ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی نیروهای مسلح یک بار دیگر عملیات نظامی مشترک #ایران و #ترکیه علیه پ ک ک را تکذیب کرد

به گزارش خبرگزاری تسنیم ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه ۲۹ اسفند عملیات مشترک با ترکیه علیه پ ک ک را تکذیب کرد. دوشنبه ۲۷ اسفند، سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفته بود در پی دیدار هیأت‌‌هایی از ترکیه و ایران در آنکارا و تهران، مقامات دو کشور بر سر عملیات مشترک علیه پ‌ ‌ک ک در مرزهای شرقی ترکیه به توافق رسیده‌اند. روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با تأیید عملیات مشترک ایران و ترکیه علیه پ ک ک گفته بود: «ایرانی‌ها از وجود پژاک ناخرسند هستند و ما نیز از وجود پ ک ک ناخرسند هستیم.» همزمان با اظهارات رئیس جمهوری ترکیه، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در یک نشست خبری گفته بود: «در کنترل مرز مشترک با ترکیه اقدامات کم سابقه‌ای انجام داده‌ایم و بنا داریم عملیات مشترکی با هم داشته باشیم.» ارتش ترکیه از زمستان گذشته عملیاتی را در قندیل عراق علیه پ‌ک ک آغاز کرده. تابستان ۹۷ هم ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران حمایت ایران از عملیات ارتش ترکیه علیه پ ک ک در قندیل را تکذیب کرده بود.

انتخابات ریاست جمهوری #افغانستان برای دومین بار پیاپی به تعویق افتاد

کمیسیون انتخابات افغانستان چهارشنبه ۲۹ اسفند/ ۲۰ مارس برای دومین بار پیاپی تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای ولایتی و انتخابات پارلمانی ولایت غزنی را به تعویق انداخت. حوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان در یک نشست خبری اعلام کرد که این انتخابات با دو ماه تاخیر ۶ مهر ۹۸/ ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار می‌شود. ابتدا قرار بود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فروردین سال ۱۳۹۸ برگزار شود. سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و تأثیر آن بر مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در ابهام قرار دارد. اولویت آمریکا در مذاکرات با طالبان خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان است. به همین سبب دولت اشرف غنی از این مذاکرات که پنجمین دور آن پشت درهای بسته به تازگی به پایان رسیده کنار گذاشته شده است.

پارلمان #قزاقستان نام پایتخت این کشور را تغییر داد

پارلمان قزاقستان، با اکثریت آرا نام پایتخت این کشور را از «آستانه» به «نورسلطان» تغییر داد. این تصمیم به احترام نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور که روز گذشته سه‌شنبه ۲۸ اسفند / ۱۹ مارس از سمت خود استعفا داد، گرفته شد. نظربایف ۷۸ ساله روز سه‌شنبه در یک نطق تلویزیونی به‌طور غیرمنتظره‌ای استعفا داد. او دلایل استعفای خود را اعلام نکرد و گفت طبق قانون اساسی، رئیس سنای قزاقستان به‌عنوان کفیل ریاست جمهوری وظایف او را به عهده می‌گیرد. جومرت توکایف، کفیل ریاست جمهوری قزاقستان چهارشنبه ۲۹ اسفند / ۲۰ مارس با ادای سوگند رسماً جانشین نورسلطان نظربایف شد. توکایف در نخستین اقدام خود در مقام رئیس جمهوری موقت قزاقستان پیشنهاد داد که شهر «آستانه» به افتخار نظربایف به «نورسلطان» تغییر کند.این پنجمین بار است که نام پایتخت قزاقستان تغییر می‌کند. «آکمولی»، «آکمولینسک»، «سلینونگراد»، «آکمولا» و «آستانه» اسامی پیشین این شهر بودند.

پرواز هواپیماهای شرکت #ماهان به #پاریس به دلیل تحریم‌ها متوقف شد

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از مسئولان شرکت هواپیمایی ماهان در تهران نوشته است که به دلیل اعمال تحریم‌ها، این شرکت پرواز‌های جدید خود به پاریس را متوقف کرد. یک مسئول خدمات مشتریان شرکت ماهان در «فرودگاه امام» تهران به خبرگزاری فرانسه گفت به این شرکت اعلام شده که کلیه پروازهای آن به مقصد پاریس از اول آوریل (۱۲ فروردین) لغو شده است. این مقام مسئول دلیل لغو برنامه پرواز‌ به پاریس را «تحریم‌های فرانسه علیه ایران» عنوان کرد. شرکت ماهان بیش از چهار پرواز در هفته به مقصد پاریس دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت و آلمان نیز در ماه ژانویه (بهمن) گذشته پرواز‌های شرکت ماهان را به فرودگاه‌های خود لغو کرده بود. دولت آلمان مشکوک بود که شرکت ماهان از سوی سپاه پاسداران برای مقاصد نظامی و همچنین فعالیت‌های تروریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت ماهان پیش از آن نیز متهم شده بود که برای انتقال سلاح به حزب‌الله لبنان و نظامیان طرفدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به سپاه پاسداران کمک می‌کرده است.

