ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت و انتقال مجدد #اسماعیل_عبدی، فعال صنفی معلمان به #زندان

#اسماعیل_عبدی، ‌ فعال صنفی معلمان، ‌ پس از مراجعه به #دادسرای_اوین به منظور تمدید مرخصی‌اش بر اساس بخشنامه #قوه_قضاییه بازداشت شد. عبدی روز دوشنبه اول اردیبهشت پس از پیگیری برای تمدید مرخصی خود ‌ با وجود تأیید مرخصی از سوی دادیار ناظر زندان، به شکلی ناگهانی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. #حسین_تاج، وکیل این #زندانی_سیاسی، ‌ضمن تأیید خبر بازداشت او در توئیتر خود نوشت بازداشت موکلش در حالی صورت گرفته که معاون قوه قضاییه اعلام کرده مرخصی‌ها تا ۱۰ اردیبهشت تمدید شده است. اسماعیل عبدی، دبیر سابق کانون صنفی معلمان ایران پس از حدود چهار سال ماندن در حبس، شامگاه سه‌شنبه ۲۷ اسفند از زندان اوین به مرخصی اعزام شد. عبدی به عنوان فعال صنفی به دنبال تأیید حکم پنج سال حبس خود در دادگاه تجدید نظر، روز ۱۹ آبان ۹۵ بدون دریافت احضاریه و اخطار قبلی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد و از آن زمان تا هنگام آمدن به مرخصی در زندان بود. او به دلیل فعالیت‌های صنفی خود در حوزه حقوق معلمان ایران محکوم شد. سمانه اسدخانی، وکیل این زندانی سیاسی، بهمن ‌ماه سال ۹۵ از رد درخواست #اعاده_دادرسی برای اسماعیل عبدی خبر داده بود.

#کیوان_صمیمی، روزنامه‌نگار به ۵ سال زندان محکوم شد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، عضو کانون نویسندگان ایران و از بازداشتشدگان روز جهانی کارگر را به ۵ سال زندان محکوم کرد. کیوان صمیمی در یادداشتی درباره جرایم خود نوشته است: «در حکم غیابیِ صادره نوشته شده است که به‌دلایل زیر، مورد رصد و سپس شناسایی مأموران قرارگرفتم و نهایتاً در سال ۹۸ دستگیر شدم. و اما دلایل: تشکیل حزب غیرقانونی آزادی مردم ایران [البته در ۲۲ سال پیش!]. سردبیری نشریه گروهک ایران فردا [البته وزارت اطلاعات، ارشاد اسلامی، قوه قضائیه، … مجوّز ماهنامه‌ی ایران فردا را صادر کرده‌اند!]. بارگذاری مطالبی همسو با شیطان بزرگ، در فضای مجازی. سخنرانی و تحریک مخاطبین. حمایت از زندانیان سیاسی. فعالیت در تجمع غیرقانونی روز کارگر.» کیوان صمیمی ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۸ همزمان با روز جهانی کارگر، به همراه ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس بازداشت شد. ۲۲ اردیبهشت نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند. صمیمی۲۷ خردادماه با تودیع قرار وثیقه آزاد شده بود. در ۷ اسفندماه سال گذشته اتهامات مطرح شده علیه کیوان صمیمی در متن احضاریه دادگاه «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز و تشکیل جلسات با معاندان نظام و خانواده‌های محکومان امنیتی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام از طریق انتشار پیکسل‌های علیه حجاب اسلامی و فعالیت از طریق شرکت در محافل غیرقانونی و ایراد سخنرانی علیه نظام و توهین به رهبری و اخلال در نظم و آسایش عمومی و توهین به آیت الله خمینی» عنوان شده بود. کیوان صمیمی هم در دوران حکومت پهلوی و هم جمهوری اسلامی زندانی سیاسی بوده است. یکی از برادران او در دوره پهلوی و دیگری در دهه ۱۳۶۰ در جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.

آمار جدید #وزارت_بهداشت از #کرونا در ایران: درگذشتگان ۵۲۰۹ نفر، مبتلایان ۸۳۵۰۵ نفر

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ظهر دوشنبه یکم اردیبهشت آخرین آمار رسمی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا در ایران را اعلام کرد. بر این اساس در ۲۴ ساعت گذشته، با جان باختن ۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا، مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به ۵۲۰۹ نفر رسید. همچنین از ظهر دیروز (یکشنبه) تا ظهر امروز (دوشنبه)، ۱۲۹۴ مورد جدید ابتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و شمار مبتلایان به این بیماری در کشور به ۸۳۵۰۵ نفر افزایش یافت. وزارت بهداشت گفته است که تاکنون ۵۹۲۷۳ نفر از بیماران کووید۱۹ در کشور بهبود یافته‌اند. ۳۳۸۹ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

