ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای در پیام نوروزی گفت گرانی‌ و مشکلات معیشتی تلخ بود اما انتظار نداشته باشید یکدفعه مشکل برطرف شود

علی خامنه ای در پیام نوروزی خود اذعان کرد که مشکلات معیشتی و گرانی «از تلخی های سال» ۱۴۰۰ بود. او بدون اینکه مسئولیت خود در تحمیل فقر بر بخش بزرگی از جمعیت ایران را بپذیرد، گفت که این مشکل «باید علاج شود». خامنه‌ای بلافاصله اضافه کرد نباید انتظار داشت همه این مشکلات یک‌باره در سال ۱۴۰۱ برطرف شود. او گفت امیدوار است که بخشی از این مشکلات برطرف شود. او در بخش دیگری از سخنانش که از تمامی شبکه‌های صدا و سیما پخش می‌شد، دولت سیزدهم را «تازه نفس» و «علاقه‌مند به حرکت‌های مردمی» که «ریل جداگانه‌ای با دولت قبل دارد» توصیف کرد و مدعی شد که این دولت «توانسته امیدهایی را در مردم زنده کند». او به سان سال‌های قبل شعار سال ۱۴۰۱ را هم به «تولید» ربط داد و گفت که تولید باید اشتغال آفرین و دانش بنیان باشد. رهبر جمهوری اسلامی همچنین ادعا کرد که ایران توانسته در مقابله با کرونا به موفقیت برسد و «چند واکسن تولید کرده که بعضی از آن‌ها مورد تأیید جهانی قرار گرفته‌اند». خامنه‌ای آنچه را «اعتراف آمریکا به شکست خفت بار درطرح فشار حداکثری بر ایران» را هم یکی دیگر از فرازهای مهم سال ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت که «حوادث متعددی که رخ داد همگی درستیِ راه ملت ایران در مقابل استکبار را نشان داد.».

اتصال سیستم برق جان دو کارگر شرکت «شیرین عسل» را گرفت

در آخرین روز سال ۱۴۰۰ برق جان دو کارگر را گرفت. به گفته ناصر درخشان، جانشین فرماندهی نیروی انتظامی شبستر در استان آذربایجان‌‌شرقی، دو کارگر هنگام شستشوی یکی از سالن‌های کارخانه «شیرین عسل» دچار برق گرفتگی شدند و جانشان را از دست دادند. هویت این کارگران فاش نشده است اما بنا به گفته رخشانی آن‌ها ۳۲ و ۳۸ سال سن داشتند. علت حادثه منجر به مرگ کارگران «اتصال در سیستم برق سالن» عنوان شده است و قرار است «تحقیقات تکمیلی» به منظور روشن شدن جزئیات این حادثه صورت بگیرد. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود و تنها در فصل زمستان دستکم ۹۷ کارگر بر اثر حوادث کار جانشان را از دست دادند و ۲۴۳ کارگر مصدوم شدند. آمار حوادث کار منتجر به مرگ و مصدومیت کارگران از آنچه که در رسانه‌ها و گزارش‌های وزارت کار انعکاس می‌یابد، بیشتر است.

وزیر نفت ایران ادعا کرد: صادرات نفت ۲,۵ برابر شده است

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران شامگاه شنبه ۲۸ اسفند در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد که «با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید نفت کشور به ۵,۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید». او ظرفیت تولید روزانه نفت ایران در حال حاضر را ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و میعانات گازی را یک میلیارد مترمکعب اعلام کرد. اوجی همچنین مدعی شد که صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۰ نسبت به یک سال قبل دو و نیم برابر شده است. او بدون اینکه جزئیات بیشتری بیان کند، ادعا کرد که «مشتریان پایدار نفت ایران افزایش پیدا کرده‌اند» و وزارت نفت با کمک «سپاه و نیروهای نظامی» توانسته در دوره تحریم‌ها نفت را به مشتریان روی دریا تحویل بدهد. اوجی در بخش دیگری از اظهاراتش از امضای ۲۸ قرارداد با‌ ارزشی حدود یک میلیارد دلار با «مجموعه‌های توانمند داخلی» برای توسعه میادین نفت و گاز خبر داد اما نامی از شرکت‌های طرف قرارداد نبرد. در ماه‌های گذشته خبرهای غیررسمی از واگذاری طرح‌های توسعه میادین نفت و گاز به شرکت‌های وابسته به بنیادهای حکومتی و نهادهای نظامی، به‌ویژه سپاه پاسداران منتشر شده بود. توسعه میادین نفتی و افزایش صادرات ایران به سرانجام مذاکرات نجات برجام بستگی دارد. پس از یک وقفه کوتاه دوباره خوش‌بینی‌ها نسبت به توافق در وین افزایش یافته است.

