ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پلیس #آذربایجان تعدادی از معترضان از جمله رهبر اپوزیسیون این کشور را دستگیر کرد

پلیس آذربایجان روز شنبه ۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر تعدادی از معترضان شامل رهبر حزب اصلی اپوزیسیون این کشور را دستگیر کرد. تظاهرات گسترده در آذربایجان علیه دستمزدهای پایین، فساد دولتی و نبود آزادی‌های دموکراتیک در جریان است. رهبر حزب جبهه خلق، علی کریملی پیش از دستگیر شدن به خبرنگاران گفت نزدیک به ۵۰ نفر که اغلب آنها از سازمان‌دهندگان تظاهرات بدون مجوز روز شنبه بودند، در طول هفته دستگیر شده‌اند. کریملی گفت که مردم خواهان حقوق و آزادی‌های لحاظ شده در قانون اساسی هستند، از دولت نمی‌ترسند و تا پایان مبارزه می‌کنند. پلیس بلافاصله بعد از آنکه کریملی برای حرکت به سمت تظاهرات در مرکز باکو راهی شد، او را دستگیر کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از شاهدان محلی، بیش از ۸۰ معترض دیگر بعد از بازداشت کریملی دستگیر شده‌اند. پلیس باکو چندین راه ارتباطی به مرکز شهر را مسدود کرد، چند ایستگاه مترو را موقتاً بست و ارتباط اینترنتی نیز با مشکل مواجه شد. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان از سال ۲۰۰۳ به جای پدرش بر مسند قدرت نشسته است. دولت‌های غربی آذربایجان را جایگزین مناسبی برای کاهش وابستگی به نفت و گاز روسیه می‌دانند، اما فعالان حقوق بشر با اشاره به سرکوب مخالفان و نقض حقوق بشر در این کشور نسبت به این همکاری‌ها اعتراض دارند.

ارتش #مالی: در یک ضد حمله، ۵۰ شبه‌نظامی کشته و ۳۶ سرباز آزاد شدند

ارتش مالی اعلام کرد در جریان یک ضد حمله ارتش حدود ۵۰ شبه‌نظامی کشته شدند و تعدادی از سربازان نیز که در حملات مرگبار سه هفته پیش به دو مرکز نظامی در پایتخت اسیر شده بودند، نجات یافتند. حمله مهاجمان ناشناس در ۳۰ سپتامبر به کشته شدن حدود ۳۸ سرباز منجر شد. این یکی از بزرگ‌ترین تلفات ارتش مالی در سال جاری بود. گروه‌های شبه‌نظامی مختلف، وابسته به القاعده و داعش، به طور مرتب در این کشور حملاتی را علیه نیروهای نظامی و اهداف دولتی انجام می‌دهند. ارتش اعلام کرده علاوه بر کشته شدن ۵۰ نظامی، ۳۰ تن دیگر زخمی و تسلیحات آنها نیز تخریب شدند. ارتش همچنین اطلاع داد که ۳۶ تن از ۶۰ سرباز این کشور که در جریان حملات سپتامبر ناپدید شده بودند، آزاد شده‌اند. خانواده‌های این سربازان به دلیل تعداد بالای کشته‌شدگان و عدم اطلاع‌رسانی درباره تلفات و ناپدید‌شدگان اعتراض کرده بودند. مالی از سال ۲۰۱۲ درگیر جنگ داخلی است.

#وزیر_دفاع_ترکیه: ارتش آماده است در صورت عدم اجرای آتش‌بس، حمله به #شمال_سوریه را از سر بگیرد

#خلوصی_آکار، وزیر دفاع #ترکیه روز شنبه ۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر گفته است که نیروهای #ترکیه در شمال #سوریه آماده هستند در صورت عدم اجرای توافق آتش‌بس با واشنگتن و عدم عقب‌نشینی نیروهای سوریه دموکراتیک، حمله را از سر بگیرند. آنکارا و واشنگتن پنج‌شنبه توافق کردند که ترکیه حمله به شمال سوریه را ۱۲۰ ساعت متوقف کند تا یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) از «منطقه امن» مد نظر ترکیه در مرز شمالی سوریه عقب‌نشینی کنند. با وجود حصول این توافق، موارد متعدد نقض آن رخ داده است. به گزارش مرکز اطلاعات روژاوا، حداقل هشت غیرنظامی ظرف کمتر از ۲۴ ساعت بعد از اعلام آتش‌بس کشته شده‌اند. روز شنبه نیز آتش‌بسی شکننده در مرز سوریه برقرار بود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، آکار گفته است: «عملیات را برای پنج روز متوقف کردیم. این بار تروریست‌ها از منطقه امن عقب‌نشینی خواهند کرد، اسلحه‌هایشان جمع‌آوری خواهد شد و مواضعشان تخریب می‌شود. اگر این اتفاق نیفتد، به عملیات ادامه می‌دهیم.» او گفته است سربازان ترکیه آماده هستند تا از «دستورهای ضروری» پیروی کنند. نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری یگان‌های مدافع خلق اما ترکیه را به نقض آتش‌بس متهم کرده‌اند. آنها می‌گویند بنا بر توافق آتش‌بس، ترکیه باید اجازه ایجاد راهرو بشردوستانه برای خارج کردن مردم شهر رأس‌العین (سری‌کانی) را می‌داد، در حالی که اکنون خارج کردن زخمی‌ها و غیرنظامیان ممکن نیست.

