ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه شرایط جدیدی برای پیوستن سوئد به ناتو تعیین کرد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه سه‌شنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر گفت که تصویب درخواست سوئد برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در پارلمان ترکیه تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که آمریکا به کشورش اجازه خرید هواپیماهای جنگنده‌ اف۱۶ را بدهد. علاوه بر این، کانادا و سایر متحدان ناتو باید تحریم تسلیحاتی خود را علیه ترکیه لغو کنند. رئیس جمهوری ترکیه افزود: «سوئد در ویلنیوس به ما قول‌هایی داد که انتظار داریم به آن‌ها عمل شود و سیر تحول اوضاع را از نزدیک دنبال کنیم.» اردوغان در ژوئیه گذشته نیز اعلام کرده بود که ترکیه در صورتی با پیوستن سوئد به ناتو موافقت می‌کند که اتحادیه اروپا با پیوستن ترکیه به این اتحادیه موافقت کند. دولت ترکیه پیش از این پیوستن سوئد به ناتو را به مقابله این کشور با گروه‌های مخالف آنکارا به‌ویژه اعضای حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) منوط کرده بود. آنکارا بیش از یک سال است که تصویب عضویت سوئد در ناتو را به تعویق انداخته است. در ماه اکتبر گذشته اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد و پروتکل مربوطه را برای تصویب به پارلمان ارائه کرد. از آن زمان، این روند متوقف شده است.

مرکز آمار تورم سالانه مسکن در تهران را ۸۶ درصد اعلام کرد

میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران در آبان ۱۴۰۲ نسبت به آبان ۱۴۰۱، ۸۶ درصد افزایش یافته است. مرکز آمار ایران که یکی از دو نهاد متولی اعلام شاخص‌های اقتصادی است، با اعلام این خبر، گفت که تورم ماهانه مسکن در پایتخت هم با ۱٬۵ واحد درصد افزایش به ۲٬۱ درصد رسید. این مرکز تورم ماهانه مسکن در مهر امسال را منفی شش دهم درصد اعلام کرده بود. بر پایه این گزارش، نرخ تورم نقطه به نقطه در آبان ماه روندی کاهشی داشته و از ۷۴٬۵ درصد در مهر به ۶۸٬۷ درصد تنزل یافته است. با وجود کاهش تورم نقطه به نقطه، نرخ تورم سالانه بالاترین رقم در چهار سال اخیر گزارش شده است. میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در تهران در هشتمین ماه سال ۸۰ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان اعلام شد که بیش از ده برابر بزرگتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار است. افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر موجی از بی‌خانمانی و پدیده‌هایی چون اتوبوس‌خوابی، پشت‌بام‌خوابی، کانکس‌نشینی و خروج مزدبگیران فقیر از شهرها به مقصد شهرک‌های اقماری و مناطق حاشیه‌نشین را سبب شده است.

دولت به شرط افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده، حقوق بازنشستگان را افزایش می‌دهد

لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای دومین بار به مجلس شورای اسلامی تحویل شد. نمایندگان یک بار کلیات لایحه بودجه را رد کردند. همزمان با آغاز بررسی کلیات لایحه بودجه در مجلس، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد ایران گفت که «در جلسه فوق‌العاده هیئت دولت مصوب شد در مقابل افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده که از عدد ۹ به ۱۰ افزایش پیدا کند، با میزان افزایش مستمری بازنشستگان موافقت شود.» او ادعا کرد که اصرار رئیس دولت بر «تدبیر همه‌جانبه امسال برای کاهش و کنترل نرخ تورم» است و به همین دلیل هم «نباید در جهت ایجاد موج‌های تورمی حرکت کنیم.» دولت سیزدهم بهمن ۱۴۰۰ لایحه دایمی‌سازی حقوق بازنشستگان را از مجلس شورای اسلامی پس گرفت و پس از آن نیز مانع افزایش حقوق بازنشستگان مطابق با نرخ واقعی تورم شد. بازنشستگان در یک سال اخیر بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی خود تجمع کرده‌اند.