در #بحران_کرونا بسیاری از #دانش‌آموزان_افغانستانی در استان #قم از #تحصیل_مجازی محروم مانده‌اند

#محمدحسن_رئوفی_فرد، مدیر آموزش و پرورش بخش #خلجستان استان #قم، روز دوشنبه یکم اردیبهشت ‌ماه با اشاره به وضعیت #تحصیل_مجازی دانش‌آموزان در ماه‌های پس از شیوع کرونا گفت عدم دسترسی دانش آموزان اتباع افغان به اینترنت و دستگاه‌های هوشمند، آنها را از #آموزش_از_راه_دور محروم کرده است. به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئوفی فرد از کمبود امکانات برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان اتباع افغان به‌عنوان یک «معضل اساسی» یاد کرد و گفت: «در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد از ۳۴۲ دانش‌آموز امکان دسترسی به اینترنت دارند.» او در مورد راه‌‌حل‌های ارائه شده از سوی آموزش و پرورش استان قم در خصوص موانع تحصیلی ایجاد شده برای دانش‌آموزان افغان گفت: «در این زمینه مدیران مدارس مجاب به تهیه پک مجموعه شامل جزوه و نرم‌افزارهای درسی شده‌اند.» این گفته‌های مدیر آموزش و پرورش بخش خلجستان استان قم در حالی است که در روزهای پس از شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مدارس، برخی از دانش‌آموزان در استان‌های دیگر نیز به دلیل کمبود امکانات از تحصیل مجازی محروم شده‌اند. ‌از سوی دیگر و هم‌زمان با این گفته‌ها، #احمد_اسکندری‌_نسب، مدیرکل آموزش و پرورش استان #کرمان نیز از کمبود امکانات و عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان روستایی و عشایری در این استان به اینترنت خبر داد و گفت: «اکنون نمی‌توانیم بگوییم که همه دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش قرار گرفته‌اند.» او گفت برای دانش‌آموزان روستایی، عشایری و … که دسترسی به فضای مجازی و اینترنت ندارند درس‌نامه و بسته‌های آموزشی تهیه شده و بین دانش‌آموزان این مناطق توزیع شده است.

هفت زندانی محکوم به اعدام در زندان سنندج به سلول انفرادی منتقل شده‌اند

دست‌کم هفت زندانی محکوم به #اعدام در #زندان_سنندج برای انجام تشریفات اجرای حکم به #سلول_انفرادی منتقل شده‌اند. خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نام و هویت این هفت نفر را منتشر کرده است که یکی از آنان شایان سعیدپور، «کودک-مجرم» است. به ‌غیر از سعیدپور که به اتهام «قتل عمد» و با تأیید پزشکی قانونی در آستانه اعدام قرار دارد، در مورد اتهامات بقیه این افراد اطلاعاتی ارائه نشده است. با وجود بحران کرونا در سراسر ایران، اجرای مجازات اعدام همچنان در دستور کار قوه قضاییه است و بنا بر گزارش نهادها و سازمان‌های حقوق بشری، این امکان وجود دارد که شمار اعدام‌ها بیشتر از برآوردها و آمارهای استخراج‌ شده باشد چرا که آمار رسمی شمار اعدام‌ها در کشور از سوی قوه قضاییه اعلام و ارائه نمی‌شود. از سوی دیگر انتقال هفت زندانی برای اجرای حکم اعدام در زندان سنندج، نگرانی‌ها در مورد وقوع اعدام‌های دسته‌جمعی در ایران را افزایش داده است. ایران از نخستین کشورهای امضاکننده‌ اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر است اما حکومت اسلامی به اجرای آن در کشور احترام نمی‌گذارد. بنا به گفته ارگان‌های بین‌المللی حقوق بشر از جمله‌ کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، دیده‌‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل، گزارشگران بدون مرز، جامعه‌ دفاع از حقوق بشر در ایران و ...، در حال حاضر ایران از لحاظ اجرای مجازات اعدام‌ در کنار کشورهایی همچون چین و عربستان، بالاترین آمار قتل عمد دولتی را در کارنامه دارد.

