ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصیبتی دوباره: زمین لرزه در جنوب ترکیه

زمین‌لرزه‌ای به‌شدت ۶,۴ ریشتر استان ختای در جنوب ترکیه را که مرکز آن شهر انطاکیه است لرزاند. دو هفته پیش در همین منطقه زلزله‌ای به‌شدت ۷,۸ و ۷,۵ ریشتر رخ داده بود که طبق آخرین آمار جان نزدیک به ۴۷ هزار تن را در ترکیه و سوریه گرفت. مرکز زلزله امروز در نزدیکی شهر آنطاکیه بود. لرزش زمین در سوریه، مصر و لبنان هم احساس شد. مردمی که به خانه‌های ترک‌خورده بازگشته بودند، یا در چادر زندگی می‌کنند، با وقوع زلزله باز به خیابان‌ها ریختند. هراس عمومی از پس‌لرزه‌هاست. از میزان آسیب‌های زلزله اخیر هنوز خبری منتشر نشده است.

چندین تشکل و نهاد دیگر به منشور «مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل» پیوستند

در پی انتشار منشور «مطالبات حداقلی ۲۰ نهاد مستقل صنفی و مدنی» ایران ۱۸ تشکل و نهاد دیگر با انتشار اطلاعیه از این منشور حمایت کرده و گفتند: «منشور مطالبات حداقلی تشکل‌های مستقل، منشور خواسته‌های ما نیز هست». این تشکل‌ها گفته‌اند: «ما نهادها و تشکل‌های سیاسی و مبارزاتی که در جریان انقلاب زن زندگی آزادی، به این انقلاب پیوستیم، تنها راه احقاق حقوق از دست رفته مردم ایران را پیروزی انقلاب زن، زندگی، آزادی می‌دانیم و تحقق بند به بند منشور مذکور را تنها راه رسیدن به زندگی آزاد، شاد، مرفه و برابر و حکومتی سکولار که در آن شرکت مستقیم مردم در اداره کشور معنا داشته باشد، می‌دانیم.» آن‌ها افزوده‌اند که خواهان پیوستن تمام جامعه به مطالبات مطرح شده در این منشور هستند و اعلام می‌کنند که «هرگونه اقدام و عمل سیاسی در کشور با توجه ویژه به این منشور مشروعیت و مقبولیت سیاسی دارد». ۱۸ تشکل و نهاد در این اطلاعیه از نمایندگان سیاسی و صنفی خود خواسته‌اند که «این مطالبات حداقلی را ارج نهاده و آن را سرلوحه اقدمات آتی انقلاب» ‌قرار دهند. آن‌ها از مردم و نمایندگان صنفی و مدنی آن‌ها دعوت کرده‌اند که با هشتگ #منشور_مطالبات_حداقلی به حمایت سراسری از این منشور بپردازند. منشور «مطالبات حداقلی ۲۰ نهاد مستقل صنفی و مدنی ایران» شامگاه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ منتشر شد که شامل ۱۲ بند مطالبات و همچنین متنی درباره تحلیل از اوضاع و شرایط جامعه بود. امضا کنندگان اطلاعیه ۱۸ تشکل و نهاد عبارتند از تشکل اتحاد پزشکان، اتحاد جوانان محلات ایران (اجما)، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس، نهاد اتحاد دانشگاه صنعتی اصفهان، نهاد دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه خوارزمی، جمعی از فعالین و دانشجویان دانشگاه فنی دخترانه سنندج، جمعی از فعالین و دانشجویان دانشگاه یزدان‌پناه کردستان، جمعی از فعالین و دانشجویان دانشگاه کردستان، جمعی از فعالین دانشگاه جندی شاپور، گروه دختران آفتاب ارومیه، گروه زنان و جوانان انقلابی تهرانسر، دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، جمعی از فعالین و دانشجویان دانشگاه بهشتی، نهاد اتحاد دانشجویان استان تهران، نهاد جنبش دانشجویی دانشگاه شهرقدس، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران شمال