پلیس #هلند در ارتباط با تیراندازی #اوترخت مظنون دیگری را بازداشت کرد

در ارتباط با تیراندازی مرگبار دوشنبه ۱۸ مارس / ۲۷ اسفند در شهر اوترخت هلند پلیس این کشور یک مظنون دیگر را بازداشت کرد. او مردی ۴۰ ساله از اوترخت است. جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نشده است. عامل اصلی این حمله گوکمن تانیش ۳۷ ساله ترک‌تبار است که بازداشت شده است. او صبح دوشنبه در جریان تیراندازی در تراموای شهر اوترخت دست‌کم ۳ نفر را کشت و ۵ نفر را مجروح کرد. پلیس انگیزه تروریستی در این اقدام را رد نکرده است. پیش از این، دو مظنون دیگر در ارتباط با این پرونده بازداشت و سپس آزاد شدند.

#ابراهیم_رئیسی تغییرات در #قوه_قضائیه را آغاز کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس جدید قوه قضائیه ایران تغییرات در این قوه را آغاز کرد و با صدور حکمی یوسف باقری را به‌جای اکبر طبری، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب کرد. یوسف باقری معاون اداری ‌مالی دادگستری استان تهران است. سمت او در دادگستری استان تهران فعلاً حفظ شده است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۱۶ اسفند جاری طی حکمی ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب کرد. رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ نقش مستقیم داشت. خامنه‌ای در حکم خود از او خواست که «جوانان انقلابی» را وارد قوه قضائیه کند.

اجرای طرح خرید خدمت #سربازی از سال جدید متوقف شد

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ایرلن از پایان اجرای طرح جریمه ریالی سربازی (خرید خدمت سربازی) در کشور خبر داد. او گفت این طرح در سال ۹۸ اجرا نخواهد شد و افرادی که تا پایان سال ۹۷ ثبت نام اولیه را انجام داده‌اند می‌توانند در ابتدای سال ۹۸ مراحل باقی مانده از ثبت نام خود را طی کنند و افرادی که اقدامی انجام نداده‌اند باید هرچه سریع‌تر وضعیت سربازی خود را مشخص کنند. بر این اساس ثبت نام جریمه ریالی سربازی برای مشمولانی که تا پایان سال ۹۷ دارای حداقل هشت سال غیبت بودند تا پایان ساعت کاری آخرین روز سال ۹۷ انجام و اجرای این طرح متوقف شد. به‌گفته موسی کمالی خرید خدمت سربازی در سال‌های اخیر سبب افزایش غیبت از سربازی شده بود، زیرا بسیاری از مشمولان به امید بهره‌مندی از این طرح در سال‌های آینده وارد غیبت شده و تکلیف سربازی خود را مشخص نکرده بودند.

#ساز_و_کار_تجارت_و_تأمین_مالی ایران و اروپا، نهاد ایرانی متناظر با #اینستکس اروپا، ثبت شد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که ساز و کار تجارت و تأمین مالی ایران و اروپا (STFI) به‌عنوان نهاد ایرانی متناظر با اینستکس اروپایی در آخرین روز کاری سال جاری به ثبت رسید. این نهاد با سرمایه اولیه یک میلیارد ریال ثبت شده است و به تناسب حجم فعالیت‌های آن منابع مالی لازم در اختیار آن خواهد گرفت. همتی گفت انتظار می‌رود این نهاد با همکاری همتای اروپایی خود بتواند در تسهیل تجارت میان ایران و اروپا ایفای نقش نموده و در رفع محدودیت‌های ناشی تحریم‌های آمریکا مؤثر باشد. رئیس بانک مرکزی افزود این بانک و شبکه بانکی ایران از همه راهکارها برای پاسخگویی به نیازهای شرکت‌ها و فعالان اقتصادی استفاده می‌کنند و ساز و کار مالی ایران و اروپا صرفاً یکی از آن‌هاست. آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه قدرت بزرگ اروپا چند ماه بعد از خروج آمریکا از برجام در ۲۱ بهمن / ۳۱ ژانویه سال جاری ساز و کار ویژه مالی در چارچوب توافق هسته‌ای برای ادامه تجارت با ایران را راه‌اندازی کردند. دفتر این مؤسسه در پاریس است و بریتانیا نظارت بر این نهاد مالی و حسابرسی آن را به عهده گرفته است. پر فیشر، مدیر اینستکس ۲۰ اسفند جاری به تهران سفر کرده بود.

