ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود «گم می‌شود»

مهدی طغیانی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: «آماری مطرح است که حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب [زاینده‌رود] به‌نوعی گم‌ می‌شود.» او افزود: «کل حق‌آبه محیط ‌زیست که مربوط به تالاب است ۱۷۸ میلیون مترمکعب است یعنی معادل سهم تالاب در حال گم شدن است.» طغیانی همچنین خواهان برخورد با کسانی شد که به شکل پمپاژ و چاه‌های حریمی به زاینده‌رود دست‌اندازی می‌کنند. او از دولت‌های حسن روحانی نیز انتقاد کرد و افزود: «معتقدم کار خاصی که مقداری مشکل را تسکین داده باشد شکل نگرفت و بیش‌ترین دلخوری‌مان از دولت یازدهم و دوازدهم در خصوص مسأله آب بی‌عملی بود و این‌که هیچ فکری برای بهبود وضعیت نداشتند.» کشاورزان اصفهان در دومین هفته پیاپی، امروز جمعه ۲۸ آبان در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کردند و در پی آن هزاران نفر از مردم به تجمع اعتراضی آن‌ها پیوستند. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، «زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از شعارهای معترضان در تجمع روز جمعه بود. از دوشنبه ۱۷ آبان، شمار زیادی از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به عدم تخصیص حق‌‌آبه کشت گندم ابتدا مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان تجمع کردند و سپس یک روز بعد در بستر خشک زاینده‌رود به اعتراضات خود ادامه دادند. زاینده‌رود با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است. محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پس از تجمع بزرگ مردم در روز جمعه اعلام کرد که دستور داده مشکل زاینده‌رود هر چه سریع‌تر حل شود. چگونگی حل سریع این مشکل اما مسکوت مانده است.

اتریش واکسیناسیون کرونا را از ماه فوریه آینده اجباری کرد

الکساندر شالنبرگ، صدراعظم اتریش جمعه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر از محدودیت‌های جدید برای مقابله با شیوع کرونا خبر داد. شالنبرگ در یک نشست خبری گفت در هفته‌های اخیر آمار روزانه مبتلایان و قربانیان کرونا در کشور به‌رغم تدابیر اتخاذشده، افزایش داشته ‌است به همین دلیل مقررات محدودیت رفت و آمد در سراسر کشور از روز دوشنبه آینده یکم آذر / ۲۲ نوامبر به مدت ۲۰ روز اعمال خواهد شد. شالنبرگ با تأکید بر این‌که هیچ گزینه دیگری جز اقدامات محدودکننده بیشتر وجود ندارد، گفت در قرنطینه، محدودیت‌های خروج از خانه اعمال می‌شود، استثناهایی مانند رفتن به محل کار، مکان‌های آموزشی یا پیاده‌روی وجود دارد. مهد کودک‌ها و مدارس باید باز بمانند. صدراعظم اتریش همچنین اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی کرونا از فوریه ۲۰۲۲ اجباری خواهد شد. او گفت: «این گام برای دولت آسان نبود. متأسفانه، متقاعد کردن افراد برای واکسینه شدن ممکن نبود.»

مقتدی صدر دستور انحلال یک گروه مسلح وابسته به خود را به‌عنوان گامی در جهت انحلال گروه‌های شبه‌نظامی عراق صادر کرد

