ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ده‌ها #پناهجو در سواحل لیبی غرق شدند

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان اعلام کرد که دست‌کم ۴۳ پناهجو در مسیر رسیدن به اروپا از طریق دریای مدیترانه، در سواحل لیبی غرق شدند. به‌گزارش این نهاد سازمان ملل، قایق پناهجویان در هوای بد واژگون شد. تنها ۱۰ نفر از پناهجویان نجات یافتند. آن‌ها توسط گارد ساحلی به نقطه اول مسیر حرکت در ساحل لیبی برگردانده شدند. این نخستین فاجعه سال جاری میلادی در مورد پناهجویان است که منجر به جان باختن آن‌ها در مدیترانه شده است.

دو کشته در #انفجار ساختمانی در مرکز #مادرید

حدود ساعت سه بعداز‌ظهر به وقت محلی چهارشنبه یکم بهمن انفجاری مرکز شهر مادرید را به لرزه درآورد. این انفجار که در یک ساختمان مسکونی رخ داده است سبب کشته‌شدن دست‌کم دو نفر و تخریب این ساختمان و آسیب به ساختمان‌های اطراف شده است. دود ناشی از این انفجار در سراسر شهر مادرید مشاهده می‌شد. نیروهای آتش نشانی، پلیس و عوامل اورژانس در محل حادثه حضور دارند و مناطق اطراف تخلیه شد. با وجود این گزارش شده است که آتش‌نشانان به دلیل ادامه آتش سوزی قادر به ورود به ساختمان نبوده‌اند. به گفته شهردار مادرید حداقل دو نفر در این انفجار جان خود را از دست داده‌اند. او گفت که به نظر می رسد این انفجار ناشی از نشت گاز بوده است. پلیس در گفت‌و‌گو با رسانه‌های محلی تأیید کرد که این حادثه تعدادی زخمی هم داشته است. این ساختمان در مرکز شهر و در نزدیکی یک مدرسه، یک کلیسا و یک خانه سالمندان واقع شده است.

اعتصاب #کارگران_پتروشیمی_گچساران

کارگران #پتروشیمی_گچساران صبح سه‌شنبه اول بهمن در اعتراض به چهار ماه #تعویق_حقوق خود دست به اعتصاب زدند و در محوطه شرکت راهپیمایی کردند. خبرگزاری نفت ایران فیلمی از اعتصاب کارگران منتشر کرده است. بخش قابل توجهی از کارگران پتروشیمی گچساران از نقاط دیگر و به طور عمده از کهگیلویه و بویراحمد برای کار به این شرکت آمده و به صورت جمعی در شهرک صنعتی چهاربیشه در کانکس‌های کوچک و غیربهداشتی زندگی می‌کنند. به همین سبب ابتلا به کرونا در میان کارگران بالاست. کارگران نگرانند در سفر به مناطق زندگی خود ویروس را به خانواده‌هایشان انتقال دهند.

یک ایرانی در فهرست آخرین #لیست_عفو دونالد #ترامپ

در میان ۱۴۳ نفری که امروز در آخرین لیست عفو و یا کاهش مجازات دونالد ترامپ قرار داشتند نام یک ایرانی-آمریکایی هم وجود داشت. محمودرضا بانکی تنها ایرانی‌تباری است که از سوی ترامپ عفو شده است. بانکی سال ۲۰۱۰ به جرم نقض تحریم‌های آمریکا دستگیر شد و دو سال را در زندانی در ایالت نیویورک گذراند. محمودرضا بانکی سپس در دادگاه تجدیدنظر توانست حکم اولیه را نقض کند. او البته به جرم دروغ‌گویی در دادگاه نخست از برخی خدمات و حقوق اجتماعی محروم شد. این اتفاقات پس از آن رخ داد که محمودرضا بانکی بخشی از دارایی و ارثیه خود را با استفاده از صرافی‌ها و واسطه‌ها به آمریکا منتقل و با آن یک خانه‌ خریداری کرد. دادستانی آمریکا معتقد بود این موضوع نقض تحریم‌های این کشور علیه ایران است. پیش‌تر برخی از چهره‌های شاخص سنا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات از ترامپ خواسته بودند آقای بانکی را عفو کند. کاخ سفید در در بیانیه‌اش در مورد محمودرضا بانکی نوشت که او خود را وقف جامعه کرده و عاشق آمریکا است.

