نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کرونا: اتوبوس‌های #تهران از امشب ضدعفونی می‌شوند

محمود ترفع، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی پنج‌شنبه یکم اسفند در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) از ضدعفونی اتوبوس‌های تهران برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا (COVID-19) خبر داد. ترفع به ایسنا گفت: « مقرر شد هر شب اتوبوس های شرکت واحد علاوه بر شستشو، ضدعفونی شوند.» استانداری تهران پنج‌شنبه برای مقابله با شیوع کرونا جلسه اضطراری تشکیل داد. همین روز خبر رسید که یک فرد مشکوک به کرونا از متروی شوش به بیمارستان منتقل شده است. گزارش‌های تأییدنشده در شبکه‌های اجتماعی از حضور بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های تهران خبر می‌دهند. تا کنون دو تن در قم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند. دو مورد دیگر ابتلا از جمله در یک پزشک در این شهر تأیید شده است. ابتلای یک بیمار دیگر به کرونا در اراک نیز تأیید شد. اخباری از ابتلای دو بیمار دیگر در بابل منتشر شده است. پنج مورد مشکوک نیز از قم به بیمارستان‌های تهران منتقل شده اند.

در #خواف یک #کارگر کشته و سه کارگر مصدوم شدند

روز پنجشنبه اول اسفند در خواف شهری در خراسان رضوی، در دو حادثه جداگانه یک کارگر جان باخت و سه کارگر دیگر مصدوم شدند. کارگر جان‌باخته #علی_عطایی نام داشت و در #معادن_سنگ_سنگان اپراتور بود اما در بخش تعمیرات به کار گرفته شده بود. مجتبی عطایی برادر او به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: «برادم علی عطایی در هنگام تعمیرات، توسط یک دستگاه لودر زیر گرفته شده و جان خود را از دست داده است، برادرم اپراتور بوده و نه راننده لودر و در اتفاق افتاده هنوز برای ما واضح نیست قصور حادثه از چه سمتی بوده است.» به گفته‌ی یونس بهره‌مند مدیر روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان خواف کارگر قربانی پیش از رسیدن به بیمارستان جان داده بود. امروز در #خواف حادثه یگری نیز روی داد که طی آن سه کارگر یک #شرکت_معدنی در اثر #انفجار_گاز مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند. ایسنا نوشته است دو تن از این کارگران پس از معالجه از بیمارستان مرخص شده‌اند و کارگر سوم به بیمارستانی در مشهد اعزام شده است. روزانه ده‌ها #حادثه_کار در ایران روی می‌دهد که تعدادی از آن‌ها به مرگ کارگران می‌انجامد. سازمان پزشکی قانونی هفته گذشته اعلام کرد در ۹ ماه اول امسال ۱۳۶۳ کارگر در اثر #حوادث_ناشی_از_کار جان خود را از دست داده‌اند.

انتقال بیماران #کرونا با آمبولانس خصوصی ممنوع شد

چهارشنبه شب ۳۰ بهمن ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از انتقال یک بیمار مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) منتشر شد. در واکنش، پیرحسین کولیوند،‌ رئیس سازمان اورژانس کشور پنج‌شنبه یکم اسفند در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، انتقال بیماران مشکوک به کرونا با آمبولانس خصوصی را ممنوع اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)،‌ کولیوند در این نامه نوشته است: «با عنایت به بروز بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹، به آمبولانس‌های خصوصی تحت پوشش دانشگاه ابلاغ شود هرگونه انتقال بیماران مشکوک به این بیماری (شامل بیماران دارای علائم تنفسی) بدون هماهنگی با سازمان اورژانس کشور ممنوع است.» تا کنون دو تن در قم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند. دو مورد دیگر ابتلا از جمله در یک پزشک در این شهر تأیید شده است. ابتلای یک بیمار دیگر به کرونا در اراک نیز تأیید شد. اخباری از ابتلای دو بیمار دیگر در بابل منتشر شده است. پنج مورد مشکوک نیز از قم به بیمارستان‌های تهران منتقل شده اند.