هزاران ایرانی در بروکسل علیه حکومت و سپاه پاسداران تظاهرات کردند

هزاران نفر از ایرانی‌های ساکن کشورهای مختلف دوشنبه یکم اسفند / ۲۰ فوریه در خیابان‌های بروکسل و در نزدیکی ساختمان شورای اتحادیه اروپا دست به تظاهرات زدند و خواستار افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شدند. آن‌ها از جمله شعارهای «زن، زندگی، آزادی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «سپاه پاسداران، تروریست تروریست» سردادند. این تظاهرات با فراخوان علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، دانیال ایلخانی‌پور، نماینده پارلمان محلی هامبورگ و دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک برگزار شد و حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی و مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی و فعال حقوق زنان نیز از آن پشتیبانی کردند. افزون بر فراخوان‌دهندگان و حامیان اصلی این تظاهرات، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه نوبل صلح، نماینده مرکز احزاب کردستان ایران، عبیر السهلانی، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، مارک ژین‌گسل، نماینده پارلمان بروکسل و هیلل نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل در این گردهمایی سخنرانی کردند و بیشتر آن‌ها خواهان افزودن نام سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند. همچنین جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا و جان بولتون، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا نیز پیام‌هایی به‌مناسبت این گردهمایی منتشر کردند. در روز برگزاری این تظاهرات شورای وزیران اتحادیه اروپا ۳۲ شخص و دو نهاد را به‌دلیل نقض حقوق بشر در ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

زلنسکی مذاکره با روسیه را بیهوده خواند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر این‌که مناقشه باید از طریق مذاکره حل شود، گفت: «این مذاکره‌ای ناموفق خواهد بود». زلنسکی در گفت‌وگو با روزنامه ایتالیایی «کوریره دلا سرا» گفت او (زلنسکی) به این نتیجه رسیده است که تغییر موضع روسیه ممکن نیست. مکرون اعلام کرده بود که خواهان شکست روسیه در اوکراین است و اوکراین می تواند از موقعیت خود دفاع کند. با این حال، افزوده بود که در نهایت راه حل نظامی نتیجه‌ای در بر ندارد و هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به‌طور کامل پیروز شوند.

هیئت نظارت بر مطبوعات روزنامه «سازندگی» را توقیف کرد

هیئت نظارت بر مطبوعات جمهوری اسلامی دوشنبه یکم اسفند روزنامه «سازندگی» وابسته به حزب اصلاح‌طلب «کارگزاران سازندگی» را به استناد تبصره دو ماده پنج و بند ۱۱ ماده شش قانون مطبوعات توقیف کرد. در تبصره دو ماده پنج قانون مطبوعات آمده است که «مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مطبوعات لازم‌الاتباع است. در صورت تخلف، دادگاه می‌تواند نشریه متخلف را موقتاً تا دو ماه توقیف و پرونده را خارج از نوبت رسیدگی نماید». بند ۱۱ ماده شش قانون مطبوعات نیز «پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران» را از جمله «موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی» عنوان کرده است. در توضیحات روابط ‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی هیئت نظارت بر مطبوعات درباره توقیف «سازندگی» چنین آمده است: «با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و با عنایت به اصرار بر تخلف در درج محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی طی ماه‌های گذشته، هیئت نظارت بر مطبوعات رأی به توقیف این روزنامه صادر کرد.»

دادستان کل ایران احتمال داد مسمومیت دانش‌آموزان در قم در اثر «اقدام مجرمانه» باشد

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران، در نامه‌ای به دادستان قم اعلام کرد که مسمومیت دانش‌آموزان در این شهر از «احتمال اقدامات مجرمانه عمدی» نشان دارد و از دادستان قم خواست که اگر «کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه‌ای در کار بوده» با آن‌ها برخورد «قاطع و قانونی» انجام شود. یکشنبه ۳۰ بهمن هم بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم ۱۱ دانش‌آموز از یکی از مدارس قم، به بیمارستان منتقل و اقدامات درمانی لازم انجام شد. این دانش‌آموزان با علائم تنفسی و سوزش گلو و حالت تهوع به بیمارستان منتقل شدند. سریال مسمومیت‌ دانش‌آموزان قم همچنان در حال پخش است و با وجود آن‌که دادستان کل ادعا می‌کند «مسئولین محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند» هنوز هیچ تصمیمی برای رهایی دانش‌آموزان از مسمومیت‌های سریالی مرموز اتخاذ نشده. والدین سخت نگران‌اند تا بدان حد که هفته گذشته مقابل فرمانداری قم تجمع کردند، مدیران استان هم به این‌که نمی‌دانند دلیل این مسمومیت‌ها چیست بسنده می‌کنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم، برای مشخص شدن علل این حوادث، حکم ویژه‌ای را به معاونت درمان این وزارتخانه ابلاغ کرده است.