یک نماینده مجلس: اتفاقی شبیه چای دبش در مورد واردات برنج هم صورت گرفته است

علی‌اصغر باقرزاده، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس سه‌شنبه ۲۸ آذر در سخنان میان‌دستور خود گفت: «درخواست دارم گشت ارشاد خود را به موضوع واردات برنج اختصاص دهید که البته بنده معتقدم شبیه موضوع چای دبش در موضوع واردات برنج هم صورت گرفته است.» باقرزاده از ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم پرسید: «وقتی تا سه میلیون تُن برنج تولید کردیم برای چه دو میلیون تُن برنج وارد شده است؟ این دو میلیون تُن برنج را چه کسی وارد کرده است؟ آیا نیاز کشور ما دو میلیون تُن برنج است که وارد شود؟ در حالی که ما امروز برای واردات دارو دچار مشکل تأمین ارز هستیم، این دو میلیون تُن برنج با چه ارزی وارد شده است؟» واردات برنج موجب اعتراض برنج‌کاران شمال ایران شده است. آن‌ها می‌گویند برنج‌های سال گذشته روی دست‌شان و در انبارها مانده است. برخی نمایندگان مجلس نیز گفته‌اند واردات زیاد برنج با ارز ترجیحی و ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی عامل بروز مشکلات برای برنج‌کاران داخلی شده است. با این حال خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی ۲۱ آذر در مورد واردات برنج در سال گذشته نوشت «نه تنها هیچ فساد مالی‌ای رخ نداد، بلکه دولت در راستای کنترل قیمت‌های سرسام‌آور برنج داخلی و تأمین امنیت غذایی مردم در مقطعی که قیمت جهانی برنج مناسب بود، واردات انجام داد و همین موضوع موجب منطقی‌ شدن قیمت برنج در داخل شد». براساس آمار دولتی، سالانه حدود دو میلیون تُن برنج در ایران تولید و حدود یک میلیون تُن برنج از خارج وارد می‌شود.

السیسی برای سومین دوره رئیس جمهوری مصر شد

اداره ملی انتخابات مصر اعلام کرد که عبدالفتاح السیسی با کسب ۸۹,۶ درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد. این انتخابات سومین دوره شش ساله حکومت السیسی از سال ۲۰۱۴ تاکنون را تضمین کرد. پیروزی او حتمی پیش‌بینی می‌شد. حازم بداوی، رئیس اداره ملی انتخابات مصر گفت در این دوره ۶۷ میلیون نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات بودند و میزان مشارکت مردم با ۶۶,۸ درصد «بی سابقه» بود. براین اساس بیش از ۳۹ میلیون رأی‌دهنده به عبدالفتاح السیسی رأی دادند. بر اساس قانون اساسی مصر این آخرین دوره ریاست جمهوری السیسی خواهد بود. انتخاب او در کشور ۱۰۶ میلیون نفری مصر که درگیر بحران‌های متعدد از قدرت خرید مردم تا جنگ در غزه همسایه است، غافلگیرکننده نبود. در این انتخابات حازم عمر رهبر حزب «مردمی خلق» با ۴,۵ درصد آرا نفر دوم شد. فرید زهران از «حزب دموکراتیک اجتماعی مصر» و عبدالسند یمامه، رهبر حزب راست میانه «الوفد» از دیگر رقیب‌های السیسی بودند که بختی برای پیروزی نداشتند. احمد طنطاوی، نامزد اصلی اپوزیسیون، چند ماه پیش با تهدیدهایی روبه‌رو شد و از کارزار انتخاباتی کنار کشید. سرکوب مخالفان به مدت ۱۰ سال هرگونه رقابت جدی با عبدالفتاح السیسی را از بین برده است. در دوران حکومت او با زندانی شدن هزاران فعال سیاسی فضا برای مخالفت به تدریج تنگ‌تر شد. در حال حاضر تورم در مصر ۳۶,۴ درصد است و لیره، پول ملی این کشور نیمی از ارزش خود را از دست داده و قیمت برخی از مواد غذایی اصلی هر هفته افزایش می‌یابد. دو سوم جمعیت مصر نیز زیر خط فقر یا کمی بالاتر از آن زندگی می‌کنند. عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸، با کسب بیش از ۹۶ درصد آرا پیروز شده بود.

باز هم حوادث حین کار در ایران: یک کارگر سنگ‌کار بر اثر پاره شدن سیم بالابر جان خود را از دست داد

یک کارگر سنگ‌کار حین جابه‌جایی مصالح ساختمانی در یک ساختمان در حال ساخت در کرمانشاه، بر اثر پاره شدن سیم بالابر از ارتفاع طبقه چهارم به طبقه هم‌کف سقوط کرد و جان باخت. خبرگزاری کار ایران (ایلنا) سه‌شنبه ۲۸ آذر ضمن اعلام این خبر بدون آن‌که هویت این کارگر را مشخص کند افزوده است که شدت جراحات او چنان بود که حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. روز گذشته نیز خبر مرگ سه کارگر، از جمله یک کودک کار و مصدوم شدن دو کارگر در اصفهان، سبزوار، کوهدشت و تهران منتشر شد. بر اساس گزارش‌های منتشرشده سالانه بیش از ۲۶ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. رعایت‌نکردن استانداردهای ایمنی کار از سوی کارفرمایان، استفاده از لباس کار بی‌کیفیت در محیط‌های کاری، ساعت‌ کار طولانی که موجب خستگی کارگران می‌شود، دستمزد اندک و تأخیر در پرداخت دستمزدها که کارگران را با فشار روانی روبه‌رو می‌کند از جمله عامل‌های افزایش نرخ حوادث کارند.

یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد

‏‎بنا با اطلاعات رسیده به زمانه، نیروهای امنیتی ظهر دوشنبه ۲۷ آذر یکتا فهندژ سعدی، شهروند بهائی را برای پنجمین بار دستگیر کردند. نیروهای امنیتی پس از یازداشت به منزل یکتا فهندژ یورش برده و صدها کتاب، ده‌ها قاب عکس، موبایل‌ها، لپ‌تاپ و دیگر وسایل شخصی او و همسرش را ضبط کردند. ماموران که در حدود ۷ نفر بودند با لحنی توهین‌آمیز همه منزل را تفتیش کردند و حتی طلا و نقره‌های منقوش به نمادهای بهائی را با خود بردند. نیروهای امنیتی همچنین وسایل دیگری مانند مبلغ ۱۵۰۰ دلار، پرینتر، اسکنر، اسباب بازی کودکان و کتب رنگ‌آمیزی که از کتابفروشی‌های عمومی تهیه شده بود را با خود بردند. طبق اطلاعات رسیده به زمانه مامورران بدون اطلاع یکتا فهندژ و همسرش و بدون آنکه در صورت جلسه این نکته را درج کنند، اسناد ملکی از جمله سند منزل را پاره کردند. برخی عکس‌های خانوادگی نیز پاره شده و در کمد ریخته شده بود. این دستگیری‌ها و یورش‌ها به خانه یکتا فهندژ سعدی از ۱۲ سال قبل شروع شد و هر بار پس از دستگیری او با‌ شرایط سخت با پرسی‌ها و شکنجه‌های روحی روبه‌رو می‌شد. در طول مدت این ۱۲ سال یکتا فهندژ بین پنج تا ۱۱ سال زندان و ممنوع الخروجی از کشور محکوم شد، که همه این احکام بعد از فرستاده شدن به دادگاه تجدیدنظر به حکم فراغت تبدیل شدند.

زمین لرزه در چین جان بیش از صد نفر را گرفت

زمین لرزه‌ای به قدرت ۶٬۲ ریشتر در منطقه کوهستانی شمال غرب چین جان بیش از صد تن را گرفت و صدها تن را زخمی کرد. رسانه‌های چین زمان وقوع این زلزله را آخرین دقایق شامگاه دوشنبه ۲۷ آذر/ ۱۸ دسامبر گزارش کردند. نیروهای امداد و نجات جستجو برای نجات زلزله‌زدگان را در دو استان گانسو و چینگهای در دمای منفی ۱۵ درجه آغاز کرده‌اند. مقام‌های استانی در نخستین ساعات صبح سه‌شنبه ۲۸ آذر/ ۱۹ دسامبر گفتند زلزله جان ۱۰۳ را در استان گانسو و ۱۵ تن را در استان چینگهای گرفته است. در گانسو حداقل تا صبح امروز ۳۹۷ تن مصدوم نجات یافتند که وضعیت ۱۷ تن آنها وخیم گزارش شده است. شمار مجروحان در استان چینگهای نیز ۱۸۲ تن اعلام شده است. رئیس جمهوری چین گفته است باید تمام تلاش‌ها برای نجات و درمان به موقع مصدومان و به حداقل رساندن تلفات انجام شود. به دنبال این زمین‌لرزه که در عمق نسبتا کم ۱۰ کیلومتری از سطح زمین روی داد، ده‌ها خانه نیز آسیب دیده‌اند. به فاصله کوتاهی پس از زلزله ۶٬۲ ریشتری، یک زمین لرزه به بزرگی ۵٬۵ ریشتر استان سین کیانگ را لرزاند. منابع دولتی در چین گفته‌اند حداقل ۲۰ تن از ساکنان استان‌های زلزله زده مفقود شده‌اند.

عبدالرزاق امیری، معلمی که به حبس خانگی با پابند الکترونیکی محکوم شده بود باید ماهانه ۶۰۰ هزار تومان هزینه پابند را هم پرداخت کند

عبدالرزاق امیری، معلم در شیراز به حکم دادگاه انقلاب به حبس خانگی با پایبند الکترونیکی محکوم شده است. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان با انتشار یک تصویر از او با پابند الکترونی نوشت طنز ماجرا اینجا است که علاوه بر حبس خانگی، باید هزینه پابند الکترونیکی توسط این معلم پرداخت شود. به گفته این شورا، عبدالرزاق امیری باید پنج میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت و ماهانه ۶۰۰ هزار تومان به عنوان هزینه پابند الکترونیکی بپردازد. امیری در اردیبهشت ۱۴۰۱ همراه با چند تن دیگر از معلمان شیراز در تجمع صنفی به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. دادگاه انقلاب شیراز در آبان ۱۴۰۲ او را به دو سال حبس با پابند الکترونیکی محکوم کرد. علاوه بر او، برای زهرا اسفندیاری نیز حکمی مشابه صادر شده است. دادگاه انقلاب شیراز محمدعلی زحمتکش و افشین رزمجویی را هم به پنج سال و مژگان باقری را به دو سال زندان محکوم کرده است.