ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادق آملی لاریجانی محمد باقر ذوالقدر را به عنوان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد

به فاصله کوتاهی پس از انتشار خبر موافقت علی خامنه‌ای با استعفای محسن رضایی از دبیری مجمع تشخیص مصلحت، صادق آملی لاریجانی، رئیس این مجمع محمدباقر ذوالقدر از فرماندهان سابق سپاه پاسداران را جایگزین او کرد. ذوالقدر در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد «با مجوز رهبر جمهوری اسلامی» به مقام معاون امنیتی و سیاسی وزیر کشور منصوب شد، اما پس از دو سال بنا به دلایلی که هرگز اعلام نشد، برکنار شد. دبیر جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام که همانند محسن رضایی از سپاه پاسداران می‌آید از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ معاون راهبردی قوه قضاییه بود و پس از آن نیز به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه به کار در دستگاه قضایی ادامه داد. او در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی به مدت هشت سال رئیس ستاد مشترک سپاه و سپس جانشین فرمانده سپاه بود.

اردوغان گفت ممکن است ترکیه ارتباط دیپلماتیک با ارمنستان را از سر بگیرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت امیدوار است با بازگشایی محور نخجوان به جمهوری آذربایجان «مشکل بین آذربایجان و ارمنستان برطرف شود». آذربایجان و ارمنستان پاییز سال گذشته سرانجام پس از شش هفته جنگ نظامی به یک توافق دو‌طرفه بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ رسیدند. در جریان این جنگ بیش از هزار نفر جان خود را از دست دادند و صدها تن بی خانمان شدند. ترکیه در این ستیز، آشکارا جانب آذربایجان را گرفت. حال نزدیک به یک سال پس از این جنگ رئیس جمهوری ترکیه گفت که از طریق نخست‌وزیر گرجستان با خبر شده که نخست‌وزیر ارمنستان به برگزاری یک نشست مشترک با ترکیه تمایل دارد. او افزود: در صورت برگزاری این نشست احتمال برقراری روابط دیپلماتیک میان ارمنستان و ترکیه وجود دارد.

تجمع گروهی از زنان افغانستان در اعتراض به منع تحصیل و اشتغال زنان و دختران

گروهی از زنان افغانستان یکشنبه ۲۸ شهریور/۱۹ سپتامبر در اعتراض به بسته‌ماندن درب مدارس و مکاتب به روی دختران و ممانعت طالبان از اشتغال زنان تجمع کردند. در این تجمع که مقابل محل سابق وزارت امور زنان صورت گرفت، زنان معترض شعار دادند: «حذف زنان = حذف انسان». گروه تروریستی طالبان پس از تشکیل دولت وزارت امور زنان را برچیده و این وزارتخانه را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر بدل کرده است. باوجود بازگشایی مدارس در افغانستان، طالبان هنوز اجازه حضور دختران دانش‌آموز را در دبیرستان‌ها صادر نکرده است. سرنوشت دانش‌آموزان دختر مقاطع پایین‌تر نیز مشخص نیست. براساس گزارش‌ها بسیاری از خانواده‌ها از ترس طالبان و با توجه به سابقه تاریک این گروه در برخورد با آموزش دختران، از فرستادن دخترانشان به مدارس خودداری می‌کنند. طالبان زنان شاغل را نیز به بهانه نبود امنیت به خانه‌ها فرستاده است.

موافقت علی خامنه‌ای با استعفای محسن رضایی از مجمع تشخیص مصلحت نظام

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی یکشنبه ۲۸ شهریور با استعفای محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران از مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرد. دلیل استعفای محسن رضایی مشخص نیست اما گفته می‌شود او به خاطر انتصاب به معاونت اقتصادی ابراهیم رئيسی عضو هیئت مرگ و رئيس جمهوری استعفا کرده است. خامنه‌ای در نامه تأیید استعفای رضایی نوشت: «ضمن پذیرش استعفای جنابعالی، موفقیتتان در مسئولیت جدید را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.» برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت پیشتر استعفای رضایی به‌ این دلیل را نامحتمل خوانده بودند. غلامرضا مصباحی مقدم ۱۶ شهریور گفته بود: «اول شما اثبات کنید که آقای رضایی با رهاکردن دبیری مجمع می‌خواهد مسئولیت معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور را بپذیرد یا نه، بعد سراغ گزینه بعدی بروید.احتمال می‌دهم ایشان با ادامه خدمت در جایگاه دبیری مجمع، کار خود را در دولت و مسئولیت ارائه مشاوره به رئیس‌جمهور را بر عهده داشته باشد و ناسازگاری میان این دو مسئولیت وجود ندارد». محمد مجتهد شبستری اما در مصاحبه‌ای با «برنا» ادامه حضور محسن رضایی در مجمع تشخیص مصلحت را به نظر و موافقت علی خامنه‌ای منوط دانسته و گفته بود: «فعلا که رضایی در جلسات شرکت می کند و در جلسات اخیر مجمع تشخیص و در کمیسیون اقتصاد حضور فعال داشته است، بعد از این هم معلوم نیست که آیا این حضور دوام داشته باشد و یا شخص دیگری به عنوان دبیر مجمع تشخیص نظام منصوب شود تاکنون که تغییر نکرده و ایشان کما فی سابق حضور دارند و بعد از آن هم، مربوط به این است که مقام معظم رهبری ببینند که او نسبت به مسئولیت های دیگری که در دولت پذیرفته چه میزان زمان دارد و در واقع این موضوع به توافق رهبری با دبیر مجمع بستگی دارد».

