ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابتلای نخست‌وزیر پاکستان به کرونا، مرکل از اتحادیه اروپا خواست واکسن اسپوتنیک را در نظر بگیرند

رسانه‌های پاکستان در خبری فوری از ابتلای نخست‌وزیر این کشور به کرونا خبر دادند. او دو روز پیش در اسلام‌آباد پایتخت این کشور واکسن کرونا را تزریق کرده بود. او هم اکنون در قرنطینه است. در خبری دیگر، اوسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسون اروپا بار دیگر شرکت آسترازنکا را تهدید کرد که مانع از صادرات واکسن تولیدی این کشور به دیگر نقاط جهان خواهد شد. در روزهای گذشته کشورهای عضو اتحادیه اروپا تزریق واکسن آسترازنکا را متوقف کرده بودند ولی مجددا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که ارتباطی میان تشکیل لخته خون در عروق با تزریق این واکسن وجود ندارد و مزایای تزریق واکسن آسترانزکا بیشتر از مضرات آن است. آسترازنکا باید ۹۰ میلیون دوز واکسن تا انتهای ماه مارس به اتحادیه اروپا تحویل دهد در حالی که تاکنون تنها ۳۰ میلیون دوز تحویل داده است. اروپا به دنبال توسعه سبد واکسن کروناست و به همین دلیل آنگلا مرکل از اتحادیه خواسته تا واکسن روسی اسپوتنیک وی را هم در نظر بگیرند. صدراعظم آلمان اعلام کرد که امیدوار است کمیسیون اروپا این واکسن را نیز در سبد خود قرار دهند و اگر اروپا این کار را نکند، آلمان به صورت مستقل با روسیه وارد مذاکره برای خرید واکسن خواهد شد. آنگلا مرکل قرار است در روزهای آینده واکسن جنجالی آسترازنکا را تزریق کند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نیز با هدف تغییر جهت اخبار ناگوار در مورد واکسن آسترازنکا، آن را تزریق کرد.

کارگران کارگاه‌های کوچک از تعطیلات نوروزی محرومند

با شروع سال نوی خورشیدی، کارگران واحدهای کوچک در ایران از مرخی نوروزی محروم‌اند. به گزارش خبرگزاری ایلنا، قانون کار، در ارتباط با تعطیلات رسمی صراحت دارد و تاکید می‌کند که نباید کارگران را به «اضافه کار اجباری» واداشت. ماده ۶۳ قانون کار، به صراحت می‌گوید که همه تعطیلات رسمی کشور، شامل حال کارگران می‌شود. با این حال، کارگران بسیاری مجبورند در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ علیرغم میل باطنی خود کار کنند. این در حالی‌ست که شرط رضایت کارگر برای کار در ایام تعطیل یا پرداخت ۴۰ درصد مزد اضافی برای ایام تعطیلات، رعایت نشده است. این کارگران به کار در ایام تعطیل راضی نیستند و کارفرما نیز اعلام کرده است همان مزد عادی را برای روزهای تعطیلی حتی روز سال تحویل می‌پردازد اما اگر کارگری از کار طفره برود در صورتی که کارش خیلی مورد نیاز مجموعه باشد، حقوقش نصف می‌شود و در غیر این صورت، «حتماً» در سال ۱۴۰۰ باید منتظرعدم تمدید قرارداد و تعدیل باشد. تبصره یک ماده ۶۲ قانون کار در ارتباط با کارهایی با ماهیت خاص و نیاز به کار در تعطیلات می‌گوید: «در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب، برق، اتوبوسرانی و یا در کارگاه‌هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است. کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می‌کنند، در مقابل‌ عدم استفاده از تعطیل روز جمعه ۴۰درصد اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد. بر همین اساس، وقتی ماهیت کار «خاص» نیست، کارگر را مجبور به کار در روز تعطیل نیست اما این الزام قانونی اما در بسیاری از کارگاه‌های ایران به خصوص کارگاه‌های کوچک و زیرپله‌ای رعایت نمی‌شود.