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف پیروز در انتخابات عراق که روز پنج‌شنبه خواستار «پاکسازی» شبه‌نظامیان حشد الشعبی از «عناصر بی‌‌انضباط» شده و گفته بود «همه گروه‌های مسلح باید منحل شوند»، جمعه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر در اقدامی دستور انحلال لشکر «الیوم الموعود» (روز موعود) و بستن مقرهای آن را صادر کرد. این گروه شبه‌نظامی به جریان صدر وابسته است. مقتدی صدر در توئیتی نوشت: «اگر آن‌ها سلاحی به همراه دارند، باید ظرف ۴۸ ساعت آن را تحویل دهند تا این گام، آغازی برای انحلال گروه‌های مسلح و تحویل اسلحه آن‌ها و بستن مقرهایشان باشد و بلکه پیام امنیت و صلح برای همه ملت باشد.» این تصمیم در حالی گرفته شده که کتائب حزب‌الله از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران در واکنش به سخنان روز پنج‌شنبه مقتدی صدر گفته بود او باید ابتدا سلاح نیروهای خود را تحویل دهد و بعد سراغ نیروهای پیشمرگه کُرد برود. مجموعه احزاب و گروه‌های شیعه عراق در انتخابات اخیر این کشور تقریباً نیمی از آرا و بیش از ۶۰ کرسی خود را در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۸ از دست دادند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: امضای رئیس جمهوری آمریکا قابل اتکا نیست

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه ۲۸ آبان گفت شرط ایران برای بازگشت به تعهداتش در برجام «برداشتن موثر، یکجا و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها»ست. خطیب‌زاده در ادامه افزود: «و این تمامی هدف ما از گفت‌وگو‌ها در وین است. اگر آمریکا با همین رویکرد وارد گفت‌وگو‌ها در وین شود و آمادگی برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا و قابل راستی‌آزمایی را داشته باشد، قطعا توافق در کوتاه‌ترین زمان قابل دسترسی است.» سخنگوی وزارت خارجه در همان حال خواهان تضمین توافق هم شد: «امضای رئیس جمهوری آمریکا، آنچنان که ادعا می‌کنند قابل اتکا و ارزش نیست لذا طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده بر اخذ تضمین‌های لازم تاکید داشته باشد.» دور بعدی مذاکرات احیای برجام قرار است ۲۹ نوامبر در وین آغاز شود. این مذاکرات از ژوئن/ خرداد سال جاری متوقف ماند و سپس به بهانه تغییر دولت در ایران به تعویق افتاد. آمریکا در مذاکرات وین به صورت غیر مستقیم حضور دارد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد با مدیران سیاسی وزارت امور خارجه سه قدرت اروپایی و همچنین مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای شورای همکاری خلیج فارس درباره – به تعبیر او- «دو مسیر پیش روی ایران»، یعنی «ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران»، یا «بازگشت دوجانبه به برجام» رایزنی کرده است. مالی تأکید کرد که «فرصت برای انتخاب کوتاه است.» خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی مدعی شد که هدف اعلام‌شده آمریکا در مذاکرات در پیش روی در وین بررسی احیاپذیر بودن توافق هسته‌ای است، اما هدف اعلام‌نشده واشنگتن ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت شکست مذاکرات باشد.

نیویورک‌تایمز: ایران در پاسخ به حملات اسرائیل به سوریه حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در التنف را انجام داد

نیویورک‌تایمز به نقل از هشت مقام آمریکایی و اسرائیلی که نامشان افشا نشده، نوشته است ایران در تلافی حملات هوایی اسرائیل به سوریه، حمله پهپادی ماه گذشته به پایگاه نظامی التنف در جنوب آن کشور را انجام داده است. پیش از این مرکز فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) با انتشار بیانیه‌ای از حمله چند پهپاد به پایگاه نظامی در «التنف» سوریه در تاریخ ۲۸ مهر/ ۲۰ اکتبر خبر داده بود. پایگاه التنف میزبان حدود ۹۰۰ نظامی آمریکایی است. این پایگاه با ۲۰ مایل مربع مساحت، در خاک سوریه و در کنار مرز اردن و با فاصله نه چندان زیادی از مرز عراق واقع است و به همین جهت از موقعیت استراتژیک مهمی برخوردار است. مقام‌های آمریکایی در مصاحبه با نیورک تایمز گفته‌اند نیروهای آمریکایی قبل از انجام حمله از پایگاه تخلیه شده بودند. بر همین اساس ظاهرا سرویس اطلاعاتی اسرائیل از حمله آگاه شده و به نیروهای آمریکایی هشدار داده بود. نیویورک تایمز می‌نویسد برای جلوگیری از ایجاد اخلال در روند مذاکرات احیای برجام در وین که قرار است ۲۹ نوامبر بعد از اجلاس فصلی شورای حکام برگزار شود، مقامات وزارت دفاع آمریکا تمایلی به افشای جزئیات این حمله نداشتند. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا پیش از این از هرگونه اظهار نظر درباره احتمال مشارکت ایران در این حمله خودداری کرده بود. او صرفا از این حمله به‌عنوان «یک حمله پیچیده و هماهنگ‌شده و طراحی‌شده» یاد کرده بود.

