ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چراغ سبز اتحادیه اروپا به واکسن کرونای «جانسون اند جانسون»

واکسن کرونای آمریکایی «جانسون ‌اند جانسون» می‌تواند در اتحادیه اروپا استفاده شود. آژانس دارویی اروپا (EMA) پس از تحقیقات درباره این واکسن، سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل در آمستردام اعلام کرد که همچنان می‌توان از این واکسن استفاد کرد. با این حال، مواد موجود در واکسن «جانسون ‌اند جانسون» می‌تواند در موارد بسیار نادر باعث لخته‌شدن خون شود و این مسئله باید به‌عنوان هشداری در عوارض جانبی آن در نظر گرفته شود. آژانس دارویی اروپا تأکید کرده که مزایای این واکسن بیش‌تر از معایب آن است. توزیع واکسن «جانسون اند جانسون» هفته گذشته در اروپا به حالت تعلیق درآمد. پیش از این، پس از تزریق واکسن به نزدیک به هفت میلیون نفر در آمریکا، شش مورد از لخته شدن خون در مغز مشاهده شده بود. پیدا شدن مواردی از لختگی خون در واکسینه‌شدگان با واکسن بریتانیایی ـ سوئدی آسترازنکا نیز قبل از این مسئله‌ساز شده و تزریق این واکسن را در چندین کشور با اختلال مواجه کرده بود.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان: بغداد ۱۰ ماه است هیچ حقوقی به اربیل نداده است

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل ضمن تأکید بر پایبندی اقلیم کردستان به اجرای قانون بودجه فدرال، از دولت مرکزی عراق خواست تا به تعهدات خود در قبال اقلیم کردستان عمل کند. بارزانی گفت: «بغداد ۱۰ ماه است که هیچ حقوقی به اربیل ارسال نکرده است.» او ابراز امیدواری کرد که تصویب قانون بودجه در پارلمان سرآغازی باشد در یافتن راهکارهای ریشه‌ای در حل مشکلات مورد اختلاف اربیل و بغداد. مسرور بارزانی در این زمینه به‌ویژه به اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق درباره عادی‌سازی اوضاع در مناطق مورد مناقشه اشاره کرد. دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق در چند ماه گذشته بارها بر سر چگونگی تقسیم درآمد نفت و بودجه با هم مذاکره کرده‌اند. براساس قانون بودجه سال ۲۰۲۱ عراق، دولت اقلیم کردستان متعهد است به صورت میانگین روزانه حداقل ۴۶۰ هزار بشکه نفت تولید کند و روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت را تحویل دولت مرکزی دهد.

مرگ محمدعلی حق‌بین، مشاور فرمانده نیروی زمینی سپاه و از فرماندهان سپاه قدس گیلان بر اثر ابتلا به کرونا

رسانه‌های داخلی ایران از مرگ سردار محمدعلی حق ‌بین، از فرماندهان سپاه قدس گیلان و مشاور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران به‌خاطر ابتلا به ویروس کرونا خبر دادند. طبق گزارش خبرگزاری امنیتی تسنیم، محمدعلی حق بین به‌همراه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس (شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران) در سوریه حضور داشته و سال ۹۴/۲۰۱۶ در حمله نیروهای رژیم بشار اسد به مناطق نبل و الزهراء، در شمال حلب که به پس‌گرفتن این مناطق از شورشیان مخالف رژیم منجر شد، «نقشی موثر» ایفا کرده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها: طغیان آفات در جنگل‌ها از تبعات خشکسالی در کشور است