در آستانه #انتخابات_مجلس،‌ بارش شدید #برف راه ارتباطی ۲۲۰ روستا در ایران را مسدود کرد

رضا اکبری، معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای پنج‌شنبه یکم اسفند به خبرگزاری دولتی «مهر» گفت که بر اثر بارش برف در ۱۵ استان کشور از شب گذشته راه‌های ارتباطی ۲۲۰ روستا مسدود شده است. بیشترین بارش برف در ایران در استان‌های آذربایجان غربی، همدان، زنجان و آذربایجان شرقی گزارش شده است. اکبری با اشاره به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس در روز جمعه دوم اسفند وعده داد که راه‌های ارتباطی این روستاها تا پیش از آغاز انتخابات بازگشایی شود تا امکان انتقال صندوق‌های رأی وجود داشته باشد. گروه‌های بسیاری از مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی خواهان تحریم انتخابات شده اند.

#اسماعیل_بخشی: بیایید در روز انتخابات هر کدام یک نهال بکاریم تا هوا تازه شود

اسماعیل بخشی، فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق در یک استوری در اینستاگرام در واکنش به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نوشت: «بیایید در روز انتخابات هر کدام یک نهال بکاریم. چهار سال بعد هوا را تازه‌تر می‌کند». انتخابات مجلس جمعه دوم اسفند برگزار می‌شود. تا کنون گروه‌های بسیاری از مخالفان و منتقدان جمهوری اسلامی خواهان تحریم انتخابات شده اند. اسماعیل بخشی، از نمایندگان سندیکای مستقل کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه که به تازگی ازاد شده، از بازگشت به کار محروم است. او به همراه دیگر فعالان پرونده نیشکر هفت‌تپه،‌ علی نجانی، محمد خنیفر، سپیده قلیان، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیر قلی و عسل محمدی هر یک به پنج سال زندان و در مجموع به ۴۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

مشاهده یک مورد مشکوک ابتلا به #کرونا در مترو شوش ــ ضدعفونی‌کردن #مترو_تهران در دستور کار قرار دارد

فرنوش نوبخت،‌ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه پنج‌شنبه ۱ اسفند در گفت‌و‌گو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، وابسته به صداوسیمای حکومتی، از مشاهده یک مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا (COVID-۱۹) در ایستگاه مترو شوش تهران خبر داد. گزارش‌هایی از بسته‌شدن ایستگاه شوش به این دلیل منتشر شده بود. نوبخت در واکنش گفت: «این ایستگاه اکنون در دست بهره برداری است. همچنین یک مورد مشکوک در این ایستگاه مشاهده شد، که بلافاصله با مراجعه اورژانس مسافر به بیمارستان منتقل شد و نظافت ایستگاه نیز انجام شد، البته درباره مشکوک بودن به قطعیت نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.» به گفته مدیرعامل شرکت مترو، این شرکت در حال تعامل با شهرداری تهران برای ضدعفونی کردن مترو است. پیش از این گزارش‌هایی از مشاهده ویروس کرونا در تهران مخابره شده بود و یک پزشک ساکن قم نیز در توضیحاتی که به دست «زمانه» رسید،‌ آن را تأیید کرده بود. خبرگزاری «رکنا» شب گذشته از جلسه فوری استانداری تهران برای مقابله با شیوع کرونا خبر داد. تا کنون دو تن در قم بر اثر ابتلا به کرونا درگذشتند. دو مورد دیگر ابتلا از جمله در یک پزشک در این شهر تأیید شده است. ابتلای یک بیمار دیگر به کرونا در اراک نیز تأیید شد. اخباری از ابتلای دو بیمار دیگر در بابل منتشر شده است. پنج مورد مشکوک نیز از قم به بیمارستان‌های تهران منتقل شده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر: پنج فرد مشکوک به #کرونا از قم به بیمارستان‌های تهران منتقل شدند