نیروهای امنیتی دو شهروند کُرد را در مریوان و پیرانشهر بازداشت کردند

نیروهای امنیتی در مریوان و پیرانشهر دو شهروند کُرد را بازداشت و دهها تن را احضار کردند. «کُردپا» گزارش کرده است که نیروهای امنیتی روز شنبه ۲۸ اسفند بهمن چشته شهروند ۴۸ ساله را در مقابل ساختمان آتش نشانی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی بازداشت کردند. علت بازداشت این شهروند کُرد که بدون حکم قضایی بازداشت شده است مشخص نیست. در شهر مریوان در استان کردستان نیز برهان درخشانی که پیش از این چند مرتبه به اطلاعات سپاه احضار شده بود، دوباره احضار و بازداشت شده است. بنا بر اطلاع کُردپا ماموران امنیتی درخشانی را با هدف جلوگیری از برگزاری مراسم نوروز در روستای «نی» بازداشت کردند. علاوه بر او در هفته گذشته دستکم ۶۱ ساکن روستای «نی» به اداره اطلاعات و اطلاعات سپاه احضار شدند.

رئيس مجلس کویت در واکنش به درخواست اخراج روسیه از اتحادیه بین‌المجالس: «در برخورد با روسیه قاطع‌اید و شش دهه جنایت‌ اسراییل را نمی‌بینید»

مزروق الغانم، رئیس مجلس ملی کویت در آستانه برگزاری مجمع اتحادیه بین‌المجالس، در نشست هماهنگی گروه عربی این اتحادیه از آنچه که «استاندارهای دوگانه حقوق بشر» در برخورد با تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و اشغالگری اسراییل در فلسطین خواند، انتقاد کرد. او گفت: «در حالی که برخورد با بحرانی که تنها چند هفته از آغاز آن گذشته برای برخورد قاطعانه با روسیه، از جمله برای اخراج روسیه از اتحادیه فراخوان داده شده است، ما شاهد هستیم که از جنایت‌های اسرائیل و اشغال بیش از ۶۰ سال فلسطین توسط آن کاملا غفلت شده و این جنایت‌‌ها کاملا نادیده گرفته شده‌‌اند». الغانم افزود که کشورش «هرگونه تجاوزگری و اشغالگری را مردود می‌داند اما سیاست‌های دوگانه در قبال تمام مسائل حقوقی را هم نمی‌پذیرد». او خطاب به رئیس اتحادیه بین‌المجالس گفت که او «باید نماینده همه اعضا باشد نه فقط نماینده اروپا». از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا و متحدانش تحریم‌های فروانی را در تمامی حوزه‌ها علیه روسیه تصویب و اجرا کرده‌اند. اخراج روسیه از اتحادیه بین‌المجالس نیز در راستای همین تحریم‌هاست که برخورد دوگانه این کشورها با نقض حقوق بشر و تجاوز نظامی در اروپا و دیگر نقاط جهان را بیش از هر زمان دیگری نمایان کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین فعالیت ۱۱ حزب «پرو روس» و «آنتی‌لیبرال» را تا «پایان حکومت نظامی» ممنوع کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در تازه ترین نطق عمومی خود فعالیت احزابی که به گفته او « بعضی از آن‌ها با روسیه ارتباط دارند» را ممنوع اعلام کرد. به گفته او فعالیت یازده حزب که «پرو روس یا ضد لیبرال» هستند تا پایان حکومت نظامی معلق خواهد بود. در میان احزاب ممنوع شده که فعالیتشان تا «پایان حکومت نظامی» تعلیق شده است نام «پلتفروم مخالفان» که در پارلمان اوکراین ۴۴ کرسی دارد به چشم می‌خورد و همچنین «بلوک مخالفان». علاوه بر این حزب که بزرگترین مخالفت دولت کنونی به شمار می‌رود، فعالیت حزب های اتحاد نیروهای چپ، سوسیالیست های پیشرو و وسوسیالیست های اوکراین نیز تعلیق شده است. زلنسکی گفت که مسئولیت اجرای این تصمیم با وزارت دادگستری است.