اعتصاب #کارگران در شرکت #آب_تابان، زیر مجموعه #قرارگاه_خاتم

۲۰۰ کارگر شرکت #آب_تابان که دو ماه است حقوق نگرفته‌اند، دوشنبه ۳۰ دی #اعتصاب کردند. شرکت آب تابان زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه جفیر هویزه از استان خوزستان است. پیمانکار شرکت اخراج شده و کارگران دو ماه حقوق عقب مانده دارند و وضعیت قرارداد کاری آن‌ها نیز در ابهام قرار دارد. کارگران این شرکت در مردادماه هم برای مطالبات صنفی خود اعتصاب کردند. یکی از خواست‌های آن پرداخت به موقع دستمزدها بود. کانال رسمی سندیکای کارگران فلزکار مکانیک در تلگرام نوشته است مدیران وعده کرده‌اند دو ماه دستمزد عقب افتاده کارگران را بپردازند.

وال‌استریت‌ژورنال: #ترامپ قصد دارد «حزب میهن‌پرستان» ایجاد کند

وال استریت ژورنال، از به نقل از منابع خود خبر داده که دونالد ترامپ درباره تاسیس یک حزب سیاسی با مشاوران و نزدیکانش گفت‌وگو کرده است. منابعی که نام‌شان در این گزارش نیامده گفته‌اند نام این حزب جدید «پاتریوت پارتی» یا «حزب میهن‌پرستان» خواهد بود. دونالد ترامپ و مقام‌های کاخ سفید هنوز واکنشی به این گزارش وال‌استریت ژورنال نشان نداده‌اند. ترامپ در سال ۲۰۰۰ و زمانی که حزب رفرم (اصلاح) از او برای کاندیداتوری دعوت کرد، گفته بود در این کشور حزب سوم شانسی برای کسب قدرت ندارد. تشکیل حزبی قدرتمند که بتواند با دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات رقابت کند نیاز به منابع مالی قابل توجه و حمایت مردمی دارد. اطرافیان ترامپ معتقدند که او هم اکنون حمایت ۷۵ میلیون آمریکایی را که در انتخابات نوامبر به او رای داده‌اند، پشت سر دارد و از صندوقی که برای بررسی تقلب‌های انتخاباتی شکل داده می‌تواند برای تامین مقدمات تشکیل این حزب جدید استفاده شود.

حجاریان: بعید است که نظامیان بتوانند دولت بعدی را در اختیار گیرند

سعید حجاریان که به نظریه‌پرداز اصلاح‌طلبان شهرت دارد، چهارشنبه یکم بهمن در مصاحبه با «اعتماد آن‌لاین» گفت: «نمی‌شود سرنوشت کشور را به تیغ استصواب سپرد.» حجاریان در ادامه این مصاحبه گفت دولت نظامی که همه چیز را برای خود می‌خواهد در تعارض با اختیارات ولایت فقیه قرار می‌گیرد لذا بعید است که نظامیان بتوانند دولت بعدی را در اختیار گیرند. حجاریان در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «نظامیان کشورداری را به حوزه امنیت تقلیل داده‌اند و معتقدند همه بار کشور به دوش ماست. یا دولت را نظامی کنید یا سهم‌مان را از دولت بدهید.» سردار سعید محمد، رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا پیش از این گفته بود: «برای سال ۱۴۰۰ پیشنهاد داده‌ایم که دولت به جای مطالبات قرارگاه، دارایی‌هایش را به قرارگاه واگذار کند. در دو دولت قبل سابقه این نوع همکاری‌ها وجود دارد و دولت در آن زمان به جای بدهی، نیروگاه سبلان، بخشی از فولاد خوزستان و مخابرات را به قرارگاه واگذار کرد.» حجاریان در ادامه سخنانش با اشاره به بی‌کفایتی سرداران سپاه گفت: «ضعف قبضه دولت از سوی نظامیان در ایران این است که آنها در دو زمینه بوروکراسی و اقتدار واجد تشکیل دولت اقتدارگرای بوروکراتیک نیستند. به عنوان مثال فرماندهی نظامی جنگ، یکی از نمادهای نظامی در کشور ماست؛ مدیریت ایشان در جنگ زیر سوال است و به هر ترتیب کارنامه قابل دفاعی به‌جا نگذاشته است.»