نادر عالمی روانپزشک افغانستانی و مسئول بخش روانی بیمارستان دولتی مزار شریف توسط ربایندگان به قتل رسید، شاهدان می‌گویند ربایندگان پرچم طالبان در دست داشتند

دکتر نادر عالمی، رئیس بیمارستان سلامت روان عالمی و مسئول بخش روانی بیمارستان دولتی مزار شریف افغانستان که حدود دو ماه قبل افراد مسلح او را ربوده بودند، شب گذشته پنج‌شنبه ۲۷ آبان / ۱۸ نوامبر به قتل رسید. جنازه‌ این پزشک انسان‌دوست به خانواده‌اش تحویل داده شده است. شاهدان عینی می‌گویند ربایندگان شش الی هفت نفر بودند و پرچم طالبان در خودروی آنان نصب بود. طالبان درباره این قتل سکوت کرده‌اند. دکتر نادر عالمی ۲۹ شهریور حوالی ساعت یک بعدازظهر، از نزدیک خانه‌اش در ناحیه ۱۵ شهر مزار شریف ربوده شد. خانواده‌اش همان زمان به رسانه‌ها گفتند که شش مرد مسلح خودرو او را محاصره کردند و به بهانه داشتن مریض، او را با خود بردند. ربایندگان درخواست پول نکرده بودند و انگیزه آن‌ها همچنان در ابهام است. جاوید نادر، از فعالان مدنی افغانستان، در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «دکتر عالمی با بیمارانش مهربان‌تر از پدر بود. من شاهد بودم که با صبوری بسیار به بیماران گوش می‌داد. بدون هیچ پاداشی به تماس‌هایشان پاسخ می‌داد. بیشتر آن‌ها بی‌سواد بودند و نمی‌دانستند داروها را چگونه استفاده کنند. از آن‌ها می‌پرسید که بسته دارو چه رنگی است و چه عکسی دارد... و پس از آن، با شکیبایی راهنمایی‌ می‌کرد. قاتلان این پدر مهربان را از بیماران گرفتند.»

تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهانی در دومین هفته پیاپی بر بستر خشک زاینده‌رود

کشاورزان اصفهان در پی فراخوانی که در شبکه‌های اجتماعی هم منتشر شده، در دومین هفته پیاپی، جمعه ۲۸ آبان در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کردند. بر اساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، «زاینده‌رود من کو»، «زاینده‌رود جاری حق مسلم ماست» و «زاینده‌رود را پس بدین، به اصفهان نفس بدین» از شعارهای معترضان در تجمع روز جمعه است. از دوشنبه ۱۷ آبان، شمار زیادی از کشاورزان اصفهانی در اعتراض به عدم تخصیص حق‌‌آبه کشت گندم ابتدا مقابل شرکت آب منطقه‌ای و صداوسیمای مرکز استان اصفهان تجمع کردند و سپس یک روز بعد در بستر خشک زاینده‌رود به اعتراضات خود ادامه دادند. زاینده‌رود با بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است. مسئولان جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند که کاهش بارندگی‌ها عامل اصلی خشک شدن زاینده‌رود است. مصطفی فدایی‌فرد، عضو کمیته ملی سدهای بزرگ ایران اما «ورشکستگی آبی» در ایران را ناشی «سوء مدیریت» منابع باقی‌‌مانده آبی دانسته بود. «همشهری گرامی باور نکن بی‌آبی»، «برابری عدالت این است درخواست ملت» از دیگر شعارهای معترضان در تجمع روز جمعه بود.