #دانشجوی_بهایی مقطع کارشناسی #دانشگاه_پیام‌نور #ارومیه به دلیل بهایی بودن از دریافت مدرک و ادامه تحصیل محروم شده است. خبرگزاری هرانا ضمن اعلام این خبر از قول یک منبع مطلع نوشته است محرومیت این دانشجوی بهایی در حالی‌ست که پدر او، #فردین_اغصانی اسیر و «جانباز» جنگ ایران و عراق است. از سوی دیگر اما محل کسب پدر و پدربزرگ #میثاق_اغصانی، (فریدون اغصانی ۸۳ ساله‌) نیز ۱۴ ماه است پلمب شده و آنها مجبورند در بیرون و جلوی مغازه پلمب شده خود کار کنند. این دومین بار است که محل کسب این شهروندان بهایی و ۲۱ شهروند بهایی دیگر در شهر ارومیه پلمب می‌شود. پیش از این و در تاریخ ۲۷ شهریور ماه هم یک دانشجوی بهایی دیگر به ‌نام نیکان شیدان شیدی -دانشجوی ترم سه مقطع کاردانی رشته قالب‌سازی دانشکده فنی انقلاب تهران- به دلیل بهایی بودن از این دانشگاه اخراج شد. در تاریخ ۲۴ شهریور ماه نیز خبر ضبط مدرک کاردانی یک دانشجوی بهایی دیگر به نام شقایق ذبیحی امریی در دانشگاه غیرانتفاعی رسام کرج منتشر شد. در روزهای گذشته و پس از اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۹۷ هم مشخص شد دست‌کم ۵۱ دانشجوی بهایی قبل از ورود به دانشگاه به بهانه «نقص پرونده» از ادامه تحصیل محروم شده‌اند.

خانواده #فعالان_محیط زیست بازداشت شده در نامه‌ای به #رهبر جمهوری اسلامی خواهان دادرسی عادلانه و آزادی فرزندانشان شدند

خانواده فعالان محیط زیست بازداشت شده، در نامه‌‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواهان دادرسی عادلانه و آزادی فرزندانشان شدند. خانواده‌های عبدالرضا کوهپایه، نیلوفر بیانی، سام رجبی، طاهر قدیریان، سپیده کاشانی، مراد طاهباز، هومن جوکار و امیرحسین خالقی، در نامه به علی خامنه‌ای یادآوری کرده‌اند که این زندانیان از زمان بازداشت‌شان در بهمن ۱۳۹۶ به وکیل دسترسی نداشته‌اند. خانواده فعالان محیط زیست همچنین به «زندان انفرادی، دوری طولانی از عزیزان و وابستگان، فشارهای محیط زندان و اینکه برخی از این زندانیان با مشکلات و بیماری‌های مختلف دست به گریبان هستند و امکان ملاقات آنها با خانواده‌ها بسیار سخت و محدود است» اشاره کرده‌اند. خانواده‌ این بازداشت‌شدگان پیش از این هم به مقامات جمهوری اسلامی، نامه نوشته‌ بودند. نویسندگان نامه با اشاره به بی‌نتیجه ماندن تلاش‌شان برای دیدار با دادستان تهران، گفته‌اند ملاقات با سایر مسئولان قوه قضاییه و مجریه نیز تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

بیژن نامدار #زنگنه، #وزیر_نفت جمهوری اسلامی سفر خود به #الجزایر برای شرکت در اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت را لغو کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی در وزارت نفت ایران که نام او افشا نشده، اعلام کرده که بیژن نامدار زنگنه سفر خود به الجزایر برای شرک در اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت را لغو کرده است. قرار بود وزیر نفت جمهوری اسلامی در سپتامبر/شهریور سال جاری برای شرکت در کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک – غیراوپک (JMMC) که با ریاست عربستان سعودی برگزار می‌شود به الجزایر سفر می‌کند. هدف از این سفر جلوگیری از افت صادرات نفت ایران در اثر تحریم آمریکا بود. وزیر نفت ایران در نامه‌ای به سهیل محمد المزروعی، وزیر انرژی و صنعت امارات و رئیس دوره‌ای کنفرانس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از کشورهای عضو اوپک خواسته بود از ایران در برابر تحریم‌های آمریکا حمایت کنند. زنگنه در این نامه تأکید کرده بود که چنانچه در نتیجه اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا، سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار نفت کاهش یابد، پس از رفع محدودیت‌های «غیرقانونی» اعمال شده، ایران در اسرع وقت به سطح تولید عادی خود بازخواهد گشت و هیچگونه محدودیتی را در این باره نخواهد پذیرفت..

#صندوق_نجات_کودکان: جنگ #یمن نسل کودکان و آینده این کشور را به خطر انداخته است

صندوق نجات کودکان اعلام کرده که چنانچه در درگیری‌های نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی با حوثی‌های یمن، بندر حدیده تخریب شود، تعداد کودکان قحطی‌زده یمن به ۵,۲ میلیون نفر خواهد رسید. این گزارش در شرایطی منتشر شده که با توقف مذاکرات صلح، درگیری‌ها در حدیده مجدداً از سر گرفته شده. حدود ۱۲ میلیون شهروند یمنی زیر ۱۵ سال سن دارند. صندوق نجات کودکان در گزارش اخیر خود می‌گوید جنگ یمن با بمباران مناطق غیرنظامی، گرسنگی و شیوع انواع بیماری‌ها نسل کودکان یمنی را به خطر انداخته و آینده این کشور را در ابهام قرار داده

#بهاء_حجیر، عضو «#گردان‌های_عبدالله_عزام» و یکی از عوامل حمله به #سفارت_ایران در #بیروت در سال ۹۲ بازداشت شد

بهاء حجیر، عضو «گردان‌های عبدالله عزام» و یکی از عوامل انفجار سال ۹۲ سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت در جنوب لبنان دستگیر شد. نیرو‌های امنیتی فلسطینی در اردوگاه «عین الحلوة» شامگاه سه‌شنبه ۲۷ شهریور، حجیر را بازداشت کردند و به ارتش لبنان تحویل دادند. آبان‌ سال ۹۲ دو حمله انتحاری در نزدیکی سفارت ایران در پایتخت لبنان انجام شد. در این حملات دست‌کم ۲۶ کشته و ۱۵۰ زخمی و مجروح شدند. گردان «عبدالله عزام» مسئولیت این حملات انتحاری را به عهده گرفت و اعلام کرد که این عملیات را به تلافی حضور نظامی ایران در سوریه انجام داده است.