نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: پرونده حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی پایان یافته و در مرحله تدوین کیفرخواست است

شکرالله بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، روز شنبه دوم اسفندماه از پایان روند رسیدگی به پرونده هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سامانه موشکی سپاه پاسداران در دادسرای نظامی خبر داده و اعلام کرده این پرونده اکنون در مرحله «تدوین کیفرخواست» قرار دارد. به‌نوشته خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، بهرامی در حاشیه بازدید از دادسرای نظامی شاهرود گفته: «فرآیند ابتدایی دادگاه با حضور متهمان و اولیای دم در داخل و خارج از کشور به‌زودی آغاز می‌شود.» هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه خمینی توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند. پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی ماه ۱۳۹۸، ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین به دلیل «خطای انسانی و به شکل غیرعمد» از طرف سامانه موشکی سپاه پاسداران هدف اصابت موشک قرار گرفته است.

تجمع اعتراضی در سنندج در اعتراض به تایید حکم زندان زهرا محمدی، مدرس زبان کردی

تعدادی از اعضای انجمن فرهنگی نوژین در اعتراض به تایید حکم پنج سال زندان برای «زهرا محمدی»، مدرس زبان کردی، در مقابل دادگستری سنندج تجمع کردند. تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی با مضمون حق آموزش زبان مادری در درست داشتند که در آنها به تایید حکم سنگین زندان برای خانم محمدی اعتراض شده است. زهرا محمدی، مدرس زبان کردی و از اعضای انجمن فرهنگی نوژین روز پنج‌شنبه ٢ خرداد ۱۳۹۸، پس از هجوم نیروهای اداره اطلاعات سنندج بە منزلش هم زمان با دو عضو دیگر انجمن نوژین بازداشت شده بود. قوه قضاییه اتهام زهرا محمدی را «تشکیل گروه علیه امنیت کشور» اعلام کرده و ابتدا او را به ۱۰ سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر استان کردستان هفته گذشته محکومیت بدوی ۱۰ سال حبس زهرا محمدی را به پنج سال کاهش داد.

نماینده ایران در سازمان ملل می‌گوید لغو تحریم‌های آمریکا بدون راستی‌آزمایی معنی ندارد

مجید تحت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در گفت‌و گویی با سایت رسمی خامنه‌ای در ایران درباره شرایط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام گفت‌وگو کرده است. او در این گفت‌وگو تاکید کرده که برای بازگشت آمریکا باید همه انواع تحریم‌‌های اعمال شده از سوی او برداشته شوند: «وقتی ترامپ از برجام خارج شد، یک‌سری تحریم که باید در چهارچوب برجام لغو می‌شد، برگشت و یک‌سری تحریم دیگر هم اضافه شد. علاوه بر این آمریکایی‌ها تحریم‌های دیگری، با عناوین جدیدی (غیر از هسته‌ای) اعمال کردند. در مجموع از زمان خروج آمریکا از برجام تا الآن، سه نوع تحریم علیه ما اعمال کردند. اگر هرکدام از این تحریم‌ها لغو نشود، بازگشت آمریکا معنی ندارد.» تحت روانچی همچنین گفته لغو تحریم‌های آمریکا باید راستی‌آزمایی شود: «ما باید به‌عنوان کشور ذی‌نفع راستی‌آزمایی کنیم؛ یعنی اگر آمریکایی‌ها می‌گویند ما تحریم نفت یا پتروشیمی ایران را برداشتیم، ما نمی‌توانیم فقط به امضای یک نامه یا اعلام موضع رضایت بدهیم. اگر امضا همراه با فرآیندی برای راستی‌آزمایی اقدامات نباشد، معنی ندارد.» او گفته: «به‌طور مثال، نفت‌فروختن ما یک‌سری لوازمی دارد. شرکتی که می‌خواهد از ایران نفت بخرد، نباید از تحریم‌شدن توسط آمریکا هراس داشته باشد. درحقیقت مجموعه‌ای از تحریم‌ها باید لغو بشود تا فروش نفت به‌صورت دقیق و کامل انجام شود. یعنی اگر اعلام شود که تحریم نفت ایران لغو شد، فی‌نفسه نمی‌تواند کفایت کند. باید در کنارش تضمین‌هایی هم وجود داشته باشد که مشکلی برای فروش نفت هم پیش نیاید.» تخت‌روانچی همچنین تاکید کرده که در زمینه بانکی هم باید بسیار راستی‌آزمایی شود:‌ «نقل‌وانتقالات بانکی باید این‌قدر ساده باشد که هیچ شک‌وشبهه‌ای در آن وجود نداشته باشد و بانک‌ها نگران این نباشند که اگر وارد کار تجاری با ایران شدند، مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرند.» 
نماینده ایران در سازمان ملل همچنین گفته باید خسارات ایران در برجام هم مورد توجه قرار گیرد هرچند این موضوع پیش‌شرط شروع انجام تعهدات آمریکا نیست. تهران و واشنگتن در مورد اینکه چه کسی باید اولین قدم را برای احیای برجام بردارد، اختلاف‌نظر دارند. ایران می‌گوید ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق را لغو کند در حالی که واشنگتن می‌گوید تهران ابتدا باید اجرای تعهداتش را از سر بگیرد.

