نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر راه و شهرسازی: فلات #ایران ناآرام شده و با فوجی از #زلزله مواجه است

محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان ایران در هشتمین کنفرانس ملی سازه و زلزله که چهارشنبه ۲۸ آذر برگزار شد اعلام کرد که فلات ایران از لحاظ تکتونیکی ناآرام شده و با فوجی از زلزله مواجه است. شکرچی‌زاده با اشاره به سه زلزله ۱۰ آذر سال قبل با بزرگای بالای شش ریشتر در استان کرمانشاه گفت یکی از نقاط ناآرام از نظر تکتونیکی استان کرمانشاه است و به همین سبب احتمال دارد در این منطقه زلزله‌های بزرگی اتفاق بیفتد.

#داعش در دو ماه گذشته ۷۰۰ زندانی را در شرق #سوریه اعدام کرد

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است چهارشنبه ۱۹ دسامبر/ ۲۸ آذر اعلام کرد که در دو ماه گذشته گروه دولت اسلامی (داعش) دست‌کم ۷۰۰ زندانی در شرق سوریه را اعدام کرده است. داعش ۱۷۰۰ نفر غیرنظامی و نظامی را در منطقه‌ای در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق نگهداری می‌کند. اکنون فقط ۱۰۰۰ نفر از این زندانیان باقی مانده‌اند. یگان‌های مدافع خلق کرد همراه با ارتش آزاد سوریه با حمایت آمریکا در شرق فرات با بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) مقابله می‌کنند. در دسامبر/ آذر سال جاری این نیروها موفق شدند شهر هجین در استان دیرالزور را از دست داعش خارج کنند. هجین بیش از ۳۷ هزار نفر جمعیت دارد. مظلوم کوبانی، فرمانده نیروهای مدافع خلق کرد در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز تعداد نیروهای داعش در دیرالزور را پنج هزار نفر برآورد کرده است.

#سپاه برای ورود به حوزه #داروسازی اعلام آمادگی کرد

سردار احمد عبداللهی، معاون بهداشت و درمان سپاه چهارشنبه ۲۸ آذر در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران اعلام کرد که دانشگاه بقیه‌الله سپاه آماده است در زمینه طراحی فرمولاسیونش مواد اولیه تولید دارو با دولت همکاری کند. به گفته معاون بهداشت و درمان سپاه ۸۰ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شود اما مواد اولیه آن وارداتی است. فایننشال‌تایمز چهارشنبه گزارش داده بود که سوئیس قصد دارد برای صدور دارو و برخی اقلام انسانی به ایران مکانیسمی مشابه ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا به راه بیندازد و ظاهراً وزارت خارجه آمریکا هم با این طرح مخالفت نکرده است. شرکت داروسازی «هوفمان-لا روش» در سوئیس بخشی از داروهای مورد نیاز در ایران را تأمین می‌کند.

#وزیر_کار از احتمال ترمیم و افزایش #دستمزد_کارگران تا قبل از پایان سال خبر داد

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی احتمال داد که تا پایان سال جاری دستمزد کارگران ترمیم و افزایش یابد. او گفت: «منتظر پاسخ معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این‌باره هستیم.» به‌گفته شریعتمداری، وزارت کار در چند روز گذشته جلسه‌ای با کمیسیون فرعی شورای عالی کار در زمینه دستمزد داشت که در آن‌جا یک گزارش مقدماتی تهیه شده که آماده طرح در جلسه آتی شورای عالی کار است. او گفت: «اساساً درباره این سیاست کلی که ما در کشور بتوانیم چند بار حداقل دستمزد را تعیین کنیم باید با دولت هماهنگی کامل داشته باشیم.» شریعتمداری افزود چنان‌چه مشکل قانونی وجود نداشته باشد، در بررسی کارشناسی در این زمینه، درباره حق بن و این که چه میزانش را دولت و چه میزانش را کارفرمایان و واحدهای تولیدی تأمین کنند، بحث و گفت‌وگو خواهد شد. کارگران ایران با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه هستند. از سویی در برخی از واحدهای تولیدی ماه‌ها دستمزدی دریافت نکرده‌اند و از سوی دیگر حداقل دستمزد کنونی کفاف زندگی روزمره آن‌ها را نمی‌دهد. با گسترش بحران اقتصادی در ایران و افزایش بی‌سابقه گرانی و تورم، کارگران بارها خواهان افزایش حداقل دستمزد بر اساس واقعیت‌های کنونی شده‌اند اما ماه‌هاست که این درخواست نادیده گرفته شده است.

