ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان تعیین شد

پارلمان لبنان با برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در ۷ فروردین ۱۴۰۱ / ۲۷ مارس ۲۰۲۲ موافقت کرد. پیش از این قرار بود انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مه ۲۰۲۲ برگزار شود. تاریخ زودتر از آن رو تصویب شد که انتخابات با ماه رمضان همزمان نشود. بدین ترتیب همچون انتخابات قبلی، مردم لبنان می‌توانند به ۱۲۸ نماینده‌ از ۱۵ حوزه انتخابیه رأی دهند. در انتخابات پارلمانی آینده محدودیتی برای هزینه‌های کارزار انتخاباتی اعمال شده است. بنابراین دولت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان، تنها چند ماه بر سر کار خواهد بود، هر چند که تلاش می‌کند در مورد برنامه خود برای بهبود وضعیت مالی با صندوق بین‌المللی پول به توافق برسد. پس از انتخاب نمایندگان پارلمان جدید، میقاتی تا زمانی که نخست‌وزیر جدید از سوی نمایندگان پارلمان رأی اعتماد بگیرد و مأمور تشکیل دولت جدید شود در مقام خود باقی خواهد ماند. لبنان با بحران اقتصادی روبه‌رو است و با کمبود سوخت اخیر که تولید برق را به میزان قابل توجهی کاهش داده و باعث خاموشی‌های گسترده شده، تشدید شده است.

نظارت نظامیان بر اینترنت: پلیس فتا ناجا قصد دارد «شبکه اجتماعی همیاران سایبری» را راه‌اندازی کند

وحید مجید، رئیس پلیس فتا نیروی ارتش جمهوری اسلامی (ناجا) سه‌شنبه ۲۷ مهر از برگزاری نخستین رزمایش سراسری «همیاران سایبری» پلیس فتا خبر داد که به گفته او با هدف ارتقاء «فرهنگ سایبری» و «پیشگیری اجتماعی از جرائم سایبری» انجام شده است. پلیس فتا ناجا در سال‌های گذشته طرح موسوم به «همیاران سایبری» را با هدف « کنترل، رصد و پایش فضای مجازی و برخورد با مجرمان» راه اندازی کرد. وحید مجید در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد پلیس فتا ناجا قصد دارد شبکه اجتماعی همیاران سایبری را برای آنچه او «تعامل بیشتر در فضای مجازی با همیاران سایبری» خواند به‌زودی راه اندازی کند. همزمان مجلس ایران بررسی غیرعلنی طرح موسوم به صیانت از کاربران فضای مجازی را پیش‌ می‌برد که به نوبه خود دست نظامیان را برای تشدید نظارت بر کاربران اینترنتی و سرکوب مخالفان در فضای مجازی بازتر خواهد کرد. این طرح با کاهش بستر اینترنت و کند کردن آن رسماً دسترسی به اینستاگرام و سایر پیام‌رسان‌های مجازی را ناممکن کرده و حق ناشناس‌ماندن را از کاربران اینترنت در ایران خواهد گرفت.

معاون راه و شهرسازی استان اصفهان: اگر خشکی زاینده‌رود ادامه پیدا کند، تا ۱۵ سال آینده فرونشست زمین از اصفهان متروکه می‌سازد

