ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خبرگزاری آلمان: انتظار می‌رود در تظاهرات روز شنبه ایرانیان در برلین ۵۰ هزار نفر شرکت کنند

خبرگزاری آلمان چهارشنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر با اعلام این‌که در روز شنبه ۳۰ مهر / ۲۲ اکتبر ایرانیان در پشتیبانی از اعتراضات مردم کشور خود در برلین دست به تظاهرات خواهند زد، نوشت این تظاهرات ساعت ۱۵ شنبه در میدان Siegessäule (ستون پیروزی) و با عنوان «همبستگی با معترضان در ایران» برگزار می‌شود و انتظار می‌رود ۵۰ هزار نفر در آن شرکت کنند. خبرگزاری آلمان حامد اسماعیلیون، از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای مسافربری اوکراینی را از جمله سازمان‌دهندگان این تظاهرات معرفی کرده و گفته است اسماعیلیون که همسر و دخترش را در آن هواپیما از دست داده «به‌عنوان یکی از فعالان سازمان‌های معترض خارج از کشور علیه جمهوری اسلامی ظاهر می‌شود». براساس گزارش‌های دریافتی از کشورها و شهرهای مختلف اروپا، ایرانیان در حال برنامه‌ریزی برای شرکت گسترده در این تظاهرات هستند و نلاش می‌کنند به هر وسیله ممکن روز شنبه در برلین باشند.

خامنه‌ای فروش پهپاد و موشک به روسیه را تکذیب نکرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۷ مهر در دیدار با گروهی ازدانشگاهیان تلویحاً فروش پهپاد و موشک به روسیه را تأیید کرد. او در سخنان خود از جمله تولید تسلیحات را «پیشرفت‌ها»ی جمهوری اسلامی خواند و گفت: «ساخت تجهیزات پیشرفته‌ موشکی و پهپادی که چند سال پیش از این وقتی که عکس‌هایش منتشر می‌شد، می‌گفتند این فتوشاپ است. حالا می‌گویند که پهپادهای ایرانی خیلی خطرناک است. چرا به فلان کس می‌فروشید، به فلان کس می‌دهید.» او اما تکذیب نکرد که جمهوری اسلامی این تسلیحات را می‌فروشد یا نه. پیش از این مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کرده بودند. حکومت ایران در مظان اتهام است که با در اختیار قرار دادن پهپادها و موشک‌های خود به روسیه در جنگ علیه اوکراین نقش قعال دارد. اوکراین بارها گفته است روسیه در حملات اخیر خود از جمله به کی‌یف از پهپاد «شاهد» ساخت ایران استفاده کرده است. آمریکا این موضوع را تأیید کرده و اتحادیه اروپا نیز در نشست اخیر وزیران خارجه خود این موضوع را مورد بررسی قرار داده و گفته است تحقیقات در این زمینه را ادامه می‌دهد. شورای امینت سازمان ملل نیز در این‌باره نشستی برگزار خواهد کرد. یک دیپلمات اروپایی روز گذشته به رویترز گفت دلیل این‌که روسیه از ایران موشک و پهپاد می‌خرد آن است که بر اثر تحریم‌ها توانایی نظامی‌ روسیه تضعیف شده است.

هلند از معاهده منشور انرژی خارج خواهد شد

روب یتن، وزیر سیاست‌های انرژی و اقلیم هلند اعلام کرد که هلند از معاهده منشور انرژی ECT خارج خواهد شد. با این اعلام هلند وضعیت این معاهده متزلزل‌تر از پیش خواهد شد. یتن این تصمیم را در پارلمان هلند و روز سه‌شنبه اعلام کرد. پیش از هلند، هفته گذشته اسپانیا نیز از تصمیمی مشابه خبر داده بود. لهستان نیز روند خروج از معاهده را آغاز کرده و ایتالیا نیز پیش از این از معاهده منشور انرژی خارج شده است. یتن گفت : «شماری از کشورها اکنون گامهای قاطعی برای پایان دادن به عضویت برداشته‌اند، و من نیز بهترین راه را برای همراه شدن هلند بررسی می‌کنم.» این توافق به واسطه آن‌که برای پروژه‌های سوخت فسیلی لایه حفاظتی ایجاد می‌کند بشدت مورد انتقاد است. این توافق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا از دولت‌ها بواسطه سیاست‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شکایت کرده و طلب خسارت و غرامت کنند.

نیلوفر فتحی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در تهران بازداشت شد

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، نیلوفر فتحی معلم ریاضی سه‌شنبه ۲۶ مهر ساعت ۱۹ عصر، در دفتر وکالت حسین رضایی واقع در خیابان شریعتی تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. ماموران شامل سه مرد و یک زن بودند و با نشان دادن کارت شناسایی مشخص شد که از ماموران اداره اطلاعات هستند. حین بازداشت تلفن‌های همراه این شهروند ضبط شد. تاکنون از علت بازداشت و محل نگهداری نیلوفر فتحی اطلاعی در دست نیست. در جریان اعتراضات سراسری یک ماه اخیر به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در ایران شمار زیادی از شهروندان و فعالان حوزه‌های مختلف در ایران بازداشت شده‌اند.

ماندانا صادقی، خبرنگار آبادانی و همسرش رضا محمدی، در آبادان بازداشت و به اهواز منتقل شدند

نیروهای امنیتی ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار و شهروند ساکن آبادان را چهارشنبه ۲۷ مهر بازداشت و به اهواز منتقل کردند. سازمان حقوق بشر ایران با انتشار خبر بازداشت صادقی، اعلام کرد که او همراه با همسرش، رضا محمدی در منزل شخصی خود بازداشت شده است. اطلاع دقیقی از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آن‌ها در دست نیست. ماندانا صادقی در روزهای گذشته و پس از شکل گرفتن خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی در ایران به دنبال کشته شدن ژینا (مهسا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، به اطلاع‌رسانی درباره بازداشت‌شدگان، به‌ویژه خبرنگاران پرداخت. او از جمله خبرنگاران افشاگر در ماجرای فرو ریختن برج متروپل آبادان بود و درباره این سانحه به شکلی پیگیر اطلاع‌رسانی کرد. با آغاز اعتراضات سراسری در ایران، موجی از بازداشت روزنامه‌نگاران شکل گرفته است. بر اساس آخرین آمارها، نیروهای امنیتی تا کنون دست‌کم ۴۰ روزنامه‌نگار را بازداشت کرده‌اند. کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) نام این ۴۰ روزنامه‌نگار را منتشر کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است همه خبرنگارانی را که به دلیل پوشش خبری مرگ ژینا امینی و اعتراضات پس از آن بازداشت شده‌اند، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.