ملاقات برخی متهمان «پرونده فعالان محیط زیست» با خانواده‌هایشان در زندان اوین

خانواده برخی فعالان محیط زیست در بازداشت موفق شدند روز سه‌شنبه ۲۸ اسفند در زندان اوین با آنان ملاقات کنند. خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گزارش کرده است طاهر قدیریان، سام رجبی، نیلوفر بیانی و هومن جوکار با خانواده‌های خود در زندان اوین ملاقات کرده‌اند. این افراد همراه مراد طاهباز، امیرحسین خالقی، سپیده کاشانی و عبدالرضا کوهپایه بیش از یک سال است در بازداشت موقت به سر می‌برند. به گزارش ایرنا، ‌عبدالرضا کوهپایه، دیگر بازداشتی این پرونده نیز یک‌شنبه ۲۶ اسفند با خانواده خود ملاقات کرده است. همچنین طاهر قدیریان، دیگر فعال محیط زیستی متهم در این پرونده به دلیل ابتلا به بیماری آی‌بی‌اس (سندروم روده بزرگ) که خبر آن روز ۲۲ اسفند به نقل از مادر او منتشر شد، شنبه هفته جاری از زندان به بیمارستان اعزام شده است. پرونده فعالان محیط زیست هشت متهم دارد که چهار نفر از آنها به افساد فی‌الارض، سه نفر به جاسوسی و یک نفر به همکاری با دول متخاصم متهم هستند. کاووس سیدامامی نیز دیگر متهم این پرونده بود که سال گذشته در بازداشتگاه زندان اوین به شکلی مشکوک جان باخت و علت مرگش از سوی مراجع رسمی خودکشی اعلام شد. رسیدگی به این پرونده پس از صدور کیفرخواست در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی آغاز شده است. ایرنا اما نوشته است با توجه به فرا رسیدن روزهای پایانی سال و اینکه قاضی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب مسئول رسیدگی به پرونده متهمان موسسات مالی در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی نیز هست، ادامه رسیدگی به این پرونده به سال آینده موکول شده است. این پرونده پنج وکیل دارد که سه نفر از آنان از فهرست وکلای مورد تأیید رئیس قوه قضائیه هستند. همچنین اتهام چهار نفر از متهمان این پرونده در آخرین روزهای پیش از رسیدگی به این پرونده از جاسوسی به افساد فی‌الارض تغییر کرد.

پیکر یک پدر و پسر پناهجوی سوری، نخستین قربانیان حمله تروریستی به #مسلمانان_نیوزیلند به خاک سپرده شد

چهارشنبه ۲۰ مارس/ ۲۹ اسفند پیکر نخستین قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد مسلمانان نیوزیلند، یک پدر سوری به نام خالد مصطفی و پسر پانزده ساله‌اش حمزه که حدود یک سال قبل به نیوزیلند پناه آورده بودند با حضور صدها نفر در گورستانی نزدیک مسجد لینود به خاک سپرده شد. زیاد، فرزند دیگر این خانواده که در جریان حمله مجروح شده بود، روی صندلی چرخدار در این مراسم شرکت کرد. او با صدایی لرزان گفت: «من نباید الان اینجا باشم. من باید در کنار شما، خوابیده روی خاک می‌بودم.» در حمله تروریستی جمعه ۱۵ مارس به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند دست‌کم ۵۰ نفر کشته شدند. این دو حمله همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. محاکمه برنتون تارانت، مظنون اصلی این حمله آغاز شده است. او تابعیت استرالیا را دارد. این حمله تروریستی روابط ترکیه با استرالیا و نیوزلند را پرتنش کرده است.

تعداد مصدومان #چهارشنبه‌سوری ۹۷: ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته

اورژانس ایران اعلام کرد که تعداد مصدومان چهارشنبه‌سوری ۹۷، ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته بوده و تعداد حریق‌ها هم به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. اورژانس ایران شمار زخمی‌ها در چهارشنبه‌سوری ۹۷ را ۱۱۳۴ نفر اعلام کرد. وزارت بهداشت اعلام کرده ۱۵۰۹ نفر در مجموع در جریان آتش‌بازی‌ها زخمی شدند که از آن میان ۱۰۶۷ آن‌ها به طور سرپایی مداوا شدند. به گزارش خبرگزاری ایرنا در حوادث چهارشنبه‌سوری دست‌کم سه نفر در مشهد، زنجان و اندیمشک جان خود را از دست داده‌اند و دست کم چهار نفر در بخش‌های مراقبت ویژه تحت درمان قرار دارند. ‏

هواپیمای #ایران‌ایر در فرودگاه #مهرآباد بدون چرخ بر زمین نشست

یک فروند هواپیمای مسافربری فوکر۱۰۰ متعلق به هواپیمایی ایران‌ایر شامگاه سه‌شنبه ۲۹ اسفند در فرودگاه مهرآباد تهران بدون چرخ به زمین نشست. سخنگوی سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که در پی این حادثه هواپیما دچار حریق شده بود. مجتبی خالدی به خبرگزاری ایسنا گفت این حادثه حدود ساعت ۲۱ اتفاق افتاد. خلبان چندین بار بر فراز فرودگاه مهرآباد دور زد تا شاید چرخ‌ها باز شوند اما سرانجام ناگزیر شد بدون چرخ‌های عقب هواپیما را روی شکم فرود آورد. به گزارش رسانه‌های داخلی این هواپیما ۱۰۰ مسافر داشت که همگی وحشت‌زده اما به سلامت به مقصد رسیدند. مبدأ پرواز جزیره کیش بود.