امیر زاغیان، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان سه‌شنبه ۲۷ مهر نسبت به عوارض خشکسالی برجمعیت اصفهان هشدار داد و گفت: «کمترین و البته خطرناک ترین عوارض خشکی زاینده رود فرونشست زمین است و اگر خشکی زاینده رود با همین شرایط ادامه یابد اصفهان با تمدنی چند هزار ساله تا ۱۵ سال آینده به شهری متروکه تبدیل خواهد شد». زاغیان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت بر این باور است که فرونشست موجب خواهد شد که به مرور «مهاجر فرستی» از اصفهان افزایش پیدا کرده و رونق ساخت و ساز و تقاضا برای مسکن کاهش پیدا کند. به گفته او شهرهای مجاور کشش این جمعیت را ندارند و با مشکلاتی مواجه خواهند شد. معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه به مسئله تبعات مهاجرت ناشی از تغییرات اقلیمی بر وضعیت شهرها اشاره و تاکید کرد:‌ «هر زمانی که انسان برخلاف اقلیم و شرایط طبیعی منطقه اقدام کرد، به شکست منجر می شود، تبعات خشکی زاینده رود نه تنها برای اصفهان، بلکه به زودی در سطح کشور نمایان خواهد شد و اگر این شهر مهاجر فرست شد، معادلات دیگر استان ها را برهم ریخته و تبعات اجتماعی، اقتصادی و ... به دنبال خواهد داشت.» پیشتر مصطفی فدایی‌فر، رئیس «کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب» نیز اعلام کرد برمبنای برآوردها فرونشست زمین در ایران ممکن است به جابجایی اجباری ۳۷ میلیون نفر در سراسر کشور منجر شود. او گفت: «مهم‌ترین پیامد‌های قابل پیش‌بینی در اثر فرونشست زمین، علاوه بر نابودی آبخوان‌ها و زوال آب‌های تجدیدپذیر، تخریب بسیاری از زیرساخت‌های راه، راه‌آهن، خطوط انتقال آب، نفت و گاز، دکل‌های برق، مناطق شهری و روستایی و درنهایت، کوچ اجباری بیش از ۳۷ میلیون نفر در کشور است.»

فرزند یکی از جانباختگان جنگ به خاطر بیکاری و فقر مقابل ساختمان «بنیاد شهید» دست به خودسوزی زد

روزنامه عصر جنوب سه شنبه ۲۷ مهر از خودکشی فرزند یکی از جان‌باختگان جنگ ایران و عراق در مقابل ساختمان اداره کل «بنیاد شهید» استان کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج خبر داد. علت خودکشی این مرد که نام او در گزارش‌ منتشر نشده، بیکاری و مشکلات معیشتی عنوان شده است. شاهدان گفته‌اند این شهروند به خاطر بی‌توجهی مسئولان بنیاد شهید به درخواست وام اشتغال او، دست به خودکشی زده است. موسوی مدیرکل سازمان بنیاد شهید استان کهگیلویه و بویراحمد، در رابطه با خودکشی این شهروند مدعی شد: «این فرد صبح امروز به اداره‌کل بنیاد شهید استان مراجعه کرد و به پشت بام ساختمان اداره رفت تا خود را از ارتفاع ساختمان به پایین بیندازد؛ او اعلام کرد که مشکلش بیکاری است و همکارانمان او را از اقدام به خودکشی منصرف کردند و به این شهروند قول مساعدت در خصوص رسیدگی به مطالبه اش را دادند، اما این فرد از ساختمان بیرون رفت و نیم ساعت بعد در حالی برگشت که جلوی درب ساختمان اقدام به خودسوزی کرد». گفته می‌شود فردی که دست به خودکشی زده در بخش سوانح و سوختگی یکی از بیمارستان‌های یاسوج بستری‌ست و استاندار کهگیلویه و بویراحمد در واکنش، دستور رسیدگی به این واقعه و برخورد با خاطیان را صادر کرده است.

لهستان به دلیل ورود پناهجویان از طریق مرز بلاروس به این کشور، سربازان بیشتری در این منطقه مستقر کرد

با توجه به افزایش شمار پناهجویانی که از مرز بلاروس خود را به لهستان می‌رسانند، دولت لهستان حفاظت از مرزهای خود با بلاروس را افزایش داد و شمار بیشتری سرباز به مناطق مرزی اعزام کرد. وزارت دفاع لهستان در ورشو اعلام کرد که در حال حاضر تقریباً ۶۰۰۰ سرباز در مرز بلاروس مستقر شده‌اند که دو برابر تعداد سربازان در آخر هفته گذشته است. این سربازان از پلیس مرزی حمایت خواهند کرد و تلاش خواهند کرد مانع از عبور پناهجویان از مرز شوند. روز گذشته دوشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر بیش از ۶۰۰ مورد تلاش پناهجویان برای ورود از بلاروس به خاک لهستان ثبت شد. به دلیل این رویدادها، دولت لهستان وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. شمار پناهجویانی که از هفته‌ها قبل از طریق بلاروس و لهستان به شرق آلمان می‌روند، نیز همچنان افزایش می‌یابد. این موضوع موجب نگرانی دولت آلمان شده است. وزارت خارجه آلمان جمعه گذشت اعلام کرد که نشانه‌های وجود دارند مبنی بر این‌که قاچاق انسان‌ها از طریق بلاروس به لهستان، لیتوانی و لتونی «فعالانه توسط رژیم بلاروس هدایت می‌شود».