#وزیر_اطلاعات_ایران از دستگیری یک «اخلالگر اقتصادی» در خارج و بازگرداندن او به کشور خبر داد

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران اعلام کرد که یک «اخلالگر اقتصادی» که از کشور گریخته بود دستگیر و به کشور بازگردانده شد. به‌گفته او فرد دستگیرشده یک زن به نام « شیرین. ن» است که سال گذشته معادل ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب ارزهای رایج از یکی از بانک‌های کشور اختلاس کرده و به خارج از کشور متواری شده بود. علوی گفت این فرد با تغییر هویت و دریافت پاسپورت یکی از کشورها بیش از یک سال متواری بود. وزیر اطلاعات درباره چگونگی دستگیری این زن جزئیاتی ارائه نکرد و تنها به این بسنده کرد که با «اقدامات پیچیده اطلاعاتی» او را دستگیر کرده‌اند.

دادگاه رسیدگی به پرونده #نسرین_ستوده دوم دی برگزار می‌شود

پیام درفشان وکیل مدافع نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر گفت که بر اساس تاریخ تعیین شده از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، دادگاه رسیدگی به پرونده نسرین ستوده در روز دوم دی برگزار می‌شود. نسرین ستوده وکیل دادگستری که پیش‌تر به ۵ سال حبس محکوم شده و در زندان به سر می‌برد، دو پرونده مطرح در دادسرای امنیت داشت که یک پرونده مربوط به شکایت بازپرس دادسرای کاشان از اوست و پرونده دیگر نیز تحت عنوان اتهامی عضویت در کمپین لگام (لغو گام به گام مجازات اعدام) تشکیل شده است.

#علی_مطهری: گویا در #صدا_و_سیما اراده‌ای برای تحقیر #مجلس وجود دارد

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه ۲۸ آذر با انتقاد از صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: «صداوسیما متاسفانه رویکرد خوبی نسبت به مجلس شورای اسلامی ندارد. گویا اراده‌ای برای تحقیر مجلس در صداوسیما وجود دارد. صداوسیما باید این رویه را اصلاح کند.»

آموزش و پرورش #بوشهر: به دانش‌آموز بوشهری در محیط مدرسه تجاوز نشده و متجاوز معلم نبوده است

در شبکه‌های اجتماعی خبری منتشر شده بود مبنی بر آنکه در یکی از مدارس عالی بوشهر به یک دانش‌آموز تجاوز شده. روابط عمومی آموزش و پرورش شهرستان بوشهر چهارشنبه ۲۸ آذر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد تیم‌های بازرسی اداره کل آموزش و پرورش و شهرستان بوشهر برای بررسی میدانی به این مدرسه عالی اعزام شده‌اند. بر اساس بررسی‌ها فرد متشاکی معلم نبوده و از نیروی آموزش و پرورش نیست و تجاوز به آن دانش‌آموز هم در محیط مدرسه اتفاق نیفتاده است.

#فایننشال‌تایمز: #سوئیس برای صدور #دارو و اقلام انسانی به #ایران آماده راه‌اندازی یک کانال ویژه مالی است

فایننشال‌تایمز گزارش داده که سوئیس قصد دارد برای صدور دارو و برخی اقلام انسانی به ایران مکانیسمی مشابه ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا به راه بیندازد و ظاهراً وزارت خارجه آمریکا هم با این طرح مخالفت نکرده است. یک نماینده وزارت دارایی سوئیس به این روزنامه گفته این کشور آماده ایجاد این کانال ویژه پرداخت در «اسرع وقت» است، اما نمی‌تواند درباره زمان راه‌اندازی آن موعدی ارائه دهد. این منبع گفته رایزنی‌ها با مقام‌های آمریکایی، ایرانی و شرکت‌های سوئیسی هنوز در جریان است. شرکت داروسازی «هوفمان-لا روش» نیز از رایزنی‌ها بر سر راه‌اندازی یک کانال مالی برای مبادله کالاهای انسانی با ایران خبر داده اما اعلام کرده که تاکنون این مذاکرات به نتیجه مشخصی نرسیده است.