پیام نوروزی خامنه‌ای:‌ از انتخابات بیشتر خواهم گفت

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی سال ۱۴۰۰ خود اعلام کرد در سال ۱۳۹۹ «جهش تولید» در حد قابل‌قبولی در ایران تحقق یافته هرچند به اندازه مورد انتظار نبوده است. او سال جدید را سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری کرد. او گفت: «جهش تولید در بخش‌هایی تحقق پیدا کرد، اگر چه در حد انتظار نه. یعنی در آن جاهایی هم که این شعار تحقق پیدا کرد که غالبا در کارهای زیربنایی و سازندگی و امثال اینها بود، نتیجه‌ آن در اقتصاد عمومی کشور و در معیشت مردم مشهود نشد.» خامنه‌ای همچنین به ستایش از آنچه که او «مقابله با تحریم‌های حداکثری دشمن» توصیف کرد، پرداخت و گفت: «دشمنان ایران و در رأس آنها آمریکا درصدد به زانو درآوردن ملت ایران بودند. البته ما می‌دانستیم که ملت می‌ایستد و آنها شکست می‌خوردند اما امروز به اعتراف خود آمریکایی‌ها و رفقای اروپایی‌شان، فشار حداکثری شکست خورده است.» فشار حداکثری به مجموعه تحریم‌های بین المللی گفته می‌شود که پس از خروج دولت آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷/ هشت می‌۲۰۱۸ علیه حکومت جمهوری اسلامی و نهادها و شرکت‌های وابسته به آن آغاز شده و با وجود تغییر رئیس جمهوری در ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد. ادعاهای خامنه‌ای در این پیام نوروزی در حالی است که اقتصاد ایران در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با رشد منفی مواجه بوده است. خامنه‌ای در بخش دیگری از گفته‌های خود درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰، با تأکید بر روی کارآمدن «مدیریت‌های جدید و احتمالا تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی»، امسال را برای نظام جمهوری اسلامی سالی بسیار مهم، حساس و تاثیرگذار قلمداد کرد و گفت: «به زودی درباره انتخابات بیشتر خواهم گفت.»

صادرات به عراق ۱۵ درصد کاهش و قاچاق افزایش یافت

سید حمید حسینی، نایب‌رئیس اتاق بازگانی مشترک ایران و عراق گفت صادرات ایران به عراق در سال ۹۹ حدود ۱۵ درصد نسبت به سال ۹۸ کاهش داشته است. حسینی گفت با وجود کاهش صادرات رسمی، قاچاق کالا به عراق افزایش داشته است: « بسیاری از کالاها زمانی که با ممنوعیت ایران یا عراق مواجه می‌شود یا تعرفه در مورد آن وجود دارد از مسیر قاچاق جابه‌جا می‌شود، حجم زیادی قاچاق به بازار عراق وجود دارد که متأسفانه آمار دقیقی از آن وجود ندارد. محصولاتی مانند زعفران، سوخت و حتی کالاهای پتروشیمی ایران به صورت رسمی یا غیررسمی به بازار عراق قاچاق می‌شود.» او دلیل این کاهش صادرات را شرایط کرونا و بسته بودن پنج ماهه مرزهای مشترک دو کشور دانست. او در همین حال به کاهش درآمدهای نفتی عراق به عنوان عاملی مهم در رکود ساخت و ساز در این کشور و کاهش صادرات مصالح ساختمانی دانست. نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین گفت: «تنها کالایی که امسال صادرات آن رونق داشت و باعث شد میزان صادرات تا حد خوبی حفظ شود، گاز و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بود. امسال صادرات گاز ما از ۲۵ میلیون متر مکعب به ۵۲ تا ۵۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کرد.» حسینی پیش‌بینی کرد در سال ۱۴۰۰ روند صادرات تغییر خواهد کرد: «روند تجاری ایران و عراق قطعا در سال ۱۴۰۰ بهبود پیدا می‌کند. چراکه هم قیمت نفت و هم درآمدهای نفتی عراق افزایش پیدا کرده است و امیدواری نسبت به واکسیناسیون در برابر کرونا هم وجود دارد. اگر مسأله تردد حل شود و تجار دو کشور بتوانند رفت و آمد کنند قطعا شاهد افزایش روند صادراتی به عراق خواهیم بود. البته لایحه تسهیل رفت و آمد در دولت ایران مطرح است و ظاهراً عراق نیز با این مسأله موافق است.»