مریم رحمانی، فعال حوزه زنان از روند توقیف اسناد هویتی و لوازم شخصی خود توسط قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران نوشت

مریم رحمانی، فعال حوزه زنان ساکن تهران در یادداشت کوتاهی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده است، آنچه که در جریان تفتیش منزلش در ماه گذشته رخ داده و مشکلاتی که در پی این اتفاق برای او ایجاد شده را شرح داده است. او نوشته است «روز ۲۴ شهریورماه، ماموران قرارگاه ثارالله به منزل ما مراجعه کردند و ابلاغیه‌ای نشان دادند که برای ادای توضیحات به دادسرای شهید مقدس رجوع کنم. ۳۰ شهریورماه در پی احضار تلفنی به این دادسرا مراجعه کردم و به سوالات مطرح شده پاسخ دادم. متاسفانه روز گذشته نیز از پلیس امنیت با من تماس گرفتند و‌ اعلام کردند که روز ۲۵ مهرماه، دوباره مراجعه کنم که به دلیل نشان دادن حسن‌نیت به دادسرای شهید مقدس رفتم و از ساعت ۹ تا ۱۳:۳۰ بازجویی شدم و اعلام کردند که دوباره نیز باید مراجعه کنم. این درحالی است که روال قانونی، «ارسال احضاریه کتبی» برای من است و احضار تلفنی فاقد وجاهت قانونی است.» خانم رحمانی نوشته که طی این دو جلسه او تفهیم اتهام نشده‌ و تاکنون گوشی‌ها و لپتاپ و وسایلی را که از منزل او بردند، پس داده نشده است. او که به‌تازگی و پس از یک ماه موفق شده کارت ملی و شناسنامه‌اش را پس بگیرد، نوشته: «ضبط کارت ملی، مانع واکسن زدن من شد، درحالی که به ماموری که کارت شناسایی من را ضبط کرد، اعلام کردم که بدون کارت ملی نمی‌توانم واکسن بزنم. یک ماه کارهای اداری و بانکی خودم و پدرم که بازنشسته و بیمار است را نتوانستم انجام دهم. ضمنا عمل پدرم به دلیل ابلاغیه و احضار پی درپی من به تعویق افتاده است». هم‌زمان با تفتیش منزل مریم رحمانی خبر تفتیش خانه پوران ناظمی و سارا صحرانورد فرد دو فعال حقوق زنان دیگر نیز منتشر شده بود.

یکی از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس در اعتراض به فقر و تبعیض به زندگی خود پایان داد

یکی از کارکنان شرکت نفت و گاز پارس عسلویه در سایت ساحلی شیرینو، در محل کار خودکشی کرد. در نامه‌ای که کنار جسد او یافت شده، انگیزه خودکشی فشارهای اقتصادی و اعمال تبعیض از سوی مدیران عنوان شده است. جسد این فرد که نام او اعلام نشده است توسط همکارانش یافت شده. آن‌ها به علت غیبت او و پاسخ ندادن به تلفن، به اتاق محل استراحت او مراجعه کردند و با جسد او مواجه شدند. فرد مزبور که آوای بوشهر شغل او را مهماندار عنوان کرده، ۲۰ سال سابقه کار داشته و در نامه‌ای انگیزه خودکشی را ذکر کرده است.