کاهش آمار مرگ و میر کرونا در تهران؛ وزارت بهداشت مرگ ۳۹۱ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد

وزارت بهداشت یکشنبه ۲۸ شهریور/۱۹ سپتامبر مرگ ۳۹۱ تن دیگر را در اثر ابتلا به کووید-۱۹ گزارش کرد. روابط عمومی وزارت بهداشت در آخرین گزارش خود از وضعیت شیوع کرونا اعلام کرد در فاصله شبانه‌روز گذشته ۱۵ هزار و ۹۷۵ تن دیگر هم در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. آمارهای واقعی تا سه‌برابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت برآورد می‌شوند. در روزهای گذشته با توجه به افزایش نسبی سرعت واکسیناسیون اما رقم ابتلا و مرگ و میر براثر کرونا در آمارهای رسمی تا اندازه‌ای کاهش پیدا کرده است. با این‌حال طبق آمارهای رسمی همچنان بالغ بر ۶ هزار و ۷۶۵ نفر در بیمارستان‌ها در وضعیت حاد کووید-۱۹ و تحت مراقبت قرار دارند. در همین رابطه سعید خال، مدیر عامل سازمان بهشت زهرای تهران نیز روز یکشنبه از کاهش رقم مرگ و میر بیماران کرونا در تهران خبر داد. او گفت: « آمار متوفیان در تهران ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و به حدود ۱۰۰ نفر در روز رسیده است. امیدواریم این آمار در روز‌های آتی دو رقمی شود» براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت شمار شهرهای قرمز به ۵۷ شهر کاهش پیدا کرده اما همچنان ۲۳۸ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۳۶ شهر در وضعیت زرد همه‌گیری کووید-۱۹ قرار دارند.

نماینده شوش در مجلس: مدیریت نیشکر هفت‌تپه به بانک ملی و صادرات سپرده می‌شود

محمدکعب عمیر نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی از مشخص شدن هیئت مدیره و مالک جدید نیشکر هفت‌تپه تا هفته آینده خبر داده است. او در صفحه شخصی اش در توییتر نوشت: با پیگیری‌های انجام‌شده حداکثر تا هفته آینده هیئت مدیره جدید شرکت معرفی خواهد شد و مدیریت شرکت به وزارت اقتصاد (بانک ملی و صادرات) واگذار خواهد شد. این نماینده مجلس در حالی از واگذاری مدیریت نیشکر هفت‌تپه به دو بانک ملی و صادرات خبر داده که مجلس پیشتر بانک‌ها را به فروش سهامشان در بنگاه‌های تولیدی و کاهش سرمایه‌گذاری در بنگاه‌ها موظف کرده است. کارخانه نیشکر هفت‌تپه تا پیش از خلع ید از امید اسدبیگی و مهرداد رستمی که در سال ۱۳۹۴ بزرگ‌ترین مجتمع کشت و صنعت نیشکر خاورمیانه را با مبلغی کمتر از قیمت واقعی آن خریدند، در تملک بخش خصوصی بود. اعتراض و اعتصاب گسترده کارگران که از سال ۱۳۹۷ دور تازه‌ای از آن آغاز شد در سال گذشته سرانجام به نتیجه رسید و سازمان خصوصی سازی در اعتراض به رأی هیئت داوری که مخالف خلع ید از مالکان شرکت بود، به دادگاه شکایت کرد. رأی دادگاه مبنی بر خلع ید از بخش خصوصی در نهایت در شهریور امسال به صورت رسمی به دولت و مالکان این کارخانه ابلاغ شد. کارگران نیشکر هفت‌تپه که از تیر امسال دور تازه‌ای از اعتراض را آغاز کردند خواستار اداره شرکت با مشارکت و نظارت نمایندگان کارگران شده‌اند. اسماعیل بخشی، کارگر اخراجی نیشکر هفت تپه که در جریان اعتراضات سال ۱۳۹۷ بازداشت و شکنجه شد، پیشتر خواستار اداره شورایی این شرکت شده بود. گروهی از نمایندگان مجلس که به سپاه پاسداران نزدیک‌اند، امام جمعه خوزستان و گروه‌های دانشجویی همسو با بسیج که تلاش کردند با نزدیک شدن به کارگران اعتراضات آن‌ها را به نفع خود هدایت و مصادره کنند هم پیشتر خواستار واگذاری نیشکر هفت‌تپه به «نهادها و بنیادهای انقلابی» شده بودند. براساس قوانین جمهوری اسلامی مالکیت هر بنگاهی پس از خلع ید از بخش خصوصی یا فسخ قرارداد واگذاری به سازمان گسترش و نوسازی صنایع (ایدرو) سپرده می‌شود و این سازمان دوباره با همکاری سازمان خصوصی سازی برای فروش آن اقدام خواهد کرد. هپکو اراک آخرین نمونه از بنگاه هایی است که از بخش خصوصی پس گرفته و مدیریت آن به ایدرو سپرده شد. با‌گذشت حدود سه سال از بازگشت این شرکت به بخش دولتی اما هنوز کارگران آن معترضند و می‌گویند که موانع تولید در کارخانه برطرف نشده است. کارگران نیشکر هفت تپه هنوز به خبر واگذاری احتمالی مدیریت کارخانه به بانک ملی و بانک صادرات واکنشی نداشته‌اند.