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها، سه شنبه، ۳۱ فروردین در نشست مدیران حوزه آبخیزداری، مراتع و امور بیابان، خشکسالی را موجب طغیان آفات و بیماری در جنگل‌ها دانست. مسعود منصور به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفت: « تمامی کارشناسانی که به عرصه‌های منابع طبیعی وارد می‌شوند با رویت هر بیماری و آفات درختی باید حساس شوند و نسبت به این مهم واکنش نشان دهند.» منصور ادامه داد: « با کاهش بارندگی‌ها قطعاً امسال شاهد خشکسالی خواهیم بود و آبخیزداری با کارکردهایی که دارد می‌تواند در احیای قنات‌ها و تقویت سفره‌های زیرزمینی نقش آفرینی کند.» او بر لزوم نهادینه شدن برنامه‌ریزی در این سازمان تأکید کرد و گفت: « اقدامات قابل توجه‌ای در سال گذشته در قالب ۹ طرح در منابع طبیعی کشور صورت گرفته و این طرح باید مورد بازنگری قرار گیرد و در بخش‌هایی که عقب ماندگی وجود دارد در سال ۱۴۰۰ دنبال شود.» منصور اقدامات آبخیزداری در حوزه زاگرس، حفاظت از جنگل‌های کشور، اتمام ممیزی مراتع، توسعه گیاهان دارویی و فعال‌سازی ایستگاه‌های تولید بذر و نهال، زراعت چوب و غیره را از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان جنگل‌ها نام برد که در سال ۱۴۰۰ در کنار سایر فعالیت و اقدامات ادامه خواهد داشت. رئیس سازمان جنگل‌ها نظارت و ارزیابی بر فعالیت‌های منابع طبیعی را امری بسیار مهم خواند و تاکید کرد که در کلیه امور منجمله در قرارداد با پیمانکاران باید نظارت کافی صورت بگیرد و به هیچ وجه نباید با سرعت بخشیدن به کارها کیفیت فدای کمیت شود.

شهردار آبادان: پاکبانان خواستند تا من و امام جمعه هم واکسن بزنیم

جمعه ۲۷ فروردین خبری به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان منتشر شد که گفته بود: «تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای این شهر با قرار دادن نام خود در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا، از سهمیه واکسن آن‌ها استفاده کردند.» محمود رضا شیرازی‌ با انتشار یک پیام ویدیویی اعلام کرد دریافت واکسن توسط او و امام جمعه به خواست کارگران صورت گرفته است. شهردار ابادان گفت: «روز تزریق واکسن، پاکبانان با طرح این سوال که چرا می‌خواهید واکسن را روی ما امتحان کنید، از من و امام جمعه محترم که آن جا حضور داشتیم، خواستند اول ما واکسن را دریافت کنیم». به گفته‌ی شهردار آبادان علاوه بر او ۸ تن از مدیران شهرداری نیز قبل از کارگران واکسن را دریافت کرده‌اند. یکی از مدیران پس از تزریق واکسن بدحال شده و به کرونا مبتلا شده است. او دو روز در اهواز بستری بوده و سپس به دلیل لخته شدن خون به تهران منتقل شده است. عصر جنوب با انتشار پیام صوتی شهردار آبادان افزوده است مدیر ذکر شده با ۳۰ درصد درگیری ریه در بیمارستانی در تهران بستری است. شکرالله سلمان‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مصاحبه ایلنا گفته بود: «تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر نام خود را در لیست پاکبانان دریافت کننده واکسن کرونا قرار دادند و از سهمیه آن‌ها برای ایمن کردن خود استفاده کردند.... افراد ماسک زده بودند و امکان شناسایی آن‌ها برای پرسنل بهداشت مقدور نبود.»

رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران: اگر موج کرونا ادامه پیدا کند ظرفیت سردخانه‌ها تکمیل می‌شود

با تدام سیر صعودی شیوع کرونا در تهران، رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران سه‌شنبه ۳۱ فروردین هشدار داد اگر موج ابتلا به کرونا به همین صورت ادامه پیدا کند، ظرفیت سردخانه‌ها دیگر کفاف متوفیان را نخواهد داد و ممکن است خاکسپاری بیماران فوت‌شده با تاخیر انجام شود. رضا کرمی در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به ایجاد دو سردخانه جدید در قبرستان بهشت زهرای تهران اشاره کرد و گفت: «به نظر می‌رسد در هفته پیش رو شرایط بدتر می‌شود و اگر اینگونه پیش برود، ممکن است ظرفیت سردخانه‌ها هم کفایت نکند. البته در حال حاضر متوفی در سردخانه بیمارستان‌ها نمی‌ماند و با تمهیدات پیش بینی شده سریعا به بهشت زهرا منتقل می‌شود. البته ممکن است در شرایطی که تعداد متوفیان زیاد شود، نتوانند تدفین را همان روز انجام دهند و به روز بعد منتقل شود.» رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران افزود: «آمار‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کرونایی تهران از لحاظ تعداد بیماران و تعداد فوتی‌ها رو به گسترش است. تقریبا یک سوم فوتی‌هایی که روزانه اعلام می‌شود، متعلق به تهران و حومه است و وضعیت خوبی حاکم نیست.»

