نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در تهران: «حق ما رو ندید، اعتصاب آغاز میشه»

سندیکای رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راهپیمایی و تجمع رانندگان و کارگران این شرکت در مقابل ساختمان شهرداری و شورای اسلامی تهران خبر داد. در تصاویر و ویدئوهایی که از اقدام اعتراضی کارگران و رانندگان منتشر شده آن‌ها پلاکاردهایی با مضمون «طبقه بندی مشاغل باید اجرا شود»، و همچنین کاغذنوشته‌هایی چون «کارگر به پا خیز برای رفع تبعیض» و «کارگر اخراجی شاغل باید گردد» را به همراه داشتند. سندیکای اتوبوسرانی شرکت واحد شمار کارگران شرکت‌کننده در این تجمع را بیش از ۲۰۰ نفر گزارش کرد و نوشت: کارگران حدفاصل ساختمان شورای شهر و شهرداری تهران را راهپیمایی کردند و شعار سر دادند. کارگران معترض در مقابل ساختمان شهرداری علیه مدیران اتوبوسرانی شعار دادند. به گزارش سندیکای اتوبوسرانی، آن‌ها در طول تجمع شعار دادند: «تورم، گرانی، بلای جان مردم»، «از بس دروغ شنیدیم، از مسئولان بریدیم»، «تا حق خود نگیریم، آروم نمی‌نشینیم»، «حق ما رو ندید، اعتصاب آغاز میشه»، «کارگر اخراجی، شاغل باید گردد»، «مدیریت به‌گوش باش، کارگریم نه اوباش»، «چند ساله وعده می‌دن، دروغ می‌گن، نمی‌دن»، «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه»، «کارگر، معلم، کشاورز، بپاخیز برای رفع تبعیض»، «مسکن ما رو آبه، مدیریت تو خوابه»، «مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر».

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و «امارت اسلامی» طالبان در پاکستان دیدار کردند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان با انتشار تصویری از حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان که خود را «امارت اسلامی افغانستان» می‌خواند، از دیدار این دو با یکدیگر خبر داد. او نوشت که دو طرف درباره «وضعیت امنیتی و انسانی» در افغانستان و همینطور تجارت و همکاری‌های دو جانبه گفت‌وگو کرده‌اند. امیرعبداللهیان و متقی برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی که با محوریت موضوع کمک به افغانستان تشکیل شده، به پاکستان سفر کرده‌اند. وزیر خارجه گروه تروریستی طالبان، که از نیمه ماه اوت بار دیگر بر افغانستان مسلط شده، در حاشیه این نشست با نمایندگان چند کشور دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بازنشستگان تامین اجتماعی و فولاد در هشت شهر تجمع کردند

بازنشستگان تأمین اجتماعی ایران در شهرهای خرم آباد، کرمانشاه، رشت، اراک، تبریز و بجنورد تجمع کردند. همزمان بازنشستگان صندوق فولاد هم در اصفهان و اهواز به خیابان آمدند. خواسته اصلی بازنشستگان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است. لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان که در ماه‌های پایانی دولت حسن روحانی به مجلس تحویل شد، به بهانه کمبود منابع از دستور کار مجلس خارج شده است. بر اساس این لایحه حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی باید به ۸۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز افزایش یابد. دولت تأمین مالی این لایحه را به تأمین اجتماعی واگذار کرده است و حاضر نیست بدهی بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیاردی اش به تأمین اجتماعی را بپردازد. در یک اقدام دیگر دولت در لایحه بودجه سال آینده، افزایش سن بازنشستگی به میزان دو سال و تغییر شیوه محاسبه حقوق بازنشستگی را مطرح کرده است.

حال ۴۰۰ دشت کشور به لحاظ فرونشست نامساعد است

محمد شکرچی‌زاده، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی یکشنبه ۲۸ آذر گفت: «وضعیت ۴۰۰ دشت بزرگ کشور به لحاظ فرونشست، نامناسب است.». او از دو وزاتخانه جهادکشاورزی و صنعت،معدن و تجارت خواست با توجه به وضعیت فرونشست «در خصوص مجوزهای مورد نظر ملاحظاتی را مد نظر قرار دهند.» برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اصلی‌ترین علت فرونشست دشت‌ها در ایران است که در برخی از مناطق استان اصفهان و تهران به مرحله خطرناکی رسیده است. عبدالله فاضلی، دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی ایران، پیش از این گفته بود: «بر اساس مطالعات سازمان زمین‌شناسی و همچنین سازمان نقشه‌برداری کشور، در ۳۰۰ دشت ایران از مجموع ۶۰۹ دشت فرونشست زمین محرز شده است و اگر در بقیه دشت‌ها هم گزارشی منتشر نشده به این دلیل بوده که مطالعات انجام نشده و پیش‌بینی می‌شود با انجام مطالعات در سایر دشت‌های کشور، بیش از ۸۰ درصد دشت‌ها با پدیده فرونشست زمین مواجه شوند و در هیچ دشتی نیست که کسری مخزن نداشته باشیم و سطح آب پایین نرفته باشد.». کارشناسان محیط زیست و جامعه‌شناسی هشدار داده‌اند که در صورت عدم کنترل فرونشست زمین در ایران بخش بزرگی از جمعیت به کوچ اجباری ناچار خواهد شد.