آخرین روز انتخابات پارلمانی روسیه: پیروزی احتمالی حزب حامی پوتین

شهروندان روسیه یکشنبه ۱۹ سپتامبر/۲۸ شهریور در آخرین روز انتخابات پارلمانی این کشور به پای صندوق‌ها رفتند. بر اساس پیش‌بینی‌ها حزب حاکم «روسیه متحد» که از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حمایت می‌کند، بیشترین آراء را به خود اختصاص داده است. به‌رغم این‌که نظرسنجی‌ها نشان از افت رتبه حزب «روسیه متحد» دارند، انتظار می‌رود کرملین از پیروزی این حزب به‌عنوان سندی بر حمایت مردمی از ولادیمیر پوتین استفاده کند. نظرسنجی‌های دولتی می‌گویند حزب حاکم همچنان محبوب‌تر از نزدیک‌ترین رقبای خود در انتخابات یعنی حزب کمونیست و حزب ملی‌گرای لیبرال دموکراتیک روسیه است؛ احزابی که به طور کلی حامی دولت پوتین محسوب می‌شوند. نمایندگان مخالف کرملین در ادامه سرکوب مخالفان، به صورت گسترده از انتخابات جاری حذف شده‌اند. الکسی ناوالنی، رهبر مخالف حکومت روسیه نیز از طرفدارانش خواسته بود به صورت استراتژیک به نامزدهایی رای بدهند که بیشترین بخت را برای پیروزی مقابل نامزدهای حزب حاکم دارند. اپلیکیشنی که بدین منظور راه‌اندازی شده بود اما از فروشگاههای گوگل و اپل حذف شد. حزب «روسیه متحد» نزدیک به سه چهارم از ۴۵۰ کرسی «دومای دولتی» را در اختیار دارد. اکثریتی که سال گذشته به تصویب اصلاحات قانون اساسی و تمدید حکومت پوتین بر روسیه تا سال ۲۰۳۶ منجر شد.

ماموران مرزبانی ایران جان یک کولبر را در سردشت گرفتند

رسانه «کولبر نیوز» از قتل یک کولبر دیگر در منطقه مرزی سردشت به دست ماموران مرزبانی جمهوری اسلامی خبر داد. بر اساس این خبر ماموران مرزبانی ایران شامگاه شنبه بیست و هفتم اردیبهشت در منطقه مرزی سردشت به کولبران شلیک کردند و جان یک کولبر به نام امید محمدزاده را گرفتند. بر اساس گزارش ماهانه شبکه حقوق بشر کردستان از آغاز تابستان تا بیستم و شهریور حداقل ۹ کولبر بر اثر شلیک ماموران مرزبانی جان باختند.