از طرف حزب دموکرات‌مسیحی آلمان آرمین لاشت، کاندیدای مقام صدر اعظم و نشستن به جای آنگلا مرکل شد

مارکوس زودر، رئیس حزب اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن (CSU) اعلام کرد که در مبارزات انتخاباتی پیش رو در سپتامبر سال جاری بر سر جانشینی آنگلا مرکل به نفع آرمین لاشت، رئیس اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان و رئیس حکومت ایالت نوردهاین وست فالن، کناره‌گیری می‌کند. به گزارش خبرگزاری آلمان، زودر گفت: «طاس‌ها ریخته شد.» در یک رأی‌گیری غیر علنی در میان اعضای کمیته مرکزی اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان (CDU) ۳۱ نفر به لاشت و نه نفر به زودر رای دادند. شش نفر از اعضا هم رای ممتنع داده بودند. به این ترتیب اکنون لاشت از حزب دموکرات مسیحی با اولاف شولتس از حزب سوسیال دموکرات و آنالنا بائربوک از حزب سبز رقابت می‌‌کند. این نخستین بار است که نماینده‌ای از حزب سبزها بخت صدراعظمی آلمان را به دست می‌آورد. آنالنا بائربوک تنها زن در میان کاندیداهاست. حزب اتحادیه سوسیال مسیحی بایرن و اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان پیشتر بر سر انتخاب کاندیدا دچار اختلاف شده بودند.

وزارت بهداشت: ابتلای ۲۵ هزار و ۴۹۲ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۳۹۵ بیمار کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران سه‌شنبه ۳۱ فروردین /۲۰ آوریل از ابتلای ۲۵ هزار و ۴۹۲ نفر به ویروس کرونا و مرگ ۳۹۵ بیمار کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. بر این اساس مجموع بیماران کووید-۱۹ در ایران به دو میلیون و ۲۸۶ هزار و ۹۲۷ نفر و شمار قربانیان همه‌گیری به ۶۷ هزار و ۵۲۵ رسیده است. مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۳ هزار و ۳۶۵ بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و ۴ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت‌اند. این آمارها اما به اذعان مسئولان ارشد پزشکی در ایران تا آمارهای واقعی فاصله زیادی دارند و ارقام واقعی دست کم تا سه‌برابر ارقام رسمی وزارت بهداشت برآورد می‌شوند. وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد تعداد تاکنون ۶۲۱ هزار و ۸۲۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده است. در شرایط فعلی ۳۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر نارنجی، ۴۵ شهر زرد و تنها هفت شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

روسیه از ترمیم روابط ایران و عربستان سعودی استقبال کرد

در پی انتشار خبرهایی از مذاکرات پنهانی ایران و عربستان سعودی در عراق و تکذیب نکردن آن از سوی سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، امروز سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل ماریا خوددینسکایا-گولنیشچوا، مشاور ارشد بخش برنامه‌ریزی سیاست خارجی وزارت خارجه روسیه گفت: «مسکو از هرگونه ترمیم روابط بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.» به‌گفته این مقام روسی «هرگونه روابط نزدیک بین تهران و ریاض بر امنیت منطقه، در سوریه و لیبی و به‌ویژه در یمن تأثیر مثبت می‌گذارد.» روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که ایران و عربستان سعودی با میانجی‌گری نخست‌وزیر عراق ۲۰ فروردین / ۹ آوریل در بغداد دیدار کرده‌اند. برجام و حمله‌های حوثی‌ها از جمله موارد مورد بحث بوده است. خبرگزاری‌ فرانسه نیز در پی انتشار این خبر نوشت از سوی ایران یک هیئت پنج نفره به مسئولیت یکی از مقام‌های ارشد در این نشست شرکت داشت. در گمانه‌زنی‌ها گفته شده که یا علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در این شورا و یا ایرج مسجدی، سفیر ایران در عراق در این نشست حضور داشته‌اند. مسئولیت هیئت شش نفره سعودی در این مذاکرات نیز برعهده خالد الحمیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی سعودی بود. جلسه دیگری هم برای هفته بعد برنامه‌ریزی شده است. روابط عربستان سعودی و ایران در ژانویه ۲۰۱۶ پس از اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه در عربستان و حمله به سفارت این کشور در تهران و کنسولگری آن در مشهد قطع شد. در پی حملات به ساختمان‌های دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، چندین کشور عربی نیز در حمایت از عربستان روابط خود با ایران را به حالت تعلیق در آوردند.

