ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله مأموران امنیتی به مراسم چهلم آیدا رستمی در گرگان

روز جمعه ۳۰ دی در امام‌زاده عبدالله گرگان مراسم چهلم آیدا رستمی، پزشک عمومی‌ای که در تهران ناپدید شد و در ۲۲ آذر جسد او را به خانواده‌اش تحویل دادند، برگزار شد. بنا به گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، به‌رغم جو شدید امنیتی گروهی از مردم در این مراسم شرکت کردند اما سرکوبگران با یورش خود مانع از تجمع مردم بر سر مزار آیدا رستمی شدند. مأموران امنیتی شرکت‌کنندگان را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند و شماری از آن‌ها را بازداشت کردند. گفته می‌شود که برادر آیدا رستمی نیز دستگیر شده است. آیدا رستمی به‌صورت ناشناس در محله اکباتان تهران به معترضان که در اعتراضات مجروح شده بودند، در خانه‌های‌شان کمک‌های پزشکی می‌کرد.

دو کارگر در کرج قربانی حادثه کاری شدند

طی روزهای ۲۹ و ۳۰ دی دو کارگر در استان البرز حین انجام کار جان خود را از دست دادند. یکی از آن‌ها کارگر ساختمانی بود و دیگری هم مقنی. بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در حادثه‌ای که به مرگ کارگر ساختمانی در فردیس کرج انجامید، یک کارگر ۲۹ ساله از بلندی یک ساختمان در دست ساخت سقوط کرد و جانش را از دست داد. هویت این کارگر هنوز اعلام نشده است. روز ۲۹ دی ماه نیز یک کارگر چاه‌کن در منطقه اغلان تپه چهارباغ کرج به دلیل ریزش دیواره‌های چاه در حال حفر، زیر آوار ماند. تلاش نیروهای امدادگر برای نجات این کارگر ۲۷ ساله بی‌ثمر ماند و آن‌ها تنها جسم بی‌جان او را از چاه بیرون کشیدند. بر بنیاد گزارش مرکز پزشکی قانونی سالانه بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری در ایران رخ می‌دهد. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مدعی است که شمار حادثه‌های کاری مرگ‌بار کاهش یافته و در سال ۱۴۰۰ کمتر از ۸۰۰ کارگر جانشان را در حوادث کاری از دست داده‌اند. این آمارها اما تنها حوادث کاری رخ داده در کارگاه‌های تحت پوشش وزارت کار را در برمی‌گیرد. ایران بر بنیاد گزارش نهادهای بین‌المللی یکی از ناامن‌ترین مناطق جهان برای کارگران به شمار می‌رود و کارگران ساختمانی که اغلب بدون قرارد کاری و بیمه مشغول به کار هستند، بالاترین نرخ حوادث کاری مرگ‌بار را دارند.

گروه بلک‌ریوارد سایت دانشگاه امام صادق را هک کرد

روز جمعه ۳۰ دی، سایت دانشگاه امام صادق هک شد. گروه هکری بلک‌ریوارد مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفت. دانشگاه امام صادق یکی از پایگاه‌های اصلی تربیت نیروهای فکری و اجرایی اسلام‌گرا در دوره‌ی جمهوری اسلامی بوده است. بلک‌ریوارد در پیامی که بر صفحه وب‌سایت دانشگاه امام صادق درج کرده نوشته است:‌ «دانشگاه امام صادق، پل مدیریت برای آقازاده‌ها و مرکز تربیت نیرو برای مفت‌خوری در نهادهای قدرت، هک شد و این آغاز پیام است. همانند گذشته، اطلاعات و اسناد بدست آمده را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. برای زن، زندگی، آزادی.» بلک ریوارد پیش از این نیز برخی دیگر از نهادها و رسانه‌های جمهوری اسلامی از جمله خبرگزاری فارس را هک کرده بود.