کاهش ۸۰ درصدی درآمد رانندگان #تاکسی‌ در #تهران

#علیرضا_قنادان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران، روز دوشنبه یکم اردیبهشت ماه با اشاره به کاهش ظرفیت مسافران تاکسی‌ها در ماه‌های پس از آغاز #بحران_کرونا اعلام کرد که در حال حاضر رانندگان تاکسی ۸۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، قنادان از کاهش تقاضای مسافران در خطوط تاکسی‌رانی تهران تا اواخر فروردین‌ ماه خبر داد و گفت اگر مدت زمان طرح #فاصله‌گذاری_اجتماعی طولانی شود، با چالش‌هایی مواجه خواهیم بود. او گفت: «ابتدا وضعیت درآمد رانندگان تاکسی تهران است، چرا که آنها پس از شیوع #کرونا ‌۸۰ درصد درآمد خود را از دست داده‌اند و این در حالی است که درآمد رانندگان در این بازه زمانی نسبت به ماه‌های معمولی سال همواره بیشتر بوده است.» علیرضا قنادان با تأکید بر لزوم کمک دولت به صنف تاکسی‌رانان اعلام کرد که در صورت طولانی‌تر شدن این روند باید فکری اساسی در خصوص وضعیت درآمد رانندگان بشود. به گفته او یا دولت باید مابه‌التفاوت کرایه‌ها را در قالب یارانه تقبل کند یا هزینه کاهش مسافران در بین دیگر مسافران تقسیم شود. او همچنین با اشاره به چالش‌های دیگری که با اجرای طرح فاصله‌گذاری طی روزهای آینده و افزایش ترددها رخ خواهد داد، گفت که تقاضای خطوط از دیگر چالش‌هایی است که علاوه بر معیشت رانندگان طی روزهای آینده و افزایش بار مسافر با آن روبه‌رو خواهیم شد، چرا که تقاضا در خطوط به تدریج در سطح شهر در حال افزایش است و در صورت بازگشت به شرایط معمول، تجمع در پایانه‌ها بسیار زیاد می‌شود و این به معنی نیاز به ناوگان بیشتر است و این در حالی است که در برخی از خطوط با محدودیت مواجه هستیم. او پیش از این گفته بود تنها نیمی از تاکسیرانان تهران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خویش‌فرما هستند.

#کرونا در ایران: محدودیت‌های تردد بین استانی برداشته شد

ایمان مهرابینیا مقام مسئول سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران اعلام کرد که طبق دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از امروز دوشنبه یکم اردیبهشت همه محدودیت‌های تردد بین استانی برداشته شد. به‌گفته مهرابی‌نیا کل تردد ثبت‌شده در جاده‌ها نسبت به روز قبل ۵,۶ درصد افزایش دارد. در همین مدت بیشترین ترافیک بین ساعات ۱۸ تا ۱۹ و کمترین تردد بین ساعات ۳ تا ۴ صبح ثبت شد. در حال حاضر در آزادراه قزوین ـ. کرج ترافیک سنگین است و آزادراه کرج ـ تهران در شبانه روز گذشته پرترافیک‌ترین جاده کشور بود. محور بجنورد ـ آشخانه، جاده قزوین ـ همدان، محور رودبار ـ قلعه گنج، جاده رودبار ـ کهنوج، منطقه ۴ آزادراه تهران ـ شمال، جاده خرم‌آباد ـ پلدختر و محور سروآباد ـ پاوه از محور‌هایی هستند که به دلیل نبود ایمنی و سیلاب مسدود هستند. پیش از این، از ابتدای شروع طرح فاصله‌گذاری، براساس مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، فقط ورود افراد بومی و ساکن هر استان طبق کارت ملی، پلاک و بیمه‌نامه خودرو به آن استان مجاز بود.

#ترامپ اگر ایران کمک بخواهد به آن‌ها کمک می‌کنیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه یکشنبه ۱۹ آوریل/ ۳۰ فروردین در نشست خبری روزانه کاخ سفید یک بار دیگر تأکید کرد که ایران در زمان ریاست جمهوری او کشور متفاوتی شده است. ترامپ گفت اگر ایران برای مقابله با ویروس کرونا به کمک نیاز داشته باشد، تمایل دارد که به آن کشور کند. رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره کمک به ایران گفت: «اگر ایران از ما کمک بخواهد به آنها کمک می‌کنیم و دستگاه تنفس مصنوعی هم برایشان ارسال خواهیم کرد. مشکلی وجود ندارد.» ترامپ در آماری که وزارت بهداشت ایران از تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ ارائه می‌دهد تردید کرد و گفت: این ارقام «قطعا… اعداد درستی نبودند.» محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران بلافاصله در توییتر نوشت: «ایران تا چند ماه آینده دستگاه تنفس مصنوعی صادر می‌کند.» ظریف در ادامه این پیام نوشت «تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که در امور کشورهای دیگر مداخله نکنید.» وزیر خارجه ایران این پیام را با این جمله به پایان برد: «باور کنید ما با سیاستمداران آمریکایی مشورت نمی‌کنیم.» ترامپ یک بار دیگر جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا را متهم کرد که با نقض «قانون لوگن» به جمهوری اسلامی کمک می‌کند.