#اشرف_غنی: #طالبان یک میلیارد دلار به زیربناهای افغانستان آسیب رسانده‌اند

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان سه‌شنبه ۳۱ فروردین / ۲۰ آوریل در نشست «هفته‌ حکومت‌داری و منابع بشری» در کابل گفت: «حرکات طالبان یک میلیارد دلار آمریکا به زیربناهای افغانستان صدمه رسانده است». اشرف غنی با بیان این‌که «هر پروژه‌ عام‌المنفعه را که طالبان تخریب می‌کنند، مردم افغانستان متضرر می‌شوند» افزود: «چرا خراب می‌کنید؟ اگر توانایی ساختن ندارید و برنامه‌ مثبت ندارید، حداقل از تخریب و ویرانی جلوگیری کنید.» او از طالبان خواست که به ‌جای انفجار مین و اقدام‌های مخربانه در آبادی کشور سهیم شوند. رئیس جمهوری افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت با خروج این نیروها، فصل تازه همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه‌ بین‌المللی آغاز می‌شود و مناسبات اقتصادی، تقویت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، کمک‌های بشری و توسعه‌ افغانستان سرفصل این همکاری‌ها خواهند بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل زمان خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان را ۱۱ سپتامبر اعلام کرد. همزمان با این، ناتو نیز اعلام کرده است که با آمریکا از افغانستان خارج می‌شود. طالبان در واکنش گفته‌اند تا زمانی که نیروهای خارجی به‌طور کامل افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کنند.

دادگاه قتل جورج فلوید پس از ختم دادرسی وارد مرحله شور شد

دادگاه رسیدگی به قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که فشار زانوی یک افسر پلیس جان او را گرفت، دادرسی خود را پس از سه‌هفته شنیدن اظهارات ۳۸ شاهد به پایان رساند و هیئت منصفه وارد شور شدند. طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان و به نقل از دادگاه شهر هنپین، هیئت منصفه دادگاه جلسه دادرسی درباره درک شووین، افسر پلیس متهم به قتل جرج فلوید را عصر دوشنبه ۱۹ آوریل/۳۰ فروردین به پایان رساند. مشخص نیست هیئت منصفه ۱۲ نفره چه زمانی رأی خود را اعلام می‌کنند اما پیش‌بینی می‌شود جلسه شور و مشورت صبح سه‌شنبه از سر گرفته شود و در نهایت حکم بر گناهکاری یا برائت درک شووین داده شود. استیو شلیچر، دادستان پرونده در جلسه پایانی گفت: درک شوین «غرور و منیت» خود را در مقابل عابران تماشاگر حفظ کرده و نمی‌خواسته اجازه دهد تماشاگران به او بگویند چه باید بکند و به خاطر حفظ غرور و خودخواهی و اثبات این‌که اوست که قدرت دارد، زانوی خود را بر گردن جرج فلوید گذاشته تا «برنده شود» و فلوید با جان خود هزینه آن‌را پرداخت کرده است. او در ادامه گفت: «این محاکمه تعقیب قضایی ضد پلیس نیست، بلکه به‌نفع پلیس است. برای پلیس خوب هیچ چیزی بدتر از پلیس بد نیست». از سوی مقابل اریک نلسون، وکیل مدافع شووین گفت که موکلش در آن شرایط مانند یک «افسر پلیس معقول» عمل کرده است. او گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که شووین عمداً یا به صورت هدفمند از زور «غیرقانونی» استفاده کرده باشد. دفاعیه وکیل مدافع افسر متهم به قتل جورج فلوید بر این متمرکز بوده که او به نحو مناسبی از زور استفاده کرده، عابران بر روی عملکرد او تأثیر گذاشته‌اند و همچنین این ادعا که جورج فلوید به‌خاطر استعمال فنتانیل و مت‌آمفیتامین و سابقه بیماری و مقاومت در برابر افسران پلیس درگذشته است. جری بلک‌ول، دیگر دادستان پرونده هم در این جلسه، دفاعیات اریک السون مبنی بر مرگ فلوید در اثر عارضه قلبی و بزرگ بودن قلب را رد کرد و در جواب گفت: «دلیل مرگ جورج فلوید، کوچک بودن قلب آقای شووین است». درک شووین ۴۵ ساله به دو فقره «قتل عمد درجهٔ دوم» و یک فقره «قتل شبه‌عمد درجهٔ دوم» متهم شده است. او در هر سه مورد خود را بی‌گناه دانسته. این افسر پلیس در صورت گناهکار شناخته شدن ممکن است به ۱۰ تا ۴۰ سال حبس محکوم شود. قتل جورج فلوید در ۵ خرداد / ۲۵ مه به اعتراضات گسترده در آمریکا و دیگر کشورهای جهان منجر شد. با این‌وجود طرح این پرونده همچنان نتوانسته به جلوگیری از بروز موارد مشابه بینجامد و از آن‌ زمان دست‌کم سه فرد سیاه‌پوست بر اثر خشونت پلیس آمریکا به قتل رسیده‌اند.