صدای انفجار در خیابان #شهید_آقایی #شیراز- نیروی انتظامی در محل مستقر شد

کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای انفجار در محدوده حسینه سید الشهدای شیراز واقع در خیابان شهید آقایی این شهر خبر داده‌اند. سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری فارس اعلام کرد بررسی‌های اولیه علت حادثه را انفجار ترقه نشان داده است. به گزارش ایسنا، سید احمد احمدی زاده، چهارشنبه 28 آذر اعلام کرد که بلافاصله بعد از وقوع حادثه و برای مشخص شدن علت صدای انفجار در خیابان شهید آقایی شیراز تیم‌هایی از نیروی انتظامی در محل مستقر شده‌اند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی فارس اعلام کرده که این حادثه خسارت جانی و مالی نداشته است.

درخواست #اعاده_دادرسی #سیامک_نمازی در دیوان عالی کشور رد شد

مهرداد قربانی وکیل مدافع باقر و سیامک نمازی در مورد آخرین وضعیت پرونده موکلانش گفته که پرونده سیامک نمازی در شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور بوده و تقاضای اعاده دادرسی مطرح شده است. با توجه به اینکه او در بازداشت به سر می‌برد، پرونده خارج از نوبت به شعبه ارجاع و رسیدگی شده. بر اساس آنچه در سایت قوه قضاییه مشاهده می‌‌شود، اعاده دادرسی سیامک نمازی رد شده ولی رای شعبه هنوز به دست وکیلش نرسیده است. قربانی گفته که محمدباقر نمازی به دلیل کهولت سن به شدت بیمار است و هر یکی، دو ماه کماکان به پزشکی قانونی معرفی می‌شود. پزشکی قانونی اینکه او باید تحت درمان و مداوا باشد را تایید کرده و محمدباقر در منزل به‌سر می‌برد. محمدباقر نمازی از مقام‌های سابق یونیسف و استاندار خوزستان در پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران بود. او که برای پیگیری وضعیت فرزندش به تهران رفته بود در اسفند ۱۳۹۴ بازداشت شد. فرزند او، سیامک نمازی، نیز پیش‌تر، در مهرماه ۱۳۹۴، در جریان سفری به ایران بازداشت شده بود. هر دوی آنها سپس در دادگاه به اتهام «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. تقاضای تجدیدنظر آنها با مخالفت نهادهای قضایی ایران روبرو شده است.

کاهش ۱۰درصدی مشتریان هتل‌های ایران از فروردین تا آذر ۹۷

رییس جامعه هتلداران #ایران از کاهش ۱۰ درصدی مشتریان هتل‌های کشور از ابتدای سال تا کنون خبر داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، #جمشید_حمزه‌زاده گفته است اگرچه سفر عراقی‌ها به ایران افزایش داشته ولی آنان مسافران هتل‌رو نیستند و اقامت در خانه‌های شخصی را ترجیح می‌دهند. حمزه‌زاده همچنین به آماری پرداخته که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از سفر اتباع خارجی به ایران ارائه کرده است: از فروردین تا مهر ۹۷، ۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ تبعه خارجی به ایران سفر کرده‌اند که به گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است. حمزه‌زاده اما گفته است آماری که از گردشگران داده می‌شود خیلی کلی است و اقامت، بخشی از این آمار را شامل می‌شود: «بنابراین ما نمی‌توانیم در تایید یا رد آمار گردشگری ایران صحبت کنیم اما در کل، بررسی‌ها و گزارش هتل‌ها نشان می‌دهد آمار اقامت از ابتدای سال تاکنون در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است.» سال ۹۶ هم به نسبت سال ۹۵ همین میزان کاهش اقامت در هتل‌ها در ایران ثبت شده است. به گفته رییس جامعه هتلداران ممکن است با وجود این کاهش، در برهه زمانی یا در شهری خاص این آمار با رشد روبه‌رو شده باشد اما میانگین کلی از افت آمار اقامت و ماندگاری مسافران در هتل‌های کشور حکایت دارد. حمزه‌زاده حضور مسافران عراقی در هتل‌های اطراف مقبره امام هشتم شیعیان را باعث بالا رفتن ضریب اشغال در این منطقه خوانده و گفته است که این اتفاق در شهر قم هم رخ داده، اما سفر عراقی‌ها به خوزستان اثر مثبتی نداشته چون: «بیشتر عراقی‌هایی که از مرزهای شلمچه و چذابه به خاک ایران و خوزستان وارد می‌شوند، ماندگاری کوتاه‌مدتی دارند که در بیشتر مواقع به کمتر از یک روز کامل می‌رسد.» حضور عراقی‌ها در ایران به دلیل گزارش برخی رسانه‌ها درباره ارائه خدمات جنسی به آنان در مشهد در ماه‌های گذشته به موضوعی چالش‌برانگیز تبدیل شد.