ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برکناری رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران تکذیب شد

در پی قتل حکومتی مهسا امینی، دختر جوان کُرد توسط نیروهای گشت ارشاد، صبح دوشنبه ۲۸ شهریور خبرگزاری برنا اعلام کرد که به دستور سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، سرهنگ میرزایی رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ تا بررسی دقیق و کامل ابعاد پرونده مهسا امینی برکنار شد. به‌فاصله چند ساعت پایگاه خبری پلیس در اطلاعیه‌ای گفت: «در روزهای اخیر شاهد حجم گسترده‌ای از فضاسازی معاندان و افراد فرصت‌طلب در فضای مجازی برای برهم زدن امنیت و آرامش روانی جامعه هستیم. لذا اعلام می‌کنیم که خبر جابه‌جایی یا عزل سرهنگ میرزایی در پلیس امنیت عمومی واقعیت ندارد.»

بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در محکومیت قتل مهسا امینی بیانیه منتشر کردند

بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که برخی از آن‌ها از چهره‌های اصلاح‌طلب هستند در بیانیه‌ای قتل مهسا امینی را محکوم کردند و عاملان آن را «راهزنان شرف، فرهنگ و عزت ایرانی» نامیدند. آن‌ها بر «حق انتخاب آزادانه پوشش»، «برچیده شدن نهادهای گشت ارشاد و ستاد امر به معروف» و «پشتیبانی از حقوق و محافظت از امنیت» زنان تأکید کردند و عملکرد نهادهایی که بر حجاب زنان نظارت دارند را «غیرقانونی، غیراخلاقی و ضدانسانی» دانستند.

بازداشت تعدادی از معترضان به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی طی روزهای اخیر؛ از سرنوشت شماری دیگر اطلاعی در دست نیست

بنا بر گزارش آژانس خبررسانی «کردپا»، یکشنبه ۲۷ شهریور یک شهروند در سنندج به دنبال شرکت در تجمعات اعتراض به جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. نام این شهروند شاهو اقبال عنوان شده است. پیش از این در شامگاە یکشنبە ۲۷ شهریور، لطف‌الله احمدی، فعال مدنی و عضو گروه کوهنوردی «چلچمه» و همچنین فرانک رفیعی، فعال محیط زیست اهل سنندج در جریان تجمع اعتراضی به قتل حکومتی مهسا امینی توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. علی‌رغم پیگیری خانواده‌ها تا این لحظه از مکان نگهداری هیچ کدام از بازداشت‌شدگان اطلاع دقیقی در دست نیست. شبکه حقوق بشر کردستان، یکشنبه ۲۷ شهریور، از بازداشت زانیار محمدنژاد، شهروند کُرد اهل سنندج و ساکن تهران در روز جمعه ۲۵ شهریور خبر داد. زانیار محمدنژاد پس از انتشار خبر جان‌‌باختن ژینا امینی در جریان برگزاری تجمع اعتراضی شهروندان در مقابل بیمارستان کسرای تهران بازداشت و در تماسی که با خانواده داشته، اعلام کرده که در حال انتقال به مکانی نامعلوم است. منابع حقوق بشری کُرد در روزهای اخیر از بازداشت شماری از معترضان به مرگ مهسا امینی خبر داده‌اند، اما تا این لحظه از هویت این افراد و مکان نگهداری دقیق آن‌ها گزارشی منتشر نشده است. خشم عمومی و اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی به دست گشت ارشاد در شهرهای مختلف ایران کماکان ادامه دارد.