نیروهای امنیتی دو تن از خویشاوندان خدانور لجه‌ای را با خشونت بازداشت کردند

مردم شهرهای بلوچستان ایران روز جمعه ۳۰ دی، با وجود جو امنیتی شدید شهر، به خیابان‌ها آمدند. یک روز پیش از آن کمپین فعالین بلوچ گزارش داد که همزمان با ایجاد جو امنیتی در زاهدان، ابراهیم و خالد لجه‌ای، پسرخاله‌های خدانور لجه‌ای ۲۹ دی با یورش نیروهای امنیتی بدون حکم قضائی در منزل خود همراه با خشونت بازداشت شدند. خدانور لجه ای از جان‌باختگان جمعه خونین زاهدان بود که تصویر بازداشت پیشین او و بستنش به یک میله، و نیز ویدئوهای رقص‌اش، نام او را در ذهن معترضان ایرانی ثبت کرده است. به گزارش کمپین، نیروهای امنیتی با مادر دو برادر بازداشت‌شده بدرفتاری کردند و خواهان بازداشت فرزند دیگر او هم بوده اند که در خانه حضور نداشته است.

صادرات فرش دستباف ایران بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است

مسعود سپهرزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، با اعلام این‌که «درهای اروپا و آمریکا روی قالی دستباف بسته است»، از حاکم شدن رکود ۸۰ درصدی بر بازار فرش دستباف خبر داد و گفت: «بیش از ۸۵ درصد صادرات فرش دستباف ریزش کرده است و شاید هفته‌ای یک تا دو محموله فرش از کشور خارج ‌شود این در حالی‌ست که در سال‌های گذشته صادرکنندگان نوبت می‌گرفتند که مجوز ورود فرش‌های صادراتی را به انبارها گمرک دریافت کنند.» سپهرزاد افزود: «بازارهای ما محدود است و تحریم‌ها تجار فرش را در یک جنگ نابرابر قرار داده‌اند و امکان تبلیغ قالی و پرچم دوم کشور در بازارهای خارجی را نداریم و صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های اروپایی با مشکل مواجه‌اند و مجوز شرکت در نمایشگاه‌ اخیر در آلمان به ما داده نشد.» به‌گفته او مسئولان به صادرکنندگان فرش گفته‌اند که روی بازار اوراسیا و ونزوئلا متمرکز شوند «اما این بازارها کشش خرید قالی ایرانی را ندارند. خریدار فرش ایرانی بازار اروپا، آمریکا و کشورهای عربی است». مسعود سپهرزاد تأکید کرد که اگر سیاست خارجی و سیاست اقتصادی در کشور بر یک ریل مشخص قرار بگیرد آن‌وقت می‌توان به صادرات فرش امیدی بست.

یک ادعای دیگر از ابراهیم رئیسی: «جمهوری اسلامی الگوی نوینی از برخورد با زن ارائه کرده است»

در حالی‌که جنبش جاری در ایران بیش از هر چیز جایگاه زن در حکومت اسلامی را به چالش کشیده و زنان معترض به‌ویژه در مخالفت با تبعیض‌های فاحش و متداول حکومتی علیه خود به خیابان‌ها آمده‌اند، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم در نشستی در مورد زنان گفت: «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای برای بانوان قائل است.» او برای اثبات نظر خود این استدلال تکراری را بیان کرد که «۶۰ درصد دانشجویان در کشورمان را دختران و بانوان تشکیل داده و معتقدیم که زنان می‌توانند نقش ویژه‌ای در کشور داشته باشند». او اما نمی‌گوید که حضور زنان در دانشگاه‌ها نه به‌خاطر «جایگاه والای» زنان در جمهوری اسلامی که به‌دلیل تلاش خود زنان برای حضور فعال‌تر در زندگی اجتماعی است و برخلاف نظر رئیسی، مسئولان حکومتی همواره تلاش کرده‌اند تحصیلات زنان را محدود کنند و قوانین حاکم نیز پس از پایان تحصیلات حق برابر برای زنان در کاریابی قائل نیست. رئیسی ادعای خود را پر‌آب‌ورنگ‌تر کرد و به «نقض حقوق بشر در آمریکا» اشاره کرد و گفت: «زنان در جامعه غرب بر خلاف ادعایی که دارند مورد تکریم و احترام نیستند، اما جمهوری اسلامی الگوی نوینی از برخورد با زن ارائه کرده و جایگاه والایی برای بانوان قایل است.»