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پنج‌شنبه ۱ اسفند از انتقال پنج فرد مشکوک دیگر از قم به بیمارستان‌های تهران خبر داد. او ابتلای دو بیمار قمی دیگر به کرونا (covid-19) را نیز تایید کرد. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این‌باره توضیح داد: «به جز دو بیمار مبتلا به ویروس کرونا که دیروز در قم جان خود را از دست دادند ابتلای دو بیمار دیگر به این ویروس در قم تایید شده و در بیمارستان بستری هستند، پنج فرد مشکوک دیگر نیز با آمبولانس به تهران منتقل شده‌اند و در بیمارستان‌های پایتخت بستری هستند. منتظر نتیجه آزمایش آنها هستیم و هنوز ابتلای آنها به این ویروس محرز نشده است». او اضافه کرد: «همه موارد ویروس کرونا ساکن قم بوده اند. این افراد هیچ ارتباطی با خارجیها یا چینیها نداشته اند. بنابراین منشا بیماری بر اساس اطلاعاتی که داریم از خارج کشور نیست، اما در حال بررسی منشا بیماری هستیم و هنوز بر این باور نیستیم که منشا بیماری زوار پاکستانی یا کشورهای دیگر بوده باشد اما به محض مشخص شدن منشا بیماری اعلام می‌کنیم». طبق اظهارات گویا، به‌رغم روند معمول در دیگر کشورها «خانواده و اطرافیان دو بیمار فوت شده و دو بیمار مبتلا در قرنطینه نیستند اما آموزش‌ها و توصیه‌های بهداشتی لازم به آنها داده شده تا در صورت مشاهده علائم بیماری مراجعه کنند.» ساعاتی پیش مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت نیز از ابتلای دونفر در قم و یک پزشک در اراک به ویروس کرونا خبر داده بود. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به پزشک مذکور اشاره نکرد. در ایران تاکنون دو نفر جان خود را به‌دلیل ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند. بر اساس توضیحات یک پزشک ساکن قم که به دست «زمانه» رسیده است، یکی از بیماران منتقل‌شده به تهران نوجوانی ۱۳ ساله است. گزارش‌هایی از ابتلای دو بیمار دیگر به کرونا در بابل نیز منتشر شده است.

منوچهر بختیاری، پدر #پویا_بختیاری، از کشته‌شدگان #اعتراضات_آبان‌: شرکت در #انتخابات_مجلس «قبول ظلم و ستم است»

منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری شرکت در انتخابات مجلس را تحریم کرد. منوچهر بختیاری چهارشنبه ۳۰ بهمن با انتشارعکس فرزندش که در اعتراضات آبان ۹۸ توسط نیروهای امنیتی کشته شد، انتخابات دوم اسفند را «فرمایشی» و شرکت در آن را «خیانت به خون جان‌باختگان میهن» خواند. آقای بختیاری در این پیام نوشت: « آقایان مردم را به حضور و شرکت در انتخابات می کنند می فرمایند: مردم رای بدهید. رای به چه کسی بدهند ؟ به بی عدالتی ،به ناحق کردن حقوق مردم، به فقر و گرانی، به فساد و تباهی، به فحشاء، به رانت خواری، به پراید ۷۰ میلیونی، به دلار ۱۴ هزار تومانی، به بنزین ۳ هزار تومانی، به بیکاری جوانان، به هر روز کوچکتر شدن سفره مردم، به دزدی و اختلاس مسئولان، و یا متلاشی شدن جمجمه پویای عزیزم به دستور ملا؟ مردم به کی رای بدهند ؟ من به عنوان پدر داغدار پویا اعلام می کنم شرکت در انتخابات فرمایشی حکومت خیانت به خون جانباختگان میهن و آینده جوانان و نابودی کشور، قرآن، اسلام و قبول ظلم و ستم است.» مرحله نخست انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفند برگزار می‌شود.

رئیس اتاق بازگارنی ایران و عراق می‌گوید: به کامیون‌های ایرانی اجازه ورود به #عراق داده نمی‌شود

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق پنجشنبه یکم اسفند از «بسته شدن مرز ایران و عراق در ایلام» خبر داد و گفت: فعلا به کامیون‌های ایرانی اجازه ورود داده نمی‌شود. او این وضعیت را «موقتی» دانست که به دنبال «تغییر رئیس گمرک عراق» به وجود آمده است. آل اسحاق مسدود شدن مرز ایران و عراق در ایلام به خاطر شیوع کرونا را «شیطنت رسانه‌ای» دانست و گفت: «اصلا ربطی به این موضوع ندارد». او گفت که مسئولان در حال پیگیری این موضوع هستند. عراق پیش از این چند بار مانع ورود کامیون‌های ایرانی شده بود.