وزارت آموزش و پرورش ده‌ها مدرسه از جمله برخی مدارس را که با سرمایه خیرین برای ایجاد فضای آموزشی ساخته شده در فهرست مولدسازی قرار داد

ده‌ها مدرسه از ۳۱ استان کشور در فهرست املاک مازاد وزارت آموزش و پرورش برای طرح مولدسازی معرفی شده‌اند. همچنین تعدادی زمین، خانه مسکونی، ساختمان‌ و یک ملک اهدایی برای مدرسه‌سازی در این فهرست قرار دارند. معرفی مدرسه‌ها و برخی منازل مسکونی و اهدایی که قرار بود برای مدرسه‌سازی استفاده شوند و حالا برای آموزش و پرورش تبدیل به ملک مازاد شده‌اند، نگرانی‌هایی را برای خیرین مدرسه‌ساز ایجاد کرده است. زهرا گیتی‌نژاد، مدیر عامل مؤسسه «مهرگیتی»، با انتشار ویدئویی از وجود مدارس ساخت خیرین در فهرست طرح مولدسازی برای فروش اموال دولتی خبر داد. گیتی‌نژاد افزود ۷۰ درصد مدارس به دست خیرین ساخته می‌شود و این اقدام باعث سلب اعتماد آنان می‌شود. یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سفر به تنکابن، در رابطه با آغاز اجرای طرح مولدسازی از آموزش و پرورش برای توجیه فروش مدارسی که خیرین ساخته‌اند ادعا کرد: «در مولدسازی بحث فروش نیست و در واقع تعدادی از املاک مازاد غیرقابل استفاده آموزش و پرورش برای تکمیل پروژه‌های مناطق محروم به‌کار گرفته خواهند شد.» زهرا گیتی‌نژاد مدیرعامل مؤسسه مهرگیتی در مصاحبه با روزنامه پیام گفت: «خیرین نگران این هستند که چه بر سر دارایی‌هایشان می‌آید و مسئولان باید توضیح دهند که دقیقاً فروش این مدارسی که به عنوان املاک مازاد اعلام شده‌اند، صرف چه چیزی می‌شود.» حسن سبحانی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای گفته است: «نگران نحوه هزینه‌کرد پول حاصل از مولدسازی نیستم، چون روال هزینه‌کرد در کشور براساس ندانم‌کاری است. ۵ درصد از اموال فروش‌رفته قرار است صرف کسانی شود که در زمینه فروش آن نقش داشتند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواست فوراً با آژانس همکاری کند

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه ۱۹ فوریه/ ۳۰ بهمن با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند. بورل در صفحه توییترش درباره گفت‌وگو با امیرعبداللهیان نوشت: «با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم. دوباره موضع اتحادیه اروپا را در قبال رفتار ایران مورد تاکید قرار دادم: [جمهوری اسلامی] باید نقض حقوق بشر را متوقف کند، دست از حمایت از جنگ متجاوزانه روسیه بکشد و بازداشت شهروندان اتحادیه اروپا را متوقف کند. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه نوشت: «ایران باید فورا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.» امیرعبداللهیان نیز در پیامی توییتری درباره موضوعات مورد بحث در این گفت‌وگو نوشت: «امشب در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آن را اثبات کرد.»

نتانیاهو می‌گوید جمهوری اسلامی مسئول حمله به نفتکش بازرگانی اسرائیلی است

به گزارش خبرگزاری رویترز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل یکشنبه ۱۹ فوریه/۲۹ بهمن جمهوری اسلامی ایران را به حمله به یک نفتکش مرتبط با اسرائیل در اوایل ماه جاری میلادی متهم کرد. نتانیاهو در آغاز جلسه هفتگی کابینه خود گفت: «به این دلیل ساده که اقدامات تجاوزکارانه ایران بی‌وقفه است، در این جبهه اقدامات ما متوقف نمی‌شود.» نتانیاهو در ادامه افزود: «هفته گذشته ایران بار دیگر به یک نفتکش در [منطقه] خلیج فارس حمله کرد و به آزادی کشتیرانی بین‌المللی ضربه زد.» ۱۰ فوریه/۲۱ بهمن یک نفتکش متعلق به ایال عوفر، بازرگان اسرائیلی، هنگام تردد در دریای عرب مورد حمله قرار گرفت. این نفتکش با پرچم لیبریا در ۵۵۵ کیلومتری سواحل هند و عمان مورد حمله یک شی هوابرد قرار گرفت. مالک کشتی اعلام کرده که نفتکش آسیب چندانی ندیده و خدمه نیز در سلامت‌اند.