اصلاحیه «تاخیر برگزیت» به تصویب پارلمان بریتانیا رسید

اصلاحیه تاخیر برگزیت شنبه ۱۹ اکتبر/ ۲۷ مهر در پارلمان بریتانیا تصویب شد. نمایندگان مجلس بریتانیا از اصلاحیه پیشنهادی اولیور لتوین، یکی از نمایندگان محافظه‌کار، حمایت کردند که خواسته بود تصمیم‌گیری پارلمان بر سر توافق جدید برگزیت به تعویق بیفتد و همچنین امکان خروج بدون توافق در ۳۱ اکتبر رد شود. اصلاحیه لتوین تاکید می‌کند تا همه مقررات لازم برای اجرای لایحه برگزیت تصویب نشده، طرح جانسون برای خروج نباید تأیید شود. ۳۳۲ تن از نمایندگان با این طرح موافقت کردند و ۳۰۶ تن دیگر رای منفی دادند. این یک شکست بزرگ برای بوریس‌ جانسون، نخست‌وزیر محسوب می‌شود، زیرا تیم او در تلاش بود پارلمان را برای تصمیم‌گیری بر سر توافق جدید برگزیت متقاعد کند. با تصویب اصلاحیه لتوین، بریتانیا نمی‌تواند زودتر از پایان ماه ژانویه سال آینده میلادی از اتحادیه اروپا خارج شود. نخست‌وزیر حالا ناچار است تا پایان شب برای تمدید زمان برگزیت نیز درخواست دهد. اما جانسون گفته است حاضر نیست از اتحادیه اروپا بخواهد که به برگزیت مهلت جدیدی بدهد.

زخمی شدن یک #کولبر و یک کاسبکار مرزی به دنبال شلیک مستقیم نیروهای نظامی

روز جمعه ۲۶ مهر ماه، یک کولبر در مناطق مرزی شهرستان #سردشت و یک کاسبکار مرزی در کوهستان‌های مرزی استان آذربایجان غربی از سوی نیروهای نظامی مستقر در پایگاه‌های مرزی هدف گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند. سایت شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داده که به دنبال تیراندازی نیروهای نظامی در منطقه مرزی آلان از توابع شهرستان سردشت، یک کولبر به نام #اسکندر_حمزه‌زاده به شدت مجروح شده است. همچنین در منطقه مرزی جاندار از توابع شهرستان #سلماس یک کاسبکار مرزی به نام #سمکو_خلیلی_باغچه هدف تیراندازی مستقیم نیروهای مرزبانی قرار گرفته و زخمی شده است. بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه #حقوق_بشر #کردستان، در پی تیراندازی نیروهای نظامی در مناطق مرزی، از آغاز مهر ماه تاکنون حداقل چهار کولبر و کاسبکار کشته و هشت تن دیگر زخمی شده‌اند. یک کولبر دیگر نیز بر اثر انفجار مین دچار نقص عضو شده است. به گزارش سازمان حقوق بشری هەنگاو، در تابستان گذشته نیز دست‌کم ۲۷ کولبر در مرزهای کردستان کشته و زخمی شدند که بیش از ۹۲ درصد از این افراد با شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی جان خود را از دست داده‌اند. در سال‌های گذشته ده‌ها کولبر که به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به کولبری شده بودند، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است کە نهادهای مدافع حقوق بشر با محکوم کردن تیراندازی بە #کولبران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستەاند بە جای کشتار کولبران، فرصت‌های شغلی پدید آورند تا مردم ناچار نباشند برای امرار معاش جان خود را بە خطر بیندازند.

رئیس‌ #بانک_مرکزی_چین: به اجرای سیاست‌های محتاطانه پولی ادامه خواهیم داد

یی گانگ، رئیس‌ #بانک_مرکزی_چین گفت که این بانک به اجرای سیاست‌های محتاطانه پولی ادامه می‌دهد و شرایط مالی لازم برای رشد اقتصادی با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، یی گانگ در جلسه گروه ۲۰ در واشنگتن گفت که #رشد_اقتصادی_چین با وجود فشارها پایدار بوده است. واحد پولی این کشور، یوان، پایدار بوده و اعتبارات با نرخ ثابتی در حال رشد است. این گفته‌ها در حالی است که رشد اقتصادی سالانه چین در سه چهارم اول سال جاری میلادی، ۶ درصد بوده که کمترین میزان در ۲۷ سال گذشته محسوب می‌شود. کارشناسان علت این امر را کاهش تقاضای داخلی و خارجی و #جنگ_تجاری ایالات متحده و چین می‌دانند.

اولین واکنش #حزب‌الله_لبنان به اعتراضات در این کشور

شیخ علی دعموش، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان گفته تظاهرات مردم از بحران اقتصادی و معیشتی حکایت دارد که مردم با آن روبه‌رو هستند. او همچنین گفته: «قبلا در خصوص سیاست‌های اقتصادی نادرست و اعمال مالیات و سخت کردن شرایط برای مردم هشدار داده و اعلام کرده بودیم این وضعیت موجب وخامت اوضاع شده و انفجار مردمی را به دنبال خواهد داشت.» او در عین حال تاکید کرده که اعتراضات مسالمت‌آمیز باشد و به امنیت و ثبات کشور آسیبی نرسد. به گفته او، مواضع حزب‌الله از همان آغاز روشن و مبنی بر مخالفت با هر گونه مالیات جدید بر قشر فقیر و متوسط در قالب بودجه یا غیر از آن بوده است. در جریان بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی لبنان در سال‌های اخیر، معترضان ابتدا شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ مهر/ ۱۷ اکتبر، در برابر مقر دولت در مرکز بیروت گرد آمدند تا دولت را وادار کنند از وضع مالیات جدید دست بردارد. دولت سعد حریری با بحران تأمین بودجه سال آینده مواجه است. از این رو قصد داشت برای جبران بخشی از کسری بودجه خود برای پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌آپ، بنزین و تنباکو مالیات وضع کند. با اعلام این تصمیم تظاهرکنندگانِ خشمگین به خیابان‌ها آمدند.