روسیه: در حملات هوایی ۲۰۰ شورشی در سوریه کشته شدند

روسیه ادعا کرد که در یک حمله هوایی در خاک سوریه ۲۰۰ شورشی را کشته است. خبرگزاری تاس روسیه به‌نقل از وزارت دفاع این کشور ضمن اعلام این خبر افزوده است که در این عملیات ۲۴ فروند هواپیمای جنگی روسیه شرکت داشتند و علاوه بر این، مقادیر زیادی مهمات و سایر تجهیزات جنگی در اردوگاهی در نزدیکی پالمیرا در استان حمص منهدم شدند. این منطقه پیش از این در اختیار نیروهای «دولت اسلامی» (داعش) قرار داشت، اما مقام‌های روسی نگفته‌اند که کدام گروه از شورشیان هدف این حملات بوده‌اند.

سخنگوی دولت: تحت فشار قرار دادن دولت برای نخریدن واکسن خارجی نادرست است

علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره تعلل در خرید واکسن خارجی ضدکرونا، گفت: «این‌که گفته می‌شود شرکت‌های تولید واکسن دولت را تحت فشار گذاشتند تا واکسن خارجی خریداری نکند امری کاملاً نادرست است.» ربیعی با بیان این‌که «دولت، ستاد ملی کرونا و شخص رییس جمهوری از ابتدا به خرید واکسن خارجی آن هم بطور انبوه معتقد بود»، افزود: «ما جزو اولین کشورهایی بودیم که برای خرید واکسن از کواکس، ثبت‌نام کردیم، منابع ارزی‌اش هم تهیه شد اما در مرحله انتقال پول، به‌خاطر محدودیت‌ها و تحریم‌های بانکی، با مشکل مواجه شدیم و نوبت‌مان را از دست دادیم وگرنه امروز ۱۶ میلیون دوز واکسن از طریق کواکس وارد کشور شده بود.» علی ربیعی گفت این مشکل اکنون رفع شد و «تحویل واکسن‌ها آغاز شده است و به‌زودی همه آن واکسن‌ها وارد می‌شود». ربیعی اعلام کرد که سه شرکت از بخش خصوصی مجوز واردات واکسن کرونا را از سازمان غذا و دارو دریافت کردند و علاوه بر این بخشی از پول‌های‌ ایران در عراق به خرید واکسن اختصاص یافته است. وضعیت شیوع کرونا در ایران وخیم است و طبق آخرین آمار ۳۰۱ شهر قرمز، ۹۵ شهرستان نارنجی، ۴۵ شهرستان زرد و ۷ شهرستان آبی هستند. در چنین شرایطی حتی کادر درمان در ایران هنوز به‌شکل مناسب واکسن کرونا دریافت نکرده است.

بازداشت رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اشتهارد توسط اطلاعات سپاه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سپاه امام حسن مجتبی در استان البرز اعلام کرد: «سازمان اطلاعات سپاه امام حسن مجتبی البرز در راستای برخورد با مفاسد اقتصادی روز دوشنبه ۳۰ فروردین رئیس اداره صمت شهرستان اشتهارد را به اتهامات مالی دستگیر کرد.» بر اساس این اطلاعیه این فرد به اتهام فساد مالی و اخلال در نظام اقتصادی کشور و در هماهنگی و همکاری با دستگاه قضایی دستگیر شده است.