آغاز اعتصاب عمومی در شهرهای کُردستان در اعتراض به قتل مهسا امینی

دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱، کسبه و بازاریان در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، دیواندره، دهگلان، مهاباد، بوکان، ارومیه، سردشت، بانه، پیرانشهر، اشنویه، جوانرود و کرمانشاه، در اعتراض به قتل مهسا امینی که پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، در بیمارستان کسری تهران جان باخت، دست به اعتصاب عمومی زدند. در روزهای گذشته گروهی از احزاب و تشکل‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی و فعالان حقوق زنان در استان کردستان با انتشار بیانیه‌های جداگانه از مردم به‌ویژه کسبه و بازاریان خواسته بودند تا روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه، دست به اعتصاب عمومی بزنند. خبرهایی که به دست زمانه رسیده است حضور بسیار سنگین نیروهای امنیتی در شهرهای کردستان حکایت دارد. در همین ارتباط شامگاه دوشنبه نیز جمعی از کسبه و بازاریان در شهرهای کردستان و کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی از جمله از طریق پیام کوتاه تهدید شده بودند که در صورت عدم بازگشایی مغازه‌ها «برابر مقررات با این افراد برخورد خواهد شد.» همچنین منابع حقوق بشری کُرد گزارش کردند که اعتراضات مردمی در شهرستان دیواندره در روز دوشنبه ۲۸ شهریور با دخالت نیروهای انتظامی به خشونت کشید شده و تاکنون دست‌کم دو تن از معترضان زخمی شدند. تا این لحظه اخباری از احتمال دستگیری معترضان در این شهر گزارش نشده است. در ادامه واکنش‌ها به قتل مهسا امینی در ایران، دوشنبه ۲۸ شهریور، دانشجویان دانشگاه‌های پلی تکنیک و امیرکبیر با شعارهایی از جمله «می‌کشم می‌کشم، هر آن‌که خواهرم کُشت» و «کُشتن برای روسری، تا کی چنین خاک‌برسری» اعتراض کردند. در پی درگذشت مهسا امینی پس از چهار روز کما، موجی از خشم جامعه ایران را دربرگرفته است. در روزهای گذشته و پس از خاکسپاری این دختر ۲۲ ساله کرد در گورستان آیچی سقز نیز شهروندان معترض در این شهر و سپس سنندج به خیابان آمدند. این اعتراض‌ها با شعار علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و آتش زدن بنر او همراه بود. نیروهای امنیتی به سرکوب این اعتراض‌ها دست زدند و در تیراندازی آن‌ها به سوی معترضان و ضرب و شتم آنها با باتوم، تعدادی زخمی و به مراکز درمانی منتقل شدند. هرچند حکومت قتل مهسا امینی را «یک حادثه» خوانده است، شمار قابل توجهی از نهادهای کارگری و مدنی مستقل ایران در بیانیه‌های جداگانه به تندی به حکومت و سیاست‌های سرکوب‌گرانه‌اش علیه زنان تاختند و قتل مهسا امینی را زاییده‌ی خشونتی ساختاری و نظام‌مند علیه زنان در ایران توصیف کردند.

دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران: احتمال بروز پیک جدید کرونا در اواخر پاییز

آمتیس رمضانی، دبیر انجمن متخصصان عفونی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: «اگرچه در زمینه بیماری کرونا در حال حاضر چشم‌انداز خوبی وجود دارد و پس از دو سال و نیم به وضعیت مناسبی نزدیک می‌شویم، اما با این حال این احتمال هم وجود دارد که پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در اواخر پاییز پیکی از بیماری با افزایش موارد مثبت و بستری داشته باشیم.» این متخصص عفونی با تأکید بر اینکه «بازگشایی امن» مدارس برای دانش‌آموزان نیاز است، گفت: «باید کاری کرد که هم این پیک را با خیال راحت پشت سر بگذاریم و هم اینکه دانش‌آموزان هم آسیب نبینند. در این راستا واکسیناسیون بهترین کاری است که می‌توان انجام داد. اگرچه نمی‌توان آن را اجباری کرد. بین خانواده نگرانی‌های زیادی درمورد واکسن کودکان وجود دارد به همین دلیل نمی‌توان هیچ خانواده‌ای را مجبور کرد کودک خود را واکسینه کنند. با این حال خوشبختانه تا امروز گزارشی از عوارض واکسن در میان کودکان گزارش نشده است.» رمضانی توصیه کرد با بهبود تهویه مدارس احتمال سرایت ویروس را کاهش دهند.

فرمانده پلیس می‌گوید در داخل ون هنگام انتقال مهسا امینی نه کتک‌کاری، بلکه «شوخی و مزاح» در کار بوده است