روزنامه اعتماد: در هشت ماه نخست سال ۹۹ آمار قربانیان #خودکشی بیش از چهار درصد افزایش یافت

یک منبع آگاه در سازمان پزشکی قانونی ایران در مصاحبه با «اعتماد» اعلام کرد که از ابتدای فروردین تا پایان آبان سال جاری آمار قربانیان خودکشی در مقایسه با سال گذشته ۴.۲ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس در سال ۱۳۹۸، تعداد کل قربانیان خودکشی در کشور، ۵۱۴۳ نفر بود. به یک معنا در طول هشت ماه از سال (معادل ۲۴۶ روز) ۳۴۴۴ نفر از مردان و زنان ایرانی، جان خود را بر اثر خودکشی از دست داده‌اند: به‌طور میانگین، روزانه ۱۴ نفر. در حالی که در سال گذشته روزانه ۱۵ نفر بر اثر اقدام به خودکشی فوت کرده‌اند.بیکاری و بحران‌های معیشتی، سرکوب‌های اجتماعی و سیاسی، سرخوردگی‌های خانوادگی، همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌های اجتماعی از مهم‌ترین دلایل خودکشی در ایران است.

عضو شورای شهر تهران: ۱۵بیمارستان تهران و شش وزارتخانه روی گسل قرار دارد. ۳۳ هزار ساختمان در پایتخت در شرایط خطر قرار دارند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرد در پایتخت ۱۲ هزار و ۵۰۰ پارسل (بخش) روی پهنه‌های گسلی احداث شده‌اند که شامل ۱۵ بیمارستان، ۳۶ مدرسه، شش وزارتخانه، ۹ دانشگاه و مرکز آموزش عالی، ۶۶ برج، ۳۰ ایستگاه آتش‌نشانی، یک انبار نفت و دو پمپ بنزین است. محمد سالاری افزود: «از ۳۳۳ بیمارستان شهر تهران، ۱۱۰ بیمارستان در شرایط ناایمن قرار دارد. ۳۳ هزار ساختمان شناسایی شده که از این تعداد شش هزار ساختمان کم خطر، ۲۳ هزار و ۵۰۰ ساختمان میان خطر،‌ سه هزار و ۵۰۰ ساختمان پر خطر و ۱۲۰ ساختمان بسیار پرخطر هستند». پروفسور بهرام عکاشه، پدر علم زلزله‌شناسی ایران و رئیس سابق بخش زلزله‌شناسی مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هشدار داده است که تهران استعداد زلزله ۷,۵ ریشتری را هم دارد. احتمال آنکه زلزله‌ای به بزرگی ۷ ریشتر در تهران یک بار دیگر اتفاق بیفتد ۱۰ درصد است اما اگر اتفاق بیفتد بر زندگی دو میلیون نفر تأثیر مستقیم دارد. به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این صورت یک فاجعه با ابعاد بین‌المللی رخ می‌دهد.

روحانی: کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند مسائل سیاسی را می‌فهمند

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی چهارشنبه یکم بهمن در آستانه انتقال قدرت در کاخ سفید گفت: «کسانی که امروز وارد کاخ سفید می‌شوند در سیاست بوده‌اند و مسائل سیاسی را می‌فهمند. اگر آنها نسبت به تعهدات خود و قطعنامه ۲۲۳۱ امضایی کردند در برابرش ایران هم امضا می‌کند و نه بیشتر. اگر فرمان صادر کردند در ایران هم فرمان صادر می‌شود. اگر آنها اجرای موثر تعهدات خود را انجام دادند در این طرف هم تعهدات اجرا خواهد شد». آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی جو بایدن برای تصدی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه ۱۹ ژانویه/۳۰ دی در سخنانی در برابر کمیته اعضای روابط خارجی سنای آمریکا اعلام کرد دولت بایدن انتظار دارد که ایران نخستین گام برای حفط توافق هسته‌ای را بردارد. بلینکن گفت: «تا بازگشت به برجام راه زیادی در پیش داریم. رئیس جمهوری منتخب ابتدا باید ببیند که ایران چه کاری واقعاً برای حفظ توافق انجام داده است». علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنانی که ۱۹ دی ایراد کرد گفت شرط ایران برای بازگشت به برجام در وهله اول لغو تحریم‌هاست: «اگر تحریم‌ها برداشته شود، آن وقت برگشت آمریکا به برجام معنا دارد اما اگر این رخ نداد، حتی برگشت آمریکا به برجام ممکن است به ضرر ما باشد.»