علی لاریجانی در پاستور دفتر‌دار شد، مسئول امور چین

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در ساختمان پاستور صاحب یک دفتر می‌شود. واعظی گفت: «سال‌ها است آقای لاریجانی از طرف مقام معظم رهبری و آقای رئیس ‌جمهوری موضوع چین را دنبال می‌کنند. زمانی که ایشان نماینده مجلس بودند نیز اضافه بر مسئولیت ریاست مجلس موضوع چین را دنبال می‌کردند و پس از اتمام دوره نمایندگی در مجلس نیز ما از ایشان خواستیم موضوع چین را دنبال کنند و ایشان نیز پذیرفتند؛ بالاخره وقتی مأموریتی به ایشان داده می‌شود، باید لوازم آن را هم فراهم کنیم.» واعظی همچنین درباره گمانه‌زنی‌هایی که برخی رسانه‌ها درباره حمایت رئیس جمهوری از برخی کاندیداها از جمله علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری انجام می‌دهند، گفت: «تاکنون نه شخص آقای رئیس‌جمهور و نه دفتر ایشان به‌دلیل گرفتاری‌ها و مشکلات متعدد اصلاً جلسه و برنامه‌ای درباره انتخابات نداشتند و اظهارنظری توسط آقای روحانی و اعضای دفتر ایشان در این زمینه در جایی مطرح نشده است. مهم‌ترین موضوع برای ما مشارکت بالا و انتخابات سالم است.»

به دلیل شیوع کرونا و ابتلای برخی از نمایندگان به کووید- ۱۹، مجلس دو هفته جلسه علنی ندارد

سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرگزاری مهر اعلام کرد به سبب همه‌گیری ویروس کرونا و ابتلای برخی از نمایندگان به بیماری کووید- ۱۹، به مدت دو هفته جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برگزار نمی‌شود. قرار بود مجلس شورای اسلامی هفته آینده جلسه علنی داشته باشد و نمایندگان از ۱۱ اردیبهشت به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند. بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته ۲۴ هزار و ۳۴۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که سه هزار و ۹۰۱ نفر از آنها به موارد حاد کووید-۱۹ مبتلا بودند و می‌بایست در بیمارستان تحت درمان قرار گیرند. از روز گذشته تاکنون ۳۹۸ بیمار کووید-۱۹ در ایران جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۷ هزار و ۱۳۰ نفر رسید. ظرفیت بیمارستان‌ها در تهران تکمیل شده و مبتلایان سرپایی درمان می‌شوند. هر یک مبتلا می‌تواند در آن واحد هفت نفر را مبتلا کند.

سردار فلاح‌زاده جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه شد

با پیشنهاد فرمانده کل سپاه و با موافقت و تصویب علی خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا، سردار محمدرضا فلاح‌زاده به سمت جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه منصوب شد. او پیش از این عهده دار مسئولیت معاون هماهنگ کننده نیروی قدس سپاه بود. فلاح‌زاده همچنین فرماندهی لشکر ۳۳ المهدی، فرماندهی لشکر ۱۹ فجر و فرماندهی سپاه در استان‌های یزد، اصفهان، فارس و نیز فرماندهی قرارگاه سازندگی کربلا را به عهده داشته است. او از دستیاران نزدیک قاسم سلیمانی در تمامی محورهای درگیری در سوریه بود و یکی از پنج فرمانده اصلی سپاه در نبرد ۲۰۱۴-۲۰۱۶ حلب با نام رمز نصربه شمار می‌رود. سپاه پاسداران یکشنبه ۲۹ فروردین اعلام کرد محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بر اثر «عارضه قلبی» فوت کرده است. رمضان شریف، سخنگوی سپاه اما این موضوع را رد کرد و گفت او به علت «عوارض شیمیایی» ناشی از دوران جنگ ایران و عراق فوت کرده است. بر این اساس ظاهرا حجازی چند ماه پیش به کووید-۱۹ مبتلا شده ولی سلامت خود را بازیافته بود.