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ صبح دوشنبه ۲۸ شهریور در یک نشست خبری که برای تشریح قتل مهسا (ژینا) امینی برگزار شد، گفت: «مگر می‌شود امنیت جامعه را تعطیل کرد؟ ایشان همراه با سه خانم و دو آقا در پارک طالقانی در حال قدم زدن بوده که با گشت ما روبه‌رو می‌شوند. حجاب خانم‌های دیگر با تذکر قابل رفع بوده و تنها حجاب خانم امینی مناسب نبود.» مهسا (ژینا) امینی که همراه با خانواده‌اش از سقز به تهران سفر کرده بود، جمعه ۲۵ شهریور و سه روز پس از بازداشت به دست مأموران گشت ارشاد در بیمارستان کسری تهران جان باخت و پیکر او روز شنبه در سقز در میان اعتراضات مردم به خاک سپرده شد. بر اساس اعلام بیمارستان کسری هنگامی که این جوان ۲۲ ساله به این بیمارستان منتقل شد، علائم حیاتی در او دیده نمی‌شد. گزارش‌های مختلف از مرگ مغزی او به دلیل ضرب و جرح در بازداشتگاه گشت ارشاد حکایت دارد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در ادامه نشست خبری خود یک ادعای ثابت در قتل مهسا امینی را تکرار کرد: «پوشش و لباس خانم امینی با آنچه در تصویر کلاس آموزشی منتشر شده متفاوت بوده است.» حسین رحیمی سپس در ادامه این ادعاهای تکراری افزود: «در زمان انتقال خانم امینی هیچ مشاجره و مقاومتی نبوده و حتی به گفته افراد دیگر داخل ون شوخی و مزاح توسط خانم امینی صورت گرفته است. به غیر از خانم امینی شش نفر دیگر هم داخل ون بوده‌اند و یکی از آنها نیروی پلیس بوده است. امجد امینی، پدر مهسا، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «امتداد» گفته است که اطمینان دارد دخترش را در ون کتک زده‌اند و پس از انتقال دخترش به پاسگاه دو ساعت طول کشیده تا او را به بیمارستان منتقل کنند. امجد امینی در ادامه از فشارها برای دفن شبانه دخترش خبر داده و گفته است که «می‌خواستند هیچ‌کس مطلع نشود.» فرمانده انتظامی تهران بزرگ درباره صدای اظهارات پدر مهسا امینی گفت: «مطمئنید صدای پدر ایشان است؟»

اختراع یک نمایش دیگر: اجتماع بزرگ «امام حسنی‌ها» در میدان آزادی

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمحمد رحیم مرتضوی شهردار منطقه ۹ تهران گفت: »در نظر است تا با دعوت از سخنرانان، قاریان و مداحان به نام کشور در سالروز وفات پیامبر و شهادت امام حسن برنامه‌ای فاخر در ورودی غربی پایتخت واقع در میدان آزادی برگزار شود.» مرتضوی در ادامه با اشاره به برپایی موکب‌های فرهنگی در اطراف میدان آزادی گفت: «موکب‌های مذهبی، سلامت محور، پذیرایی، کودک و نوجوان و مشاوره از جمله موکب هایی هستند که در خیابان‌های منتهی به میدان آزادی از جمله بزرگراه آیت‌الله سعیدی و خیابان آزادی خدمت به شهروندان را انجام می‌دهند.» «اجتماع بزرگ امام حسنی‌ها» قرار است جمعه یکم مهر و از ساعت ۱۶ در میدان آزادی با حضور مداحان برگزار شود.

قتل حکومتی مهسا امینی: فرانک رفیعی، فعال محیط زیست، در جریان اعتراض‌های سنندج بازداشت شد

به گزارش آژانس خبری کُردپا، شامگاە یک‌شنبە ۲۷ شهریور، فرانک رفیعی، فعال محیط زیست اهل سنندج در جریان تجمع اعتراضی به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی در میدان «آزادی» (اقبال) سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. این فعال محیط زیست پیش‌تر نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و زیست‌محیطی توسط نیروهای امنیتی استان کردستان بازداشت شده بود. یک‌شنبە ۲۷ شهریور سنندج شاهد دومین روز اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا بود و بر اساس گزارش‌ شبکه حقوق بشر کردستان در جریان این اعتراض‌ها ده‌ها شهروند در سنندج بازداشت شدند. اعتراض‌ها در سنندج با دخالت نیروهای امنیتی و ضد شورش به سرعت به خشونت کشیده شدند و نیروهای امنیتی روی معترضان آتش گشودند. مهسا امینی را که از سقز همراه با خانواده‌اش به تهران رفته بود، گشت ارشاد ۲۲ شهریور دستگیر کرد. در همان روز و در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی، او به کما رفت و چهار روز بعد با مرگ مغزی و ایست قلبی در بیمارستان کسری درگذشت. مرگ این شهروند سقزی با اعتراض‌ و انتقاد در داخل و خارج ایران همراه شده است.