وزارت بهداشت سه مورد جدید ابتلا به #ویروس_کرونا، از جمله یک پزشک را در قم و اراک تایید کرد

به نوشته وبدا (پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت پنج‌شنبه ۱ اسفند از سه مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در قم و اراک خبر داد. جهانپور در باره آخرین وضعیت بیماری کرووید۱۹(ویروس کرونا) در کشور گفت: «تا صبح پنج‌شنبه آزمایشات از ابتلای دو مورد جدید در قم و یک مورد در اراک به کرووید۱۹ حکایت دارد، هر سه بیمار تابعیت ایرانی داشته و فرد مبتلا در اراک نیز ساکن قم و از همکاران پزشک ما است.با احتساب این موارد تعداد مبتلایان کرووید۱۹ تایید شده در کشور به پنج نفر می رسد.» رییس کمیته روابط عمومی قرارگاه مقابله با کروناویروس همچنین اعلام کرد: «با دستور وزیر بهداشت، مرخصی تمامی روسا و معاونین دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور تا اطلاع ثانوی لغو و پیشنهاد محدود کردن موقت رفت و آمد به حرم حضرت معصومه، مسجد جمکران و سایر اماکن زیارتی و محال تجمع در شهر قم، لغو اردوهای سیاحتی و زیارتی دانشجویی و دانش آموزی و همچنین لغو تمامی سمینارها و همایش ها در شهر قم تا اطلاع ثانوی به نهادهای ذیربط داده شده است». مصطفی جوانیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز پنجشنبه ۱ اسفند از شناسایی «۲ فرد مشکوک به ویروس کرونا» در این شهر خبر داد و گفت: این دو فرد هم اکنون در قرنطینه قرار دارند و نمونه گیری از آنها در حال انجام است. روز گذشته دو بیمار مبتلا به کرونا در قم جان خود را از دست دادند. مقام‌ها و مسئولان تا روز گذشته ورود کرونا به ایران را با قطعیت تکذیب کرده بودند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران می‌گوید: قیمت #مسکن در سال آینده ۳۰ تا ۵۰ درصد #گران خواهد شد

قیمت مسکن در سال گذشته و پیش از آن رشد حدود ۱۰۰ درصد داشته است. محمدعلی ربانی، دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران معتقد است که این روند در سال آینده (۱۳۹۹) نیز ادامه خواهد داشت. او گفت: پیش‌بینی می‌کند قیمت مسکن ۳۰ درصد تا ۵۰ درصد افزایش یابد. ربانی افزایش قیمت مصالح ساختمانی را عامل گران‌تر شدن مسکن عنوان کرد و گفت: «دولت در زمینه کنترل کالاهای مصرفی صنعت ساخت و ساز اقدام قابل توجهی انجام نداده است. به عنوان مثال قیمت هر کیلو میلگرد و آهن از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان رسیده یعنی قیمت آهن حدود ۸۵ درصد گران شده است». مرکز آمار ایران قیمت یک متر مربع زمین یا واحد مسکونی کلنگی در تهران را برای پاییز امسال ۱۸ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان گزارش کرد که در مقایسه با مدت مشابه یکسال قبل نزدیک به ۸۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

لاری تسلر، مبتکر «کپی−پیست» در گذشت

درگذشت لاری تسلر (Larry Tesler) دیروز اعلام شد. اما او در روز ۱۶ فوریه درگذشته است. شهرت تسلر به عملیاتی در استفاده از کامپیوترهای شخصی است که به «کپی-پیست»، یعنی از اینجا بگیر و در جایی دیگر اضافه کن شهرت دارد. «جست‌وجو کن و جایگزین کن» هم به نام لاری تسلر ثبت شده است. لاری تسلر، متولد ۱۹۴۵ در نیویورک از پیشاهنگان دنیای کامپیوتر است. حوزه کاری او پهنه برخورد انسان و ماشین بوده است. او کوشید همگان بتوانند از کامپیوتر استفاده کنند.