نماینده تهران در مجلس خواستار ممنوعیت خروج از کشور رئیس سازمان سنجش شد

احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار ممنوعیت خروج از کشور رئیس سازمان سنجش شده است. او در این نامه که در خبرگزاری های داخلی ایران منتشر شد، نوشته است پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور در مجلس شورای اسلامی و «با توجه به شکایات و مستندات و بررسی‌های اولیه انجام شده نسبت به سوء عملکرد و تخلفات رئیس و مدیران این سازمان، متاسفانه باخبر شدیم آقای ابراهیم خدایی (رئیس سازمان) به بهانه فرصت مطالعاتی قصد خروج از کشور دارند.». نادری از دادستان کل خواسته است «دستور مقتضی جهت ممنوع الخروج شدن» رئیس سازمان سنجش را صادر کند تا «خللی در فرآیند تظلم خواهی مردم و صیانت از حقوق بیت‌المال رخ نداده و امکان فرار از بار مسئولیت و پاسخگویی برای این فرد میسر نگردد.». مجلس شورای اسلامی ایران در تیرماه طرح تحقیق و تفحص از سازمان سنجش به عنوان متولی برگزاری آزمون ورود به دانشگاه‌های دولتی را تصویب کرد. بر اساس این طرح قرار است عملکرد سازمان سنجش از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۰ بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: ترکیب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هنوز مشخص نیست

در آستانه سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به نیویورک، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه از تغییر در تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران خبر داد اما اعلام کرد دولت ابراهیم رئيسی (عضو هیئت مرگ) هنوز این تغییرات را نهایی نکرده است. سخنگوی وزارت خارجه یکشنبه ۲۸ شهریور/۱۹ سپتامبر در نشست خبری هفتگی گفت: «ترکیب تیم مذاکره کننده در حال بررسی است و شکل و شمایل این تغییرات هنوز نهایی نشده و به محض نهایی شدن به اطلاع همه خواهد رسید». به‌رغم توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای، زمان از سرگیری مذاکرات وین هنوز مشخص نیست. آلمان، فرانسه و بریتانیا پیشتر در بیانیه مشترک خواهان بازگشت فوری ایران به برجام شدند. پیشتر برخی منابع خبری در ایران از سپردن سرپرستی هیئت مذاکره‌کننده هسته ایران به علی باقری کنی خبر داده بودند. دولت ابراهیم رئیسی عباس عراقچی که در مذاکرات پیشین سرپرستی هیئت ایرانی را به همراه داشت، کنار گذاشته شده است.

امیرعبداللهیان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه به نیویورک به قصد شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل خبر داد. به گفته خطیب‌زاده او صبح دوشنبه بیست و نهم شهریور عازم آمریکا خواهد شد و در آنجا «حدود ۴۵ ملاقات خواهد داشت.». خطیب‌زاده گفت که امیرعبداللهیان در نیویورک «جداگانه با وزیران امور خارجه ۴+۱ دیدار و رایزنی می‌کند» اما در باره اینکه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نشست وزیران امور خارجه ایران و ۴+۱ برگزار شود «هنوز تصمیمی اتخاذ نشده و باید دید که دستور کار آن چیست». به گفته او وزیر خارجه ایران با نمایندگان آمریکا هم دیدار و گفت‌وگو نخواهد کرد. پیشتر گفته شده بود که ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به عنوان رئیس دولت جمهوری اسلامی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل حضور پیدا نخواهد کرد.

۱۰۹ هزار دانش‌آموز در سیستان و بلوچستان به دلیل فقر توان خرید نوشت‌افزار را ندارند

استان سیستان و بلوچستان هر سال بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را دارد و علت اصلی آن هم فقر و محرومیت است. در آستانه شروع سال تحصیلی در ایران یک مقام مسئول در سیستان و بلوچستان فاش کرده بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز محروم‌ند. مهدی عبادی، رئیس کمیته امداد به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته هدف از برگزاری «جشن عاطفه ها»، مراسمی که هر سال در آستانه سال تحصیلی از سوی کمیته امداد با هدف جمع آوری کمک نقدی و غیرنقدی برای دانش آموزان فقیر برگزار می شود،تهیه ملزومات آموزشی است «تا این کمک‌ها جمع‌آوری و به دست ۱۰۹ هزار دانش‌آموز نیازمند تحت پوشش کمیته امداد استان برسد.». در سال تحصیلی گذشته که به واسطه همه‌گیری کرونا بیشتر دانش‌آموزان به ناچار از طریق شبکه «شاد» در کلاس‌های درس حضور یافتند، نرخ ترک تحصیل در ایران نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت. یکی از دلایل ترک تحصیل دانش‌آموزان نداشتن گوشی هوشمند بود. به گفته مدیرکل کمیته امداد سیستان امسال قرار است ۵۰ هزار تبلت در اختیار خانواده‌هایی که حداقل سه دانش‌آموز دارند، قرار بگیرد. سال تحصیلی جدید در ایران قرار است از نیمه مهرماه آغاز شود.