طلبه‌های قم از ۱۵ زن بازیگر به خاطر «توهین به امر ضروری حجاب» در شبکه‌های اجتماعی و زدن «ضرر معنوی» به طلاب از جمله «نقش‌بستن تصاویر جنسی در اذهان» شکایت کردند

گروهی ازطلبه‌های حوزه علمیه قم در قالب «مجمع جهادی روحانیون قم، تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب قم، مجمع فعالان امربه معروف» و چند موسسه تبلیغی و «فرهنگی» دیگر، از ۱۵نفر از زنان بازیگر ایران به خاطر «بدحجابی» و «تحریک طلاب» از طریق انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی، به دادسرای قم شکایت کردند. شکایت‌نامه فوق پس از صدور قرار عدم صلاحیت برای دادسرای قم، به دادسرای تهران ارجاع شده است. طلبه‌های شاکی در متن این شکایت‌نامه که یکشنبه ۲۸ آذر در رسانه‌ها منتشر شده، به صورت مشخص و جزئی «توهین به مقدسات دینی و امر ضروری حجاب»، «معلوم بودن مقداری از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزئینی مثل گل به‌جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم‌بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک، شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس‌ آستین کوتاه، پوشیدن مانتوهای شیشه‌ای، انداختن عکس با افراد مکشوفه و ...» را به عنوان جرائم این بازیگران ذکر کرده و از دستگاه قضایی خواسته‌اند برای «اقامه دین» و «جلوگیری از ترویج فساد» با این زنان برخورد قضایی انجام دهد. در شکایت‌نامه‌ای که می‌توان آن‌را نمونه‌ای صریح از نگاه مذهب به زنان در نظر گرفت و گستره‌ای که در آن به صرف جنسیتشان مقصر قلمداد می‌شوند، تمامی شاکیان گفته‌اند که متهمان با تصاویری که از خود در صفحات شخصی اینستاگرام می‌گذارند و همچین لباس‌هایی که با آن‌ها در معابر و مجالس عمومی حضور پیدا می‌کنند، به آن‌ها و خانواده‌هایشان و همچنین جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند «ضرر معنوی» وارد کرده‌اند. شاکیان با استناد به چند ماده قانونی خواسته‌اند جبران این ضررها، از جمله «تحلیل رفتن توان عقل» و «ترویج پرخاشگری»، به آن‌ها پرداخت شود. دیگر «ضررهای معنوی» در متن شکایت‌نامه «ازبین رفتن عفت عمومی و اجتماعی در دراز مدت، نقش بستن تصاویر جنسی در اذهان، تاثیر بر رفتار جنسی، انزوا و کاهش روابط اجتماعی، سقوط شخصیت زن و مرد و تبدیل شدن به وسیله‌ای برای اشباع هوس‌های سرکش، ایجاد روحیه مقایسه، ترغیب به دیدن تصاویر و فیلم‌های مبتذل، سستی ایمان، محروم شدن از شیرینی لذت و انس با خدا، مردن دل‌ها و افسردگی، تاثیرات منفی در روابط حسنه زن و شوهر» عنوان شده‌اند. نام این ۱۵ بازیگر منتشر نشده است.

صالح نیکبخت: #حیدر_قربانی را مخفیانه #اعدام کردند

صالح نیکبخت، وکیل مدافع حیدر قربانی، زندانی سیاسی کُرد که صبح امروز در زندان سنندج اعدام شد به شبکه حقوق بشر کردستان گفت حکم موکلش به صورت مخفیانه اجرا شده است. این وکیل دادگستری گفت: «حیدر قربانی دیروز (شنبه ۲۷ آذر) ساعت ۱۹:۵۳ بعد از مدت‌ها از زندان سنندج با من تماس گرفت. او همچنان به لغو حکم اعدامش امیدوار بود و هیچ اطلاعی از احتمال اجرای حکم اعدام نداشت. این حکم بدون اطلاع وی، خانواده و من به عنوان وکیل پرونده به صورت مخفیانه اجرا شده است.» نیکبخت سه ماه پیش بار دیگر درخواست اعاده دادرسی بر اساس ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری را به دیوان عالی کشور ارسال کرده و دیوان عالی کشور نیز در نامه‌ایی از دادگستری کل استان کردستان خواسته بود پرونده مورد بررسی مجدد قرار بگیرد. این وکیل دادگستری افزود: «حکم اعدام حیدر قربانی در حالی اجرا شده است که ما هنوز هیچ پاسخی از دادگستری استان کردستان دریافت نکرده بودیم و با توجه به ایرادات اساسی حقوقی در پرونده که منجر به صدور حکم اعدام شده بود و همچنین درخواست بیش از هزار نفر از شهروندان کامیارانی و بیش از ۵۰ نفر از روحانیون و ائمه جمعه اهل سنت از رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر لغو حکم اعدام حیدر قربانی، ما به لغو این حکم در دیوان عالی کشور امیدوار بودیم.» حیدر قربانی که از سال ۱۳۹۵ پس از بازداشت در زندان نگهداری می‌شد و در دوران بازداشت شکنجه جسمی و روانی شده بود، صبح روز یک‌شنبه ۲۸ آذر در زندان سنندج اعدام شد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را به «بغی»، «مشارکت در قتل سه نفر» که هر سه از اعضای سپاه پاسدارن بودند و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران متهم کرده است. اتهام هایی که وکیل او پیش از این آن‌ها را رد کرده بود.

نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به بحران انسانی افغانستان

سازمان همکاری اسلامی (OIC) یکشنبه ۲۸ آذر/۱۹ دسامبر هفدهمین نشست فوق العاده شورای وزیران امور خارجه خود را با ابتکار عربستان و پاکستان و به میزبانی اسلام‌آباد برگزار کرد تا در این نشست وضعیت جاری در افغانستان را بررسی کند. براساس گزارش شبکه پاکستانی جئو، این نشست با حضور ۲۰ وزیر امور خارجه - از جمله امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران - و ۱۰ معاون وزیر و با سخنرانی شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان آغاز شده است. علاوه بر اعضا و ناظران سازمان همکاری اسلامی، نمایندگان سازمان ملل متحد، موسسات مالی بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه، ترکیه، امارات، آلمان و ژاپن نیز در این نشست حضور دارند. امیر خان متقی، از رهبران ارشد طالبان و سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز برای شرکت در این نشست به اسلام‌آباد رفته است. وزیر خارجه پاکستان در سخنرانی از جامعۀ جهانی خواست برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی در کنار مردم افغانستان بایستد. او هشدار داد اقتصاد افغانستان به مرز فروپاشی رسیده و این مسئله به خاطر دامن‌زدن به مهاجرت‌ها، افراط‌گرایی و تروریسم، پاکستان و امنیت منطقه و جهان را متاثر خواهد کرد. حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی هم «از همه طرف‌های ذیربط» خواست تا «با ماموریت سازمان همکاری اسلامی در کابل برای کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده افغانستان همکاری کنند». فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز خواهان «وحدت» در افغانستان و ایجاد مکانیزم‌هایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان شد. پاکستان طرحی شش ماده‌ای را برای رسیدگی به بحران انسانی و مسسله امنیت غذایی و احیای اقتصاد و همچنین «ظرفیت‌سازی برای مبارزه با تروریسم» پیشنهاد کرده است که ایجاد مکانیزم پایدار کمک‌های انسانی و مالی به افغانستان، افزایش سرمایه‌گذاری در این کشور و احیای نظام بانکی را شامل می‌شود. کمک‌های بین‌المللی به افغانستان اما با تسلط گروه تروریستی طالبان بر این کشور که به تأیید سازمان ملل متحد حکومت خود را با قتل‌های فراقضایی و پایمال‌کردن حقوق زنان پیش می‌برد، متوقف شده و صرف‌نظر از کشورهای معدودی مانند چین، جامعه جهانی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد. وزیر خارجه پاکستان هم پیش از شروع نشست به «عرب‌نیوز» گفت «هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که طالبان به رسمیت شناخته شود» اما «مطمئن است پاکستان به همراه وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی گامی رو به جلو در ایجاد اجماع بر سر افغانستان خواهد برداشت».

جلسه اضطراری وزارت بهداشت به‌دنبال شناسایی نخستین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران

محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت یکشنبه ۲۸ آذر شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در ایران را تایید کرد و از برگزاری نشست اضطراری وزارت بهداشت با حضور بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت خبر داد. سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت در ادامه گفت نتایج جلسه امروز درخصوص تمهیدات اندیشیده شده جهت جلوگیری از شیوع سویه جدید در کشور متعاقبا اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد. روز گذشته وزارت بهداشت ادعا کرده بود تمام مناطق ایران از وضعیت قرمز شیوع کرونا خارج شده‌اند. وزیر بهداشت پیشتر گفته بود که هنوز هیچ موردی از ابتلا به اومیکرون در ایران شناسایی نشده اما اذعان کرده بود که ایران هنوز کیت‌های شناسایی مخصوص این سویه جهش‌یافته ویروس کرونا را وارد نکرده است.صبح امروز بنیاد برکت ادعا کرده بود که کیت شناسایی مخصوص اومیکرون را ساخته است. ادعایی که در باره صحت آن با توجه به پیشینه ساخت واکسن داخلی کرونا تردیدهای فراوانی وجود دارد.