یک فعال صنفی: آمار ۱۱۰ کولبر زن تنها متعلق به هفت روستای استان کرمانشاه است

یک فعال صنفی در کردستان می‌گوید این که ۱۱۰ زن را در کردستان و کرمانشاه شناسایی کرده‌اند، اول ماجراست و بدون تردید آمار واقعی بسیار بیشتر از این عددهاست.» عبدالله بلواسی آمار اعلام شده را تنها متعلق به هفت روستای استان کرمانشاه دانسته و گفته اگر کل استان‌های غربی را پایش کنند، آمار واقعی چند برابر این عدد است. عبدالله بلواسی، فعال صنفی کارگران مریوان در استان کردستان با اشاره به نبود فرصت‌های شغلی در استان کردستان حتی برای مردان، به خبرگزاری ایلنا گفته: «در استان‌های مرزی فرصت‌های اشتغال بسیار محدود است؛ از معدود فرصت‌های شغلی موجود نیز هرگز حمایتی صورت نگرفته است. به همین دلیل است که نیروی جویای کار، چاره‌ای ندارد جز اینکه به کولبری پناه ببرد؛ اما اینکه زنان بخواهند چنین شغل پرخطری را که اصلاً شغل نیست، برعهده بگیرند، بسیار دلخراش و ناراحت کننده است.» سی‌ام بهمن ماه در خبری اعلام شد که در طی ماه‌های گذشته ۱۱۰ زن کولبر در روستاهای ۷ شهرستان سروآباد، بانه و کامیاران در استان کردستان و پاوه، ثلاث باباجانی، جوانرود و روانسر استان کرمانشاه شناسایی شده‌اند و تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت قرار گرفته‌اند. این در حالی است که هر سال آمار گردآوری شده و گزارش‌هایی از نقض حقوق کولبران توسط نیروهای مرزبانی از سوی نهادهای حقوق بشری کردستان منتشر می‌شود.