پیشنهاد سعید جلیلی به دولت سیزدهم: سهم دریا در اقتصاد را افزایش دهید

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهیه سیاست‌های کلی «توسعه دریامحور که موجب استفاده حداکثری از فرصت دریا می‌شود» را از جمله مأموریت‌های این مجمع و مورد تأکید علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دانست و گفت «دولت باید برنامه‌های روشنی برای افزایش سهم دریا در اقتصاد اجرا کند و این سهم در ۴ سال آینده حداقل باید دو برابر شود.» براساس آمار رسمی، سهم دریا در تولید ناخالص داخلی ایران با احتساب فعالیت‌های نفتی و گازی دریایی بین ۲ تا ۲,۷ درصد است که اگر بخش انرژی کم شود به رقمی حدود یک درصد می‌رسد. جلیلی صنایع دریایی در عرصه‌هایی نظیر کشتی‌سازی و شیلات و همچنین انرژی و گردشگری را موجب ایجاد هزاران شغل در کشور دانست.

دورکاری کارمندان استان تهران لغو شد

دورکاری کارمندان دولت در استان تهران از صبح سه‌شنبه ۲۷ مهر لغو شد. غلامرضا عباس پاشا، معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران پیش از این گفته بود تمامی دستگاه‌ها دورکاری‌شان از روز سه‌شنبه لغو شده و ساعت کاری از ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ و۳۰ دقیقه خواهد بود. به‌گفته عباس پاشا بیش از ۸۵ درصد کارکنان دولت در استان تهران دوز اول و ۴۵ درصد هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

دستگاه قضائی ترکیه دستور بازداشت ۱۵۸ نفر را در ارتباط با گروه گولن صادر کرد

خبرگزاری آناتولی ترکیه روز سه‌شنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر اعلام کرد که دادستانی ترکیه دستور بازداشت ۱۵۸ نفر از جمله ۳۳ سرباز وظیفه را صادر کرده است که ادعا می‌شود با فتح‌الله گولن، واعظ دینی ساکن ایالات متحده آمریکا در ارتباط بوده‌اند. این بازداشت‌ها که در ۴۱ استان انجام می‌شود، بخشی از سرکوب پنج ساله دولت اردوغان علیه شبکه فتح‌الله گولن است. گولن هرگونه دخالت در کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ را که در آن بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند، رد می‌کند. خبرگزاری آناتولی گفته است که تاکنون ۹۷ نفر بازداشت شده‌اند. متهمان شامل ۱۱۰ دانشجوی نظامی ست که به اتهام تلاش برای کودتا اخراج شدند. ۴۸ نفر نیز از سربازان سابق و خدمه هستند. در پی کودتای نافرجام نظامی، حدود ۸۰ هزار نفر در انتظار محاکمه هستند و حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولتی، پرسنل نظامی و دیگران از کار اخراج یا تعلیق شدند. بیش از ۲۰ هزار نفر نیز از ارتش ترکیه اخراج شده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال دولت سیزدهم به معنای ساخت هر سال یک میلیون مسکن نیست

رستم قاسمی، ‌وزیر راه و شهرسازی سه شنبه ۲۷ مهر در اظهاراتش زیر وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال دولت ابراهیم رئیسی زد و گفت: «مقرر شده تا چهار سال آینده چهار میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود، البته وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم به این معنی نیست که در هر سال یک میلیون واحد ساخته خواهد شد. چرا که همه می‌دانیم ساخت مسکن حدود یک سال و نیم زمان می‌برد.» قاسمی پیش از این گفته بود: «در حوزه مسکن برنامه ما این است که سالی یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود». ابراهیم رئیسی نیز خردادماه سال جاری در کارزار انتخاباتی خود گفته بود: «واقعاً امکان ندارد مسکن را بتوان ایجاد کرد؟ اگر سالی یک میلیون مسکن در کشور ایجاد می‌شد اینچنین نگرانی مسکن نداشتیم که یکی از هزینه‌های مهم خانواده‌هاست که خانواده‌ها را نگران کرده است. معتقد هستیم می‌توان یک میلیون مسکن را هر سال در کشور ایجاد کرد.»