آمریکا: قبل از مذاکره مستقیم با تهران تحریم‌ها لغو نمی‌شود

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه ۱۹ فوریه، اول اسفند گفت که ایالات متحده قصد ندارد به فشارهای تهران تن دهد. جین ساکی گفت تا پیش از گفت‌وگو با ایران و قدرت‌های بزرگ در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای، تحریم‌ها لغو نمی‌شوند. تهران و واشنگتن در مورد اینکه چه کسی باید اولین قدم را برای احیای برجام بردارد، اختلاف‌نظر دارند. ایران می‌گوید ایالات متحده ابتدا باید تحریم‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق را لغو کند در حالی که واشنگتن می‌گوید تهران ابتدا باید اجرای تعهداتش را از سر بگیرد. ایالات متحده روز پنجشنبه، ۳۰ بهمن گفت آماده گفت‌وگو با ایران در مورد بازگشت به برجام است. ریچارد میلز، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت كه ایالات متحده درخواست دولت ترامپ را مبنی بر بازگشت مجدد تمام تحریم‌های سازمان ملل متحد پس می‌گیرد. ایران با خونسردی واکنش نشان داد و جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت که تهران پس از لغو تحریم‌ها به سرعت به اجرای تعهدات هسته‌ای‌اش باز خواهد گشت. اما در مقابل، سخنگوی کاخ سفید گفت: «هیچ برنامه‌ای برای برداشتن گام‌های اضافی» در مورد ایران پیش از «گفت‌وگوی دیپلماتیک» وجود ندارد. جین ساکی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن در نظر دارد که با صدور یک فرمان اجرایی به برجام بازگردد، گفت: «اتحادیه اروپا ایده گفت‌وگو میان ایران و شش قدرت بزرگ را مطرح کرده است. اروپایی ها از ما دعوت کرده‌اند و این فقط دعوت برای گفت‌وگوی دیپلماتیک است. ما برای شرکت در آن گفت‌وگو آماده‌ایم.» یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا در حال برنامه‌ریزی یک نشست غیررسمی با حضور همه اعضای برجام و آمریکاست.

اعتراض رهبران مسلمان جهان به مصادره املاک بهاییان روستای ایول در ایران

رهبران مسلمان، مقامات دولتی و نمایندگان مجلس از نقاط مختلف جهان به مصادره املاک بهاییان روستای ایول در ایران اعتراض کردند. این حکم که با انگیزه تعصّبات مذهبی به مقامات حکومت ایران اجازه تصرف املاک افراد را می‌دهد، به تازگی در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده و ده‌ها خانواده را در داخل ایران آواره و از نظر اقتصادی فقیر کرده است. كنگره اسلامی آمریكا، شورای ائمه کانادا، رئیس بنیاد فضایل اخلاقی و یکی از برجسته‌ترین فضلای اسلامی در بریتانیا،و روحانیونی از هندوستان با صدور بیانیه‌هایی در حمایت از بهاییان ایول، نگرانی عمیق خود را از این مصادره املاک بیان کرده‌اند. در بیانیه كنگره اسلامی آمریكا آمده است: «ما از دادگاه عالی مازندران و همۀ کارکنان مسئول می‌خواهیم که به کمک جامعه بهایی ایول برخیزند و برای استرداد این املاک اقدام کنند.» شورای ائمۀ کانادا با تکرار چنین دیدگاهی «نگرانی عمیق خود را از حکم صادره توسط دادگاهی در ایران مبنی بر مصادرۀ املاک ۲۷ بهایی در روستای کشاورزی ایول» ابراز کرده است.. شیخ ابراهیم موگرا «با اشاره به این بی‌عدالتی»، رئیس قوۀ قضاییۀ ایران، ابراهیم رئیسی را خطاب قرار داده و اضافه کرده است: «اسلام به دولت اجازه نمی‌دهد که زمین شهروندان را صرفاً به دلیل پیروی از مذهب دیگری مصادره کند.» با آن می‌پوشاند.» مقامات دولتی نیز از سراسر جهان رأی دادگاه ایران را محکوم کرده‌اند. وزیر امور خارجۀ کانادا، مارک گارنو، گفته که دولت کانادا از این حکم «نگران» است و از ایران خواسته که «به هر گونه تبعیض دینی یا عقیدتی پایان دهد.» این خواسته از سوی مقامات کشورهای آلمان، هلند، سوئد، انگلستان، برزیل، ایالات متحده، پارلمان اروپا و سازمان ملل نیز تکرار شده است. در سوئد، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس و نمایندگان منتخب از ایران خواسته‌اند که زمین‌های بهاییان ایول را پس دهد .کمیسر دولت فدرال آلمان در امر آزادی مذاهب، مارکوس گروبل نیز از ایران خواست که بهاییان را به عنوان یک جامعۀ مذهبی در ایران به رسمیت بشناسد و از «تبعیض سیستماتیک و آزار و اذیت جامعۀ بهائی» دست بردارد. مرکز منابع حقوقی آفریقای جنوبی، سازمانی که به خاطر فعالیت‌های حقوق بشر در دوران آپارتاید معروف است، نیز با صدور نامه‌ای مصادرۀ املاک بهاییان را محکوم کرده است.